Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 600Ah lifepo4 naar panama

600Ah lifepo4 naar panama 11 okt 2019 06:57 #1091645

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
ReneK schreef :
Het heeft even geduurt !
maar alles is uiteindelijk toch aangekomen

nu ff samenbouten

Als die groene dingen bij elkaar 600 Ah aan accucapacitiet vertegenwoordigen, is het wel een mooi compact setje.

Succes bij het inbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 11 okt 2019 09:52 #1091708

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
It Paradyske schreef :
Doe voorzichtig, isoleer je gereedschap/steeksleutel, en doe je eventuele (trouw)ring af.

Doe ook je horloge met een metalen bandje af! Werk zo mogelijk met droge handen. Huishoud handschoenen, als ze waterdicht zijn, beschermen ook goed bij deze lage spanning. Van die handschoenen die bij de dieselpomp hangen, moet je niet veel verwachten, zij zijn geperforeerd en het polyethyleen is niet voldoende sterk.
Je kunt 36 tot 60V wel voelen, er is voldoende lading beschikbaar om je 'voel zenuwen' te prikkelen (> 100 mC). Minder dan 60VDC kan geen stroom door je hart laten lopen die je hart stil kan zetten. Omdat het om DC gaat kan je hart niet in fibrillatie gaan, daarvoor heb je wisselspanning nodig en de wisselspanningsaccu is nog niet uitgevonden.

Alle metaal op en aan je lijf wordt bij sluiting meteen gloeiend heet en veroorzaakt brandwonden in alle gradaties die ze ervoor bedacht hebben. De inwendige weerstand van LFP cellen is zo laag dat de lage spanning over een cel toch een mega grote stroom doet lopen.

Veel succes met de installatie!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 11 okt 2019 12:48 #1091773

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Hans V schreef :

Misschien heb ik iets gemist maar om welke reden is de Nordkyn Electronics VRC-200 Charge Reference Controller (die je zelf hierboven ook noemt) afgevallen in je ontwerp keuzes?

ik geloof niet dat ik de Nordkyn of welke andere external regulator ooit echrt overwogen heb , wel over nagedacht maar persoonlijk vind ik het ondingen ( te veel draadje , teveel gedoe en te weinig echt plussen voor mij) en heeft me denk ik ook een alternator en misschien zelfs een AGM bank gekost door een defecte $10 temp sensor

dus maximeren op 60A met de Sterling BB1260
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:13 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 11 okt 2019 12:58 #1091779

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Wadloper schreef :

Als die groene dingen bij elkaar 600 Ah aan accucapacitiet vertegenwoordigen, is het wel een mooi compact setje.

Succes bij het inbouwen.

wat je in de foto ziet is 400Ah totaal , 1 setje paste niet op de foto :) maar het is idd mooi compact

Peper schreef :
It Paradyske schreef :
Doe voorzichtig, isoleer je gereedschap/steeksleutel, en doe je eventuele (trouw)ring af.

Doe ook je horloge met een metalen bandje af!

ik ben niet getrouwd ;) en draag al bijna 2 jaar geen horloge meer
maar we zullen voorzichtig zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 16 okt 2019 01:28 #1093270

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Afgelopen 3 dagen aan het aansluiten geweest

1 vd dingen die ik wilde hebben was een aparte 'High voltage cut-off' en 'Low voltage cut-off' als een eerste beveiliging , de BMS als 'last resort'

Mijn idee was om mijn huidige battery monitor (Simarine Pico) te gebruiken samen met de BlueSea latching relays

Dit heeft me nogal wat hoofdbrekens gekost aangezien er (voor zover ik weet) geen enkele BMS fabrikant is die twee latching relays kan besturen !

na een hoop gezoek kwam ik van Philippi een kastje tegen dat wel latching relays kan aansturen , dus 2 van die kastjes besteld en aangesloten

En wat schertst mijn verbazing ? alles werkt zoals ik het wil hebben :)

de 500A Shunt meet de akku spanning op de BMS en geeft dit door aan de Pico , als de spanning naar 14.3volt gaat krijg ik eerst een hoorbaar alarm en na 5 minuten schakelt de Pico een relais aan op een shunt kastje welke het Philippi kastje aanstuurt en het relais schakeld uit .. als de spanning weer zakt onder de 14.3 volt gaat het hele circus omgekeerd en het grote BlueSea 500A relais komt weer in . Er zit wel een 5 minuten vertraging in tussen hoorbaar alarm en schakelen dus tijd enoeg om aktie te ondernemen

het andere relais voor de low voltage cut-off werkt op dezelfde manier echter wordt er een ander simarine kastje gebruikt voor de relais uitgang maar met dezelfde shunt

op deze manier heb ik dus onafhankelijk schakelende relais voor high en low voltage

De BMS heeft zelf ook nog een beveiliging maar deze voltages liggen op de kritieke punten (14.8v en 11v) en schakeld dan de hele akku set af , zowel de laad kant als de huis kant zijn dan weg , maar van deze voltages wil ik zo veel mogelijk van wegblijven

anyway , schematische voorstelling
Ik zal morgen wat foto's plaatsen , helaas niet zo netjes geworden als ik graag had gewild maar niet alles te krijgen hier :( dus wat oude 70mm2 etc kabels gebruikt


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 18 okt 2019 21:30 #1094102

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
alles aangesloten eergisteren en het bootje na het laden van de walstroom afgehaald , hele avond en nacht op de akku's gedraait en 120Ah verbruikt , vandaag om 12:30 was alles weer vol via de zonnepanelen (geladen tot 95% 570Ah op de teller)

lijkt er op dat we zonder problemen ook meerdere dagen kunnen varen , met oa navigatie en auto pilot , voordat er geladen moet worden , nog even kijken hoel lang precies we dat kunnen volhouden zonder laden , maar dat zal de pacific wel worden voordat we dat goed kunnen testen

geankerd zie ik geen enkel probleem meer , we kunnen denk ik zelfs inductie koken en 1x in de 3 dagen een paar uur watermaken via de inverter (220v watermaker) zonder in de problemen te komen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 18 okt 2019 22:56 #1094106

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
ReneK schreef :
alles aangesloten eergisteren en het bootje na het laden van de walstroom afgehaald , hele avond en nacht op de akku's gedraait en 120Ah verbruikt , vandaag om 12:30 was alles weer vol via de zonnepanelen (geladen tot 95% 570Ah op de teller)

lijkt er op dat we zonder problemen ook meerdere dagen kunnen varen , met oa navigatie en auto pilot , voordat er geladen moet worden , nog even kijken hoel lang precies we dat kunnen volhouden zonder laden , maar dat zal de pacific wel worden voordat we dat goed kunnen testen

geankerd zie ik geen enkel probleem meer , we kunnen denk ik zelfs inductie koken en 1x in de 3 dagen een paar uur watermaken via de inverter (220v watermaker) zonder in de problemen te komen

Wow, mooi hoor. Je doet wel alles in het groot zeg. Volgens mij overtref je iedereen hier op het ZF wat dit betreft. Hoe speel je het klaar in 1 nacht 120Ahr te verbruiken? Grote koelkast, vriezer, e.d. , entertainment?
De boot moet wel totaal bedekt zijn in zonnepanelen om in een ochtend die 120 Ahr weer bij te laden. Wat doe je als een paar dagen de zon niet schijnt? Komt voor in de Pacific, geloof me.
Kom te trouwens ook naar NZ. Dan kom ik zeker even kijken.
Ik voel me vergeleken bij dit gebeuren maar een knoeier in de marge.
Bij dit soort geweld is de autopilot en navigatie natuurlijk maar peanuts.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 18 okt 2019 23:08 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 19 okt 2019 00:01 #1094113

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
37South schreef :

Wow, mooi hoor. Je doet wel alles in het groot zeg. Volgens mij overtref je iedereen hier op het ZF wat dit betreft.

Ik weet niet of het groot is of overtreffend ? Ik wilde het nu wel goed , of in ieder geval zo goed en doordacht mogelijk , aanpakken met alle hulp en tips die hier op het forum ruimschoots voorhanden is , waarvoor ook mijn dank :) Ook ben ik wat eigenwijs geweest af en toe door *toch* spullen te bestellen die misschien niet 'nodig' zijn , maar op dit moment beter mee verlegen , het wordt alleen maar moeilijker om parts te krijgen en te bestellen

37South schreef :
Hoe speel je het klaar in 1 nacht 120Ahr te verbruiken? Grote koelkast, vriezer, e.d. , entertainment?

als test heb ik de walstroom vrij vroeg afgeschakeld , om een uur of 3-4pm, en een keer gewoon lekker alles aan laten staan ;)
vriezer 2.5-3Ah
koelkast 2.5-3Ah
inverter 2Ah in rust
laptops , Ipads laden
koken op inductie
etc etc
en vanmorgen stond de coulomb counter op 480Ah (gestart op 600Ah)
37South schreef :
De boot moet wel totaal bedekt zijn in zonnepanelen om in een ochtend die 120 Ahr weer bij te laden. Wat doe je als een paar dagen de zon niet schijnt? Komt voor in de Pacific, geloof me.

we hebben 2x 335Wp aan vaste panelen en nog een keer 100Wp aan flex panelen op het dek , afgelopen maanden was de opbrengst van de vaste panelen zo'n 2.9 - 3.2kWh per dag , de flex panelen doen het nog prima en geven nog een 10-12% extra (vanmiddag 4.2A gezien van de flex panelen terwijl de vaste panelen een beetje bleven hangen op 38A, als het echt helder is geven de vaste panelen makkelijk 50A gedurende de tijd dat de zon op z'n hoogst staat)

Aangezien ons 'normale' verbruik de opbrengst vd flex panelen te boven gaat heb ik deze direct op de laadbus van de LFP aangesloten als test , de spanning blijft prima op 13.5v als de grote panelen eenmaal in float gaan en dus de stroom gaan terugregelen via de victron 100/50

Ik denk dat ik de windmolen ook maar direct op de laadbus aansluit en de regelaar op 13.6v zet , volgens mij loop ik daar weinig risico mee

vwb de bewolkte dagen , we hebben nog 2 alternators die , als we op de motor varen , via een Sterling battery to battery charger de AGM bank en LFP bank laden (LFP gemaximeert op 60A) maar ik heb er toch een akku schakelaar tussen gezet (tussen de AGM en LFP bank) mochten we een keer 'echt' in korte tijd via de alternators moeten/willen laden en geankerd liggen kan ik de motor aanzetten , op 800-900 toeren zetten om de alternators een beetje te sparen en met 120-130A laden terwijl de laad spanning en laad stroom acceptabel blijft , via de Pico akku monitor staat er een alarm aan mocht de spanning te hoog worden en wordt de laadbus afgeschakeld (geen gevaar voor de alternators want de alternators hangen ook nog aan de AGM bank)

en als laaste optie een honda eu2200i die we met de walstroom laders kunnen gebruiken ;)

mogelijkheden genoeg
37South schreef :
Kom te trouwens ook naar NZ. Dan kom ik zeker even kijken.
Ik voel me vergeleken bij dit gebeuren maar een knoeier in de marge.
Bij dit soort geweld is de autopilot en navigatie natuurlijk maar peanuts.

NZ staat zeker op de lijst ! , en je bent van harte welkom :)

de AP met hydraulische besturing lust best een beetje vermogen en ook de navigatie apparatuur telt bij elkaar lekker op , ik denk dat we zeilend zo'n 20Ah gebruiken ? (totaal dus incl koelkast , vriezer , verlichting , entertainment , AP & nav equipment)

al met al best een hoop vermogen , maar ja , we zijn ook een comfort container ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 19 okt 2019 00:39 #1094114

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
schematische weergave van het systeem zoals het geworden is
het gaat me wat ver om alle componenten in te tekenen (shunts , massa kabels , sturings draadjes etc) maar het geeft wel een beeld hoop ik (en ja.. de schakelaar is gevaarlijk ;)


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 03 nov 2019 16:53 #1098065

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
update :

we hebben de LFP nu plm 2 weken geleden aangesloten en heb ik ons vd walstroom afgehaald om eea te testen en een redelijk overzicht te krijgen hoe goed/slecht het systeem werkt

Het grootste verschil dat ik zie is dat bij gelijk gebleven energie verbruik de benodigde energie om de akku's weer te laden enorm naar beneden gegaan is

Voorheen hadden we dagelijks een PV opbrengst van 2.9-3.1 kWh welke gebruikt werd om de AGM bank weer tot 100% te laden en het verbruik overdag te voldoen , met onze LFP bank is een PV opbrengst van 2.1-2.2 kWh per dag voldoende om de LFP akku's weer helemaal te laden en het gebruik overdag te dekken. onze 670Wp panelen gaan rond het middag uur (ergens tussen 12:00 en 13:30) nu in float

Volgens mij is dit puur te danken aan de laadefficientie vd lifepo4 akku's

Ik heb goede hoop dat we voldoende zonne energie hebben om andere laadbronnen (generator/motor) nog veel minder te hoeven gebruiken dan initieel geplanned

Hoe het gaat met alle navigatie apparatuur en autopilot tijdens zeilen zullen we over een dag of 10 zien als we oversteken van Colombia naar Guna Yala / San Blas

maar tot nu toe alleen maar positief
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 03 nov 2019 20:19 #1098132

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mooi Rene!

Ik denk dat je analyse klopt.

Ook tijdens het zeilen ga je zeer waarschijnlijk veel plezier aan je LFP accubank beleven.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 nov 2019 21:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 03 nov 2019 20:27 #1098138

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13438
ReneK schreef :
update :

we hebben de LFP nu plm 2 weken geleden aangesloten en heb ik ons vd walstroom afgehaald om eea te testen en een redelijk overzicht te krijgen hoe goed/slecht het systeem werkt

Het grootste verschil dat ik zie is dat bij gelijk gebleven energie verbruik de benodigde energie om de akku's weer te laden enorm naar beneden gegaan is

Voorheen hadden we dagelijks een PV opbrengst van 2.9-3.1 kWh welke gebruikt werd om de AGM bank weer tot 100% te laden en het verbruik overdag te voldoen , met onze LFP bank is een PV opbrengst van 2.1-2.2 kWh per dag voldoende om de LFP akku's weer helemaal te laden en het gebruik overdag te dekken. onze 670Wp panelen gaan rond het middag uur (ergens tussen 12:00 en 13:30) nu in float

Volgens mij is dit puur te danken aan de laadefficientie vd lifepo4 akku's

Ik heb goede hoop dat we voldoende zonne energie hebben om andere laadbronnen (generator/motor) nog veel minder te hoeven gebruiken dan initieel geplanned

Hoe het gaat met alle navigatie apparatuur en autopilot tijdens zeilen zullen we over een dag of 10 zien als we oversteken van Colombia naar Guna Yala / San Blas

maar tot nu toe alleen maar positief

Lag ook een beetje in de verwachting.
3Noreen schreef :
ReneK schreef :

huidige situatie (ge-ankerd) kom ik 500Wh te kort , als ik alleen de 2.9 kWh van de grote zonnepanelen reken

als ik de windmolen meereken en de kleine zonnepanelen (flexibel op dek) speel ik quitte als ik de laad inefficientie van de AGM's voor het gemak even niet meereken

500Wh ga je met gemak uit het efficiëntere laden van de LFP halen. Voordat je geld uitgeeft aan een b2b lader zou ik dat afwachten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 03 nov 2019 21:08 #1098154

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
3Noreen schreef :

Lag ook een beetje in de verwachting.


eerst zien dan geloven ;)
Als ze nu ook nog de 2000 cycles doen ben ik helemaal blij !
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 03 nov 2019 21:11 #1098158

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Hans V schreef :
Mooi Rene!

Ik denk dat je analyse klopt.

Ook tijdens het zeilen ga je zeer waarschijnlijk veel plezier aan je LFP accubank beleven.

daar gaan we ook maar van uit , ik had eea zeer conservatief berekend maar ik heb goede hoop dat we een week of meer 24/7 kunnen zeilen zonder extra bijladen , dat zou toch echt wel te gek zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 04 nov 2019 19:29 #1098401

ReneK schreef :
3Noreen schreef :

Lag ook een beetje in de verwachting.


eerst zien dan geloven ;)
Als ze nu ook nog de 2000 cycles doen ben ik helemaal blij !

Ziet er goed uit! Heb je een capaciteit nulmeting gedaan?
Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen; erg leerzaam!
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 04 nov 2019 21:08 #1098425

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Ce est parti schreef :
Ziet er goed uit! Heb je een capaciteit nulmeting gedaan?
Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen; erg leerzaam!

ik heb (nog?) geen nul meting gedaan , gezien ervaringen van anderen geloof ik de capaciteit wel
misschien dat we in de nabije toekomst vanzelf nog een keer een 'nul' meting krijgen ;) ik hoop het niet maar je weet maar nooit
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 14 nov 2019 00:25 #1100854

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
recap , en als het goed is de laatste post (als alles naar wens blijft werken)

ontvangst en installatie

www.svbluepearl.com/uncategori...allation-lfp-part-3/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 14 nov 2019 01:47 #1100856

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
ReneK schreef :
recap , en als het goed is de laatste post (als alles naar wens blijft werken)

ontvangst en installatie

www.svbluepearl.com/uncategori...allation-lfp-part-3/

Mooi dat het werkt! Ik ga je verslag zeker lezen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 14 nov 2019 07:26 #1100871

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
ReneK schreef :
recap , en als het goed is de laatste post (als alles naar wens blijft werken)

ontvangst en installatie

www.svbluepearl.com/uncategori...allation-lfp-part-3/

Je schrijft:
One of the things I decided to do ‘last minute’ as I noticed the Sterling ‘half power’ mode was to install a ‘danger switch’ , this switch basically bypasses the Sterling so it allows the Alternators to put out full power to the LFP bank . Why is this a danger switch ? , well, because it can kill both the LFP bank and burn up the alternators ! So I am only going to use this in a controlled way ie when at anchor and I need to charge the LFP bank from the alternators , I think (hope!) I can get away with this by only using it while the engine is slightly above ’ticking over’ so 800-1000 RPM.

Dat is wat verontrustend. Ik heb al vaker gezegd in het ZF, maar nog maar een keer:
Koppel de bestaande alternator voltage regulator los van de borstels. 1 draad bij een N-type. Is makkelijk zelf te doen of anders eenvoudig voor een auto-electrician. Zet een 2-weg schakelaar ertussen en sluit een Rheostat aan voor handmatig regelen van de veldstroom indien nodig. Bij LFP is dat heel simple omdat je niet constant hoeft bij te stellen voor het juiste voltage zoals bij lead-acid. Alleen een veilige marge instellen om laadstroom te beperken. Kost je een paar tientjes en is een goede noodoplossing voor onderweg en voor anker. Natuurlijk ook bruikbaar voor lead-acid. Alternator problemen zijn vaak problemen met de regulator dus dit is een goede backup. Hoe "kaler" de alternator, hoe beter. Ik ben ook een fan van de diodes extern te plaatsen op een grote heatsink, maar dat is een ander verhaal.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 20 jan 2020 16:31 #1119846

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
37South schreef :
ReneK schreef :
recap , en als het goed is de laatste post (als alles naar wens blijft werken)

ontvangst en installatie

www.svbluepearl.com/uncategori...allation-lfp-part-3/

Je schrijft:
One of the things I decided to do ‘last minute’ as I noticed the Sterling ‘half power’ mode was to install a ‘danger switch’ , this switch basically bypasses the Sterling so it allows the Alternators to put out full power to the LFP bank . Why is this a danger switch ? , well, because it can kill both the LFP bank and burn up the alternators ! So I am only going to use this in a controlled way ie when at anchor and I need to charge the LFP bank from the alternators , I think (hope!) I can get away with this by only using it while the engine is slightly above ’ticking over’ so 800-1000 RPM.

Dat is wat verontrustend. Ik heb al vaker gezegd in het ZF, maar nog maar een keer:
Koppel de bestaande alternator voltage regulator los van de borstels. 1 draad bij een N-type. Is makkelijk zelf te doen of anders eenvoudig voor een auto-electrician. Zet een 2-weg schakelaar ertussen en sluit een Rheostat aan voor handmatig regelen van de veldstroom indien nodig. Bij LFP is dat heel simple omdat je niet constant hoeft bij te stellen voor het juiste voltage zoals bij lead-acid. Alleen een veilige marge instellen om laadstroom te beperken. Kost je een paar tientjes en is een goede noodoplossing voor onderweg en voor anker. Natuurlijk ook bruikbaar voor lead-acid. Alternator problemen zijn vaak problemen met de regulator dus dit is een goede backup. Hoe "kaler" de alternator, hoe beter. Ik ben ook een fan van de diodes extern te plaatsen op een grote heatsink, maar dat is een ander verhaal.

De rheostat snap ik denk ik wel , die komt in de draad vd field (toch ?) maar wat is de functie van de schakelaar en waar komt die op ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 21 jan 2020 12:55 #1120184

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
37South schreef :
ReneK schreef :
recap , en als het goed is de laatste post (als alles naar wens blijft werken)

ontvangst en installatie

www.svbluepearl.com/uncategori...allation-lfp-part-3/

Je schrijft:
One of the things I decided to do ‘last minute’ as I noticed the Sterling ‘half power’ mode was to install a ‘danger switch’ , this switch basically bypasses the Sterling so it allows the Alternators to put out full power to the LFP bank . Why is this a danger switch ? , well, because it can kill both the LFP bank and burn up the alternators ! So I am only going to use this in a controlled way ie when at anchor and I need to charge the LFP bank from the alternators , I think (hope!) I can get away with this by only using it while the engine is slightly above ’ticking over’ so 800-1000 RPM.

Dat is wat verontrustend. Ik heb al vaker gezegd in het ZF, maar nog maar een keer:
Koppel de bestaande alternator voltage regulator los van de borstels. 1 draad bij een N-type. Is makkelijk zelf te doen of anders eenvoudig voor een auto-electrician. Zet een 2-weg schakelaar ertussen en sluit een Rheostat aan voor handmatig regelen van de veldstroom indien nodig. Bij LFP is dat heel simple omdat je niet constant hoeft bij te stellen voor het juiste voltage zoals bij lead-acid. Alleen een veilige marge instellen om laadstroom te beperken. Kost je een paar tientjes en is een goede noodoplossing voor onderweg en voor anker. Natuurlijk ook bruikbaar voor lead-acid. Alternator problemen zijn vaak problemen met de regulator dus dit is een goede backup. Hoe "kaler" de alternator, hoe beter. Ik ben ook een fan van de diodes extern te plaatsen op een grote heatsink, maar dat is een ander verhaal.

Wij hebben ook zo'n 'danger switch' in onze LFP setup in de vorm van een (make-before-brake) accukeuzeschakelaar waarmee we de AGM startaccu en LFP-bank parallel kunnen schakelen of de LFP-bank los van de startaccu kunnen gebruiken om de motor te starten.

Feitelijk omzeil je hiermee ook de stroombegrenzing (bij ons de MacPlus DC-DC lader-converter-accuscheider). Je moet dus goed weten wat je doet als je deze noodstart optie wilt behouden bij overschakelen op LFP. Als je het aanpassen van je alternator geen probleem vindt is de rheostat suggestie van forumlid 37South natuurlijk een mooie optie.

Omdat onze accuschakelaar op een plek zit waar gasten of opstappers niet zonder nadrukkelijke instructie schakelaars omzetten weegt de backup start optie voor mij op tegen het risico dat Murphy toeslaat bij verkeerd gebruik. De afweging tussen KISS en (de storingsgevoeligheid van) volautomatische beveiligingen (incl. de extra verbindingen) is vrij complex en altijd maatwerk. De vetgedrukte waarschuwing in je verslag is wijs. Ik zal in een follow up post in ons LFP draadje ook wat nadrukkelijker wijzen op de risico's van onze 'danger switch'.

Punt 4 in het laatste deel van je mooie LFP verslag is mijns inziens niet helemaal correct. Onze 'smart' LFP accu's hebben - net als sommige andere LFP drop-in replacements - wel degelijk een ingebouwde HVC en LVC. Daar hoef je dus niets extra's voor te installeren. Tegenover dit gemak staat wel dat je de laad- (charge) en lastkant (load) van de accu-bank niet (zoals in jouw setup) afzonderlijk kunt schakelen. Hoewel het om een uiterste beveiliging gaat zijn zelfbouw LFP systemen hier naar mijn mening wel in het voordeel.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 jan 2020 17:01 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 21 jan 2020 16:51 #1120254

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
@HansV

De meeste , en ik denk ook jouw ‘smart’ lfp’s hebben 1 beveiliging die zowel op high als low voltage reageerd en dan de hele akku (bank) afkoppeld , als dit tijdens laden en varen gebeurt heb je dus geen boordspanning meer totdat de hele boel gereset is

Als dit tijdens gebruik gebeurt kun je niet meer laden totdat de hele boel gereset is

Dat bedoel ik met separate HVC en LVC , beide op een aparte laad en load bus naar de bank zodat je bij 1 vd 2 ‘problemen’ niet de andere kant ook meteen kwijt bent

En idd , 1 vd voordelen van de ‘danger switch’ is dat we ook de lfp eenvoudig parallel kunnen zetten aan de start akku en kunnen starten als het echt nodig zou zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 21 jan 2020 18:29 #1120284

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
ReneK schreef :
Dat bedoel ik met separate HVC en LVC , beide op een aparte laad en load bus naar de bank zodat je bij 1 vd 2 ‘problemen’ niet de andere kant ook meteen kwijt bent.

Ik had niet begrepen dat je separate/externe HVC en LVC bedoelde. Dat is bij ingebouwde relais in drop-in replacements inderdaad niet aanwezig (want onmogelijk). Het extern en separaat afschakelen heeft m.i. overigens alleen bij HVC situaties wezenlijk voordeel: bij LVC praat je doorgaans over een lege accu(bank) dus dan houdt het zowel bij zelfbouw als drop-ins even op. En beide zullen over het algemeen gewoon weer opladen zodra een laadbron aanwezig is.

Het is overigens de vraag hoe waarschijnlijk een HVC gebeurtenis is als er (tijdens het varen) diverse serieuze verbruikers aan de accu(bank) hangen. En als de accu(bank) afschakelt vanwege overspanning is er waarschijnlijk een laadbron die voor het instandhouden van de boordspanning zorgdraagt waardoor je niet plots zonder stroom zit. Maar een extern relais op een separate laad bus heeft ook om andere redenen toch mijn voorkeur.

Er zijn wel enkele kant-en-klare LFP accumodellen met aansluitmogelijkheden voor externe relais, maar als je van die uitgebreidere mogelijkheden gebruik maakt kun je het amper meer drop-in replacements noemen. Het is dan de vraag of je niet beter voor een zelfbouw systeem had kunnen kiezen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl