WaltB schreef :
Nog even voor de zgn leken. (Een rot woord eigenlijk).
LiFePO4 profile? Wat een gezeur! Een kreet die fabrikanten hebben geintroduceerd om hun bestaande dozen (soms tegen meerprijs) "LiFePO4 geschikt" te maken. Een LiFePO4 accu laden is de makkelijkst te laden accu ever.
Niets meer dan: BULK LADEN -> STOP bij 14V. Sluit de lader af
Dan is je accu 95% vol.
Af en toe iets verder doorladen tot 14.4 (cell 3.6) en dan 10 minuten of zo daarop houden. (In battery-speak "absorptie" periode oftewel CV). Dit is bij LFP alleen nodig om een balancer even de tijd te geven.
Met het volgende zeer eenvoudige schakelingetje met SSR, dat iedereen kan maken zonder te solderen maak je elke MPPT solar controller geschikt om je LiFePO4 accu te laden. Niks "LiFePO4 profile".
Ook te gebruiken bij "domme" walstroomladers zonder kortsluit beveiliging. Eigenlijk bij elke DC stroombron.
Als je een MPPT lader hebt met vaste absorptie periode (soms een uur of meer, geweldig om je LiFePO4 accu te over-laden), kan je dit schakelingetje er ook achter zetten. Maar als je zonodig een LFP profile wilt gebruiken, doe dan jezelf en je accu een dienst en check eerst de tijdsduur van absorptie. Zet dit er evt. achter als beveiliging.
Ik ben zgn. LFP profiles tegengekomen met setting voor 2 uur absorptie. Wat een crap!
Destijds heb ik met dit schakelingetje voor testen vele malen met een 20A DC supply de LiFePO4 accu's in mijn garage veilig, unattended opgeladen. Ook in mijn campertje met 160A solar en een simpele maar goed werkende PWM solar controller met vaste instellingen voor lood-zuur.
Instellen op "relais open" bij 14V, "relais close" (opnieuw laden starten) 13.3V en Bob's your uncle!
Groet, WAlt
Aanhakend op Walt's idee...
Ik wil deze methode (ook) gaan gebruiken om via de bestaande alternator te gaan laden als ik dat nodig vind. In dit draadje is daar eerder een Victron Smart Tr LiFePO lader/DCDC converter voor voorgesteld, een ding dat meer dan eur 300 kost. Dat is een dedicated lader met o.a. absorptie en float modi, welke ik helemaal niet wil gaan gebruiken.
Zo wil ik de boel gaan aansluiten:
-Startaccu en diodebrug is bestaand en blijft de alternator belasten
-SW is een handschakelaar die ik dicht kan zetten als de Lifepo bank geladen moet worden
-Hysterese VCR in te stellen op 13.3V (90% SOC=open) en 13.1V (40% SOC=dicht)
-LiFePO bank word op cel- en serieniveau bewaakt door een Daly BMS dat de bank afkoppelt indien de VCR “charge controller” zou falen
Wat gebeurt er als ik geen dure Victron koop maar onderstaande 13.8V 25A DCDC converter? Wat gebeurt er als dat ding continue in z'n stroombegrenzing geduwd wordt?
Ik zie hier niet genoemd staan dat deze als lader geschikt is, wat bij (bijvoorbeeld) deze hier onder wel het geval is. Het lijken mij echter precies hetzelfde type apparaten (14.4V lijkt mij erg hoog, als zal het VCR het systeem daar nooit laten komen; 12.6V is echter te laag...)
De vraag is eigenlijk: wat bepaalt welke DCDC converter geschikt is als stroombrom?