Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 600Ah lifepo4 naar panama

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 13:43 #1066805

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Frodoo schreef :
Ik denk dat deze fabrikant een beetje slordig met de cijfertjes is.

Titel filmpje: 200 Ah
In de beschrijving bij het filmpje: 160 Ah
Op de cel staat aangegeven: 120 Ah

Wel weer een leuk draadje, maar verwacht niet dat dit een prijsdoorbraak is..

zoals je zelf al zegt 'slordig met cijfertjes' hij gebruikt hetzelfde filmpje voor verschillende cellen ? of wilde dat doen ?

ik zou bijna zeggen, bestel een cel en stuur hem naar panama als je klaar bent met meten , dan heb ik een reserve cel (als ik besluit deze aan te schaffen) ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 14:08 #1066815

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
yannick schreef :

Ik blijf toch sceptisch. LiFePo4 chemie heeft een energiedichtheid van 130Wh/kg. Dat is de energiedichtheid van puur de chemie. Daar zit het gewicht van de verpakking dus niet in meegerekend. In mijn ogen kan je dus nooit een LiFePo4 accu hebben van 240Ah en 5.2Kg. Dan kom je op bijna 148Wh/Kg uit. Dan is dus óf het gewicht niet juist, óf de capaciteit niet juist óf het geen LiFePo4 accu.

ik heb deze firma gevraagd hoe het kan dat zijn LFP cellen een hogere 'energy density' hebben dan het theoretische maximum , of dat het een andere mix is , of het gewicht niet goed is , en of ze de cellen wel getest hebben en wat de uitkomst is , en graag een certificaat dan het lifepo4 is en niet een andere mix ivm veiligheid

www.electriccarpartscompany.co...-277Ah-LiFePO4-XCell
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 14:19 #1066818

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Wat ervarings cijfers.

Accu pack geïnstalleerd sept 2014. 4 cellen van 300Ah
We leven 3-4 maanden per jaar aan boord.
Mijn balansers kunnen 1A verstoken. Dat gaan ze doen bij een spanning van 3,42V De regelaars van mijn zonne panelen als mede de regelaar van de alternator zijn afgesteld op 14,05 volt.
De BMS schakelt de laad relais bij een cel spanning van 3,55V uit. Dat is tot nu toe nog nooit gebeurt.
De tijd die het neemt bij het laden om van 13,6V naar 14V te komen is hooguit een kwartier bij een laadstroom van ± 10A
Mijn cellen hebben nu op dit moment de laagste 3,35 en de hoogste 3,36. Kortom een perfecte balans.
In de winter 2017-2018 heb ik de capaciteit gemeten als ik laad tot bovenstaande waardes en ontlaad tot 12V dan kom ik op 290Ah, zie grafiek.



Als je meer dan 1A nodig hebt om je cellen in balans te houden is er iets mis.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 14:26 #1066820

3Noreen schreef :
Als je meer dan 1A nodig hebt om je cellen in balans te houden is er iets mis.
Precies. En dan? Of gaat dit bij jou nooit gebeuren?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 14:39 #1066824

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Mooie cijfers , maar een procent of 3 capaciteits verlies over 5 jaar

Wat was de afgenomen stroom tijdens de capaciteits test ?
3Noreen schreef :
als mede de regelaar van de alternator zijn afgesteld op 14,05 volt.

Welke alternator regelaar gebruik je ? , dat is nog een dingetje waar ik naar kijk . Mijn Sterling pro reg D vertrouw ik niet om LFP te laden . IK denk er zelfs over om de hele alternator maar niet te gebruiken om te laden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 14:42 #1066825

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
roozeboos schreef :
3Noreen schreef :
Als je meer dan 1A nodig hebt om je cellen in balans te houden is er iets mis.
Precies. En dan? Of gaat dit bij jou nooit gebeuren?

Natuurlijk gaat dat ook bij mij een keer gebeuren dat is een ding wat zeker is. Net zo goed als dat ik zelf ga eindigen tussen 6 plankjes.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 14:47 #1066828

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
ReneK schreef :
Mooie cijfers , maar een procent of 3 capaciteits verlies over 5 jaar

Ik laad maar tot 3,42V/cel en stop al bij 3V/cel met ontladen. Dat heeft mogelijk iets te maken met 3% minder.
De 290Ah is dus de in de praktijk bruikbare capaciteit. :)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 27 juli 2019 14:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 14:50 #1066829

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
ReneK schreef :
Mooie cijfers , maar een procent of 3 capaciteits verlies over 5 jaar

Wat was de afgenomen stroom tijdens de capaciteits test ?
3Noreen schreef :
als mede de regelaar van de alternator zijn afgesteld op 14,05 volt.

Welke alternator regelaar gebruik je ? , dat is nog een dingetje waar ik naar kijk . Mijn Sterling pro reg D vertrouw ik niet om LFP te laden . IK denk er zelfs over om de hele alternator maar niet te gebruiken om te laden

Een DC-DC koppeling met een pwm regeling.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 14:53 #1066830

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
ReneK schreef :
Wat was de afgenomen stroom tijdens de capaciteits test ?

Omvormer en een 150W TL bak.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 15:04 #1066833

3Noreen schreef :
roozeboos schreef :
3Noreen schreef :
Als je meer dan 1A nodig hebt om je cellen in balans te houden is er iets mis.
Precies. En dan? Of gaat dit bij jou nooit gebeuren?

Natuurlijk gaat dat ook bij mij een keer gebeuren dat is een ding wat zeker is. Net zo goed als dat ik zelf ga eindigen tussen 6 plankjes.
Als het ene maar niet komt door het andere.... :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 27 juli 2019 16:17 #1066851

. kan jij in minuten de accu zover ontladen met 1,4 ampere?[/quote]

Jazeker, dat kan iedereen. Je zit dan namelijk in een extreem steil gebied. Maar goed, jij snapt lithium ion goed, ik heb me verdiept in lifepo4. Dat is appels met bloemkolen vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 30 juli 2019 02:43 #1067407

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ReneK schreef :

www.rj-lithium.com/sale-115386...-energy-storage.html

Kosten $120 per cel , totaal $1560 voor een 600Ah bank met 1x reserve cel ‘voor het geval dat’
Verzendkosten naar de USA $100-150





Na een hoop gezoek ben ik er (denk ik) achter gekomen dat dit 'pouch' lifepo4 cellen zijn
geen prismatic maar 'pouch' in een alu behuizing

nog geen idee wat de consequenties (if any) hiervan zijn en of ze 'minder' (veilig?) zijn dan prismatic



batteryuniversity.com/learn/ar...pes_of_battery_cells
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 30 juli 2019 02:47 #1067408

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
CATL (?) pouch


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 30 juli 2019 10:43 #1067483

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
'Prismatic' is een bouwwijze van LFP cellen. De anode heeft dan de vorm van een 'wafelblad aanrecht'. Dat kan in een alu behuizing maar ook in een kunststof behuizing. De aanduiding 'pouch' betekent niet meer dan dat de cellen in plastic zakjes zijn gestopt. Het kan ook zijn dat er meerdere pouches in de aluminium bak zijn gestopt en dat deze in een parallel schakeling zijn opgenomen.

Dit is een 90Ah pouch.

De kunststof behuizing is vaak zwaarder omdat deze met glasvezel wordt gearmeerd als explosie beveiliging. Dat was nodig om in vliegtuigen te worden gebruikt. Nu men erachter is gekomen dat alleen LCM accu's kunnen ontploffen, worden ook aluminium behuizingen gebruikt voor LFP accu's.

Bij gebruik van de cellen tussen 20 en 100% SOC gaan de cellen uitzetten door hoge laad- en ontlaadstromen. Hierdoor kunnen krachten op de accupolen ontstaan. 'Intra cellulaire verbindingen' zijn bij voorkeur kabelschoenen met een gebogen stukje litze kabel van 50mm2 of zoiets. goed invetten met siliconevet (sanitairvet) om de verbinding helemaal af te sluiten van de al dan niet zilte buitenlucht. Een kleine overgangsweerstand kan je hele BMS op het verkeerde been zetten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 30 juli 2019 12:36 #1067511

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@peper

Dank je wel , dus verder geen nadelige gevolgen en het lijkt er op dat deze ‘pouch’ techniek ook al goed doorontwikkeld is
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 30 juli 2019 12:47 #1067515

ja, maar het monteren van draden aan de polen is niet makkelijk denk ik.
Een M10 bout is veel robuuster.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 30 juli 2019 16:11 #1067564

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Hoezo? De pouch of pouches zitten gewoon in een plastic of aluminium celbehuizing. Je weet wel met van die polen, M6 tot 100Ah, M8 tot 200Ah M10 tot 400Ah en M14 bij 500Ah en hoger.
Als je een bout kunt aandraaien kun je ook zo'n cel aansluiten, hoor.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 31 juli 2019 13:08 #1067776

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
deze meneer heeft 10 dagen geleden 8pcs 200Ah cellen besteld , de 'pouch' cellen in een blauwe alu behuizing
gisteren binnengekregen en gemeten
de rj-lithium leverancier levert dus wel, en snel

(uit de lithium on board FB groep waar ik dus ook de info van heb)


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 31 juli 2019 13:10 #1067778

Dus initieel opladen hoeft dan ook niet en kunt ze direct in gebruik nemen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 13:12 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 31 juli 2019 13:28 #1067788

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@noballast

zit daar nog een 'gevaar' in , om ze direct in gebruik te nemen ?
ik kan me voorstellen dat als je nu al 0.01 volt verschil meet de onbalans groter wordt tijdens gebruik, of vertrouw je dan op je balancers om alles gelijk te krijgen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 31 juli 2019 13:33 #1067791

ReneK schreef :
@noballast

zit daar nog een 'gevaar' in , om ze direct in gebruik te nemen ?
ik kan me voorstellen dat als je nu al 0.01 volt verschil meet de onbalans groter wordt tijdens gebruik, of vertrouw je dan op je balancers om alles gelijk te krijgen ?

Veel dichter bij elkaar krijg je ze niet hoor.
Zelfs als je alles parallel zet, duurt het weken voor ze echt gelijk zijn.
Bovendien moeten ze straks aan de bovenkant van de spanningsrange gelijk zijn, dus volgeladen.
Stel dat je nu (op 70%) alles gelijk hebt, maar eentje heeft een net iets kleinere capaciteit, dan is die straks eerder bij 100% SOC, en dus sneller bij balanceren dan de rest.
Dus nee, dit is helemaal perfect.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 31 juli 2019 14:15 #1067808

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Ik heb altijd aangenomen dat door de eerste initiële laden het electroliet gelijkmatig verspreid word.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 31 juli 2019 14:30 #1067812

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ik ben nog 'even' bezig geweest met een blokschema zoals ik denk dat het er op ons bootje uit komt te zien , als je iets gevaarlijks of vreemds ziet hoor ik het graag ?

PV - zonnepaneel (2x 335Wp + 2x 30Wp voor LFP en 1x 40Wp voor start batt)
BC - batt charger (1x 50A + 1x 40A) gevoed door generator
ALT - alternator (1x 120A + 1x 70A)
RBS - remote battery switch , Blue Sea ML-7700
BMS - Batt management system , weet nog niet ;) EMUS , Smart , REC of ?


de 'engine bus' is bestaand , samen met 2x AGM voor start en boegschroef
deze 2 wil ik ook als 'buffer' gebruiken voor de alternators mocht er tijdens het laden iets gebeuren en de BMS de HVC (high voltage cut) inschakeld , dan worden idd alle andere laders ook tegelijkertijd uitgeschakeld , er zit ook een bestaand 40Wp paneeltje op de start akku dus die kan tijdens ankeren mooi eea geladen houden

de battery switch om zelf te kunnen bepalen of de alternators meedoen in het hele LFP laadproces, liefst let ik dit uit maar wil toch de mogelijkheid hebben om te laden 'voor het geval dat'



www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 14:35 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 31 juli 2019 14:38 #1067813

Die battery switch is niet bruikbaar volgens mij. Ik zou die switch vervangen door een DC-DC converter. Ik heb zelf daarvoor de Mastervolt MacPlus 12-24 30A.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 17:12 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

600Ah lifepo4 naar panama 31 juli 2019 14:46 #1067814

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@noballast

kun je vertellen waarom je denkt dat de batt switch niet zou werken ?

met een (max?) 15A DC/DC converter blijft er van de (mogelijke) 190A laadstroom van de alternators niet zo heel veel over ? ik wilde de batt switch gebruiken om de alternators als laadbron te gebruiken wanneer nodig , heel af en toe en absoluut niet constant, en zal meestal op 'off' staan zodat alleen de AGM's geladen als de motor draait
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl