Hoi Cor,
Om even je onderstaande vragen te beantwoorden:
1: Ondergrens (en bovengrens ook) wordt bewaakt door een REC ABMS. Ik heb daar 2 bistabiele relais in serie aan gekoppeld zitten. Vanaf de accu gezien zit na het eerste relais de motor, en na het 2e relais mijn verbruikers. De BMS heeft de mogelijkheid om op verschillende voltages verschillende relais te schakelen. In mijn geval schakelt zodra de laagste cel 3.0V bereikt mijn verbruikers af. Dan is de boot, op het motorpaneel na, écht helemaal donker. Ik kan de motor starten tot de laagste cel 2,6V bereikt, dan gaat alles uit. Ik heb de eerste keer om te proberen mijn pakket ontladen tot alle cellen 2,5-2,6V hadden, en zelfs dan gloeit en start mijn md2020 zonder enige aarzeling.
2: Ondergrens van de verbruikers (3.0V) is zo'n beetje 10%SOC voor de cellen. De ondergrens van 2.6V heb ik gekozen net boven het absolute minimum van 2,5V die voor mijn cellen zijn voorgeschreven.
2.1, Ja, de motor gaat hoorbaar langzamer rond als de cellen tegen de 2,5V grens aan zitten, maar ik durf te stellen dat ie nog steeds harder rond gaat dan met mn (te) kleine 44Ah lood-startaccu.
2.2 Zoals ik schreef, ik heb 2,6V gekozen, dat is net boven de absolute ondergrens van de cellen.
Overigens heb ik nog een handmatige overbrugging dmv een massasleutel om, als het ooit nodig is, het BMS volledig te overrulen. Stel, er gaat 1 cel dood, dan schakelt het BMS voleedig uit en kan ik ook niet meer starten. Ik kan er dan voor kiezen het risico te nemen de andere cellen ook te vernielen en wel te starten op wat er nog werkt. Overigens zit die massaschakelaar redelijk 'verstopt' afgedekt en zit de sleutel er standaard niet in. Maar áls het nodig is kan ik dus zelf de controle overnemen.
Ik monitor de State of charge met het bms, die is via can-bus verbonden met een victron cerbo welke dan weer op een display de actuele laadstatus aangeeft. REC bied zelf ook kleine eenvoudige displays aan om wat basis informatie weer te geven.
Dan zag ik nog wat voorbij komen over je dynamo. Als ik me goed herinner heeft jouw motor een zgn permanent magneet dynamo. Daar zitten aan het vliegwiel magneten die langs vaste spoelen in het vliegwielhuis draaien. Bij een normale dynamo wordt de spanning en stroomopwek geregeld door de sterkte van de magneet te varieren door de stroom door de elektromagneet (het veld) te vergroten of verkleinen.
Een doorsnee regelaar zal hier dus niet werken. Eigenlijk zit er achter jouw dynamo gewoon een gelijkrichter met een eenvoudige dc-dc voltageregelaar. Ik weet alleen niet of er in de originele regelaar nog een beveiliging zit om niet teveel stroom door de spoelen te jagen of niet.
Booty24 schreef :
Gewichtsbesparing en versimpeling door één LiFePo accubank
Yannick: starten vanaf de lifepo accu: Dat zou ik ook willen.
Ik zou graag meer van je ervaring willen weten?
1: Hoe bewaak je de ondergrens voor afschakelen grootverbruikers / start alarm motor?
2: Hoe bepaal je de ondergrens?
2.1: Neemt de startstroom af met het laad %?
2.2: Is daar een ondergrens voor en hoe schadelijk is dat als je daar na het starten/poging(en) onder valt?
Beoogde cap monitor Victron BMS smart BT
Dynamo laadregeling
groet, Cor