Mijn opzet is grotendeels een kopie van de setup van HansV in zijn draad:
zeilersforum.nl/index.php/foru...hium-accu-s-op-saila
Dus een Mastervolt setup met shunt en distributor waar laders en verbruikers aangesloten worden. Mastervolt 100A lader en dc-dc lader die de startaccu en dynamo buffert. En een fysieke schakelaar om met het zonnepaneel/ de Victron 75/10 met 2x65W paneeltjes in serie de LFP of de startaccu te laden. Ik stel de dc-dc lader op 25A in om de dynamo te sparen, ik heb (nog) geen ventilator in de motorruimte.
Waar Hans zijn 3x100Ah Sunbeams heeft ingezet heb ik nu een 4 cellen EVE 280Ah met BMS en active balancer (zie bijlage) geinstalleerd. Zie foto.
Hoop de komende weken te testen of ik hier de beoogde 2,5 dag autonomie mee heb gerealiseerd.
De leverancier schrok een beetje toen ik de vers geinstalleerde cellen 100A aanbood, beter om met 50A te laden (ongeveer 0,2C dus) vond die. Daarom heb ik besloten om ook met inkoopactie III mee te doen en te verdubbelen.
Als ook de startaccu niet meer wil ga ik de grootste Optima Blue (75Ah) gebruiken als startaccu en noodbackup als de LFP bank uitvalt.
De installatie vanmiddag.
De cellen waren van gelijk voltage 3,334 Volt, dus ongeveer 80% vol dacht ik.
Na 3 kwartier laden op 14,25Volt, de 'Lithium bulkfae' voorgeprogrammeerde configuratie van de lader, liep de stroom terug van 50A naar 20A.
Op de polen gaf de voltmeter 13,77 Volt aan nadat ik de lader had uitgesxhakeld. Dus bijna 3,4 Volt per cel. Morgenochtend kijk ik wat daar nog van over is.
En zal ik een eigen laadprofiel configuratie in de lader zetten. De leverancier adviseert 14,4Volt bulk, 13,8Volt absorptie, 13,6Volt bulk. Misschien verlaag ik die waarden nog wat en/of geef de adsorptiefase een zo kort mogelijke tijd.