Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 08:59 #1456502

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
boarderbas schreef :
In de lijn van 3noreen; ik ga het 8e seizoen in met chineese rommelcellen, gewoon laden tot 3,65V, geen BMS, pasieve balancers.

Presteert nog als nieuw.

"Vriend"! Dát zijn nog eens berichten en geeft sommige burgers weer moed..... :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 10:09 #1456518

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
boarderbas schreef :
Koperen busbars zijn meestal van een stapel dunne koperstrips met een bochtje er in zodat ze de Polen niet mechanisch belasten.

Dank voor de tip. Toch maar weer bij een volgende accu van die koperen strips mee bestellen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 13:54 #1456594

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
En weer aangepast

Ik heb de anl zekeringen voor een deel vervangen voor B automaten, dat kwam op de zelfde prijs via de groothandel
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 15:10 #1456604

De kabels van accu naar
-sterling lader
-victron mppt
-victron lader
-dynamo
-startmotor

Heb je niet afgezekerd. Die voor de startmotor is veel discussie over (risico op onterecht doorsmelten) en kun je, als je heel netjes installeert, weglaten.

De kabels naar die eerste 4 apparaten; waarom bescherm je die niet, maar die naar de vebruikers weer wél?

Volgende stap is kabellengtes schatten; daarna het bepalen van de kabeldiameters ahv toelaatbare spanningsval (3% voor kritische verbruikers; 10% voor overig). Die kabeldiameters bepalen dan weer de zekering waarden.
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 15:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 16:48 #1456638

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Voor mij hoeven de MPPT’s niet gezekerd te zijn , die leveren nooit meer dan Isc , dan kun je wel een zekering plaatsen maar wanneer gaat die dan door ?
Een schakelaar heeft misschien wel zin maar met ‘smart’ mppt’s kun je ze ook gewoon uitzetten ?

Edit : ik bedoel zekering tussen paneel en mppt , tussen mppt en akku wel zekeren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 18:21 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 17:16 #1456646

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
ReneK schreef :
Voor mij hoeven de MPPT’s niet gezekerd te zijn , die leveren nooit meer dan Isc , dan kun je wel een zekering plaatsen maar wanneer gaat die dan door ?
Een schakelaar heeft misschien wel zin maar met ‘smart’ mppt’s kun je ze ook gewoon uitzetten ?

In een vicrton Mppt zit een zekering. Maar als je elk draadje aan beide kanten wilt zekeren. Hoe vaak komt het voor ? (MTBF ;) ) Verder hebben die dingen een nare eigenschap dat de laadstroom van het ding een PWM karakter heeft en de spanningsmeting over het zelfde draadje gaat. Daarom is het raadzaam om de draad tussen accu en mppt niet langer dan pakweg 50cm te hebben.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 17:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 17:24 #1456651

Boorderbas zijn onze lifpo4's al weer zo oud :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 17:25 #1456652

Het PV paneel is zelf-limiterend, die hoef je niet aan díe kant te zekeren. De laders hebben wss ingebouwde zekeringen om de apparaten te beschermen. Als de + aansluiting van zo’n apparaat bij dat apparaat echter sluiting naar de nul maakt, heb je een mooie gloeidraad. Daarom hoort zo’n (4 mm2?) draad aan de accu-kant gezekerd te zijn. Of schiet de draad naar de afnemers eerder los dan die naar de laders!? Waarom?

Het lijkt nu wat willekeurig: wat is de filosofie, was ik benieuwd naar.
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 17:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 18:20 #1456663

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
Voor mij hoeven de MPPT’s niet gezekerd te zijn , die leveren nooit meer dan Isc , dan kun je wel een zekering plaatsen maar wanneer gaat die dan door ?
Een schakelaar heeft misschien wel zin maar met ‘smart’ mppt’s kun je ze ook gewoon uitzetten ?

In een vicrton Mppt zit een zekering. Maar als je elk draadje aan beide kanten wilt zekeren. Hoe vaak komt het voor ? (MTBF ;) ) Verder hebben die dingen een nare eigenschap dat de laadstroom van het ding een PWM karakter heeft en de spanningsmeting over het zelfde draadje gaat. Daarom is het raadzaam om de draad tussen accu en mppt niet langer dan pakweg 50cm te hebben.

Volgens mij zitten de zekeringen aan de akku kant , niet aan tussen het paneel en de mppt ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 20:41 #1456690

Dat zegt 3Noreen ook volgens mij. Echter beschermt die zekering niet de draad naar de accu.

In feite moet je op elk punt in het schema je vinger kunnen leggen, daar in gedachte een sluiting bedenken en bepalen wáár dan een kortsluitstroom gaat lopen en of die laag genoeg is voor je kabeldiameter. Zoniet, dan moet dat circuit gezekerd worden.

Voorbeeld van links naar rechts:


1) draaiende 60 A dynamo - sluiting: 60 A, geen issue bij > 25 mm2
1) accu - sluiting: zeer hoge kortsluitstroom: zekeren nabij accu!

2) ladende lader - sluiting: zelf limiterend (en wss gezekerd in laderuitgang)
2) accu - sluiting: zeer hoge stroom: zekeren nabij accu!

3) accu - sluiting: zeer hoge stroom: zekeren nabij accu (done)!

Laatst bewerkt: 03 feb 2023 20:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 feb 2023 21:17 #1456695

Laatste waar je mss nog iets aan hebt als je je schema verder gaat uitwerken naar een meer fysieke voorstelling van kabeldiameters en -verbindingen: na elk knooppunt waar je binnen één circuit naar een kleinere kabeldiameter vertakt, hoort een lichtere zekering.

Voorbeeld:


Sluiting bij schakelaar:
Gehele kortgesloten circuit is 25 mm2, dus die 150 A zekering bij accu volstaat

Sluiting bij dynamo:
Deel van circuit is 16 mm, voor dát deel dient lichtere “Falt” (60 A)
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 21:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:LifeP04 voor leken 04 feb 2023 12:37 #1456836

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805

Ik heb even geen laptop, dus aanpassingen zijn met de tekenhulp op mijn telefoon.

1/ start accu afzekeren 125A anl zekering, wil ik niet doen vanwege hogere bedrijfszekerheid.
Wel netjes aansluiten.

2/ Sterling lader ook achter de 32A zekering

3/ lifepo4; lader én afgaande lijn achter 32A zekering
Voorbij de hoofdschakelaar hoeft inderdaad geen zekering, die zit al bij de accu.

Nu inderdaad nog de leiding diameters.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 feb 2023 19:04 #1456920

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Heb nog even wat uitgebreider gemeten.
Nu met de Victron Multiplus 24/3000 .
Die jaagt tijdens het laden 54 Amp de accu in. SOC rond de 35 % spanning 27,1 V
8 EVE cellen van 280 Ah. Na een half uur warmdraaien gemeten.

Spanning gemeten (in mV):
over min pool - over de polen. over de plus pool
pool - busbar Pool - pool. Busbar - pool. Alleen alu strip ca 14 cm lang. 20 x 5 mm doorsnee
2,2 5,3. 1,4. 2,8
2,0. 5,4. 1,5. 2,9
2,1. 5,2. 1,8. 2,8
2,2. 5,4. 1,5. 2,8
2,2. 5,2. 1,5. 2,9
2,7. 7,0. 3,1. 2,9
2,5. 5,4. 1,3. 2,8
3,1. 6,0. 1,6. 2,8

Kortom mooie lage verliezen. Geen grote contactweerstanden.
Verliezen over de 35 mm2 aansluitkabels 40 - 65 mV. (Dat zijn toevallig ook de lengtes in cm)
Een strip kennelijk nog iets beter schoonkrabben
Tot zover maar weer even
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 feb 2023 18:20 #1458921

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Hij kan bijna de boot
Alleen nog;
Alles weer uit elkaar
Trespa platen aan elkaar kitten
Frame in de boot maken
Cellen afzonderlijk opladen
Alles in de boot
Bekabeling aanleggen









Allemaal bedankt voor het meedenken, zonder het forum was dit er niet van gekomen.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Laatst bewerkt: 12 feb 2023 18:22 door Eddy K. Reden: Foto’s toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 feb 2023 18:25 #1458924

Netjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 feb 2023 18:29 #1458926

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Mooie doos B)
Een fijne BMS is dat. Denk je wel om wat koeling van die printjes want die willen met balanceren nog weleens heet worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 feb 2023 23:09 #1458974

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Eddy,
Ik mis toch de zekeringen in de BMS en balancer draadjes, of zijn dat de draadjes zelf?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 feb 2023 23:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 feb 2023 12:58 #1459057

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Calidris schreef :
Eddy,
Ik mis toch de zekeringen in de BMS en balancer draadjes, of zijn dat de draadjes zelf?
Je hebt gelijk.
Komt nog samen met de BMV700 shunt.
Dat wordt een 2A automaat
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 feb 2023 15:09 #1459079

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Nu heb je zulke mooie spulletjes en gebruik je een el cheapo ‘auto hifi’ zekering ? (Bijna de goedkoopste en kwalitatief minst goede)

Waarom niet een kwaliteit automaat ? Als iets problemen gaat geven is het dat ding
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 feb 2023 15:43 #1459090

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
hier 100 Ah kant en klare lifepo4 super power, van ali, 3 dg levertijd, ze hebben er ook een van 400 ah, zat nog een lader bij


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 feb 2023 15:53 #1459093

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ber schreef :
hier 100 Ah kant en klare lifepo4 super power, van ali, 3 dg levertijd, ze hebben er ook een van 400 ah, zat nog een lader bij

Wat wil je daar precies mee zeggen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 feb 2023 15:56 #1459095

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
ReneK schreef :
Ber schreef :
hier 100 Ah kant en klare lifepo4 super power, van ali, 3 dg levertijd, ze hebben er ook een van 400 ah, zat nog een lader bij

Wat wil je daar precies mee zeggen ?

omdat ik ook een leek ben post ik dit als “mede” leek, dat dit ook wel eens een alternatief kan zijn voor al dat geknutsel in dit draadje, misschien doen er mensen hun voordeel mee, ik hoop dat ie 8 jr meegaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 feb 2023 16:19 #1459106

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Je weet ook dat de ‘echte’ lowbudget ‘FLYPOWER’ heet ? En dat iemand het in China het een goed idee vond om een nóg goedkopere versie te maken en dit merk ‘FLYYROWER’ te noemen ? Je zou bijna zeggen dat het een namaak en nog goedkopere versie van een toch al low end budget akku ?

Maar misschien red je 8 jaar en misschien niet en gebeuren er andere dingen

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 feb 2023 16:24 #1459111

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
ReneK schreef :
Je weet ook dat de ‘echte’ lowbudget ‘FLYPOWER’ heet ? En dat iemand het in China het een goed idee vond om een nóg goedkopere versie te maken en dit merk ‘FLYYROWER’ te noemen ? Je zou bijna zeggen dat het een namaak en nog goedkopere versie van een toch al low end budget akku ?

Maar misschien red je 8 jaar en misschien niet en gebeuren er andere dingen


spelfoutje Rk, het is een echte Fllyrower hoor! Ik heb er nu al veel plezier aan, aan het laden op tafel, hij zit nog niet in de boot zelfs. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 feb 2023 16:35 #1459114

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Net zoals dit een ‘echte’ rolls Royce is ?

Anyway , suc6 met de akku

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.763 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl