Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 07:50 #1317110

Nee, er is geen overspanning-bescherming mogelijk met dit apparaat in stand-alone mode. Wat jou verwart zijn de hysterese-instellingen die je kunt programmeren. De basis blijft: afkoppelen onder een instelbare spanning en aankoppelen boven een instelbare (hogere) spanning. De “overvoltage protect” ligt te hoog en is niet instelbaar.

Ook beveiligt dit apparaat niet tegen te hoge stroom.
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 07:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 07:56 #1317111

Nachtvlinder schreef :
Dit product dient om te grote ontlading te voorkomen. Niet overladen.

Verder bevat het geen bescherming tegen te hoge stroom.

Ook werkt het maar één kant op!

Wederom nav onjuiste informatie door suikerbuik.

Het is een accu protect zodat je accu niet te diep kan ontladen
Dus als je deze instelt op 11 volt.
En de voltage gaat onder de 11volt dan schakel hij de accu af .
Kan je de accu niet meer verder ontladen.
Verder doet deze 65a als er meer word gebruikt schakeld het uit.

Ding heet niks voor niks accu protect .

Dus mijn info is zeker wel correct .
En ik heb niet gezegt dat het tegen overladen beschermd door een te hoge voltage .
Wat wel weer kan als je deze weer andersom set.
Zelfs victron sluit de boel zo aan om hun eigen lifepo4 accu af te sluiten tegen laden met een accu lader.
Dan word de accu bewakers ingesteld dat bij 0 graden de accu lader word afgesloten via de bms unit.

Uitzoeken heet dat wat de mogelijkheden zijn met stroom schema van victron zelf.
In plaats van een mini handleiding te lezen.

www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-a...y-protect-65a-detail

De Bluetooth versie kan je handmatige helemaal programmeren via je telefoon.
En kan je eigen instellingen plaatsen.





dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 08:00 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 08:09 #1317116

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
suijkerbuijk schreef :
3Noreen schreef :
suijkerbuijk schreef :
Als je een simpele balance board koopt en geen bms.
Houd rekening mee dat bms ook je maximaal laad en ontlaad beveiling is.
Maar ook een cel beschermer is als deze onder bepaalde waarde komt.

Nu kan je inplaats van een bms een victron accu bewaker kopen
Zie link
www.victronenergy.nl/battery_p...mart-battery-protect

Als je de Bluetooth versie neemt kan je die programmeren.
Dat bij een lagere accu spanning de accu word afgesloten.
Je heb ze van af 64ampere tot 225 amperen.
De basis versie met bleuthooth 64a kost 50euro
Je heb dan geen cel beveiliging er op zitten.
Maar je heb wat bescherming en gelijk een nood zekering als je meer ampère trekt een beveiliging.

Het is een tip en net wat veiliger dan alleen een zekering en een balancer board .

Als beveiliging tegen overbelading geen goed ding. Uit de specificatie; Overvoltage trip levels: 16V respectively 32V. Dat is 4 volt per cel. Ruim teveel om gezond te zijn voor je LiFePO4 accu. Je hebt er dus niets aan.

Dat zijn de standart instellingen.
Je kan deze helemaal programmeren.
Pak de victron app en select demo mode en select de accu protect .
100% eigen instellingen.
Wil je deze als lader protect gebruiken dan moet je deze van uit de laadkabel naar accu daar tussen zetten.
Het is wel 1 richtings verkeer namelijk.
Je zal dan dus twee nodig hebben.
1 in en 1 uit.

Er is geen ‘protect’ instelling in de BP ?
Verder kun je alleen de disconnect/reconnect voltages instellen op laag voltage
Je kunt hem niet gebruiken als instelbaar ‘over voltage’ beveiliging en laten uitschakelen op bijv 14.6v

Je kunt de BMS wel aansluiten en hem als 1 richting electronisch relais gebruiken (wat ik dus doe)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 08:09 #1317117

Nachtvlinder schreef :
Nee, er is geen overspanning-bescherming mogelijk met dit apparaat in stand-alone mode. Wat jou verwart zijn de hysterese-instellingen die je kunt programmeren. De basis blijft: afkoppelen onder een instelbare spanning en aankoppelen boven een instelbare (hogere) spanning. De “overvoltage protect” ligt te hoog en is niet instelbaar.

Ook beveiligt dit apparaat niet tegen te hoge stroom.

Je heb de overprotect niet nodig als je deze programmert dat bij 15volt afsluit.
Tenslotte is het een programmeerd relais hoe jij het wilt laten werken
Buiten de box denken noemen ze dat .

Dan meer dan 65a trekken gaat het uit logies ook andes was het geen 65a geweest.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 08:36 #1317129

“Buiten de box denken” lijkt meer op het vrij interpreteren van de handleiding in jouw geval ;)

Continue rating 65A, piek-rating 250A. Ding beveiligt (zichzelf, niet de accu) ingeval van short-circuit en/of temperatuur. Apparaat doet geen stroommeting. Valt ook niets aan in te stellen, zijn error-modi om het apparaat zelf te redden, geen ontwerpdoel! Wanneer die (niet instelbare) beveiliging in treedt is niet gedefinieerd. Hoeft ook niet want is geen ontwerpdoel...

Als relais om laders af te koppelen (high voltage disconnect) kan deze niet stand-alone toegepast worden, alleen als slave, aangestuurd door een BMS. In stand-alone modus is de ingebouwde, niet in te stellen “over-voltage” protection bedoeld om aangesloten apparatuur te beveiligen.

Zie de app: zoals jij hieronder instelt denk ik niet dat je de symmetrie omdraait (naar een high voltage disconnect), maar in een lockup belandt. Kopje heet niet voor niets “onderspanningsinstellingen” ;) Als je de functie om kon draaien door (en dat zou dan alleen in de smart versie mogelijk zijn) met de voltages te spelen dan de had Victron dat wel gepromoot als zodanig.


Dat laatste zal ik binnenkort simuleren; heb er 2 thuis liggen incl regelbare voeding.
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 09:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 11:10 #1317179

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Hoef je niet te simuleren, werkt niet.
Ik heb er een aangesloten als laad-protect. Werkt dan vrij nutteloos: schakelt af bij 16v of bij een extern signaal. Meer is er niet in te stellen. Bespaar je dus deze koop als je hem als high voltage protection wilt gebruiken..

Als low voltage protect zijn er meer instellingen te maken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 13:56 #1317218

Nachtvlinder schreef :
“Buiten de box denken” lijkt meer op het vrij interpreteren van de handleiding in jouw geval ;)

Continue rating 65A, piek-rating 250A. Ding beveiligt (zichzelf, niet de accu) ingeval van short-circuit en/of temperatuur. Apparaat doet geen stroommeting. Valt ook niets aan in te stellen, zijn error-modi om het apparaat zelf te redden, geen ontwerpdoel! Wanneer die (niet instelbare) beveiliging in treedt is niet gedefinieerd. Hoeft ook niet want is geen ontwerpdoel...

Als relais om laders af te koppelen (high voltage disconnect) kan deze niet stand-alone toegepast worden, alleen als slave, aangestuurd door een BMS. In stand-alone modus is de ingebouwde, niet in te stellen “over-voltage” protection bedoeld om aangesloten apparatuur te beveiligen.

Zie de app: zoals jij hieronder instelt denk ik niet dat je de symmetrie omdraait (naar een high voltage disconnect), maar in een lockup belandt. Kopje heet niet voor niets “onderspanningsinstellingen” ;) Als je de functie om kon draaien door (en dat zou dan alleen in de smart versie mogelijk zijn) met de voltages te spelen dan de had Victron dat wel gepromoot als zodanig.


Dat laatste zal ik binnenkort simuleren; heb er 2 thuis liggen incl regelbare voeding.

Zelf heb ik ze gekocht .
Om mijn lifepo4 niet zijn bms te gebruiken als de accu leeg raakt .
De bms zijn doel is de cel te beschermen als deze 2.5volt word.
Met de victron kan ik zelfde totalen voltage instellen.
Dus ik kan de accu los laten koppelen met de victron op zeg maar 11volt.
Dan schakel de victron sneller in dan de bms .
En word het niet verder meer leeg getrokken
Liever mijn eten van de koelkast weg gooien dan een paar nieuwe accu te gaan halen.
Zeker omdat bij ons in de winter nog wel eens voorkomt dat de walstroom uitvalt.
En schakeld de koelkast en de verlichting over van 220v naar 12v.
Ik woon dus op de boot.

Personen die geen bms hebben kunnen dus totaal leeg trekken.
Omdat de bms er niet is om de cel te beschermen.
Op deze manier kan je het voorkomen.
Zeker als je een gebruikers aan laat staan en de wal stroom zal uitvallen.
Of je accu was niet geladen wegens lader kapot en enzz.
Niet nodig als je alrijd de hoofdschakelaar om zet.
Gewoon net wat saver dan zonder bms en de cellen wel leeg raken.

Hoevaak zijn we niet en lampje vergeten in de auto ?
Lege accu en dat we met startkabels rondlopen?


Zelf liever iets voorkomen dan genezen.

Maar ik zal victron mailen er over en eens kijken wat hun vinden .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 13:58 #1317220

Ja
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 14:03 #1317224

suijkerbuijk schreef :
Omdat de bms er niet is om de cel te beschermen.

Juist wel toch!? De battery protect werkt op batterijniveau, de BMS (ook) op celniveau.

Wat wil je weten van Victron?

Wel verwarrend, dit soort “lost in translation” in een lekendraadje :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 15:38 #1317244

Nachtvlinder schreef :
suijkerbuijk schreef :
Omdat de bms er niet is om de cel te beschermen.

Juist wel toch!? De battery protect werkt op batterijniveau, de BMS (ook) op celniveau.

Wat wil je weten van Victron?

Wel verwarrend, dit soort “lost in translation” in een lekendraadje :woohoo:
Ik heb het er over als je geen bms zal gebruiken.
Er zijn personen er bij die denken geen bms nodig te hebben.
En voldoende hebben aan een active cell balance.

Ze vergeten alleen dat je de accu kan leeg trekken en overladen.
Nu kan je met een goede lifepo4 accu lader en een mmpt programmeren dat er niet over geladen kan worden.

Maar je blijft de probleem houden dat
A) dat een lifepo4 accu graag al zijn ampère kan geven tot wel 400a
B) je de cellen totaal leeg kan trekken.

Een bms doet
Maximaal stroom continue en piek beperken
Maximaal laden van ampère beperken
Cellen balanceren.
Cellen beschermen tegen te diep ontladen of overladen.
Bij onder de 0 graden accu disconnect.
Bij hoge temperaturen ook een disconnect.
Dit zijn veiligheid systemen om te voorkomen van.
Brand
Hoge kortsluiting
Interne kortsluiting
Te lage voltage met blijvende schade.
Te hoge voltage met blijvende schade

De victron accu beschermen .
Kan dus je ampère op 64a zetten met een piek van 225a.
Word de accu beschermen te warm gaat het uit en is je accu niet meer aan stroom gebruiker verbonden .
De victron kan niet de cellen beschermen maar kan je wel de gebruikers los koppelen als je onder een bepaalde spannings waarde komt.
Je accu gaat niet meer verder ontladen.
En eventueel je laad systeem kan de accu weer rustige laden tot de ingesteld voltage is berijkt en gaat de accu weer connect worden aan je gebruikers.

Dit geld als je geen bms bezit .
Heb je een bms dan heb je alle beschermen die je nodig heb.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 16:25 #1317254

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@suikerbuijk

Misschien begrijp ik je niet of je hebt een enkele heel specifieke BMS voor ogen , maar in het algemeen kloppen er een aantal dingen niet de je verteld

Als je BMS je beperkt tot 400A heb je een slechte BMS
Een beetje goede BMS is instelbaar en deze instelling kan variëren tussen (afhankelijk hoe groot je akku is en wat de cel specs zijn) 10A en 3000A, mocht de hoeveelheid stroom groter zijn dan de gestelde waarde geeft je BMS een signaal naar een relais / contacter om de verbinding te verbreken

Hetzelfde voor maximaal laden , als je BMS je hierin beperkt kun je beter een andere BMS overwegen , laadstroom kan variëren tussen 10 en >1000A

Verder zal/kan een BMS niet beschermen tegen interne kortsluiting of zelfs externe kortsluiting , dit zul je echt met zekeringen moeten doen , als de kortsluit stroom door de BMS gaat zal de ‘bescherming’ misschien inhouden dat je BMS in rook opgaat en de verbinding door doorgesmolten componenten / kabels wordt verbroken maar als je geen mazzel hebt blijft de kortsluit stroom lopen nadat je BMS in rook is opgegaan

Onder de 0 graden zou de akku niet afgekoppeld mogen worden , er mag niet geladen worden maar de akku’s mogen nog steeds wel belast worden (winston cellen zou je zelfs nog onder nul graden mogen laden maar dat is een andere discussie)

Maar alles kun je eigenlijk doen zonder uitgebreide BMS en als je het simpel wilt houden zijn goede laders , een goede akku monitor en balanceer bordjes voldoende . Het vergt wat meer aandacht maar het is absoluut goed mogelijk
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 17:11 #1317271

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15099
Stel ik ga mijn twee stuks AGM accu vervangen. Kan/kon ik mijn AGM accu, een best kostbaar ding, overladen ? Zeker te weten. Daar zou hij ook zeker van stuk gaan.
Kan/kon ik mijn AGM te sterk ontladen. Ja, overlijden van het ding is dan vrijwel zeker.
Maar nu wil ik een drop in replacement in de vorm van een LiFePO4 accu. Ik verwacht geen extra functionaliteit. Wel de mogelijkheid zonder verdere schade de accu lange tijd niet helemaal 100% vol te hebben. Als we onderweg zijn is die voorwaarde van 100% vol elke dag niet te voldoen. Verder is het veel hogere rendement van de LiFePO4 heel welkom. Mijn zonnepaneel houdt mijn IJskastje maar ternauwernood bij. Door het hogere rendement gaat dat net wat makkelijker. Mijn outboard motor levert 8-10 Ampère. Die nu ook uren lang zonder problemen als laadstroom naar mijn AGM gaat. Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn oudboard mag ik in geen geval de verbinding tussen de motor en de accu verbreken.
Zou ik met vier stuks LiFePO4 en vier stuks balancer boards voldoende hebben? Ik snap goed dat net als nu mijn accu mogelijk stuk gaat als de regelaar van mijn motor dynamo kapot zou gaan maar tot nu toe is dat nog niet gebeurt en ik verwacht dat daar een zeer geringe kans op is. Verder snap ik ook dat als ik de boot achter laat met de koelkast aan dat mogelijk de accu, net als nu, stuk gaat door te diepe ontlading. Maar dat risico vind ik toch een stuk overzichtelijker dan alle verwarrende en tegenstrijdige verhalen van een BMS.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 17:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 17:22 #1317277

Ja, maar jij hebt ook de technische kennis . Dat heeft niet iedere Lifepo gebruiker.
In dat geval is "fit en forget" wel fijn. Al kost het dan wel meer.

Lifepo met een goed systeem eromheen is echt een hele mooie oplossing.
Maar ze zijn ook erg gevaarlijk vanwege de veel hogere stromen bij calamiteiten. Dus vakkundig installeren!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 17:30 #1317280

3Noreen schreef :
Stel ik ga mijn twee stuks AGM accu vervangen. Kan/kon ik mijn AGM accu, een best kostbaar ding, overladen ? Zeker te weten. Daar zou hij ook zeker van stuk gaan.
Kan/kon ik mijn AGM te sterk ontladen. Ja, overlijden van het ding is dan vrijwel zeker.
Maar nu wil ik een drop in replacement in de vorm van een LiFePO4 accu. Ik verwacht geen extra functionaliteit. Wel de mogelijkheid zonder verdere schade de accu lange tijd niet helemaal 100% vol te hebben. Als we onderweg zijn is die voorwaarde van 100% vol elke dag niet te voldoen. Verder is het veel hogere rendement van de LiFePO4 heel welkom. Mijn zonnepaneel houdt mijn IJskastje maar ternauwernood bij. Door het hogere rendement gaat dat net wat makkelijker. Mijn outboard motor levert 8-10 Ampère. Die nu ook uren lang zonder problemen als laadstroom naar mijn AGM gaat. Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn oudboard mag ik in geen geval de verbinding tussen de motor en de accu verbreken.
Zou ik met vier stuks LiFePO4 en vier stuks balancer boards voldoende hebben? Ik snap goed dat net als nu mijn accu mogelijk stuk gaat als de regelaar van mijn motor dynamo kapot zou gaan maar tot nu toe is dat nog niet gebeurt en ik verwacht dat daar een zeer geringe kans op is. Verder snap ik ook dat als ik de boot achter laat met de koelkast aan dat mogelijk de accu, net als nu, stuk gaat door te diepe ontlading. Maar dat risico vind ik toch een stuk overzichtelijker dan alle verwarrende en tegenstrijdige verhalen van een BMS.

Die van mij zijn marine replacement lood accu vervangers

Anderen woorden lood accu er uit en lifepo4 er in.
Daarom heeft mijn bms een laad beperking van 50a .
Een continue 150a leveren met een piek van 500a.
Mogen geladen worden met een normalen lood accu en direct op de dynamo.
Mogen dus met 14.6volt geladen worden
Verder bluetooth om je cellen en enzz in de gaten te houden.

150Ah LiFePO4 accu kost 1000euro per stuk met 3jaar garantie.
Komen uit Frankrijk en je accu word geregistreerd van aankoop in het systeem.
Staat zo dus ook in de handleiding.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 17:55 #1317291

Ik kan geen soep van deze tekst maken, maar ben blij voor je dat jij er blij mee bent :)

@3Noreen: kun je in een zin samenvatten waar de discussie nu eigenlijk over gaat volgens jou?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:00 #1317296

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15099
Nachtvlinder schreef :
Ik kan geen soep van deze tekst maken, maar ben blij voor je dat jij er blij mee bent :)

@3Noreen: kun je in een zin samenvatten waar de discussie nu eigenlijk over gaat volgens jou?

Een KISS replacement van een AGM accu voor iemand die met een buitenboordmotor vaart.
Vergelijkbaar met deze KISS oplossing
3Noreen schreef :
Even een tintelende bijdrage. Een opzet van een drop in replacement. Zonder toegevoegde functionaliteit. Dus net als bij de loodaccu die het vervangt kun je nog steeds de diep ontladen als je "iets" te lang stroom laat trekken en overladen als je lader stuk gaat.
Mocht er een consensus over een BMS in de meest simpele form wil ik die er nog wel bij tekenen.



In suijkerbuijk zijn bijdrages kan ik geen enkele coherentie ontdekken. Dat ligt ongetwijfeld aan mij. Maar daarom lees ik ze eigenlijk niet. Ik denk niet dat ze voor mij bedoeld zijn. Ze gaan ook niet in in op vragen opmerkingen die ik schrijf.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 18:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:03 #1317300

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
suijkerbuijk schreef :

150Ah LiFePO4 accu kost 1000euro per stuk met 3jaar garantie.
Komen uit Frankrijk en je accu word geregistreerd van aankoop in het systeem.
Staat zo dus ook in de handleiding.

Welke heb je precies ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:06 #1317303

Zoals ik het denk , heeft hij dus de al genoemde fit and forget, Heeft een interne BMS.
Je hebt ze ook met een LCD'tje erop.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:14 #1317305

ReneK schreef :
suijkerbuijk schreef :

150Ah LiFePO4 accu kost 1000euro per stuk met 3jaar garantie.
Komen uit Frankrijk en je accu word geregistreerd van aankoop in het systeem.
Staat zo dus ook in de handleiding.

Welke heb je precies ?

www.nautimarket-europe.com/en/...uetooth-N51120017402
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:15 #1317307

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@roozeboos

Ik snap dat hij een ‘drop in replacement’ heeft , die verkocht werden in Frankrijk
Er zijn echter een aantal van deze akku’s (specifiek uit Frankrijk) die voor uitgebrande bootjes hebben gezorgd , ik wil graag voorkomen dat buikie z’n bootje affakkelt door een van deze batterijen , dat zou jammer zijn

Dus vandaar mijn vraag @suikerbuik ‘welk exact merk/type akku heb je dan’
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:18 #1317309

Prijzig doosje… :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:26 #1317312

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@suikerbuik

Ok , gewoon de standaard lifepo4 dus met ingebouwde BMS (JBD / Daly / etc standaard China BMS)
Dit zijn niet de akku’s die bootjes lieten afbranden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:29 #1317314

ReinierZeilt schreef :
Prijzig doosje… :blush:

Dat is ook een van de reden dat ik een losse accu bewaker heb .
Die ik in stelt op 11volt en 14.4volt.
Gebruik dan niet de hele Ah maar beter zuinig dan kapot.
Ze staan ook niet op een dynamo .
Alles word geregeld via een victron accu smart lader.
En een mmpt die 100% ingesteld kan worden door epever.
Alles onder controle gehouden door een victron gx cerbo met 4g internet verbinding.
Die alles in de gaten houd en zelfs via de app alarm slaat.

De lood accu is nog steeds voor de motor en de nood huisaccu waar alleen verlichting buiten en binnen op zit.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 18:34 #1317318

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@3Noreen

Ik denk dat wat jij wil prima te doen is met jouw KISS tekening , het enige dat niet beveiligd is is de onderspanning maar als je oplet dat je boven de 12v blijft zie ik weinig problemen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 aug 2021 19:02 #1317330

@suikerbuik: ik zou nog maar eens goed bekijken of wat je zegt wel allemaal klopt. Als ik de manual van de Victron Battery Protect bekijk, ben ik het met NachtVlinder eens: de Battery Protect is niet bedoeld / geschikt voor overspanning-beveiliging, alleen voor onderspanning. Ook zit er geen beperking in voor stroom, het ding is alleen maar geschikt tot een bepaalde stroomsterkte, bij daarboven gaat ‘ie gewoon stuk!
Misschien wel verstandig om dit nog eens goed uit te zoeken, zodat je toch niet per ongeluk die peperdure accu sloopt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.582 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl