Philip schreef :
WADnWIND schreef :
Toch?
Nou ik weet het niet.
Als ik naar mijn eigen vaargedrag kijk:
- Je boot in de haven achterlaten met LFP accu's aan de wallader (of zonnepanelen) lijkt niet zo handig te zijn zonder ingewikkelde oplossingen.
- In de thuishaven is het aankomen, inladen, losgooien en weinig laadt-tijd. Wel eens tijdens winterklusjes voor zelfontlading maar dat speelt juist niet meer.
- Onderweg doen we meestal zonder walstroom. Ankeren, plekjes met nauwelijks voorzieningen. In de mei vakantie noodgedwongen moeten 'zoeken' naar walstroom-plekken vanwege een kacheltje en dat beviel niet echt.
Dus komt die walstroom ook nu niet zo vaak om de hoek kijken en wil ik ook 'thuis' graag gebruik maken van de motor en zonnepanelen om te laden en verschilt het niet eens zo veel van een vertrekker.
Laatste vakantie heb ik 30 uur gemotort over 21 dagen. Dat is potentieel 34 ah/dag en zou mijn stroombehoefte op dit moment (nog zonder koelkast) voldoen.
Juist met LFP. Bij een niet-volle loodaccu heb ik steeds het gevoel dat er iets langzaam kapot aan het gaan is
Volgens mij moet je je mindset veranderen zoals ik dat laatst al eens omschreef; je zet je MPPT op 75% SOC en dat is dan je capaciteit. Daar bovenop heb je 25% bonuscapaciteit als je een walstroomstekker weet te vinden, tijdelijk je MPPT anders instelt of via je dynamo laadt.
Een hele pragmatische oplossing is een ouderwetse diode accuscheider of andere zware diode omgekeerd over je hoofdschakelaar te zetten en je MPPT achter de schakelaar aan te sluiten; als je het boordnet afsluit reduceer je de output van je MPPT ~0,7 volt. Schakel je je boordnet in dan laadt je zonnepaneel tot de gewenste SOC.
Je moet dan zelf opletten dat je de boot niet met 100% SOC weer in de box legt en maanden wegblijft.