Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alweer: berekeningen lier vraag

Alweer: berekeningen lier vraag 02 mei 2020 06:59 #1154494

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Op ons schip zit een Terra Superwinch 35. Deze wordt gebruikt voor de maststrijkinstallatie (mast 12,50 lengte). De electrische aanleg was schrikbarend. Zonder zekering, zonder eigen hoofdschakelaar en geen aangekrompen ogen. Dat is inmiddels verholpen en het werkt weer maar het zit me niet lekker.
Situatie nu: gezekerd middels 160A ANL zekering, eigen schakelaar op de plus, draaddikte 25mm2 over een lengte van 6mtr enkele reis (te rekenen met 12mtr dus). Draaddikte is nog niet aangepast/berekend, maar hergebruikt uit de oude situatie.
Ik kan geen manual vinden, maar wel deze info: www.nautischeunie.nl/waterspor...etische-lijn-en-haak

Mijn vragen zijn: welke draaddikte is nodig en vooral: welke maat zekering.
Het ding “trekt” 1600kg. Uit de info van de link kan (durf) ik het niet te berekenen, daarvoor gaat het mij net even boven de pet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 02 mei 2020 21:22 #1154798

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Inmiddels de juiste data, horend bij de Terra 35, gevonden. Op Max vermogen gaat het om 190A. Ik kan weer verder.

Gerekend met 2400 Watt en 6mtr X 2 zou 50mm2 voldoende zijn en wordt 70mm2 geadviseerd.
Met de huidige draaddikte (25mm2) is krap an 25mm2 afdoende.....
Toch maar op zoek naar een betaalbare 70mm draad.
Laatst bewerkt: 02 mei 2020 21:31 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 02 mei 2020 23:44 #1154813

Leg er anders gewoon twee stuks van 25mm2 erbij. Heb je totaal 75mm2 B)

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 07:25 #1154847

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dat zou natuurlijk kunnen, maar is niet mijn stijl. In de wetenschap dat de huidige kabels beide geel/groen zijn, al oud (wel losse aders, maar hier en daar al wat stijf aanvoelen) en door twee krappe doorgangetjes moeten is het een kwestie van even doorbijten.
Ben blij dat ik er nog eens aan ben gaan rekenen. Had niet verwacht dat het in die mate onderberekend zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 07:38 #1154850

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3328
datablad van dat ding :

a.sellpoint.net/a/Product+Guid...setname=WG22Bw0G.pdf

zit een zekering als ik het zo lees:

"sealed solenoid with circuitbreaker"

nog meer superwinch:
superwinch.global/collections/...ch-terra35sr-1135230
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 08:07 #1154858

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15154
Wat lastig kan zijn is dat dergelijke lieren een beperkte inschakelduur hebben. Je mag zo'n ding niet te lang vollast aan zetten. Anders gaat het moterke in rook op. Meestal hooguit een paar minuten. Dat betekend ook dat de warmte ontwikkeling in je kabels ook slechts van korte duur is. Je moet dan ook eerst de massa van de kabel opwarmen voordat de kritische temperatuur voor de isolatie bereikt wordt. Kortom je kunt met dunnere kabels toe dan je zou moeten voor iets wat vol continu aan het werk moet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 08:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 09:02 #1154872

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Sprokkie en 3Noreen: bedankt! Dat is goede info. De lier word maar enkele minuten gebruikt, is immers om de mast 3 meter te laten zakken. Dat duurt maar kort. En laten zakken kost natuurlijk nauwelijks energie, dat wekt de mast zelf wel op.

Nog even studeren op het datablad, maar de kabels zelf zullen ook beschermd moeten worden, kort vanaf de accu.
Dank!

Edit: het is me duidelijk dat ik de hele installatie goed onder de loep moet nemen.
Die selenoid, dit is nu vlak bij de lier ergens gemonteerd. Hoort die niet vlak bij de accu? Dan beschermt hij kabels en motor, is mijn gedachte.

De installatiehandleiding ook gevonden. Idd: de selenoid moet vlakbij de accu...... Nou ja, dan maar even de hele installatie nalopen en volgens de manual aansluiten.
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 09:17 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 11:07 #1154923

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Als de solenoid een links-rechts om draaien schakelaar is, dan gaan er drie kabels naar de lier, namelijk plus-links plus-rechts en de min. Tussen de accu en solenoid lopen maar 2 kabels namelijk plus en min.
Dus als de solenoid bij de accu zit heb je 3 kabels door de boot lopen ipv 2.
Tenminste op onze lier zit dat zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 11:15 #1154926

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16993
Die lier is een flinke jongen.
Wij hadden op een First 31,7 met bijna 15 hoogte een lier van Superwinch met een trekkracht van tegen de 1000 kilo en de treklijn eenmaal vertraagd. Kracht genoeg om ook meteen de verstaging op de goede spanning te zetten. Het vermogen zou je even na moeten kijken bij die types.
Ik denk dat je die power niet helemaal gaat gebruiken en het niet te gek zwaar hoeft te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 11:20 #1154927

Ronaldl schreef :
Als de solenoid een links-rechts om draaien schakelaar is, dan gaan er drie kabels naar de lier, namelijk plus-links plus-rechts en de min. Tussen de accu en solenoid lopen maar 2 kabels namelijk plus en min.
Dus als de solenoid bij de accu zit heb je 3 kabels door de boot lopen ipv 2.
Tenminste op onze lier zit dat zo.

Hoeft niet noodzakelijkerwijs omdat er ook dubbel polige sollenoits zijn dus kan je daar gewoon een twee draads wissel schakeling mee op bouwen. Rest de vraag alleen of deze in die uitvoering zijn. Ik denk bijna van wel namelijk. Overigens hebben veel van dit soort lieren alleen een opdraaifunktie en moet je een vrijloop manueel inschakelen op de lierkabel uit te vieren.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 15:25 #1155005

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
3Noreen schreef :
Wat lastig kan zijn is dat dergelijke lieren een beperkte inschakelduur hebben.
Dat kan in dit geval nooit een probleem zijn. Met zo'n vermogen heb je in 15 sec je mast rechtop. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 16:14 #1155019

De benodigde energie om een 100Kg mast van 12 meter rechtop te zetten is ;

100*9,81*12/2 = ~ 5880 Joule. Een 1500 watt lier doet daar een seconde of 4 over.

Gegeven dat je een mast van 12 meter over een kwart cirkel beweegt, gaat die 1/2 pi * 12 = ~ 19 meter in 4 seconden. 3600/4*19 = ~ 17km/uur.


Wil je een maststrijkinstallatie of een katapult bouwen?


Ik zou de kabel lekker laten liggen. Die lier komt neverstenooitniet aan zijn maximale vermogen.

Genoeg gerekend? ;)
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 17:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 18:20 #1155072

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hmmmm, een goeie katapult........das nou echt een jongensdroom van mij :silly: :silly:

Genoeg gerekend Bas :)

Er zit een vertraging in trouwens.

Met de draaddiktecalculator hier op het ZF kwam ik aan 52mm2 draaddikte. Met de wetenschap van nu is 50mm2 dan prima. Ondanks dat de lier nooit op het volle vermogen zal hoeven werken ga ik dat toch doen. Met wat minder urgentie, dat dan weer wel. Liever iets investeren dan verder rommelen met wat de installateur ooit gedaan heeft. Dat bleek tot mijn schrik knoeiwerk.

@freetime: deze lier is volledig electrisch op en af rollen. Gelukkig maar, want het afrollen gebeurt bij het laten zakken van de mast :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 18:24 #1155075

Als de lier voldoende vermogen geeft en de kabels worden niet erg warm, dan is er niks aan de hand. Koper is duur. Lekker uitgeven aan andere dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 19:24 #1155105

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16993
De lier trekt heel even flink als de mast plat ligt. Zodra er al een kleine hoek is hoor je de motor licht gaan lopen en komt er geen kracht meer aan te pas totdat je je de wanten op spanning hebt. Te snel is heel vervelend trouwens, je wilt rustig kijken of er geen touwtjes haken :ohmy:
Laatst bewerkt: 04 mei 2020 07:00 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 03 mei 2020 21:15 #1155162

Hang er eens een stroomtang aan dan kan je meten hoeveel je trekt op zo'n moment. Meten is weten. :P
Oja en trekt het teveel kan je mischien de lierdraad door een keer blok laten lopen dan wordt de kracht die de lier moet leveren gehalveerd zal dus de stroom sterkte die benodigd is ook halveren.
Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 04 mei 2020 06:19 #1155204

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
De lierdraad loopt al over een keerblok, dus dat is al voorzien. Hierdoor gaat het ook allemaal wat langzamer en is het goed bij te houden, qua overzicht op hakende stagen enz enz.

Stroomtang heb ik niet, maar de shunt voor de bus kan tot 500A aan. Daar loopt de mindraad van de lier ook over. Ik zal die eens in de gaten houden/filmen tijdens het zetten van de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 04 mei 2020 23:02 #1155616

koko schreef :
De lierdraad loopt al over een keerblok, dus dat is al voorzien. Hierdoor gaat het ook allemaal wat langzamer en is het goed bij te houden, qua overzicht op hakende stagen enz enz.

Stroomtang heb ik niet, maar de shunt voor de bus kan tot 500A aan. Daar loopt de mindraad van de lier ook over. Ik zal die eens in de gaten houden/filmen tijdens het zetten van de mast.

Dan zal je zien dat wanneer je mast vlak ligt en dan begint met lieren, dat dit moment het stukje is waar de meeste stroom loopt. As je dat aan houd met een iets afronding omhoog zit je redelijk goed kwa zekering waarde. Maar de kabel moet dit wel aan kunnen. Zekeringen of smelt veiligheden zijn om de kabel installatie te beschermen.

Grt. Mark.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 05 mei 2020 08:12 #1155719

Als je dit excel programmaatje download ( werkt niet in drive!) kun je de krachten en het verloop ervan zelf berekenen:
drive.google.com/file/d/1QLmky...3Nm/view?usp=sharing
Let op: bij "number of sheaves in block and tackle "2 invullen als je geen vertraging wilt installeren . Het aantal gebruikte schijven is dan dus het ingevulde getal min 1. Dat heb ik zo gedaan omdat er anders ergens een nul in de noemer van een berekening komt en dat kan natuurlijk niet ;)

En uiteraard kun je alleen de groene getallen aanpassen.
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2020 08:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 05 mei 2020 08:17 #1155722

De wrijvingsverliezen kunnen behoorlijk zijn bij grotere vertragingen. Mss iets om rekening mee te houden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 05 mei 2020 08:26 #1155728

Nachtvlinder schreef :
De wrijvingsverliezen kunnen behoorlijk zijn bij grotere vertragingen. Mss iets om rekening mee te houden...

Uiteraard , maar er zit ( als ik het tenminste goed onthouden heb want ik het dat programma al heel lang geleden gemaakt met behulp van een oud Duits excel sheetje) ergens ik meen 30% wrijvingsveries in de berekening.
Zal dat nog eens nazoeken of dat zo is en het er anders bij in zetten.
Probleem is natuurlijk wel dat er nogal verschil in zit of je goedkope glijblokken of dure gelagerde blokken gebruikt en ook de gebruikte lijn maakt uit.
En och , of je nu een kracht van 200kg of van 150 kg nodig hebt zonder en 50 of 45 kg met vertraging maakt niet zo veel uit want je hoort de boel sowieso over te designen. En ga er maar vanuit dat 50 kg horizontaal met het handje trekken , zoals bij het hijsen van een mast met een strijkinrichting immers gebeurt,echt niet gaat . Dus je takel ruim designen en dan maken die verliezen niet zoveel meer uit.
Ad

Ps, heb het even uitgezocht maar er zit inderdaad geen correctiefactor in voor wrijvingsverliezen. Die moet je dus zelf corigeren a.h.v. de soort blokken die je gebruikt.
Laatst bewerkt: 05 mei 2020 08:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 05 mei 2020 08:38 #1155732

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16993
Ik heb ook nog zo'n rekensheet gevonden. Leuk om zo wat in te vullen:
Je moet van .pdf even .xls maken want die extensie kent de forumsoftware niet.

Bijlage:

Bestandsnaam: leisure_ma...opie.pdf
Bestandsgrootte:80 KB
Laatst bewerkt: 05 mei 2020 08:40 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 05 mei 2020 09:33 #1155756

Da’s allemaal Ad’s levenswerk holtere!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 05 mei 2020 09:50 #1155763

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16993
Dat spul heb ik veel plezier van gehad.
Mijn dank is dus groot Ad B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alweer: berekeningen lier vraag 05 mei 2020 10:27 #1155780

@koko: de vorige eigenaar had eerder een kleinere lier er in.. werkte ook prima echter de zout bestendigheid van die dingen is niet groot..
de stroom die loopt is direct gekoppeld aan het vermogen dat er ( in de piek) gevraagd wordt..
die zware jongen van jou wordt niet vol belast.. zeker niet in de hoeken waar jij hem gaat gebruiken ( om je mast te pieken)
ik heb er destijds overgedacht om jouw constructie te kopiëren op onze Dehler... 6 loper met licht lopende grote schijven werkt voor mij nu voldoende...
alternatieve lier die ik op het oog had was een kleine 220 v lier met omvormer.. deze zijn in kleinere vermogens te leveren en met dunnere kabels te voeden.
Het is me hier op het forum afgeraden ivm de moordneigingen van deze motoren waar het omvormers betreft ( de aanloop stroom denk ik)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl