Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 29 jan 2023 16:50 #1455304

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Lijkt mij goed allemaal. Die Wallas is een electrische kookplaat op 12 volt ? Hoeveel watt?
Ik zou die MPPT ook afschakelbaar maken zodat hij niet gaat laden als het vriest met mooie zon.

Verder zou ik even kritisch kijken naar die keuzeschakelaar, draaiknop. Want je wil eigenlijk niet dat het lithium en lood circuit op enig moment met elkaar verbonden worden waarbij er ongecontroleerde (hoge) stromen gaan lopen. Dus het is óf de een óf de ander. Niet alie schakelaars hebben dat.

Eventueel kan je later altijd nog een Orion toevoegen, als je met de dynamo wilt gaan laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 29 jan 2023 18:43 #1455336

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
egenolf schreef :
Lijkt mij goed allemaal. Die Wallas is een electrische kookplaat op 12 volt ? Hoeveel watt?
Ik zou die MPPT ook afschakelbaar maken zodat hij niet gaat laden als het vriest met mooie zon.

Verder zou ik even kritisch kijken naar die keuzeschakelaar, draaiknop. Want je wil eigenlijk niet dat het lithium en lood circuit op enig moment met elkaar verbonden worden waarbij er ongecontroleerde (hoge) stromen gaan lopen. Dus het is óf de een óf de ander. Niet alie schakelaars hebben dat.

Eventueel kan je later altijd nog een Orion toevoegen, als je met de dynamo wilt gaan laden.

-De kookplaat is op diesel, maar vraagt wel een hoge stroom bij het ontsteken.
-het zonnepaneel is niet vast geïnstalleerd, ik vind dat geen porem op een platbodem, hij wordt met een stekker aan dek aangesloten op de mppt. Dus laden bij vorst gaat niet gebeuren.
-tot nu hebben we goede discipline met de keuzeschakelaar om niet op ‘both’ te blijven staan, maar we draaien wel via ‘both’ van 1 naar 2 om geen spanningsverlies te hebben. Is dat een probleem met deze opstelling?
-die orion kan altijd nog, maar we motoren niet zo veel en als we wel veel motoren komen we veel walstroom tegen (binnen water).
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 jan 2023 18:17 #1455546

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Dan wordt het dit schema als er geen opmerkingen meer zijn en ga ik de onderdelen bestellen.

Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 jan 2023 20:45 #1455580

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Je zal zien dat je de lfp accu vooral gaat laden als je aan boord bent. Dan is het wel fijn als dit snel gaat.
Je zou dan kunnen overwegen om de ip22 lader van 30A te kopen. Dat blijft een klein fijn kastje.
Ik heb een ip65/25 en heb daar geen beveiliging meer op;geen lowT en geen HighV meer. Handmatig beheer net als jij doet met de zonnecellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 31 jan 2023 07:48 #1455625

Eddy K schreef :
-tot nu hebben we goede discipline met de keuzeschakelaar om niet op ‘both’ te blijven staan, maar we draaien wel via ‘both’ van 1 naar 2 om geen spanningsverlies te hebben. Is dat een probleem met deze opstelling?
Die schakelaars met de both-optie zouden ze moeten verbieden. Niet gebruiken deze stand en ook niet er doorheen schakelen van 1 naar 2 of andersom.
Deze both stand kan tot enorme ongewenste hoge stromen leiden. En helemaal als je verschillende accus hebt of accus met een verschillende beladingsgraad. Want even komen beide accus direct met elkaar in open verbinding te staan. Met lifepo4 heb ik (nog) geen ervaring, alleen deze kunnen met gemak nog hogere stromen leveren dan een loodaccu dus waarschijnlijk is het gevaar dan nog groter.
Het argument dat je een both stand hebt om de motor te kunnen starten indien de startaccu zwak is zou ik maar gauw vergeten. Als die situatie zich voordoet is er meestal al iets anders met je systeem aan de hand waardoor je startaccu leeg loopt. In een auto heb je ook geen tweede accu en die start ook altijd.
Houdt beide accus te allen tijde gescheiden en gooi desnoods een paar zware startkabels aan boord voor de uitzonderlijke situatie dat je motor niet op de startaccu wil starten.
Ik heb zelf een schakelaar met both functie aan boord om te kunnen kiezen tussen 2 huishoudaccus. Alleen heb ik een kleine modificatie hierin aangebracht zodat de both functie niet meer gebruikt kan worden. Dus schakelen van de ene naar de andere accu moet altijd door de off-stand heen. En dat de spanning dan heel even weg valt dat heb ik nog nooit als lastig ervaren temeer daar het omschakelen feitelijk alleen maar gebeurt als ik stil lig.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 08:08 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 31 jan 2023 08:08 #1455626

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
SimondeDanser schreef :
Eddy K schreef :
-tot nu hebben we goede discipline met de keuzeschakelaar om niet op ‘both’ te blijven staan, maar we draaien wel via ‘both’ van 1 naar 2 om geen spanningsverlies te hebben. Is dat een probleem met deze opstelling?
Die schakelaars met de both-optie zouden ze moeten verbieden. Niet gebruiken deze stand en ook niet er doorheen schakelen van 1 naar 2 of andersom.
Deze both stand kan tot enorme ongewenste hoge stromen leiden. En helemaal als je verschillende accus hebt of accus met een verschillende beladingsgraad. Want even komen beide accus direct met elkaar in open verbinding te staan. Met lifepo4 heb ik (nog) geen ervaring, alleen deze kunnen met gemak nog hogere stromen leveren dan een loodaccu dus waarschijnlijk is het gevaar dan nog groter.
Het argument dat je een both stand hebt om de motor te kunnen starten indien de startaccu zwak is zou ik maar gauw vergeten. Als die situatie zich voordoet is er meestal al iets anders met je systeem aan de hand waardoor je startaccu leeg loopt. In een auto heb je ook geen tweede accu en die start ook altijd.
Houdt beide accus ten allen tijde gescheiden en gooi desnoods een paar zware startkabels aan boord voor de uitzonderlijke situatie dat je motor niet op de startaccu wil starten.
Ik heb zelf een schakelaar met both functie aan boord om te kunnen kiezen tussen 2 huishoudaccus. Alleen heb ik een kleine modificatie hierin aangebracht zodat de both functie niet meer gebruikt kan worden. Dus schakelen van de ene naar de andere accu moet altijd door de off-stand heen. En dat de spanning dan heel even weg valt dat heb ik nog nooit als lastig ervaren temeer daar het omschakelen feitelijk alleen maar gebeurt als ik stil lig.
Mvg Felix

Een uitstekende opmerking. De grote "vetus" schakelaars kan je voorzien van een M3 of M4 blokkeer schroef intern. Deze moet je zelf aanbrengen en is geen standaard uitrusting (boren/tappen).
helaa heb ik bij Blue-sea schakelaars nog geen mogelijkheid hiervoor gevonden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 31 jan 2023 08:14 #1455627

Calidris schreef :
Een uitstekende opmerking. De grote "vetus" schakelaars kan je voorzien van een M3 of M4 blokkeer schroef intern. Deze moet je zelf aanbrengen en is geen standaard uitrusting (boren/tappen).
helaa heb ik bij Blue-sea schakelaars nog geen mogelijkheid hiervoor gevonden.
Zo heb ik het ook gedaan.
Met de Blue-sea schakelaars heb ik geen ervaring. Maar ik heb wel gezien dat je die in allerlei varianten kunt kopen en ook zonder both-functie. Alleen heb ik die versie niet in NL gevonden. Wel in China.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 08:46 #1455638

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
egenolf schreef :
Niet mee eens, Maximum laadspanning voor LFP is 14,2 V. Beter voor de levensduur om daar iets onder te gaan zitten zeg 14,1 V.
ALLE lood acculaders laden met een hogere spanning afh van hun instelling.
Een loodaccu lader zonder meer aansluiten helpt je dure LFP accu's binnen korte tijd om zeep.
Lees ook nordkyndesign.com/charging-mar...thium-battery-banks/

Toch nog een pleidooi voor de bestaande intelligente (lood) acculaders.

Onder het kopje: "Lithium Battery Charging' staan volgens mij merkwaardige zaken.
Zolang je onder de maximum spanning blijft met boost is er niets aan de hand. Hij schrijft zelfs
" As previously illustrated, given sufficient time, any voltage from 3.40V/cell up will eventually fully charge and then overcharge a lithium iron phosphate battery. Lower voltages will fail to charge it extremely quickly "

Wil je "extrmely quickly" laden?

Vervolgens "voltage cannot be used as a mean to control the outcome of charging". Dat trek ik sterk in twijfel. Tenslotte is het rendement van LFP dermate hoog dat er weinig verloren gaat, dus ook inimini stroompjes geven gewoon indicatie in de ladingstoestand. Dat is nu nét het grote voordeel van LFP, je bent niet constant de interne lek aan het opheffen.

Eigenlijk schrijft hij alleen maar dat je hoger moet laden om de balancering te activeren. Bij een goede accuset is helemaal niet of zelden balancering noodzakelijk. Wil je bij lagere spanningen kunnen balanceren, dat gebruik je gewoon een Helltec actieve balancer. Die reageerd gewoon op cel verschillen.

Nog zoiets: "Charging must stop when the absorption current falls below the termination current threshold, because this means that the cells ability to absorb current has reduced down to the point where the cells must be considered to be full. Any further charging constitutes overcharging and leads to a point where the cell completely runs out of free lithium and no current can flow any more."

Zolang je maar niet te ver door laad en b.v. op max. 13,6V blijft is het bovenstaande verhaal dus niet van toepassing.
Ik zie in zijn verhalen nog geen wetenschappelijke verhandelingen waarop hij zijn theorieën baseert. Ik begrijp ook wel dat iemand die webpagina's volschrijft met informatie al snel een goeroe wordt, maar enige scepsis is altijd geboden, al staat het op internet.

Uiteraard zullen er mensen zijn die roepen dat 3,4V of 13,6V niet vol is, maar dat scheelt dus kennelijk (empirisch) maar enkele procenten, waardoor het bij veel kleinere schepen helemaal nooit noodzakelijk is om zo hoog door te laden. Je vermijd daardoor dus een hoop randverschijnselen.

Om even de praktijk te betrekken: Als ik helemaal leeg zou zijn en een walstroom draadje (recreant hé) vindt en 10 uur kan laden met 25A, heb ik zomaar weer 250AH in de accu. dat geeft de recreant voldoende om weer een paar dagen voort te kunnen of een oversteekje. Nu is de accu nooit helemaal leeg, dus het plaatje wordt alleen maar gunstiger in de praktijk. De motor doet ook af en toe mee, solarpaneel etc. Allemaal kleine beetjes maar wel prima.


Dit betoog geldt niet voor de "zware" systeem verbruikers zoals Rene of elektrisch varenden, maar wel voor de recreanten met een losse LFP cellen.

Kortom, zolang je je acculader kunt instellen kan je veilig en praktisch laden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 08:57 #1455647

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Je shunt zal enkel de LPF amperes tellen van je reserve accu niks. Je weet straks vrij wel niks van je "reserve Agm accu". Enkel als dit een enorm vermogen is 600Ah of meer zou ik die lood accu er in houden. Anders maak je het enkel complexer.

Als je weinig tot nooit rond de 10% ontlading van de lifepo komt word je agm nooit aan gesproken. Het enige wat je Agm accu dan doet is het cycelen van je Lifepo accu zonder bij te dragen.

Elke Ampere die van je lifepo naar je AGM gaat is voor 50% tot 100% verloren. Ik schrijf bewust 100% omdat als je Lifepo je AGM gaat opladen lees zijn zelf ontlading gaat compenseren blijft de AGM accu 100% vol. Deze amperes krijg je nooit terug omdat dit interne verliezen zijn van de AGM. De AGM word 90% van zijn tijd niet aangesproken enkel zal steeds de lpf accu leeg trekken. En dus je lifepo accu meer belasten en dus meer cycelen.

Wil je echt die AGM accu houden dan snap ik de switch naar de cytrix niet. Je kan toch gewoon 1 accu van de argo fet af koppelen. En deze als splitter voor 2 accus gebruiken.

Ik zou ook naar een grotere lader gaan sneller laden 15 Amp betekend 15 uur aan de stroom om 200ah lifepo accu en wat verbruik vol te krijgen.

Ik snap ook de 35 amp zekering niet de stroom van de lifepo naar agm en van Agm (dynamo) kan veel groter zijn dan 35 amp. Als deze gekozen is ivm de kabel dikte dan zal ik een aantal van die zekeringen op voorraad houden.

Je mist nog een aantal schakelaars bestuurd door het BMS om de lifepo te beschermen. De Victron shunt is dubbel icm het 123 BMS die geeft ook de SOC en in en uit gaande amperes weer.

Gezien je zekeringen verwacht je rond de 50 amp uit de Lifepo accu te gaan trekken als Max waarom dan niet een simpel FET BMS van 100 amp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 09:37 #1455657

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
@ Eddy

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je die extra lood service accu wilt behouden?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 14:45 #1455742

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Vervolgens "voltage cannot be used as a mean to control the outcome of charging". Dat trek ik sterk in twijfel. Tenslotte is het rendement van LFP dermate hoog dat er weinig verloren gaat, dus ook inimini stroompjes geven gewoon indicatie in de ladingstoestand. Dat is nu nét het grote voordeel van LFP, je bent niet constant de interne lek aan het opheffen.

Eigenlijk schrijft hij alleen maar dat je hoger moet laden om de balancering te activeren. Bij een goede accuset is helemaal niet of zelden balancering noodzakelijk. Wil je bij lagere spanningen kunnen balanceren, dat gebruik je gewoon een Helltec actieve balancer. Die reageerd gewoon op cel verschillen.


Voltage kun je idd niet gebruiken als maatstaf voor de SoC
Met een kleine laadstroom is de set bij een lager voltage ‘vol’ dan bij een hoge(re) laadstroom, dus als je een 100Ah set met 100A laad is 3.65v per cel ‘vol’ , echter als je een 1000Ah bank laad met dezelfde 100A lader is hij al bij 3.45v vol , bij nog lagere laadstroom is hij vol bij lager voltage

Vandaar dat je spanning niet kunt gebruiken als enige punt
Verder kun je bij lagere spanningen niet balanceren omdat er weinig tot geen spannings verschillen zichtbaar zijn , zelfs niet bij cellen met grote onderlingen SoC verschillen , 3.4v tijdens laden kan 60% SoC zijn maar ook 100% SoC , dus als balanceren nodig is zul je de spanning hoger moeten maken om verschillen zichtbaar te maken en dan pas kan er gebalanceerd worden

Nog zoiets: "Charging must stop when the absorption current falls below the termination current threshold, because this means that the cells ability to absorb current has reduced down to the point where the cells must be considered to be full. Any further charging constitutes overcharging and leads to a point where the cell completely runs out of free lithium and no current can flow any more."

Zolang je maar niet te ver door laad en b.v. op max. 13,6V blijft is het bovenstaande verhaal dus niet van toepassing.
Ik zie in zijn verhalen nog geen wetenschappelijke verhandelingen waarop hij zijn theorieën baseert. Ik begrijp ook wel dat iemand die webpagina's volschrijft met informatie al snel een goeroe wordt, maar enige scepsis is altijd geboden, al staat het op internet.


Let even op de ‘termination current’ ?

Tot 13.6v laden is prima mits je ook de opgenomen stroom in de gaten houd
Als je de lader instelt op 13.6v is dat prima , het zal misschien een week of langer duren voordat de set vol is omdat er maar een kleine laadstroom loopt , maar als de eindstroom niet in de gaten houd ben je na een week de set aan het overladen

Ook creer je zgn ‘geheugen’ punten in de set die steeds moeilijker te wissen zijn en de set niet meer goed vol te krijgen is ?
Voorbeeld : najaar , winter en vroeg voorjaar heb je de set aan de 12A lader gehangen en laad je tot 13.6v ‘vol’ op 13.6v is er een geheugen punt gecreëerd. Tijdens het voorjaar , en je wilt gaan zeilen, zet je de zonnepanelen (100Wp) aan en vaart op de motor met alternator (30A) in de rondte
Na de eerste paar dagen zakt de SoC naar 50% en je laad met 40A , de spanning blijft hangen op 13.6v maar omdat je met grotere laadstroom laad is 13.6v maar 60-70% SoC en ‘mis’ je dus 35-40% van de capaciteit

Als je geen geheugen punten creëert loop je tegen hetzelfde aan , bij hogere laadstroom is de set pas bij een hoger voltage ‘vol’ , als je dan met laden stopt bij 13.6v kan de SoC best wel eens pas 60-65% zijn maar op de walstroom lader met een lagere laadstroom is 13.6v weer prima (zolang de termination current in de gaten wordt gehouden)

Verder heeft Eric in zijn voorgaande artikelen steeds verwijzing naar wetenschappelijke publicaties , op deze pagina grijpt hij daar weer naar terug maar je zult ze allemaal moeten lezen om de bronvermeldingen te vinden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 14:49 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 20:48 #1455878

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ps net vandaag voor het eerst in weken weer naar de >13.5v , 13.59-13.6v gemeten op de akku
Laadstroom 119A , SoC 73% (volgens de Victron smartshunt)

Ik heb , ivm in verhouding lage laadstroom 13.8v als ‘vol’ en 13.5v float (dacht ik)
Mijn ervaring met een 1100Ah @ 12v akku is dat met 100-120A laden dan de akku ‘vol’ is ,

Dit is vergelijkbaar met een 100Ah akku laden met 10-12A of een 300Ah akku laden met 30-36A

balanceren begint ergens tussen de 3,45 en 3.47v per cel maar doet weinig als alle cellen een beetje in de pas lopen omdat cel onbalans pas zichtbaar wordt vanaf 3.5v (14v op akku niveau)

Wat wilde ik ook al weer zeggen ? Oh ja , 13.6v is bij ons dus nog lang niet vol , dan missen we nog 27% van onze capaciteit
Bijlagen:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 20:52 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 20:52 #1455881

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Nog een tip voor de LFP klussers: zekeringetje in de BMS meetdraden.
Als je de BMS meetdraden direkt aansluit op de polen, en je zou ergens schavielen en sluiting krijgen dan kunnen deze draden binnen de kortste keren verbranden.
Beter is een zekeringetje er tussen, maar dat brengt weer gepruts met zekeringhouders, klemmetjes, aansluitpunten, kans op slechte contacten etc.
Er zijn van die soldeer zekeringen verkrijgbaar 2A, 250 volt. Met een stukje printplaat direkt op de busbars schroeven, beetje vet ertussen tegen de corrosie en klaar.

Zoals je ziet heb ik gekozen voor aluminium busbars 20 x 5 mm. Hebben in die afmeting zelfs een lager weerstand dan koper en een stuk goedkoper.
Verder is de opstelling van de cellen zo gekozen dat ik ze ook makkelijk allemaal parallel kan schakelen, lange alu busbars liggen er rechts naast. Een keer per jaar of zo, en misschien helemaal nooit nodig...?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 20:53 #1455882

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@egenolf

Een beetje BMS heeft deze draden standaard intern of extern af gezekerd
En ik ben niet overtuigd dat Alu , in welke afmetingen dan ook, minder weerstand heeft dan koper
Daarnaast oxideert Alu veel sneller waardoor je veel sneller overgangs weerstand krijgt (als je het niet heel secuur behandeld met bijv noalox)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 20:55 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 21:03 #1455884

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Dit wordt nog een lsange lees oefening Voor mij).
Verder kun je bij lagere spanningen niet balanceren omdat er weinig tot geen spannings verschillen zichtbaar zijn , zelfs niet bij cellen met grote onderlingen SoC verschillen , 3.4v tijdens laden kan 60% SoC zijn maar ook 100% SoC , dus als balanceren nodig is zul je de spanning hoger moeten maken om verschillen zichtbaar te maken en dan pas kan er gebalanceerd worden

Een helltec actieve balance werkt vanaf 2,8V (11,2V). Onze vriend van de offgrid shed heeft al vastgesteld dat ze vanaf 1mv verschil al werken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 21:06 #1455885

Nou dat is fijn,maar dat geloof je toch niet echt? Beetje overdreven lijkt me.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 21:15 #1455887

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Calidris schreef :
Dit wordt nog een lsange lees oefening Voor mij).
Verder kun je bij lagere spanningen niet balanceren omdat er weinig tot geen spannings verschillen zichtbaar zijn , zelfs niet bij cellen met grote onderlingen SoC verschillen , 3.4v tijdens laden kan 60% SoC zijn maar ook 100% SoC , dus als balanceren nodig is zul je de spanning hoger moeten maken om verschillen zichtbaar te maken en dan pas kan er gebalanceerd worden

Een helltec actieve balance werkt vanaf 2,8V (11,2V). Onze vriend van de offgrid shed heeft al vastgesteld dat ze vanaf 1mv verschil al werken.

Da’s mooi , maar de actieve balanceer stroom bij 0.1v verschil is 1A en bij 0.5v verschil 3.5A ,(volgens de helltec specs) hierop voortbordurend denk ik dat je bij 0.001v verschil een balanceer stroom hebt van een paar mA ?

Persoonlijk denk ik dat dit geen zoden aan de dijk zet ? Over het hele voltage gebied gezien lijkt mij dit niet voldoende , 0.5v cel verschil is 40% SoC verschil ? (Misschien meer ?) dan mag je dus 100+ uur balanceren ? (Met een 280Ah cel)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 21:18 #1455888

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Roozeblij schreef :
Nou dat is fijn,maar dat geloof je toch niet echt? Beetje overdreven lijkt me.

En waarom lijkt jou dat overdreven? het is een actieve balancer, niet een zielig passief weerstandje.

Geef eens een valide argument waarom ik dat niet moet geloven?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 21:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 21:21 #1455890

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
ReneK schreef :
Calidris schreef :
Dit wordt nog een lsange lees oefening Voor mij).
Verder kun je bij lagere spanningen niet balanceren omdat er weinig tot geen spannings verschillen zichtbaar zijn , zelfs niet bij cellen met grote onderlingen SoC verschillen , 3.4v tijdens laden kan 60% SoC zijn maar ook 100% SoC , dus als balanceren nodig is zul je de spanning hoger moeten maken om verschillen zichtbaar te maken en dan pas kan er gebalanceerd worden

Een helltec actieve balance werkt vanaf 2,8V (11,2V). Onze vriend van de offgrid shed heeft al vastgesteld dat ze vanaf 1mv verschil al werken.

Da’s mooi , maar de actieve balanceer stroom bij 0.1v verschil is 1A en bij 0.5v verschil 3.5A ,(volgens de helltec specs) hierop voortbordurend denk ik dat je bij 0.001v verschil een balanceer stroom hebt van een paar mA ?

Persoonlijk denk ik dat dit geen zoden aan de dijk zet ? Over het hele voltage gebied gezien lijkt mij dit niet voldoende , 0.5v cel verschil is 40% SoC verschil ? (Misschien meer ?) dan mag je dus 100+ uur balanceren ? (Met een 280Ah cel)

Het lijkt mij altijd nog ruim beter dan balanceren door een passief weerstandje met noodzakelijke hoge spanning om er een paar milliampere doorheen te persen.

Nu heb ik die actieve balancer met een schakelaar uit of aan staan, mede omdat 15-30mv onbalans niemand wakker van ligt, daar ga ik niet voor balanceren. Op het moment dat de onbalans serieus wordt is de (actieve)balancer een soort rechtbreier van een kennelijk toch al slechtere cel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 21:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 21:25 #1455894

Het gaat hier over over connectoren, draden, aansluitingen en dan nog de meting naar de A/D converter. , temperatuur verschillen ruis. De schakel electronica. En de cel zelf.
Het is is dan wel heel stoer om te beweren dat het op "1mV werkt".
10 a 20mV is al krap. En dat is zoals je al beweert ook inderdaad meer dan nauwkeurig genoeg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 21:33 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 21:28 #1455896

Overigens doe ik het balanceren zelf wel passief. Systeem geeft elke tien minuten de parameters van alle cellen naar de server.
Daarmee kan ik aan de grafieken dus zien dat dat ook wel degelijk goed werkt. Ook bij een lage stroom.
Als je maar de tijd neemt. En die tijd is er.
Meer dan voldoende.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 21:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 jan 2023 21:39 #1455899

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
nordkyndesign.com/charging-mar...thium-battery-banks/

Ik moet mijn bewering dat zijn verhalen niet gebaseerd zijn op wetenschappelijke publicaties terug trekken.

Er staan onder diverse pagina's alle bronnen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 feb 2023 05:11 #1455933

Calidris schreef :
Dit wordt nog een lsange lees oefening Voor mij).
Verder kun je bij lagere spanningen niet balanceren omdat er weinig tot geen spannings verschillen zichtbaar zijn , zelfs niet bij cellen met grote onderlingen SoC verschillen , 3.4v tijdens laden kan 60% SoC zijn maar ook 100% SoC , dus als balanceren nodig is zul je de spanning hoger moeten maken om verschillen zichtbaar te maken en dan pas kan er gebalanceerd worden

Een helltec actieve balance werkt vanaf 2,8V (11,2V). Onze vriend van de offgrid shed heeft al vastgesteld dat ze vanaf 1mv verschil al werken.

En heb je dan per accu twee meetdraden of per samenstelling van n cellen n+1 draden?
Maw meet je de spanningsval over de verbindingen tussen de cellen mee of niet?
Bij dat eerste heb je tijdens het laden en ontladen een fout in je meetresultaat, en staat die actieve balancer dus te debalanceren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 01 feb 2023 05:13 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 feb 2023 10:18 #1455963

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Op 1mV nauwkeurig balanceren :woohoo:

Zoals iemand anders op ZF al schreef;
Het gaat allemaal weer op z'n ZF's over de top.

Blijkbaar ligt het er aan waar iemands interesse zit.
Mijn LiFePO4 accu gaan nu zijn 9e seizoen in. Zonder mV geneuzel. Verder merk ik nog geen achteruitgang aan capaciteit. Nog drie jaar en dan zit de verwachte calendar life er op....
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 feb 2023 12:20 #1456002

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
3Noreen schreef :

Blijkbaar ligt het er aan waar iemands interesse zit.
Mijn LiFePO4 accu gaan nu zijn 9e seizoen in. Zonder mV geneuzel. Verder merk ik nog geen achteruitgang aan capaciteit. Nog drie jaar en dan zit de verwachte calendar life er op....

Dat zijn berichten! Maar ja, als je je niet houdt aan de Nordkyn advies ben je een soort afvallige hier? ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.725 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl