Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: WARN scheidingsdiode

WARN scheidingsdiode 07 apr 2020 19:57 #1144326

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Sorry voor al mijn vragen op het moment.
Maar weet iemand wat dit voor ding is?
Het zou een scheidingsdiode moeten zijn, Maar als ik op WARN zoek krijg ik alleen lieren voor auto's te zien.
Ik heb vandaag nl een extra accu in de boot gezet, en het zou fijn zijn als ik die ook op kan laden als de motor draait.
En hoe sluit ik hem aan?
De foto'zullen wel weer gedaait zijn, maar dat lukt jullie vast wel


Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 07 apr 2020 20:07 #1144333

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27060
Meten is weten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 07 apr 2020 20:18 #1144339

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5930
flauw :)
Dit zit erin Rob...

S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 07 apr 2020 20:27 #1144343

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Is niet flauw hoor Onno.
Maar maak het schema ff verder af aub.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 07 apr 2020 20:31 #1144344

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5930
heb je hier iets aan?
Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal wilt aansluiten...

Bijlage:

Bestandsnaam: 80079.pdf
Bestandsgrootte:783 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: BUS_CBT_IN...119a.pdf
Bestandsgrootte:279 KB
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 07 apr 2020 20:49 #1144362

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Ja perfect.
En ik moet dus niet op diode zoeken, maar op isolator.
Dan zelfs de WARN gevonden
Leve het forum dank je wel.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 15 apr 2020 12:31 #1147149

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Re-Fresh schreef :
Sorry voor al mijn vragen op het moment.
Maar weet iemand wat dit voor ding is?
Het zou een scheidingsdiode moeten zijn, Maar als ik op WARN zoek krijg ik alleen lieren voor auto's te zien.
Ik heb vandaag nl een extra accu in de boot gezet, en het zou fijn zijn als ik die ook op kan laden als de motor draait.
En hoe sluit ik hem aan?
De foto'zullen wel weer gedaait zijn, maar dat lukt jullie vast wel



Volgens te tekening moet de b plus op de middelste aansluiting.
Maar daar staat geen plus op vd accu.
Dus mijn laadlampje krijg ik zo nooit aan het branden.
Klopt dat?
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 15 apr 2020 12:50 #1147155

Laadlampje zit in de draad die de voorbekrachtigingsstroom van de alternator levert. Dat lampje zit in het motorpaneel en krijgt zijn stroom via de sleutelsachakaar van de motor direct van de startaccu. Dus nooit direct van de accu en zeker niet van de ingang van een diodebrug.
Zou het niet via de sleutelschakelaar van de motor gaan zou er dus altijd spanning op de bekrachtiging van de alternator staan , ook als die niet draait waardoor de startaccu zelfs vrij snel leeg kan lopen. Immers , als dat lampje brand loopt er een stroom naar de alternator en loopt dus de accu leeg. Zodra de alternator stroom opwekt komt er ook een spanning vanaf de alternator op die draad te staan waardoor het lampje uit gaat.
Misschien toch eens dit boekwerkje van Bosch een keer bestuderen?met name pagina 10.
drive.google.com/file/d/0B0vn-...Rm8/view?usp=sharing
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 15 apr 2020 15:47 #1147214

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Ad,
Zie deze aansluiting.
Dan zie je dat 1 kant van het laadlampje wel degelijk via de schakelaar aan de plus vd accu moet.


Ik heb dus 2 via het lampje aan de accu gelegd maar het lampje wil niet branden
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Laatst bewerkt: 15 apr 2020 15:51 door Re-Fresh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 15 apr 2020 16:38 #1147227

Ja , en dat is precies wat ik schreef.Alleen noem ik die schakelaar de sleutelschakelaar van het motorpaneel.
Jouw schema lijkt erg op dat van een toepassing van een motor ( die best hetzelfde kan zijn als een scheepsmotor) voor industrieële toepassing. Hetzelfde zie ik bijvoorbeeld ook als ik naar het schema kijk van mijn Vetus Mitsubishi zoals dat in de Mitsubishi workshop manual staat.
Die hebben inderdaad vaak geen echt motorpaneel en sleutel.
Echter , de voeding die naar jouw schakelaar gaat zal toch ook op de een of andere manier andere zaken moeten voeden zoals temperatuuralarm en oliedrukalarm of andere instrumenten van een motor die uitgeschakeld moeten zijn als de motor niet loopt, niet alleen een alternator.
In ieder geval zul je die schakelaar altijd uit moeten zetten als de motor niet loopt , anders kan de accu leeggetrokken worden via de bekrachtiginsstroom van de alternator. Zie dat bosch boek wat ik geplaatst heb.
In ieder geval is jouw schema niet compleet wat ook niet zo raar is want het beschrijft helemaal niet een motorschema waar de alternator een onderdeel van is maar alleen een aansluitschema van een ( AC Delco) alternator en in zoverre klopt het wel. Dat kun ook in het Bosch boek zien waar vrijwel hetzelfde staat.En zoveel verschil zit er niet tussen verschillende merken alternators want in principe werken e allemaal hetzelfde.
Maar ik neem toch aan dat die alternator op een motor zit , hoe ziet het schema van die motor er dan uit?
Bij een scheepsmotor bijv. zal die schakelaar vrijwel altijd een sleutelschakelaar zijn al dan niet met een startknop of gecombineerd om ook met de sleutel testarten.
Ad
Laatst bewerkt: 15 apr 2020 16:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 15 apr 2020 18:40 #1147292

Ga je in jouw vaargebied nou echt vaak stroom draaien? Weg met die gekke handel en misschien een grotere accu er in. Net dat stukje van het vogeleiland naar je box draai je er net 5 Ah in met je dynamo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 15 apr 2020 19:43 #1147343

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Bas,
Daar zou jij groot gelijk in hebben als ik een vrouw had die het geweldig vindt om te zeilen.
Zeilen doe ik met vrienden enz.
Met vrouw wil ik zo lang mogelijk zelf voorzienend zijn.
Dat ik bij een eilandje kan liggen zonder walstroom.
Het is dus met vrouw veel varen op de motor.
Die is bang (en hier is gewoon niets aan te doen) als we schuin gaan.
En die moet je gewoon te vreden houden.
Ik zal vast de enige niet zijn.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 16 apr 2020 08:19 #1147478

Re-Fresh schreef :
Bas,

Het is dus met vrouw veel varen op de motor.
Die is bang (en hier is gewoon niets aan te doen) als we schuin gaan.
En die moet je gewoon te vreden houden.


:laugh: :laugh: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 16 apr 2020 08:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 16 apr 2020 10:28 #1147535

Ik snap de redenering niet. Voor anker verbruik je toch net zo veel stroom als onder zeil?

Het gaat om de frequentie van walstroom. Je wilt kunnen bijladen als je langer tussen twee laadpalen verpoosd als je accu aan kan.

Nu heb ik de luxe dat ik een dag of 3-4 zonder laadpaal kan, hoogzomer met het bier koud.

Ik snap zelf niet goed wat mensen zichzelf aan doen met 2 service accu's en zo'n gekke "1-2-both" schakelaar. Gewoon parallel snoeren die dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 16 apr 2020 10:40 #1147542

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
A. Ik vaar dus veel met mijn vrouw op de motor dus wordt de start accu en de ander opgeladen door de motor.
De "160 amp" is alleen voor de koelkast.
Dan heb ik nog 2 andere accu's met een schakelaar 1 of 2 voor de rest, verlichting, computer cq tv plotter enz. Deze worden ook opgeladen door 2 zonnepanelen.
Parallel zetten kan helaas niet omdat het niet de zelfde accu's zijn.
En volgens onze forumers hier kan dat absoluut niet.
Een beetje een rommeltje kwa accu's, maar is ff niet anders.
Op deze manier hoop ik het toch een paar dagen zonder walstroom uit te houden.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 16 apr 2020 11:36 #1147572

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7791
boarderbas schreef :
Ga je in jouw vaargebied nou echt vaak stroom draaien? Weg met die gekke handel en misschien een grotere accu er in. Net dat stukje van het vogeleiland naar je box draai je er net 5 Ah in met je dynamo
Afgelopen zomer heb ik in 3 weken vakantie iets minder dan 20 uur gemotort en toch nooit de acculader echt nodig gehad. Alleen een enkele keer de laatste procenten aftoppen. Bij Lithium zou ik dat niet eens doen.

Dus op de motor laden heeft bij mij in ieder geval wel nut. Dat gemiddeld uurtje per dag motoren leverde gemiddeld zo'n 20Ah op en is op dit moment blijkbaar voldoende voor mijn energie voorziening.

Dat monteren van de scheider kost minder moeite dan het tig keer uitrollen van de duitse landvast ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 21 apr 2020 19:00 #1150039

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Ook dit topic kan gesloten worden.
Dank aan een ieder voor het meedenken en de adviezen.
Vanmiddag een acculader op de middelste aansluiting gezet en beide accu's werden opgeladen.
Dus dan mag ik toch wel aannemen dat het werkt zoals het moet.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 22 apr 2020 07:45 #1150208

Hij laadt wel, maar niet met de juiste spanning. Op de middelste aansluiting zit je aan de verkeerde kant van de scheidingsdiode. Zo mis je 0,7 Volt bij het laden. Je krijgt de accu zo niet 100% vol.

De lader moet op een van de andere twee bouten (in feite de accu zelf) worden aangesloten om hem goed vol te kunnen laden.

Een goede acculader heeft twee of drie uitgangen zodat je de start- en serviceaccu gescheiden kunt aansluiten.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 07:46 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 22 apr 2020 09:46 #1150263

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Ik heb de accu's ff gemeten, en tijdens het laden kwamen ze beide op 15 volt.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 22 apr 2020 10:54 #1150305

Die 15 Volt zou de top van de lader kunnen zijn .
Op de middelste aansluiting is er geen informatie van de accuspanning.

De lader heeft, om goed te kunnen werken, de accuspanning nodig. die komt alleen op de aansluiting waar de accu aan zit.


De generator heeft OOK die informatie nodig, die krijgt hij NIET via de aansluiting op de diodebrug, maar via een omweg over het contactslot.

Het lijkt me wijs voor de levensduur van de accu om de lader op het juiste contact van de diodebrug te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 22 apr 2020 12:42 #1150360

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Oké dat is een logische verklaring.
Dat zal ik dan ook niet meer doen.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 22 apr 2020 13:59 #1150387

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Nu wordt ik als ik dit zo lees weer met een ander probleem opgezadeld.
De altenator stopt de accu's nu via de diodes vol.
Maar ik neem aan dat in een mormale opstelling, de altenator de amp gaat verminderen hoe voller de accu wordt.
Volgens mij kan hij nu door de diodes niet zien hoe vol de accu's zijn.
Klopt mijn redenering?
En zo ja hoe ga ik dit dan oplossen?
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 14:00 door Re-Fresh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 22 apr 2020 14:55 #1150413

De alternator ziet ( althans met alleen een normale regeleaar erin) in feite niets , die houdt alleen de spanning op 14,4 Volt. Daardoor loopt er simpelwag geen stroom meer als de accu ook op 14,4 Volt staat.
Kenneljk heeft trouwens jouw diode maar een heel lage voltagedrop anders zou de accu nooit zover vol kunnen worden of ermoet het volgende zijn aangepast.
Dat zou dan alleen kunnen als de regelaar van de alternator is aangepast om de spanningsval over de diode te compenseren bijv. naar 15 volt wat overigens vrij simpel kan met een extra diode in de alternator.
Overigens geeft dat wel weer een ander probleem en dat is dat de alternator blijft alden totdat de accu op 15 Volt staat en dat si eigenlijk te veel vanwege het feit dat hij dan waarschijnlijk altijd een beetje gaat gassen als de motor bij staat.Niet zo'n probleem als de motor stees maar kort draait maar kan wel een probleem worden bij langer motorgebruik.

Het verklaart ook die 15 Volt op de accu die je beschrijft . Dan is de uitgaande spanning van de alternator dus met 0,6 Volt opgeschroefd wat aardig klopt met de spanningsval van een normale diode.

E.e.a. kan wel goed werken maar dan is er een sens draad nodig van de accu naar de alternator maar dan zonder die extra aanpassing van de alternator. Want dan alleen "ziet"de alternaor dat de accu nog te laag is doro de spanningsval van de diode.
Ad
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 15:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 22 apr 2020 17:00 #1150461

Re-Fresh schreef :
Ook dit topic kan gesloten worden.
Dank aan een ieder voor het meedenken en de adviezen.
Vanmiddag een acculader op de middelste aansluiting gezet en beide accu's werden opgeladen.
Dus dan mag ik toch wel aannemen dat het werkt zoals het moet.


Goedzo, laat je niet off-topic brengen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WARN scheidingsdiode 23 apr 2020 07:47 #1150649

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Ad de 15 volt waar ik het over heb komt van een accu lader.
De motor heeft nog niet gedraaid.
Ik begrijp dat ik niet bang hoef te zijn dat er een accu ontploft omdat de generator maar door blijft laden.
Er zijn 2 extra aansluitingen bat en lamp.
Ik neem aan dat de kabel die gaat van bat naar de accu wel een soort controle is. (hoop ik)
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl