Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 16:36 #1290043

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Pakketje vandaag binnen.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 16:45 #1290048

Die wil ik ook gaan gebruiken. Ook deze “common” versie met maar 1 verbreek contact. Laat je weten hoe de configuratie met de BT app gaat? In de eerdere versies was dat een beetje buggy: 10x op een set button klikken voordat de gewijzigde parameter opgeslagen werd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 18:19 #1290072

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
Of zo




Lowdrop diodebrug zit er al. Van een totaal-BMS kan nog niemand vertellen wat nu het effectieve nut is?
Als je alleen wilt balanceren is een actieve balancer meer effectief en Zekeringen helpen tegen grote stromen. En het Alie printjes van Walt kan de onder- en boven spanning bewaken.

Als je toevallig inductie schade hebt van een bliksem inslag bij de buren, doet je BMS het mogelijk helemaal iet meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 18:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 18:46 #1290098

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8279
Al 15x25 berichten over iets voor leken...

Gaat t wel goed hier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 18:59 #1290102

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
Ik probeer steeds meer weg te halen......... :huh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 19:06 #1290108

Voor de leesbaarheid zal ik mijn vraag herhalen. Vergeet de rest maar even dan ;)

Wat gebeurt er als ik geen dure Victron koop maar onderstaande 13.8V 25A DCDC converter? Wat gebeurt er als dat ding continue in z'n stroombegrenzing geduwd wordt?



Ik zie hier niet genoemd staan dat deze als lader geschikt is, wat bij (bijvoorbeeld) deze hier onder wel het geval is. Het lijken mij echter precies hetzelfde type apparaten (14.4V lijkt mij erg hoog, als zal het VCR het systeem daar nooit laten komen; 12.6V is echter te laag...)



De vraag is eigenlijk: wat bepaalt welke DCDC converter geschikt is als stroombrom?

PS: waarom heb je die tweede diode getekend? Hoort niet tot mijn vraag, maar volgens mij is die niet nodig...
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 19:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 21:21 #1290165

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16893
Hebben jullie een linkje voor die instelbare aansturing van dat ss relais?
Waar staat trouwens VCR voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 21:38 #1290172

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
Vcr is een spannings controle printje van alie gepost door WaltB

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 21:40 #1290173

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
@vlinder

Gewoon proberen voor dat bedrag.
Ik heb 3x meanwell liggen hiervoor die dat kan volgens specs.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 21:43 #1290174

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
@vlinder 2
Die SSR kan geen of weinig reverse spanning hebben. (Dacht ik).

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 21:53 #1290177

@WnW: check!

holtere schreef :
Hebben jullie een linkje voor die instelbare aansturing van dat ss relais?
Waar staat trouwens VCR voor?

Hier het voltage controlled relay:
a.aliexpress.com/_mLCqPl7
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 21:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 22:27 #1290180

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WADnWIND schreef :
@vlinder 2
Die SSR kan geen of weinig reverse spanning hebben. (Dacht ik).

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Geen probleem, als ik met mijn lab supply laad en ik zet zet de voeding uit, dan geeft het voltmetertje op de supply gewoon de Vbat aan. Maar, echt fijn vond ik dit niet, en daarom een flinke diode ertussen.

Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 22:28 #1290181

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nu we het toch over simpel hebben, het volgende verhaaltje (voor leken?) nog maar eens. Zal wel tegen wat witte Holllandse scheentjes schoppen, maar daar kunnen we in het ZF wel tegen, toch?
Een beetje tegengas is altijd goed!

Het laden van LFP accu's is gemakkelijker en veel sneller dan van lood-zuur. En het laden kan ook simpeler, zelfs zonder enige vorm van electronische regeling. Doodzonde dat dit meestal niet wordt aangegrepen om het elektrisch systeem aan boord te vereenvoudigen en daardoor bedrijfszekerder te maken. Ik zie juist het tegenovergestelde gebeuren en dan ook nog tegen flinke kosten.

Ik ben niet wars van electronica, integendeel, vele jaren een goed belegde boterham daaraan verdiend en ik heb ook het nodige aan boord, haha. Zie ook mijn recente post over serieel LiFePO4 laden met regeling op cell-spanning. Ik weet echter hoe makkelijk iets mis kan gaan en als ik op boten de ingewikkelde systemen voor de elektriciteitsvoorziening zie met veel blauwe dozen en complexe bekabeling, dan houd ik mijn hart vast. Met uitvallen van electronica voor navigatie valt goed te leven, maar we zijn vandaag de dag veel afhankelijker van electriciteit aan boord voor andere zaken. Er hoeft maar een enkel component zoals een DC-DC converter te falen en je zit zonder energievoorziening. Of je phone is stuk en je kunt de boel niet instellen of controleren.

Stel je voor, je ligt met je boot te schuilen op een plek zonder walstroom, al dan niet geankerd, het is slecht weer en het ziet er niet naar uit dat het de komende dagen verbetert. Of je bent bezig aan een lange overtocht in bewolkt weer. Een essentieel schakeltje in de electronica voor energievoorziening faalt, je LiFePO4 accu's raken leeg en het voedsel in je koelkast/vriezer dreigt te bederven.
Of je kunt niet koken omdat je inductie kookplaten gebruikt. Communicatie wordt ook een probleem. Kaarsen of een olielamp alleen als backup zoals in de good old days is tegenwoordig niet voldoende.

Dan is het een uitkomst als je een uiterst simpel systeem hebt als back-up voor het misschien meer sophisticated systeem dat je normaal in gebruik hebt. In mijn ogen bestaat dit uit de simpele dynamo, ontdaan van de interne regulator, bestaande uit alleen 2 spoelen, waarvan 1 ronddraaiend, 2 koolborstels en robuuste interne diodes voor gelijkrichting. Daar kan bijna niets aan stuk. Ten overvloede houd ik zelfs een $25 Euro reservedynamo aan boord van de autosloop. Een altijd beschikbare elektrische energiebron, tenzij de motor ook stuk is of de dieseltank leeg is.

Zonder enige verdere electronica, ook geen BMS (dat ben je zelf) kun je met die dynamo je LiFePO4 acccu's bijladen. De enige voorwaarde is dat je een laadstroombeperker hebt om de dynamo niet te overbelasten. Er zijn een paar manieren, door mij ook in het ZF beschreven, maar mijn favoriet hiervoor is nog steeds de simpele rheostat (variabele weerstand). Daar kan ook bijna niets aan kapot. De laadstroom beperken doe je natuurlijk niet door een kraantje op die laadstroom zelf, maar door de veldstroom (variabel) te beperken. Die veldstroom veroorzaakt een magnetisch veld rond de rotor spoel en dit genereert bij ronddraaien een wisselstroom in de stator-spoel. De rheostat die in serie staat met de veldspoel kan door verdraaiing de stroom die daardoor loopt variabel knijpen zodat het magnetisch veld verzwakt kan worden en zodoende de laadstroom beperkt wordt. De veldstroom is maar een paar amperes, dus knijpen daarvan is geen groot probleem.

De laadstroom wordt rechtstreeks de LiFePO4 accu ingevoerd en deze wordt nu bijgeladen. Bij deze eenvoudige noodoplossing moet je wel binnen conservatieve marges blijven en je moet het in de gaten blijven houden. Bij een bijna lege LiFePO4 accu kun je rustig een paar uur iets anders gaan doen. Het is mooi als je een eenvoudige accumonitor hebt om het aantal amperes dat je genereert te kunnen waarnemen en ook de totale energie in Kwh of Ahr. Houd de laadstroom bij een 45A dynamo binnen zeg maar tussen 15-20A, dan wordt die niet te warm. Stop met laden als het voltage 13.8 is.

Geen andere electronica is nodig, ook geen BMS.

Wil je dit als je routine-manier maken om de LiFePO4 accu's te laden, dan moet je een paar uitbreidingen aanbrengen:

1. Een voltage switch die het laden stopt als je de ingestelde spanning hebt bereikt.
2. Als veiligheid een thermostaatje met sensor op de dynamo die het laden stopt als een bepaalde temperatuur wordt bereikt.
Beide ook al eerder beschreven.

Die onderdeeltjes zijn zo goedkoop dat je er een paar in reserve kunt houden, ook al is er bij mij nooit 1 stuk gegaan.

Bij wisselend motor toerental levert de dynamo ook wisselende laadstroom, dus bijstelling kan soms nodig zijn. Als je een conservatieve laadstroom hebt ingesteld waarbij de dynamo bij verschillende toerentallen niet te heet wordt, zal dat minder gauw nodig zijn. Moet je een paar uur op de motor varen en het toerental blijft rond de zeg maar 2000RPM, dan kun je de rheostat optimaal instellen voor dat toerental zodat je de maximale opbrengst verkrijgt.

Zo kan het wel weer even....

Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 04:22 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 mei 2021 23:03 #1290184

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Voor de leesbaarheid zal ik mijn vraag herhalen. Vergeet de rest maar even dan ;)

Wat gebeurt er als ik geen dure Victron koop maar onderstaande 13.8V 25A DCDC converter? Wat gebeurt er als dat ding continue in z'n stroombegrenzing geduwd wordt?

Ik zie hier niet genoemd staan dat deze als lader geschikt is, wat bij (bijvoorbeeld) deze hier onder wel het geval is. Het lijken mij echter precies hetzelfde type apparaten (14.4V lijkt mij erg hoog, als zal het VCR het systeem daar nooit laten komen; 12.6V is echter te laag...)

De vraag is eigenlijk: wat bepaalt welke DCDC converter geschikt is als stroombrom?
Natuurlijk is die DC-DC converter geschikt. Bij de meeste buck-boost converter PCBs kun je een max amperage instellen. Bij deze niet omdat alles ingepakt zit, maar het zou me hooglijk verbazen als deze niet is afgesteld om de maximale stroom uit de spec te kunnen leveren. Anders zouden er teveel returns zijn. De heatsink lijkt ook flink bemeten. En Deligreen doet veel met LFP en is betrouwbaar. Maar inderdaad het eerder gegeven delimiter schakelingetje erachter zetten om het laden bij 14V te kunnen stoppen.

Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 04:13 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 04:16 #1290195

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nog een variant op het andere schakelingetje. Who needs a BMS?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 08:10 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 05:40 #1290200

Kan dit niet per cel, met galvanisch gescheiden versies?

Als de 3 linker cellen 3.2V hebben mag de rechter cel nu tot 4.4V komen voordat er ingegrepen wordt...
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 05:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 05:50 #1290201

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Je hebt gelijk, ik heb het verwijded. Hele bericht kan niet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 06:52 #1290214



Mooi dat er met de genoemde DCDC converters geen problemen verwacht worden qua stroom levering.

Toch nog even over dit schema. De startaccu dient hier alleen om de dynamo te blijven belasten; niet om de spanning aan de ingang van de DCDC converter te bufferen. Gaat dat werken, of moet de DCDC converter parallel aan de startaccu hangen om een mooiere spanning te zien aan haar ingang?

Nadeel is dan dat de startaccu leeg tetrokken kan worden; ook als de motor (stationair) draait en de 20A niet kan leveren.
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 06:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 08:18 #1290240

  • Effies
  • Effies's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
@nachtvlinder
Heb al een tijd een zelfde opstelling...echter ipv een diodeblok een cyrix...dat werk in ieder geval naar behoren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 10:45 #1290262

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
Effies schreef :
@nachtvlinder
Heb al een tijd een zelfde opstelling...echter ipv een diodeblok een cyrix...dat werk in ieder geval naar behoren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Het is alleen niet zeker of die cyrix spanning terug mag hebben? Vandaar de diode.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 11:14 #1290267

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16893
Hadden jullie daar een gewone fet laadstroomverdeler/diode voor in gedachten van dat blauwe merk of iets anders? Die zijn volop te krijgen gebruikt.
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 11:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 12:47 #1290275

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
holtere schreef :
Hadden jullie daar een gewone fet laadstroomverdeler/diode voor in gedachten van dat blauwe merk of iets anders? Die zijn volop te krijgen gebruikt.

Inderdaad een FET brug of scotky diodedrug o.i.d.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 12:57 #1290279

WADnWIND schreef :
Effies schreef :
@nachtvlinder
Heb al een tijd een zelfde opstelling...echter ipv een diodeblok een cyrix...dat werk in ieder geval naar behoren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Het is alleen niet zeker of die cyrix spanning terug mag hebben? Vandaar de diode.

Welke “spanning terug”!? De DCDC converter werkt toch niet van output naar input als de input logekoppeld is maar de output nog wel spanning heeft!?
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 13:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 13:44 #1290287

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Effies schreef :
@nachtvlinder
Heb al een tijd een zelfde opstelling...echter ipv een diodeblok een cyrix...dat werk in ieder geval naar behoren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Het is alleen niet zeker of die cyrix spanning terug mag hebben? Vandaar de diode.

Welke “spanning terug”!? De DCDC converter werkt toch niet van output naar input als de input logekoppeld is maar de output nog wel spanning heeft!?

Je hebt helemaal gelijk!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 13:58 #1290292

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
WADnWIND schreef :
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Effies schreef :
@nachtvlinder
Heb al een tijd een zelfde opstelling...echter ipv een diodeblok een cyrix...dat werk in ieder geval naar behoren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Het is alleen niet zeker of die cyrix spanning terug mag hebben? Vandaar de diode.

Welke “spanning terug”!? De DCDC converter werkt toch niet van output naar input als de input logekoppeld is maar de output nog wel spanning heeft!?

Je hebt helemaal gelijk!

Ho, nu ga ik toch wat posten...
Een geïsoleerde converter doet dat inderdaad niet.
Een step up converter gebruikt de diode als keercel en zal ook geen stroom terug laten lopen.
Een step down of buck converter kan wel stroom terug laten lopen! En dat hoeft niet een 'klein stroompje' te zijn! Dan moet er een extra keercel worden toegevoegd.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.726 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl