Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 19:44 #1283613

It Paradyske schreef :
PvO schreef :
agvisser schreef :
holtere schreef :
Zie mijn met onbetaalbare hulp samengesteld systeem. Los of het met BT kan, is dat dan iets wat je zou willen? Kabeltjes zijn (vind ik) nogal betrouwbaar B)

Tja, is wel een punt. De vraag komt op omdat het Victron kabeltje dat in jouw systeem staat ('non-inverting remote on-off') net wat te kort lijkt, de BMV zit een eindje weg van de accu en de mppt. Als het makkelijk verlengd kan worden is het geen probleem.

Via bluetooth kan bij mij weten niet, kabeltje kan gewoon verlengt worden.

BMV712 heeft bluetooth, erg handig.

De Victron BT dongle van een paar tientjes kan ook op de 700 en 702.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 00:08 #1283669

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
agvisser schreef :
PvO schreef :
WaltB schreef :

Wat je bij LFP op een boot ook doet, je blijft onvolledige of verkorte cycles houden. Bij veel zon blijft de SOC 95% met alleen 's-nachts een daling.

Dat is vrij eenvoudig te tackelen door de mppt op basis van de accu spanning uit in te schakelen.
Heb je bijvoorbeeld al een victron bmv aanboord, dan kan je daarvoor het relais in de bmv gebruiken.

Ik heb een BMV-700 voorzien van een Bluetooth dongle en een MPPT 75-10 Smartsolar laadregelaar. Heb het BMV-relais nog niet gebruikt, maar wil dat gaan doen om de MPPT uit en in te schakelen. Kan dat eigenlijk via Bluetooth? Of moet er een fysiek draadje van de achterkant van de BMV-700 naar de MPPT?

Wat wil je precies bereiken met het uitschakelen van de MPPT solar controller?

Wat je reden ook moge zijn, houd er rekening mee dat je zowel de panel kant als de accu-kant moet schakelen. Je moet dus twee schakelaars hebben om de MPPT solar regelaar helemaal te kunnen isoleren.
En wat zijn de criteria om weer in te schakelen en hoe?

Los daarvan, persoonlijk vind ik het nogal belachelijk als ik bluetooth zou moeten gebruiken om dit soort essentiele funkties te bedienen, maar dat is alleen maar mijn mening. Een erg kwetsbaar ding zo'n phone aan boord. Geef mij maar een eerlijke eenvoudige toggle-switch. Ik gebruik bluetooth alleen voor phone en ipad koppeling met de stereo voor muziek aan boord. Voor entertainment prima, maar alsjeblieft voor niets anders.
Zie de switches onder MPPT controller op de foto.

Cheers, WAlt


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 01:01 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 03:52 #1283670

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Op verzoek van een ZF lid via PB:

Low Voltage alarm (als vervanging van low voltage cut-off van een BMS apparaat).
De load uitgang van MPPT solar controllers op boten en RV's wordt vaak niet gebruikt omdat gebruikers meestal via het schakelpaneel rechtstreeks op de accu's zijn aangesloten. Dit kan daarom mooi gebruikt worden voor een low voltage alarm. Door de low voltage setting voor de load van de MPPT op 12V te zetten en reset op bijv. 13V blijft het relais gesloten zolang er spanning staat op de load terminal. Zodra de MPPT low voltage detecteert gaat de load uitgang naar 0V, het relais slaat om en het alarm gaat af.
Je kunt uiteraard ook op die manier een relais aansturen dat alle gebruikers afkoppelt, zoal een BMS apparaat dat doet, maar dat is iets wat ik zelf nou juist nooit zou willen.

Samen met het eerdere schakelingetje voor lader dat ik eerder in dit draadje liet zien en de V-max setting van de MPPT controller, zijn dus de 2 belangrijkste funkties van een BMS aanwezig. De balance functie is ook aanwezig, nl door de losse active balancer.
Alleen wordt nog niet naar individuele cell spanningen gekeken. Door de active balancer zullen er echter veel minder gauw uitschieters tussen zitten, dus serie spanning is goed te gebruiken. Af en toe een blik op de cell-spanningen om te kijken of alles nog kosher is.

Cheers,
WAlt


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 04:15 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 05:32 #1283679

Dat kost wel stroom in rusttoestand he. Ik geef toe dat het eenvoudig is, (daar gaat dit draadje om) maar het zou niet mijn oplossing zijn.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 05:49 #1283680

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
It Paradyske schreef :
Dat kost wel stroom in rusttoestand he. Ik geef toe dat het eenvoudig is, (daar gaat dit draadje om) maar het zou niet mijn oplossing zijn.

Peanuts, alleen om dat relais open te houden. Als die paar milliamps zorgen baren dan weet ik het ook niet meer. Een beetje spijkers op laag water....
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 05:54 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 07:23 #1283709

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WaltB schreef :

Wat je reden ook moge zijn, houd er rekening mee dat je zowel de panel kant als de accu-kant moet schakelen. Je moet dus twee schakelaars hebben om de MPPT solar regelaar helemaal te kunnen isoleren.
En wat zijn de criteria om weer in te schakelen en hoe?

Los daarvan, persoonlijk vind ik het nogal belachelijk als ik bluetooth zou moeten gebruiken om dit soort essentiele funkties te bedienen, maar dat is alleen maar mijn mening. Een erg kwetsbaar ding zo'n phone aan boord. Geef mij maar een eerlijke eenvoudige toggle-switch. Ik gebruik bluetooth alleen voor phone en ipad koppeling met de stereo voor muziek aan boord. Voor entertainment prima, maar alsjeblieft voor niets anders.
Zie de switches onder MPPT controller op de foto.

Cheers, WAlt
De reden op de MPPT uit te schakelen is het feit dat de MPPT iedere dag weer aan een laadcyclus begint, althans die van Victron wel. (ongeacht te ingestelde spanning bij re-boost).
Als je boot, zoals die van mij, meer tijd stil ligt dan gebruikt is het volgens mij niet wenselijk dat je accu's elke dag op 100% worden afgetopt.
Hiervoor heb je niet, zoals jij stelt, twee schakelaars nodig, de Victron MPPT hebben een VE-direct ingang waarmee je de MPPT software matig uitzet (door gebruik te maken van de non-inverting VE-direct kabel).
De ene zijde van de kabel prik je in de MPPT, op de ander zijde zet je 12V om de MPPT in te schakelen.
Als je de 12V afschakelt, schakelt de MPPT uit.

Via bluetooth werkt dit zoals al gezegd volgens mij niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 07:24 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 07:55 #1283727

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
WaltB schreef :
Wat wil je precies bereiken met het uitschakelen van de MPPT solar controller?

Mijn reden is precies wat PvO aangeeft: de boot ligt meer stil dan dat die vaart. Als je de MPPT aan laat staan, blijven de accu's voortdurend op zeg 95 % afgetopt en dat schijnt niet bevorderlijk te zijn voor de levensduur. De MPPT moet dus laden tot 14.0 V, dan uitgeschakeld worden en weer aangezet bij accuspanning van zeg 13.3 V.
WaltB schreef :
Los daarvan, persoonlijk vind ik het nogal belachelijk als ik bluetooth zou moeten gebruiken om dit soort essentiele funkties te bedienen, maar dat is alleen maar mijn mening.
Je hebt helemaal gelijk. Een essentiele relais-functie moet via een draadje. BT is verre van KISS. De vraag of het kan via BT kwam even op omdat ik zowel de BMV als de MPPT nu via BT kan instellen, maar ik zie nu ook wel dat dat geen goed idee is. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.
WaltB schreef :
Je moet dus twee schakelaars hebben om de MPPT solar regelaar helemaal te kunnen isoleren.
Ik deel het argument van PvO dat ik niet aan de paneelkant hoef af te schakelen.
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:03 #1283730

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Bij LFP accu's wil je als je niet op de boot bent, alle apparatuur uitschakelen behalve misschien de active balancer. Dus er zit dan niets tussen accu en hoofdschakelaar, zoals het hoort. Het heet in het Engels niet voor niets een battery isolation switch.

Dat is juist het mooie van LFP accu's, je kunt dit doen zonder een float charge nodig te hebben die compenseert voor zelf-ontlading, zoals bij lood-zuur. Zorgen dat de LFP accu's niet meer dan 80% SOC geladen zijn, dan alles uit. Ook voor peace of mind.

Als je de hoofdschakelaar uitzet is de accu verbinding verbroken en probeert de MPPT controller rechtstreeks gebruikers te voeden. Dat resulteert in een constant aan/uit schakelen bij vallen van de avond als de panelen bijna niets opleveren. Je moet dus sowieso een schakelaar hebben om de panel-kant uit te schakelen.
Je zou alle verbruikers eerst kunnen uitzetten, maar je wilt ook geen constante spanning op de bedrading van het boordnet als je er niet bent. Tenminste, ik voel me daar niet comfortabel bij.

Bij verlaten van de boot dus zowel hoofdschakelaar als panel schakelaar van de MPPT controller uit.

Als je op de boot bent en doelbewust de MPPT lader uit wilt hebben, om wat voor reden dan ook, dan kan je niet de hoofdschakelaar uitzetten. Wanneer je de hoofdschakelaar niet uitzet en alleen de accu-verbinding van de MPPT regelaar uit zet, dan voedt deze alleen zichzelf via de accu uitgang en als het zonlicht minder wordt en de output dropt gaat de MPPT regelaar aan/uit schakelen tot het helemaal donker is. Dat is niet erg goed voor het ding.

Dus bij uitzetten van alleen de MPPT solar controller moet je een panel switch en een accu-switch hebben. Wat is er nou makkelijker om die aan te brengen. Zie de foto.

Laat je als je niet op de boot bent toch een battery monitor, BMS, MPPT solar contrioller of andere electronica aanstaan, dan betekent dat dat de hoofdschakelaar niet uit is en is er nooit de garantie dat er totaal geen stroom wordt verbruikt en bij storing in apparatuur kan er van alles misgaan.

Sorry, een heel verhaal, maar ik kan het niet met minder woorden zeggen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 08:11 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:04 #1283732

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15015
agvisser schreef :
Je hebt helemaal gelijk. Een essentiele relais-functie moet via een draadje. BT is verre van KISS. De vraag of het kan via BT kwam even op omdat ik zowel de BMV als de MPPT nu via BT kan instellen, maar ik zie nu ook wel dat dat geen goed idee is. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.
Ik deel het argument van PvO dat ik niet aan de paneelkant hoef af te schakelen.

Wat mij betreft gaat dat nog een stap verder. Dat het zo ontworpen is dat als de beveiliging defect raakt het systeem zich zoveel mogelijk uitschakelt. In geval het draadje los gaat wil je niet met een systeem blijven zitten waarvan je denkt dat het beveiligd is maar in werkelijkheid dat niet is. Zo'n situatie kan dan maanden / jaren voortduren voordat je het ontdekt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 08:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:12 #1283733

Ik zei 10 pagina's geleden al dat je laders en ontladers moet uitzetten als je niet aan boord bent.
Met inderdaad als enige nadeel dat je eerst moet opladen als je aan boord komt, als je met volle batterijen wil vertrekken en ze dat niet zijn.
Verschil met conventionele accu's is dat er geen zelf ontlading is. dus is het continue bijladen alleen maar slechter voor de accubank.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:15 #1283734

WaltB schreef :

Dat is juist het mooie van LFP accu's, je kunt dit doen zonder een float charge nodig te hebben die compenseert voor zelf-ontlading, zoals bij lood-zuur. Zorgen dat de LFP accu's niet meer dan 80% SOC geladen zijn, dan alles uit. Ook voor peace of mind.

Dat is natuurlijk mooi mar er kan wel een probleem ontstaan als je een zonnepaneel hebt wwaarmee je imemrs je accu mee op peil wilt brengen als je van boord gaat .
Je regelaar moet dan wel met een LifPo4 accu om kunnen gaan en ook dan moet die regelar met de accu evrbnen blijven , anders kan hij , zeker een MPPT , kapot gaan .
Nou heb ik zelf wel een MPPT regelaar dei volgens de handleiding ook met een Lifepo4 accu kan omgaan maar ik zie neregns dat die niet volledig laadt en daarna op float(=druppeladen) over gaat .
Misschien kan een echet deskundigen op het forum hier wat over zeggen, dit is de handleiding van dat ding:

Bijlage:

Bestandsnaam: MPPTDUOSol...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:1,128 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:29 #1283739

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik wil juist niet alles uitzetten als ik niet aan boord ben.
In de zomer blijft tussen de weekenden de koelkast aan.
In de winter, wil ik vanuit huis de kachel aan kunnen zetten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:37 #1283745

Ja, als je de koelkast aanlaat dan moet je bijladen. Overigens kan je dan volgens mij beter de koelkast rechtstreeks op 230 zetten.

Maar ,ik denk toch echt dat de meesten gewoon alles uitzetten. En dan zij al die postjes dus een moeilijke oplossing voor een niet bestaand probleem.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 08:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:45 #1283746

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
"Alles uitzetten" betekent isoleren van de accu, maar ook van de solar controller, anders krijg je het effect wat ik heb proberen uit te leggen. Dus 2 schakelaars, dat is alles.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:50 #1283749

Ja uiteraard. alles uit is alles uit.
Je draait toch ook de gasfles dicht als je van boord gaat?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:53 #1283750

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
PvO schreef :
Ik wil juist niet alles uitzetten als ik niet aan boord ben.
In de zomer blijft tussen de weekenden de koelkast aan.
In de winter, wil ik vanuit huis de kachel aan kunnen zetten.

Dan begrijp ik niet wat je eerder zei. Enerzijds wil je niet dat de accu op 95%SOC blijft, anderzijds wil je de koelkast of kachel aan, waarvoor je moet bijladen. Als je met de zon gaat bijladen, gaat je accu gegarandeerd elke dag naar 95% SOC als het mooi weer is. Je kunt het bijladen niet zo doseren dat het net voldoende voor de koelkast is en de SOC op 80% blijft.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 08:54 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 08:59 #1283754

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
roozeboos schreef :
Ja uiteraard. alles uit is alles uit.
Je draait toch ook de gasfles dicht als je van boord gaat?

Bevestig dan dat je ook een schakelaar nodig hebt om solar uit te zetten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 09:16 #1283767

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
boarderbas schreef :
Een hele pragmatische oplossing is een ouderwetse diode accuscheider of andere zware diode omgekeerd over je hoofdschakelaar te zetten en je MPPT achter de schakelaar aan te sluiten; als je het boordnet afsluit reduceer je de output van je MPPT ~0,7 volt. Schakel je je boordnet in dan laadt je zonnepaneel tot de gewenste SOC.

Je moet dan zelf opletten dat je de boot niet met 100% SOC weer in de box legt en maanden wegblijft.
Hmm dat is wel een goede truc die ik al op mijn huidige AGM's wilde toepassen (toen ik een keer het NOK afvoer en voor >20h volle accu's was aan het mishandelen met constant 14,4v. Zon'n ding is zelfs al in huis voor deze toepassing).
Maar voor LFP toepassing nog niet aan gedacht.

WaltB schreef :
Als je met de zon gaat bijladen, gaat je accu gegarandeerd elke dag naar 95% SOC als het mooi weer is. Je kunt het bijladen niet zo doseren dat het net voldoende voor de koelkast is en de SOC op 80% blijft.
Wel met Bas' diode-truck?
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 09:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 09:27 #1283769

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Philip schreef :
boarderbas schreef :
Een hele pragmatische oplossing is een ouderwetse diode accuscheider of andere zware diode omgekeerd over je hoofdschakelaar te zetten en je MPPT achter de schakelaar aan te sluiten; als je het boordnet afsluit reduceer je de output van je MPPT ~0,7 volt. Schakel je je boordnet in dan laadt je zonnepaneel tot de gewenste SOC.

Je moet dan zelf opletten dat je de boot niet met 100% SOC weer in de box legt en maanden wegblijft.
Hmm dat is wel een goede truc die ik al op mijn huidige AGM's wilde toepassen (toen ik een keer het NOK afvoer en voor >20h volle accu's was aan het mishandelen met constant 14,4v. Zon'n ding is zelfs al in huis voor deze toepassing).
Maar voor LFP toepassing nog niet aan gedacht.

WaltB schreef :
Als je met de zon gaat bijladen, gaat je accu gegarandeerd elke dag naar 95% SOC als het mooi weer is. Je kunt het bijladen niet zo doseren dat het net voldoende voor de koelkast is en de SOC op 80% blijft.
Wel met Bas' diode-truck?

SOC beperken door laadspanning met 0.7V te reduceren gaat niet lukken.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 09:41 #1283785

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik kan me vergissen , maar was het ‘probleem’ niet dat de lifepo4 er niet van houden om op 100% gehouden te worden ?

Dus laden tot ‘vol’ , stekker eruit en wegzetten ?
Of laden tot vol en dan blijven laden met een float spanning ?

Dit is dus wat anders dan de akku laten cyclen tussen pak um beet 85% en 95% SoC

Als je dus een MPPT hebt en , wanneer je van boord gaat, even de instellingen veranderd van de MPPT naar bulk/absorptie van 13.6v oid en float naar 13.2 of 13.3v dan blijft de mppt netjes laden en je boord systemen , als je ze aan laat staan, zorgen ervoor dat je akku gebruikt wordt en dus niet ‘vol’ gehouden wordt

Persoonlijk zie ik het als een non-issue dat de meeste mppt’s dagelijks starten mits je maar niet bij weinig gebruik de akku’s steeds helemaal vol houd en niets gebruikt

Als je gaat varen kun je er voor kiezen om even de wal lader bij te zetten of niet

Ps dit neemt niet weg dat je af en toe wel tot vol moet laden om in ieder geval je BMS / balancers de kans te geven om te werken , 1x in de 2-4 weken ?

Pps misschien is het zelfs wel mogelijk om bijvoorbeeld je walstroom lader anders in te stellen dan de mppt , ik weet niet of een walstroom lader ook iedere dag een nieuwe cycle begint
Maar als je die instelt op bijv bulk/abs 14.2-14.4v en float 13.0v dan laad hij als de walstroom er op gaat en doet verder niets totdat de spanning op 13v komt , in de tussentijd laad de mppt tussen de 13.6 & 13.2/13.3 dus zal de walstroom lader niets doen tot je akku , door een paar bewolkte dagen oid, onder de 13v komt waarna je walstroom lader weer begint
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 09:49 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 09:55 #1283790

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WaltB schreef :
PvO schreef :
Ik wil juist niet alles uitzetten als ik niet aan boord ben.
In de zomer blijft tussen de weekenden de koelkast aan.
In de winter, wil ik vanuit huis de kachel aan kunnen zetten.

Dan begrijp ik niet wat je eerder zei. Enerzijds wil je niet dat de accu op 95%SOC blijft, anderzijds wil je de koelkast of kachel aan, waarvoor je moet bijladen. Als je met de zon gaat bijladen, gaat je accu gegarandeerd elke dag naar 95% SOC als het mooi weer is. Je kunt het bijladen niet zo doseren dat het net voldoende voor de koelkast is en de SOC op 80% blijft.

Daarom gebruik ik het relais van de Victron BMV712, deze schakelt zodra de accu vol is de MPPT uit, en als de spanning gedaalt is tot een bepaalde waarde (ergens rond de 30-40% SOC de MPPT weer in.

Momenteel een dergelijk opstelling draaien voor een soort van tuinhuis waar geen vaste elektriciteits aansluiting is.

500Wp aan panelen, 220Ah lifepo4 accu's, een 1200W inverter en een koelkast.
Zodra de spanning is gedaald naar 12,2V wordt de MPPT ingeschakeld.
Zie onderstaande afbeelding van het SOC verloop.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 09:56 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 10:12 #1283791

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16865
Ik post even een plaatje van de VE connect software die je kunt gebruiken op je pc of je telefoon om je lader of in dit geval je multiplus in te stellen. Er zijn best veel mogelijkheden lijkt me.
Dit plaatje is uit onze boot en zomaar even zitten klikken in het tabblad. Tis maar voor een idee!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 10:20 #1283795

Als je de cellen slechts tussen 20 en 80 % gebruikt, is balanceren niet zo vaak nodig toch omdat:
A.) de cellen minder uit balans gaan lopen EN
B.) elke cel meer marge houdt tot gevaarlijk hoge of lage spanning mocht er toch een bepaalde onbalans ontstaan?

Ik heb daarbij begrepen dat langzaam laden/ontladen (<0.1 C) de cellen minder uit balans duwt dan veel agressiever laden/ontladen.

Voor dat soort installaties en gebruik: is eens per jaar nameten en evt handmatig topbalanceren niet voldoende?

Let op: dit zijn vragen geen stellingen!
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 10:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 10:52 #1283799

Interessante vragen!

Ik zou ook wel bereid zijn om standaard max. tot 80% op te laden, om het systeem heel simpel te houden... En handmatig eventueel aan te passen naar 100% als ik dat wil (en echt nodig heb, met lange vakantie ofzo...)

Via de Victron app kan je verschillende laadprofielen aanmaken. Switchen daartussen is echt heel makkelijk daarna.. (met Bluetooth op je telefoon).

Als ik aan boord kom kijk ik nu ook al standaard op de victron app hoe de laadgeschiedenis was tijdens mijn afwezigheid. Kleine moeite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 10:55 #1283803

Correct nachtvlinder.
De hele insteek is dat het een probleem is bij serïeel laden de individuele celspanningen te hoog kunnen worden.
Daarom kijk ik naar de spanningen tijdens het laden. Is er één te hoog dan stop ik het laden.

Daarnaast kan ik dan gaan balanceren als het me te gek wordt.

Maar in de basis moeten de cel spanningen binnen de grenzen blijven.Niet te hoog en niet te laag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.910 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl