Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 14:48 #1290299

Ik kan dus kiezen tussen een geïsoleerde DCDC of een diodebrug? Als het om bescherming van het SSR gaat, moet die diode daar toch achter zitten, dus tussen SSR en DCDC? Als het NIET gaat om het beschermen van de SSR, dan kan de dynamo daar toch tegen; net als bij een normale accu zonder diodebrug?
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 14:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 15:13 #1290305

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nachtvlinder schreef :
Ik kan dus kiezen tussen een geïsoleerde DCDC of een diodebrug? Als het om bescherming van het SSR gaat, moet die diode daar toch achter zitten, dus tussen SSR en DCDC? Als het NIET gaat om het beschermen van de SSR, dan kan de dynamo daar toch tegen; net als bij een normale accu zonder diodebrug?
Kijk, ik ben geen helderziende en ik heb geen idee welke installatie je in jouw boot hebt staan... Ik ga je geen adviezen geven (die je sowieso niet moet opvolgen) om je dynamo te beschermen...
Sorry, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 15:37 #1290312

Simpel:
1) dynamo - ssr - dcdc converter aan batterij.
2) Aan de dynamo hangt ook een startaccu via de helft van een diodebrug

Moet in (1) ergens (en waar?) een diode of niet? Scenario’s waar dat invloed zou kunnen hebben:
A) ssr staat open en motor draait
B ) ssr open en motor draait niet
C) ssr gesloten en motor draait niet

In deze gevallen wordt de DCDC niet gevoed aan haar ingang, maar staat de uitgang gekoppeld met de lifepo accu
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 15:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 15:49 #1290318

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Helaas, het is nooit simpel. Ik weet niets van je huidige schakeling en al helemaal niet of die simpel is. Bij gebruik van een buck of step-down converter moet er tussen de + uitgang van de converter en de + van de accu een keercel om te voorkomen dat de accu leegloopt via de converter uitgang. De spanningsval van de diode kun je compenseren.
Naar de dynamo hoeft geen keercel, die heeft er, als het een wisselstroom dynamo is, al 6 ingebouwd.
Als je twee accu's met dezelfde dynamo gaat opladen is een diodebrug als accu scheider beslist aan te raden. Het voorkomt dat je de motor gaat starten met de huisaccu.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 15:54 #1290320

Dankje. Ik zal met een compleet schema komen als er wat andere dingen uitgekristalliseerd zijn.
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 15:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 16:16 #1290328

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Misschien dat ik iets heb gemist, maar is er een reden dat je de victron smart orion niet wilt gebruiken?
Die lost volgens mij al je problemen op.
- detecteert zelf of de motor draait, indien uit, geen energie van service naar start accu
- heeft een remote on/off ingang, hiermee kan je hem met je vsr uitschakelen
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 17:12 #1290345

PPvO schreef :
Misschien dat ik iets heb gemist, maar is er een reden dat je de victron smart orion niet wilt gebruiken?
Die lost volgens mij al je problemen op.
- detecteert zelf of de motor draait, indien uit, geen energie van service naar start accu
- heeft een remote on/off ingang, hiermee kan je hem met je vsr uitschakelen

Wilde net zeggen, volgens mij zijn jullie een victron orion smart aan het uitvinden ;)
En met de software van datding kan je naar hartelust experimenteren met alle instellingen.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 17:33 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 17:22 #1290347

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
Daar was ik al bang voor: dit gaat weer een lang draadje worden uit eigen ZF werk...........

16 pas

En ‘lifepo4 voor leken’ nu naar ‘geen blauwe dozen maar voor/door techneuten het wiel opnieuw uitvinden met losse printplaatjes van ali’
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 17:32 #1290348

Victron eur 300+ en mogelijkheden die ik niet ga gebruiken vs. tientjeswerk voor een losse DCDC converter. Dat is mijn reden dit te onderzoeken. Vind het een vreemd idee dat de randapparatuur de waarde van de cellen overstijgt. Is het nodig, dan is dat zo natuurlijk... Misschien moet ik daar aan wrnnen, zou ook kunnen ;)
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 17:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 17:38 #1290350

Nachtvlinder schreef :
Victron eur 300+ en mogelijkheden die ik niet ga gebruiken vs. tientjeswerk voor een losse DCDC converter. Dat is mijn reden dit te onderzoeken. Vind het een vreemd idee dat de randapparatuur de waarde van de cellen overstijgt. Is het nodig, dan is dat zo natuurlijk... Misschien moet ik daar aan wrnnen, zou ook kunnen ;)

De 30A versie kost 236 euro en de 18A 202 euro. Valt wel mee dus.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 17:43 #1290353

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16893
Ik heb er nog niets op tegen om een paar keer het wiel opnieuw uit te vinden. Je krijgt zo wel inzicht in de materie. Leuk eigenlijk wel...
Betreffende de Orion DCDC lader: Dat is een mooi ding, ik ben tot nu toe tegen een nadeel aangelopen en dat is dat je bij de Orion de absorptietijd niet korter dan een uur in kunt stellen. Ik ben daarover een mailwisseling gestart met de Victron helpdesk maar daar loop je toch tegen een muur op met antwoorden als:
We hebben zelf erg veel getest en denken te weten wat belangrijk is wat betreft veiligheid e.d.
Alle instellingen kun je oneindig wijzigen behalve de absorptietijd en wat dat nu met veiligheid te maken heeft? Vervelend is ook dat in de demo-stand van Victron connect je die wijzigingen wel kunt doen!
Leuk is wel dat je die tijd bij de MPPT wel op 1 minuut kunt zetten en ik heb een flauw vermoeden dat de oudere laders dat ook kunnen m.b.v. VictronConnect maar dat moet ik nog checken. Een oudere lader kan dus weleens beter werken...lees beter in te stellen zijn!
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 17:45 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 17:46 #1290354

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Als jouw motor zolang draait dat dat uur een probleem gaat worden, wordt het tijd dat je een motorboot gaat kopen..... :evil:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 17:49 #1290355

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16893
Er zijn dagen dat we 10 of 12 uur op de motor varen..... :dry:

Aanbieding:
www.bluepowershop.nl/accu/dc-d...-scheiding-5700.html
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 17:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 17:52 #1290357

Ce est parti schreef :
Nachtvlinder schreef :
Victron eur 300+ en mogelijkheden die ik niet ga gebruiken vs. tientjeswerk voor een losse DCDC converter. Dat is mijn reden dit te onderzoeken. Vind het een vreemd idee dat de randapparatuur de waarde van de cellen overstijgt. Is het nodig, dan is dat zo natuurlijk... Misschien moet ik daar aan wrnnen, zou ook kunnen ;)

De 30A versie kost 236 euro en de 18A 202 euro. Valt wel mee dus.

Valt mee inderdaad, dan scheelt het een factor 7 ipv 10. SSR en VCR is nog steeds nodig omdat ik niet wil absorptieladen. Bulk en dan STOP. Ik wil tot 80-90% laden niet tjokvol.

Als Victron met een s/w update komt dan ben je wel snel klaar. Bij teveel blauwe kastjes aan boord die je ook nog gaat koppelen weet de leek niet meer wat er gebeurt. Zie het draadje over de tank levelsensor...

Maar het is een proces hoor, bij discrete bouw met weinig software weet je wel precies welk blok wat doet en wat je kunt bypassen bij storing...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 18:00 #1290361

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16893
De orion kun je ook gewoon aan en uitzetten zonder relais.
Met je contactslot, een tempsensor, met een VCR, met de hand.
Wel een handig ding hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 18:04 #1290363

PvO schreef :
Als jouw motor zolang draait dat dat uur een probleem gaat worden, wordt het tijd dat je een motorboot gaat kopen..... :evil:


Het gaat erom de accu niet te vol te pompen; voor de dynamo zal de afnemende absorptiestroom geen probleem zijn als ie net uit de bulkfase komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2021 23:09 #1290412

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Een relais op de dynamo output vind ik altijd een hachelijke zaak.
Als je dan toch met een DC-DC converter wilt werken voor laadstroom beperking, zou ik het zo doen:



De veldstroom onderbreken om laden te stoppen. De veld aansluiting naar buiten brengen is echt heel eenvoudig. Je verandert de dynamo niet (dat schijnt taboe te zijn in ZF kring). De veldstroom is max 5A, dat kan het VCR rechtstreeks schakelen. Overigens adviseert Electrodocus ook een relais op de dynamo veld aansluiting.

Je startaccu is slechts 40Ahr. Die is na starten in een paar minuten vol. Geen noodzaak tot scheidingsdiode, maar het simpelste buck/boost convertertje dat je kunt vinden, op voor de startaccu comfortabele spanning ingesteld, zeg maar 14.2V als je niet erg veel op de motor vaart, anders 14V.
Als "gebruiker" op de LiFePO4 accu aangesloten. Verbruikt bijna niets wanneer de startaccu vol is, maar je kunt het ook nog simpel schakelen via motor start key.

Cleane enkele verbinding dynamo-DCDC-LiFePO4. Geen SSR nodig of enige andere sores.

Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 30 mei 2021 03:21 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 mei 2021 03:29 #1290418

Verfrissend idee, ga ik laten bezinken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 mei 2021 09:50 #1290508

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2314
Ik weet niet of dit off-topic is. Echter in het kader voor leken staat er in de nieuwe Zeilen een stuk dat je op je huidige accusysteem gewoon een extra lithium accu parallel bij schakelt Zag er eenvoudig uit, een soort hybride systeem. Heeft iemand daar ervaring mee?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 mei 2021 13:35 #1290546

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Dat punt zijn we al even gepasseerd.

De draadjes beginnen eenvoudig zodat iedereen het begrijpt en er dus weinig leken zijn.
Om het draadje relevant te maken wordt het steeds complexer en de doelgroep leken navenant groter.
We zijn bijna zover dat iedereen leek is en mee kan doen. Er zijn al bijdragen ingetrokken omdat de schrijver het niet meer begreep.
Hier draagt het artikel in Zeilen niet aan bij.
Waarschijnlijk veel te eenvoudig en voor iedereen begrijpelijk en dat is dan het einde van dit draadje.
Dat zou doodzonde zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 mei 2021 13:44 #1290549

Als je dit draadje als leek bent gaan lezen dan ben je inmiddels geen leek meer :)

Als je leek wilt blijven is dit eigenlijk geen “draadje voor leken” :woohoo:

Index of Lifepo4 Prismatic Manufacturers
Laatst bewerkt: 30 mei 2021 16:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 mei 2021 19:37 #1290647

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
WaltB schreef :

Groet, WAlt

Heeft iemand misschien een link naar een manual voor dit relais?
Het dingetje heeft geen productnummer, wat het zoeken bemoeilijkt.

Edit: inmiddels gevonden:
manualzilla.com/doc/5723617/ho...ontrol-user-s-manual
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Laatst bewerkt: 30 mei 2021 19:49 door taan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 mei 2021 20:15 #1290661

holtere schreef :
.....Betreffende de Orion DCDC lader: Dat is een mooi ding, ik ben tot nu toe tegen een nadeel aangelopen en dat is dat je bij de Orion de absorptietijd niet korter dan een uur in kunt stellen. Ik ben daarover een mailwisseling gestart met de Victron helpdesk maar daar loop je toch tegen een muur op .....

Ik liep daar ook tegenaan, erg vervelend. Ben benieuwd of je verder met ze komt. Anders even naar het draadje hier verwijzen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 mei 2021 20:18 #1290662

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
taan schreef :
WaltB schreef :

Groet, WAlt

Heeft iemand misschien een link naar een manual voor dit relais?
Het dingetje heeft geen productnummer, wat het zoeken bemoeilijkt.

Edit: inmiddels gevonden:
manualzilla.com/doc/5723617/ho...ontrol-user-s-manual

Thanks
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 mei 2021 21:20 #1290674

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16893
@ Alweereengijp:

Vandaag weer een nieuwe mail gemaakt dat toch niet de bedoeling kon zijn om een aantal maal per dag volledig door te laden met walstroom, je dynamo en nog een keer met je zonnepanelen.
Ik blijf nog even doorproberen helpt dat niet dan moeten we maar een handtekeningen actie regelen hier :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.722 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl