Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 01 nov 2022 12:25 #1434304

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Als het ‘gewoon’ CAN bus is (waar het op lijkt maar dat moet je zelf even uitzoeken)

REC abms
Orion jr
Etc

Maar een shunt ‘denkt’ nauwelijks , wat zijn je instellingen ?

En hoe weet jij dat de akku ‘leeg’ is ipv ‘vol’ ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 01 nov 2022 12:30 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 nov 2022 12:54 #1434310

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Met de laatste vraag: zaterdagochtend deed de kraan het na 20 seconden niet meer en was zelfs het bijbehorende ledje op het schakelbord bijna uit. Schakelde walstroomlader erbij en alles ging floep weer aan. niet gezeild helaas want ik kon onvoldoende uitleggen waarom alles al zeilende zou blijven werken... Mastervolt heeft een eigen systeem 'Masterbus', heb nog niet gevonden dat dat ergens mee samenwerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 nov 2022 15:00 #1434340

Mart, je zou de mensen van de REC BMS eens kunnen contacteren. Voor Victron hebben ze een off-the-shelve oplossing, echter ze bieden ook de mogelijkheid aan om een andere protocol in te bakken. Geen idee over de kosten, maar als ze genoeg vragen krijgen voor MasterBus dan is het wellicht te delen of te prikkelen om het voor je te ontwikkelen.

Als het bij de kraan behorende LEDje bijna uit was, dan denk ik dat je BMS sowieso niet veel doet (lees: verkeerd aangesloten is). Het voltage is dan dusdanig laag dat eigenlijk de stroom afgeschakeld zou moeten worden, blijkbaar is dat niet gebeurd.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 01 nov 2022 15:02 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 nov 2022 15:14 #1434345

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Masterbus lijkt ‘canbus’ te zijn ?

www.mastervolt.com/products/masterbus/

Met een interface als deze zou een canbus BMS zeker moeten werken ?

www.mastervolt.com/products/ma...-canopen-interface1/

Maar ik zou toch wat meer van jouw systeem willen weten ?
Je huidige BMS is niet op je mastervolt systeem aangesloten , waarom zou je mastervolt systeem dan besluiten dat de akku vol is terwijl hij eigenlijk leeg is ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 01 nov 2022 15:17 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2022 07:09 #1434441

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@ Orange Sunset: ik ga zeker de vraag stellen aan REC! De blackbox BMS doet alleen 'HVD'. Aangezien ik exact tot de doelgroep van dit draadje hoor, ga ik proberen uit te vogelen hoe ik mijn Mastervolt systeem (geinspireerd door Hans (zeilersforum.nl/index.php/foru...hium-accu-s-op-saila) kan configureren voor de 'LVD-functie'. Detectie van 'Low Voltage' op de Shuntmonitor moet dan de walstroom lader inschakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2022 07:22 #1434445

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@ReneK klopt ik vind dat ook vreemd. Bleek dat het BMS de stroom die de lader levert enorm beperkt. Daardoor 'denkt' de shuntmonitor dat de SoC 100% is! Heb nu buiten de BMS om de accu kort opgeladen (10 minuten 50A). Kijk zsm-hopelijk vanavond, of ik verschil kan meten in Voltage tussen de individuele cellen. Weet nu nog niet of de BMS terecht afknijpt of stuk is. Ga me inlezen in de Mastervolt bus geheimen, dank voor de linkjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2022 07:27 #1434447

Mart schreef :
de stroom die de lader levert enorm beperkt. Daardoor 'denkt' de shuntmonitor dat de SoC 100% is!

Dan is de shuntmonitor niet goed ingesteld! Het criterium moet zijn:
-laadstroom een bepaalde tijd onder een drempelwaarde, waarbij
-laadspanning een bepaalde tijd boven een drempelwaarde
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2022 09:06 #1434467

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@Nachtvlinder ik zal opzoeken hoe die parameters zijn ingesteld en of ik die kan wijzigen, eens met het criterium op zich maar weet niet of dit voor LFP ook zo geldt of beter gezegd in welke mate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2022 10:52 #1434489

Ja, dat geldt ook voor LiFePO4. Vaak langsgekomen in dit draadje.

zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=950#1345162

Precieze settings hangen ook af van hoe je laadt natuurlijk: ik laad mijn 280 Ah met max 30 A en max 14,1 V. Dan laat ik mijn monitor iets onder 100% SOC synchroniseren:
-spanning > 14,0 V én
-stroom < 8 A
Monitor stopt dan ook meteen het laden (accumonitor vertelt lader te stoppen, gewoon met draadjes geen CAN oid)





Die basis moet goed zijn en begrepen worden, voor je aan ingewikkelde custom integraties begint, wat mij betreft.
Laatst bewerkt: 02 nov 2022 11:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2022 16:49 #1434541

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Mart schreef :
@ Orange Sunset: ik ga zeker de vraag stellen aan REC! De blackbox BMS doet alleen 'HVD'. Aangezien ik exact tot de doelgroep van dit draadje hoor, ga ik proberen uit te vogelen hoe ik mijn Mastervolt systeem (geinspireerd door Hans (zeilersforum.nl/index.php/foru...hium-accu-s-op-saila) kan configureren voor de 'LVD-functie'. Detectie van 'Low Voltage' op de Shuntmonitor moet dan de walstroom lader inschakelen.

Volgens mij ‘doet’ de originele mastervolt lithium installatie ook alleen maar aan HVD , en niet LVD ?
Er zal wel een andere beveiliging inzitten voor LVD

Maar met een goede BMS is dit eenvoudig te realiseren met relais zoals de ML-7712 of 7713 geen ‘echte’ bi-stabiele relais maar zijn makkelijker te integreren dan de 7700


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 nov 2022 08:26 #1434627

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
De Accu's (EVE 280 of lookalikes) stonden na 2 dagen onaangeraakt (behalve de constante +) op 13,12V keurig met de balancer verdeelt op 3,28Vpc. Volgens de shuntmonitor 13Ah lichter, dat komt overeen met een stroompje van een 0,25A. moet er nog achter komen of dat het balanceer-verbruik is. Heb er rustig met de Mastervoltcharger (op stand Lithium) aan 14,25V 42A ingedrukt (zonder BMS, wel met balancer-bordje). Over 2 dagen weer meten, balancer-bordje eraf halen, en dan over 2 dagen Vpc meten. Denk dat de cellen Ok zijn en de noname BMS minder.... Van REC BMS kreeg ik bijgevoegd antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2022 07:06 #1435594

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ben nu om de 2 dagen aan het laden zonder BMS en zonder balanceer bordje. Elke keer wordt de laadstroom na korte tijd sterk teruggeschroefd, ik denk door de shunt. Want die denkt dat de SoC 100% is. In de zomer merk ik dit probleem niet door de zonnepaneeltjes die de accu mooi bijhouden. Zoek een Masterbus deskundige om shunt en lader goed te configureren, kan hier eigenlijk niet veel over vinden dus als iemand hier ervaring mee heeft..
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 07 nov 2022 15:52 door Mart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2022 17:42 #1435730

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Instellingen op de shunt: type accu=MLI (Mastervolt LFP); stroom=vol: 2% (van 280Ah = 5,6A) op basis hiervan wordt SoC berekend. Instelling op de lader: return Amps : 6%. Dit zijn standaard Mastervolt waarden. Om aan het schema van @Nachtvlinder te voldoen moet ik eigenlijk stroom=vol op 2,8% zetten komt overeen met 8A termination current op de shunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2022 18:54 #1435762

Volgens mij doet jouw lader nu alleen bulk en schakelt bij het bereiken van die daar ingestelde ingestelde spanning 14,25 V (komend vanuit 25 A CC fase) direct (na 1 min) naar float. Domme shunt die alleen naar stroom kijkt, ziet dat deze onder de drempelwaarde zit (daar zit ie meteen bij 13,5 V) en verklaart accu vol?

Je shunt schakelt de lader uit toch? Kun je dan geen CC CV algorithme kiezen en een tailcurrent, behorend bij die 14,25 V instellen in je shunt?
Laatst bewerkt: 07 nov 2022 19:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2022 22:33 #1435819

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@Nachtvlinder: het wordt nergens beschreven maar lijkt er wel op dat de shunt het laden regelt, daar kan ik in ieder geval de termination current uit de tabel instellen, bij 14,2 V op de shunt zou dat dus 10A zijn ( Stroom=vol 3,6%) ga ik woensdagavond uitproberen. Is 3traps-profiel vandaar na bulk snel door naar float op een relatief laag Voltage:13,5V= 3,375V per cel om overladen uit te sluiten. Zal op de boot foto maken van de instelmogelijkheden bij de stand CV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 07:06 #1436634

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Nog een leken vraag:
Wij hebben boegschroef en elec lieren op de service accu staan. (360 Ah)
De lieren zouden 250A moeten doen de boegschroef 320A
Hoe hiermee om te gaan mbt een BMS.
Moet de BMS dan deze stroom kunnen leveren?
Heb tot nu toe tot 200A gezien en zijn meteen aardig prijzig.
Of geen BMS en alleen low en high voltage relais (moet dan ook 320A kunnen schakelen)?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 07:15 #1436637

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
Als je bms het niet aankan moet je wel buitenom denk ik. Aangenomen dat de lfp's het wel aankunnen.

Je kan ook een bms kiezen met extern relais, heb ik op ZF gelezen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 07:22 #1436642

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Zulke grote vermogens op 12 volt?
Moet je niet willen. Rommel eraf en naar 24 of 48V.
Laatst bewerkt: 11 nov 2022 07:24 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 07:25 #1436645

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Sjoerd02 schreef :
Nog een leken vraag:
Wij hebben boegschroef en elec lieren op de service accu staan. (360 Ah)
De lieren zouden 250A moeten doen de boegschroef 320A
Hoe hiermee om te gaan mbt een BMS.
Moet de BMS dan deze stroom kunnen leveren?
Heb tot nu toe tot 200A gezien en zijn meteen aardig prijzig.
Of geen BMS en alleen low en high voltage relais (moet dan ook 320A kunnen schakelen)?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

of je kiest een BMS waar de stroom niet doorheen gaat
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 07:28 #1436646

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Heb een 250A BMS om de motor op de servicebank te kunnen starten. De startmotor vraagt 1,2kW continu, dus 100A maar de startstroom is veel hoger (maar enkele seconden lees ik). Ga nu downgraden naar een 200A BMS die wel bluetooth heeft waardoor ik hopelijk zicht krijg op de SoC en de staat van de batterij. Denk dat met dergelijk grote stromen een andere opzet nodig is inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 07:34 #1436648

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Mart schreef :
Heb een 250A BMS om de motor op de servicebank te kunnen starten. De startmotor vraagt 1,2kW continu, dus 100A maar de startstroom is veel hoger (maar enkele seconden lees ik). Ga nu downgraden naar een 200A BMS die wel bluetooth heeft waardoor ik hopelijk zicht krijg op de SoC en de staat van de batterij. Denk dat met dergelijk grote stromen een andere opzet nodig is inderdaad.

dus ook een BMS waar de stroom niet doorheen gaat ...........
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 07:36 #1436649

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
holtere schreef :
Zulke grote vermogens op 12 volt?
Moet je niet willen. Rommel eraf en naar 24 of 48V.

theoretisch gezien is het een goede oplossing
praktisch gezien is het veel eenvoudiger en goedkoper om gewoon bij 12 volt te blijven
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 23:11 #1436902

ReneK schreef :
holtere schreef :
Zulke grote vermogens op 12 volt?
Moet je niet willen. Rommel eraf en naar 24 of 48V.

theoretisch gezien is het een goede oplossing
praktisch gezien is het veel eenvoudiger en goedkoper om gewoon bij 12 volt te blijven

Wie zegt dat ze niet al 24V zijn. Sjoerd vermeld nergens wat voor boot hij heeft ;)

Maar met 250A op 12v (=3000W) kun je 2 Harken 80.2 lieren (2*1500W=3000W) tegelijk gebruiken en op 24v zelfs 3 van die lieren. Is dat niet wat overkill?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 11 nov 2022 23:12 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 nov 2022 23:15 #1436904

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Wie zegt dat ze niet al 24V zijn. Sjoerd vermeld nergens wat voor boot hij heeft ;)

Als het nu 12v is natuurlijk ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 nov 2022 06:56 #1436913

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
ReneK schreef :
Wie zegt dat ze niet al 24V zijn. Sjoerd vermeld nergens wat voor boot hij heeft 

Als het nu 12v is natuurlijk 
Het is nu 12v.
Vervangen van boegschroef, ankerlier, 3 schoot/val lieren voor 24v is kosten technisch uiteraard geen optie.
Van de lieren zijn de vermogens idd lager, 700 w, zijn 150A afgezekerd. (aanloopstroom piek veel hoger?)

Doel van LFP is meer flexibiliteit en niet meer noodzaak om zsm naar 100% soc terug te gaan.
En hopelijk langere levensduur dan lood. Laatste set 3,5 jaar

Hoe moet ik BMS bypass dan zien?
Is dat een speciefiek soort BMS die alleen monitoring doet?
Of op de accu een tweede aansluiting tussen accu en BMS tbv de groot verbruikers.

Sorry voor de leken vragen, maar dacht dat hier wel mocht ;)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.756 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl