koko schreef :
Ik heb hem nu ingebouwd, maar ben er nog niet helemaal uit. De aanbieding van Kniest is met afstandsbediening en seatalk <—> SeatalkNG converter. Krijg nu wel AP info op de seatalkbus, maar nog geen seatalkdata op de P70i te zien.
Ik ben nog niet zo thuis in STNG. Moet je de converter ‘aanmelden’ op het netwerk of zo iets?
Vreemd, het hoort gewoon in één keer bi-directioneel te werken. Je hoeft niets aan te melden op STNG / N2k. Ik vermoed dat er aan de kant van ST1 toch iets niet goed zit. In de (zelf in te stellen) databoxen kan je zien of en zo ja welke data er binnenkomt. Ik heb jaren gevaren met ST1 instrumenten (log, wind, diepte) via een converter aan de STNG bus. Werkte altijd zonder problemen. Nu ben ik helemaal overgeschakeld op STNG instrumenten. Het laatste stukje ST1 wat ik nog heb is voor de S100 afstandsbediening. Het is mij een raadsel waarom RM deze al niet lang geleden vervangen heeft voor een STNG versie.
Wat betreft de roerstandgever in combinatie met helmstokbesturing, daar heb ik
een uitgebreid topic over geschreven. Daar vind je ook meer info over de reden dat ik dat gedaan heb. Mijn ervaringen ermee zijn goed, al zijn de verschillen met de situatie zonder een roerstandgever in de meeste omstandigheden klein. Maar op zee in golven was de stuurautomaat opvallend rustig, minder grote uitslagen en superstrak qua koers. Geen spijt van dus, al kan ik mij levendig voorstellen dat veel zeilers het de moeite toch ook niet waard vinden.