Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 16 juli 2021 08:50 #1305232

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@ Orange Sunset: eens dat hybride vooral geschikt lijkt te voor liveaboards, dat is ook mijn doel op enige termijn... ik hou sowieso de startaccu gescheiden van de huisbank, dwz gekoppeld via de instelbare Mastervolt dcdc. (Zie draadje van HansV Lithium op de Saila). Wat ik nog niet heb gedaan is de accuus zelf upgraden.
Ik denk aan een Optima Blue top als startaccu en als back up voor de gehele huisbank,
en ik zou de huidige 2x 105 deepcylce lood willen aanvullen met 272Ah Lishen + een instelbaar BMS. Ik heb nu 2 zonnepanelen draaibaar op de zijkant achter, maar die zijn al 2 keer de wereld rond geweest en ik wil die nog vervangen door 2 kleinere en een flexibel paneel zoals de Sunware Tx voor op de buiskap. Planning volgend jaar, ik mik op 150 Wp, 3 panelen in serie helaas moet ik dan de victron 75/10 ook upgraden. Dan praat je zo weer over ruim 1500 euro :blink: Ben fan van Sunware, gaan lang mee op n boot en hebben op mijn vorige (dufour 1800) de loodaccus 11 jaar laten leven.. Kom ik dus op een zonnige dag misschien 50Ah verder mee, dus onderweg laden op de motor blijft een must. Energiesysteem moet minimaal zeiltocht van 2,5 dag met beperkt motoren (1 uur/dag) los van de wal aankunnen ( maar dat moet in de praktijk nog blijken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 juli 2021 09:07 #1305239

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@Mart

Aangezien je er toch al rekening mee houd dat je de motor moet gebruiken zou je het volgende kunnen overwegen (als je huidige set up nog steeds werkt)

De kosten zullen denk ik gelijk blijven ?

1) ipv 4x lishen cellen , 8 of 12x lishen cellen , dit brengt de kosten iets omhoog maar aangezien een groot deel van de kosten verzendkosten zijn kon het nog wel eens meevallen (20-30% meer voor dubbele of 3 dubbele capaciteit)

2) lifepo4 heeft een veel beter laad rendement dan AGM , dus daar win je 30-40% mee met je huidige solar set up

3) omdat je toch al rekent op motor gebruik , vervang je huidige alternator door een goede extern geregelde high output alternator (200-250A) dan gebruik je je motor draai uren veel efficiënter met het laden van de lithium cellen

Bovenstaande (4 extra lishen cellen + high output alternator incl externe regelaar) komt denk ik ook op 1500 euro ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 juli 2021 09:29 #1305250

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@ReneK ik zie het ook zo dat ik in ieder geval een backup moet hebben voor als het lithium systeem afschakelt. Daarom wil die Optima Blue (in grootste vorm is 75Ah versie) als backup. Eens dat als er een probleem ontstaat in de huisbank en ik schakel de startaccu met jumpswitch naar de verbruikers je eerst de motor start die dan de primaire accu oplaadt (en evt koelkast en omvormer uitschakelt). Zou het zin hebben om 2 Lishen bankjes van 272Ah te maken met 2 REC-ABMSen, zodat je nog de helft van je Lithiumbank overhoudt? Dan sla ik de hybride huisbank stap maar over. De situatie met de standaard niet temperatuur geregelde 115A alternator plus Adverc regelaar heb gecontained door de Mastervolt Dcdc tussen start en huisbank te zetten maar de upgrade van het alternatorsysteem is zeer zeker een te overwegen stap.. wederom dank voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 juli 2021 10:27 #1305278

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
ReneK schreef :
@FKZ

dan zal of je dynamo of je solar lader denken dat je accu vol is omdat er ergens 14 volt oid word aangeboden en dus niks laad.

Ik heb dit vaker voorbij zien komen , maar volgens mij is dit een misvatting?


Dus de alternator of mppt zal niet uitschakelen omdat er 14v ‘aangeboden’ wordt maar die schakelen uit omdat de akkuspanning 14v is (en dus bijna of helemaal vol)

Als ik je verkeerd interpreteer , mijn excuses

TJa praktijk vs theorie, Denk ook dat het ligt aan aansluit manier en de gebruikte apparatuur. Ik heb altijd geleerd dat de sterkste in in geval van meerdere laders de gene met de meeste amperage de overhand zou hebben.

Wellicht is dit oud lood denken en gaat het niet op bij lifepo omdat het de weerstand van de accu niet oploopt zoals bij loodaccu's. Ik kan het niet testen omdat de dynamo niet op de accu staat.

Nogmaals voor 300 euro extra kan je beter meer cellen of meer zonnepanelen kopen ipv de koppeling van dynamo naar lifepo. Je kan beter een generator mee nemen dan via je dynamo je accus laden op een 2000 toeren zonder andere belasting dan je dynamo. Dat zijn gezien de huidige diesel prijzen erg dure KW's

Wil je het voor nood wel kunnen laden en wil je de start accu houden. Dan zou ik meer gaan zoeken in de richting die Waltb en Peper wel eens aangegeven hebben. Een grote weerstand tussen de dynamo en de LPF accu als je toch al energie aan het verbranden bent maar dat extra beetje ook niet meer uit.
Laatst bewerkt: 16 juli 2021 10:33 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 09:33 #1305596

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@mart

Ik snap welke kant je op wilt met 2 aparte lifepo4 banken maar ik weet niet of het veel voordelen heeft tov van 1 grote bank ?
Ik zie wel veiligheids voordelen als 1 bank ‘leeg’ is en/of de BMS ingrijpt maar ik zie ook diverse praktische problemen met laden en gebruiken

Je kunt ze namelijk niet eenvoudig parallel schakelen als ze niet alle twee gelijk geladen zijn , dan gaat de ‘vollere’ bank de ‘legere’ bank laden en dat kan nog wel eens met een zeer grote stroom gaan (denk 800-1000A , wat dat kunnen deze cellen leveren)

Verder ben ik het ook met @FKZ eens dat meer / betere zonnepanelen een eerste prioriteit is , ik weet alleen niet hoeveel ruimte je hebt ? (En wat je vaargebied is , je huidige gebruik, toekomstige gebruik , toekomstige plannen etc) dus ik kan moeilijk een plaatje in mijn hoofd maken wat de meest praktische oplossingen zouden kunnen zijn . Ik ben zelf een groot voorstander van ‘gewone’ huis tuin keuken panelen van een goed merk , maar dan ben je meteen gebonden aan 1.6x1 meter , maar dan krijg je er wel 335-450Wp voor terug

Vwb het hele hybride verhaal , ik ken weinig mensen die het hebben , meestal is het een 100% switch naar lithium , maar inmiddels ken ik ook een paar verhalen waarbij om onduidelijke redenen de BMS ingrijpt en een donkere boot veroorzaakt, en natuurlijk gebeurt dit altijd ‘s nachts en met harde wind in een druk gebied , net wanneer je het niet wilt ! Dus ik zie er wel degelijk de voordelen van , ik weet alleen niet of een 2e lifepo4 bank het juiste antwoord is
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 15:08 #1305660

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@ReneK vaargebied is in eerste instantie delta en kustwateren, accugebruik vooral door steigertjes zonder Walstroom en ankeren bepaald. Boot is te klein voor grote panelen en veel accus, maar als gezegd een buiskappaneel toevoegen kan al veel schelen, ondanks wat schaduw van de giek. Als die Optima blue 75Ah startaccu ook voldoende ruimte heeft voor nood/backup, waarbij als de lfp afschakelt je dan de motor bijzet (en de dcdc uit!), ben ik met 1 huisbank van 8 Lishens en 1 BMS (kan dat met 1 kleine REC?) denk ik helemaal goed voorlopig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 16:04 #1305667

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
@mart hoelang wil je los van de walstroom. En heb je al je verbruik per 24h berekend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 16:20 #1305676

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@FKZ Had bedacht minimaal 2,5 dag autonomie, dagverbruik in mix van zeilen en ankeren ongeveer 120Ah, dus zo'n 300 Ah in 2,5 dag. Als ik 3 dagen zonne opbrengst van 20Ah en 2 uur motoren met 30Ah als offset meeneem heb ik 180Ah verbruik. Bij een 75% ontlading range heb ik een Lfp huisbank van 4/3 × 180Ah nodig dus minstens 240Ah. Dat red ik bij lange na niet met mijn huidige 2x105 deepcycle loodaccuus. Dus ik dacht in eerste instantie is 1 set Lishens van 272Ah wel voldoende. Maar qua omvang en gewicht kan ik dat keer 2 ook kwijt en met nog een zonnepaneel erbij is energie dan onderweg ineens geen dominante factor meer, die zorgeloosheid lijkt me heerlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 17:49 #1305694

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@Mart

ik denk dat bij jouw gebruik de Optima prima als backup gebruikt kan worden ? dan heb je zo'n 35Ah als 'backup' en geeft je genoeg tijd om de motor te starten en de LFP bank weer wat bij te laden

8 cellen geeft je dan 520-540Ah @ 13v 'bruikbare' capaciteit , dat is minimaal 5x dan wat je nu hebt , en als alle ge-verbruikers gelijk blijven kun je vrij eenvoudig je autonomie uit vogelen ;) op ons vorige bootje konden we 3 bewolkte dagen vooruit met 600Ah en een 'vrij hoog' verbruik ivm vriezer , koelkast etc

de REC ABMS kan ook bij een akku pack dat uit meerdere cellen bestaat gebruikt worden , hij ziet dan ieder paar cellen als 1 cel , zelf doe ik dit ook met paren van 4 cellen (totaal 16 cellen)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 19:05 #1305712

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Denk dat dit het plan wordt voor de next step:
8x Lishen 3,2v 272Ah
1x REC ABMS
1x Optima blue Bt5.5
2x Sunbeam tough+Carbon 82W voor op de buiskap, die haal ik er af in de box
1x Victron 75/15 mppt instelbare lader
Nog een blue sea switch om tussen start en huisbank te schakelen (suggestie van HansV die ik de huidige setup voor de huidige zonnepanelen op het hek al heb draaien en een must om niet de LFP over de neknte draaien met de permanent opgestelde zonnepanelen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 20:39 #1305737

Mart schreef :
Nog een blue sea switch om tussen start en huisbank te schakelen (suggestie van HansV die ik de huidige setup voor de huidige zonnepanelen op het hek al heb draaien en een must om niet de LFP over de neknte draaien met de permanent opgestelde zonnepanelen).

Ik ben vanavond toevallig ook met dit onderwerp bezig. Waar ik nu aan denk:
  • Als ik aan boord ben ga ik er vanuit dat de startaccu vol is omdat deze binnen 5 min na starten motor weer bijgeladen is
  • LiFePO4 bank tijdens aan boord zijn bijladen met PV, geschakeld via spdt relais door batterij monitor op basis van SOC, bv starten met laden <80%; stoppen met laden bij >85%. Bij mij maar een klein paneeltje, maar alle beetjes helpen…
  • Als ik ván boord ben en de Li bank afgekoppeld is, valt dit relais in de stand “startaccu” en wordt de zelfontlading van deze loodaccu opgevangen door het PV paneel. Li accu is dan geïsoleerd.
  • Deze schakel-logica gaat volledig buiten het BMS om; BMS beveiligt alleen indien deze logica zou falen
Laatst bewerkt: 17 juli 2021 21:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 21:06 #1305745

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@Nachtvlinder: mooi idee om dit zo te automatiseren, ik vond in eerste aanleg een schakelaar simpeler, maar ik moet de omschakelactie nog wel opnemen in de 'bootafsluiteninstruktie'... dus ik ben benieuwd hoe je idee er in de praktijk gaat uitzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 21:07 #1305746

Schema volgt nog - zitten nog wat andere open eindjes in ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 juli 2021 21:50 #1305760

Mart schreef :
@Nachtvlinder: mooi idee om dit zo te automatiseren, ik vond in eerste aanleg een schakelaar simpeler, maar ik moet de omschakelactie nog wel opnemen in de 'bootafsluiteninstruktie'... dus ik ben benieuwd hoe je idee er in de praktijk gaat uitzien.

Ik gebruik de koelkast schakelaar hiervoor.

Als ik van boord ben is deze altijd uit en andersom. Gaat zo dus "automatisch".
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 juli 2021 05:11 #1305772

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Nachtvlinder schreef :
Mart schreef :
Nog een blue sea switch om tussen start en huisbank te schakelen (suggestie van HansV die ik de huidige setup voor de huidige zonnepanelen op het hek al heb draaien en een must om niet de LFP over de neknte draaien met de permanent opgestelde zonnepanelen).

Ik ben vanavond toevallig ook met dit onderwerp bezig. Waar ik nu aan denk:
  • LiFePO4 bank tijdens aan boord zijn bijladen met PV, geschakeld via spdt relais door batterij monitor op basis van SOC, bv starten met laden <80%; stoppen met laden bij >85%. Bij mij maar een klein paneeltje, maar alle beetjes helpen…
  • Als ik ván boord ben en de Li bank afgekoppeld is, valt dit relais in de stand “startaccu” en wordt de zelfontlading van deze loodaccu opgevangen door het PV paneel. Li accu is dan geïsoleerd.

Zoals Mart al aangeeft hebben wij besloten om de zonnepanelen/MPPT handmatig te schakelen:
  • Automatisch schakelen op SOC is bij LFP door de vlakke laadcurve lastig op spanning te realiseren. Een coulombteller (accumonitor) helpt maar is in mijn ogen op langere termijn ook geen betrouwbare indicatie.
  • Het handmatig schakelen past prima in onze ‘boot achterlaten’ routine (checklist), waardoor automatiseren niet veel meerwaarde heeft. Het is geen handeling tijdens het varen (die als je het vergeet tot riskante situaties leidt).
  • Een (degelijke) accuschakelaar is in mijn ogen minder storingsgevoelig dan een spanninggestuurde relais schakeling en past goed in onze KISS benadering.
Tijdens het schakelen ziet de MPPT kortstondig geen accu(groep), maar dat blijkt in onze setup tot nu toe geen problemen op te leveren.

Ik ben evengoed benieuwd naar jouw uiteindelijke configuratie. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en iedereen maakt hierin zijn of haar eigen keuzes. Vaak ook afhankelijk van de eigen specifieke situatie (livaboard, weekendzeiler/havenhopper, ruimte aan boord, etc.). Pas als de diverse benaderingen voor langere tijd in de praktijk functioneren valt er naar mijn idee iets te zeggen over de betrouwbaarheid (en daarmee voor mij ook wenselijkheid) van de uiteenlopende setups.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 juli 2021 05:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 juli 2021 19:04 #1309960

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Afijn kogel door de kerk!
Vanmiddag bij de heropstart van de navigatie bleken de loodaccuus echt laag, 10,8Volt. Terwijl de 2x65W zonnepaneeltjes het toch een beetje bij houden, en er geen verbruikers aanstonden (maar dat ga ik nog checken/meten). Dus ik heb doorgepakt en een klein systeempje besteld, 4xcellen met BMS 280Ah. Lekker compact ook. Voldoet net aan mijn autonomie-eis en kan vanaf volgende week getest worden!
Zal hier in mijn leken-taal proberen ervaring te delen. Wil ieder danken voor het delen van inzichten en ervaringen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 juli 2021 21:33 #1310246

Mart schreef :
Afijn kogel door de kerk!
Vanmiddag bij de heropstart van de navigatie bleken de loodaccuus echt laag, 10,8Volt. Terwijl de 2x65W zonnepaneeltjes het toch een beetje bij houden, en er geen verbruikers aanstonden (maar dat ga ik nog checken/meten). Dus ik heb doorgepakt en een klein systeempje besteld, 4xcellen met BMS 280Ah. Lekker compact ook. Voldoet net aan mijn autonomie-eis en kan vanaf volgende week getest worden!
Zal hier in mijn leken-taal proberen ervaring te delen. Wil ieder danken voor het delen van inzichten en ervaringen!

Wil je wat delen over hoe jouw ‘leken’ installatie gaat uitzien?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 aug 2021 20:28 #1310553

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Mijn opzet is grotendeels een kopie van de setup van HansV in zijn draad: zeilersforum.nl/index.php/foru...hium-accu-s-op-saila
Dus een Mastervolt setup met shunt en distributor waar laders en verbruikers aangesloten worden. Mastervolt 100A lader en dc-dc lader die de startaccu en dynamo buffert. En een fysieke schakelaar om met het zonnepaneel/ de Victron 75/10 met 2x65W paneeltjes in serie de LFP of de startaccu te laden. Ik stel de dc-dc lader op 25A in om de dynamo te sparen, ik heb (nog) geen ventilator in de motorruimte.
Waar Hans zijn 3x100Ah Sunbeams heeft ingezet heb ik nu een 4 cellen EVE 280Ah met BMS en active balancer (zie bijlage) geinstalleerd. Zie foto.
Hoop de komende weken te testen of ik hier de beoogde 2,5 dag autonomie mee heb gerealiseerd.
De leverancier schrok een beetje toen ik de vers geinstalleerde cellen 100A aanbood, beter om met 50A te laden (ongeveer 0,2C dus) vond die. Daarom heb ik besloten om ook met inkoopactie III mee te doen en te verdubbelen.
Als ook de startaccu niet meer wil ga ik de grootste Optima Blue (75Ah) gebruiken als startaccu en noodbackup als de LFP bank uitvalt.

De installatie vanmiddag.
De cellen waren van gelijk voltage 3,334 Volt, dus ongeveer 80% vol dacht ik.
Na 3 kwartier laden op 14,25Volt, de 'Lithium bulkfae' voorgeprogrammeerde configuratie van de lader, liep de stroom terug van 50A naar 20A.
Op de polen gaf de voltmeter 13,77 Volt aan nadat ik de lader had uitgesxhakeld. Dus bijna 3,4 Volt per cel. Morgenochtend kijk ik wat daar nog van over is.
En zal ik een eigen laadprofiel configuratie in de lader zetten. De leverancier adviseert 14,4Volt bulk, 13,8Volt absorptie, 13,6Volt bulk. Misschien verlaag ik die waarden nog wat en/of geef de adsorptiefase een zo kort mogelijke tijd.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 aug 2021 22:33 #1310579

Bedankt voor het delen van je setup. Ziet er goed uit en grotendeels vergelijkbaar met wat ik van plan ben (ook 4 cellen besteld met inkoopactie III).

Zelf ben ik wel van plan een wat uitgebreider BMS (bijv 123SmartBMS) in te gaan zetten die de laders kan afkoppelen indien de cellen vol zijn, maar eigenlijk wil ik wel nog het boordnet vanuit de lader/mppt kunnen voeden ipv de accu’s te belasten. Reden hiervoor is dat ik de cellen dalijk niet verder wil laten laden dan x% Heeft iemand hier een lekenoplossing voor? Je kunt natuurlijk de laadvoltages in de lader en mppt aanpassen naar een lager voltage, maar hoe werken die laders en mppt dan ‘samen’?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 aug 2021 05:22 #1310585

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
@orange sunset. Het niet belasten is een loodzuur gedachte met een laad ontlaad efficiëntie van tegen de 98%. Kan je gewoon de accu aan spreken en dan zal de lader/mppt direct aan vullen. Als je een goede mppt hebt zal die direct zien dat er vermogen gevraagd word en het wattage opschroeven. Ipv 123 zou ik een rec of electra dacus adviseren. Zijn goedkoper en meer af geschermd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 aug 2021 06:37 #1310595

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Afgelopen 2 weken gevaren met 200Ah Lifepo4 serviceaccu en 45Ah LTO boegschroef accu. Alles werkt perfect. De boegschroef accu wordt bij geladen door de serviceaccu (middels orion 30A DC DC lader) en de serviceaccu wordt geladen door 18A orion via de dynamo of via de acculader.

Wat bevindingen:
Die dynamo lader zet weinig zoden aan de dijk. Van de 18A blijft er ongeveer 10A over na aftrek navigatieapparatuur en koelkast etc. Ik hou 't zo, want durf 30A niet aan met mijn warme motorruimte en 60A dynamo. Bovendien zorgt 't ervoor dat de accu in ieder geval niet achteruit gaat tijdens varen op de motor..

Laden via walstroom middels victron blue smart 30A lader. Gaat perfect. Ik gebruik het voorgeprogrammeerde li ion profiel. Die laadt tot 14.2V.

Nu een vraag:
Afgelopen dagen hebben we wat dagen verwaaid gelegen in Harlingen. Ik heb op een gegeven moment de acculader uitgezet. Kan ik hem gewoon aan laten staan? Ik zie dat ie op een gegeven moment niets meer doet. Dan staan ie op 'opslag' 13,5V en levert ie enkel de hoeveelheid stroom die de gebruikers vragen. Kan ik 'm er dan dus gewoon inlaten? Zou wel bijdragen aan de keep it simple tactiek. Overigens schakelt mijn bms af als de spanning te hoog wordt.

Ook ik krijg 8 cellen via de nieuwe inkoopactie ter vervanging van de serviceaccu. Dit was een leuk experiment, nu voor 't eggie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 aug 2021 07:28 #1310608

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
prein2 schreef :
Wat bevindingen:
Die dynamo lader zet weinig zoden aan de dijk. Van de 18A blijft er ongeveer 10A over na aftrek navigatieapparatuur en koelkast etc.

LFP laden via de dynamo zet inderdaad alleen zoden aan de dijk als je een wat forsere dynamo/motor/boot hebt. En dan nog alleen als je geen dagzeiler bent die ‘s avonds weer keurig aan de walstroom ligt en de motor alleen gebruikt om de haven in en uit te varen.

prein2 schreef :
Nu een vraag:
Afgelopen dagen hebben we wat dagen verwaaid gelegen in Harlingen. Ik heb op een gegeven moment de acculader uitgezet. Kan ik hem gewoon aan laten staan? Ik zie dat ie op een gegeven moment niets meer doet. Dan staan ie op 'opslag' 13,5V en levert ie enkel de hoeveelheid stroom die de gebruikers vragen. Kan ik 'm er dan dus gewoon inlaten? Zou wel bijdragen aan de keep it simple tactiek. Overigens schakelt mijn bms af als de spanning te hoog wordt..

Als je cellen goed zijn beschermd tegen overspanning en je lader goed is ingesteld zou ik de lader er tijdens je verblijf aan boord gewoon op laten. Zonder meer van je setup en SOC van je LFP te weten valt er weinig te zeggen over de ‘balans’ waarin je LFP en walstroomlader terecht komen, maar ik zou me over ‘volle’ LFP’s tijdens je verblijf aan boord niet al te druk maken. 100% SOC is met LFP niet nodig, maar de cycles die je mogelijk verliest vallen voor de meeste zeilers naar mijn mening in het niet bij de totale levensduur van LFP.

Als je langere tijd van boord gaat zou ik ze wel gedeeltelijk ontladen achterlaten, maar tijdens je verblijf aan boord gewoon lekker KISS. :)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 aug 2021 07:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 aug 2021 07:57 #1310618

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Hans V schreef :
prein2 schreef :
Wat bevindingen:
Die dynamo lader zet weinig zoden aan de dijk. Van de 18A blijft er ongeveer 10A over na aftrek navigatieapparatuur en koelkast etc.

LFP laden via de dynamo zet inderdaad alleen zoden aan de dijk als je een wat forsere dynamo/motor/boot hebt. En dan nog alleen als je geen dagzeiler bent die ‘s avonds weer keurig aan de walstroom ligt en de motor alleen gebruikt om de haven in en uit te varen.
Met 3 kleine kinderen lig ik zeker in de avond in de haven (als we niet voor anker of drooggevallen overnachten dan). Enige noodzaak voor walstroom op dit moment is de boiler voor afwassen. De boiler is 500W, dus dat is op zich op te lossen met een omvormer.. 2,5 dag autonomie is zat, liefst met boiler, dat is het doel voor komend seizoen. Ik wil 't liefst zo weinig mogelijk aan de walstroom. Vind 't kabeltje uitrollen stom en er is altijd kans dat 't niet beschikbaar is...
prein2 schreef :
Nu een vraag:
Afgelopen dagen hebben we wat dagen verwaaid gelegen in Harlingen. Ik heb op een gegeven moment de acculader uitgezet. Kan ik hem gewoon aan laten staan? Ik zie dat ie op een gegeven moment niets meer doet. Dan staan ie op 'opslag' 13,5V en levert ie enkel de hoeveelheid stroom die de gebruikers vragen. Kan ik 'm er dan dus gewoon inlaten? Zou wel bijdragen aan de keep it simple tactiek. Overigens schakelt mijn bms af als de spanning te hoog wordt..

Als je cellen goed zijn beschermd tegen overspanning en je lader goed is ingesteld zou ik de lader er tijdens je verblijf aan boord gewoon op laten. Zonder meer van je setup en SOC van je LFP te weten valt er weinig te zeggen over de ‘balans’ waarin je LFP en walstroomlader terecht komen, maar ik zou me over ‘volle’ LFP’s tijdens je verblijf aan boord niet al te druk maken. 100% SOC is met LFP niet nodig, maar de cycles die je mogelijk verliest vallen voor de meeste zeilers naar mijn mening in het niet bij de totale levensduur van LFP.

Als je langere tijd van boord gaat zou ik ze wel gedeeltelijk ontladen achterlaten, maar tijdens je verblijf aan boord gewoon lekker KISS. :)

Accumonitor geeft 100% als de lader op 14,2V staat. Als de lader terugzakt tot opslagspanning 13,5V dan geeft de monitor 99,5% soc aan. Maar goed om te horen, ik laat de lader lekker erin en stop met me zorgen maken! Bij van boord zorg ik voor een soc tussen 60 en 80%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 aug 2021 08:18 #1310633

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 264
Mart schreef :
Waar Hans zijn 3x100Ah Sunbeams heeft ingezet heb ik nu een 4 cellen EVE 280Ah met BMS en active balancer (zie bijlage) geinstalleerd. Zie foto.

Nog wat vragen over je set-up:
1) Je hebt een REC BMS, dacht ik, die al goed kan balanceren (tot 2.5 A volgens specs). Maar ook een actief balanceerbordje (Heltec?). Is de REC BMS niet al goed genoeg voor de balans tussen de cellen?
2) Hoe lees je de data van de REC BMS uit? Moet er een PC aanhangen of gebruik je de CAN-bus?
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 aug 2021 09:20 #1310657

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
REC BMS was het plan, maar is door de acute actie van gisteren niet geworden. Heb nu een black box BMS dat 250A kan hanteren, vanwege mijn eis om in noodgevallen vanaf de LFP-bank te kunnen starten.
Black box vind ik op zich geen probleem, wil op de mastervolt bus een boven en onder alarm instellen, ik dacht aan 14,6 en 12,0 Volt. Met die alarmen kan ik hopelijk ingrijpen voordat het BMs afschakelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.786 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl