redshift schreef :
Een paar vragen van een (verse) leek. Mocht het te complex worden splits ik wel een draadje af.
Redshift heeft 1 accu bank (nu 2x 70ah agm) met een accumonitor (mastervolt), een 15a blue victron walstroom lader, een 100w zonnepaneel met victron mppt 75/15 en ten slotte een 15pk BBM (Honda) die start van dezelfde accubank en 'm op de dynamo bij kan laden met ca 8-9 A.
Plan: inkoopactie 3, 4x 304 ah cellen. Agm er geheel uit.
Goed plan. Uit onderstaande vragen maak ik op dat je de problemen die lfp met zich meebrengt al goed in kaart hebt. Inlezen daarin kost tijd en onderstaande vragen zijn zijn allemaal oplosbaar in het tijdbestek van de inkoopaktie cq vóór volgend seizoen, dus doen!
Mijn meeste tijd is gaan zitten in “enkele accubank” en “laden vanaf de motor”.
Er zijn een paar forumleden die net als jij en ik een enkele lfp accu hebben zonder LA.
Ik beperk me in mijn opmerkingen tot mijn ervaringen daarmee. LowV, HighV en LowT van de accu vind je ook eerder in dit draadje.
redshift schreef :
Vragen:
1) moet ik nog iets aan die dynamo doen of is dat met 8-9 A niet nodig? Hij levert een behoorlijk hoge spanning (14.6 volgens mij) op dit moment. Is een DC-DC lader nodig of kan ik dat achterwege laten?
2) hoe voorkom je dat de dynamo de lifepo overlaadt? Spanning verlagen of toch een dcdc er tussen? Of regelt het bms dat?
3) kan/moet ik de laadfunctie van de Honda geheel uitschakelen? In de praktijk zal zon en walstroom voldoen.
14,6V is hoog en iets moet er voor zorgen dat je daar niet komt, maar dat het laden stopt als de hoogste cel bij 3,5V is. Die bereik je alleen in de laatste paar procent van het laadproces. Dat duurt bij jou dan nog één uur en met de koelkast aan 2-3 uur. Daar je alleen motort bij aanwezigheid kan je een handmatige laadschakelaar inbouwen die zelf bediend obv je accumonitor en als je dit vergeet dan grijpt de bms in.
Helemaal uitschakelen is met die schakelaar dan ook voorhanden.
Vraag is dan wel waar en wanneer je dit laadproces mag schakelen.
Verwacht de motor een accu? Bij mij wel (tenminste de regulator wel). Bij jou?
Daarom schakel ik tussen de dynamo en de regulator in de AC verbinding.
Mag dit tijdens de loop van de motor? Bij mij “uit” wel, maar “aan” niet.
Mogelijk volgt uit bovenstaande dat zo’n schakelaar niet “fool”proof is. Dan kun je die verstoppen en/of later een betere oplossing verzinnen, als dat gezien je zonnecellen nog relevant is.
Bij mij doet mijn bms dat.
Een ander fenomeen is dat de lfp de maximale stroom gaat trekken die je motor kan leveren èn continue. Normaal neemt die af met het laden van de accu, maar niet bij lfp.
Wat de max temperatuur van de laadspoel en van de regulator (AC/DC omvormer naar jouw 14,6V) moet je opzoeken. Bij mij max 70grC; bij een normale dynamo rond 95; bij jou?
Of je daar komt zul je hier weinig ervaring ervaring vinden, maar die kan je zelf het een huis-tuin-en-keuken temperatuursensor jezelf “aanmeten”.
Ik heb me veel zorgen gemaakt, maar viel reuze mee. Kan 2,5 uur laden tot HighT. Bij jou?
zie temperatuurmeters:
temperatuurmeters
zie temperatuurrun:
temperatuurmeting dynamo
redshift schreef :
4) nu laten we de boot rustig 1 a 2 weken over aan de zon. Volle accu bij terugkomst. Schakelaar inbouwen en mppt afschakelen bij vertrek?
5) advies voor bms + balancer om bij de lifepos aan te schaffen? Ik verkies wat duurder en simpel/betrouwbaar boven veel uitzoeken op dit moment.
Terwijl mijn boot vroeger aan de walstroom lag, laad ik nu alleen op onderweg (walstroom). De laatste nacht tot 80pct (daar heeft mijn bms een knopje voor) en het laatste dagverbruik gaat daar weer vanaf.
Alleen voor een lange tocht moet de accu eerst opgeladen worden, maar daarvoor is IJmuiden veelal een tussenstop waar dit kan.
In jouw geval is het natuurlijk fijn als je het hele weekend kan varen, bijladen met zonnecellen, leeg weer aankomen en over de week weer bijladen.
De mppt ingeregeld op lfp op accupackvoltage en een extra HighV bms bescherming op cellvoltage zou voldoende beveiliging moeten zijn. Volle lfp’s zijn niet ideaal voor de levensduur, maar wel ideaal voor het weekendgenot en dat is mij meer waard.
Ik zou de voltages was conservatief zetten en ervan genieten.
redshift schreef :
6) hoeveel A trekt een 15pk Honda bbm bij starten ongeveer? (ivm keuze van het bms)
[/quote]
Welke bms? Ik begrijp dat je aan een bms denkt die je accu kan afsluiten, ook voor je motor.
Daar heb ik niet voor gekozen. Ik heb een bms die externe relais schakelt: kan de gebruikers afschakelen (bij LowV); kan de laders afschakelen (bij HighV en LowT-accu en HighT-dynamo).
Maar, de motor zit direct en permanent op de accu (nou ja, na de hoofdschakelaars).
Ik zie het zo:
De onderste 15-20pct van de accu (onder 3.0V laagste cellvoltage alleen de motor; onder 3,1V alleen primaries dwz ook navigatieverlichting en 12V / USB opladen (telefoon, tablet, HH-VHF)) is alleen voor de motor. Ik heb dus eigenlijk een motoraccu met een servicesurplus.
Ik ben zelf de bms van het motor starten: als er tijd is zal ik eerst het laden afwachten en als er geen tijd is moet de motor aan, whatever it takes. 15-20pct van 280Ah is 42-56Ah, meer dan ik ooit had, dus ik kan altijd zoveel starten als nodig.
Ik raad je dus een bij de accu-geintegreerde bms af als je 1 accu hebt. Je wilt altijd bij het startgedeelte kunnen!
Ik heb de bms van hlpdata. Ben erg tevreden. Maar geen andere gebruikers in Nederland of op dit forum. En de maker heeft vooralsnog net als ik geen ervaring met zonnecellen.
Ik raad je aan eens te kijken naar Electrodacus. Juist helemaal op zonnecellen ingericht en ook toegepast op dit forum. Geen ervaring mee, dus alleen een kijk-advies.
Hoeveel je bbm trekt? Kijk eens tijdens het starten op je accumonitor. Dat geeft een indicatie afhankelijk van hoe snel deze kan volgen/weergeven. Wat is de startaccuspec bij de motor?
Zie ook mijn test
Starten op lfp