Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Yanmar 125A alternator op lithium

Yanmar 125A alternator op lithium 07 aug 2021 11:48 #1312260

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Voor wie het interessant vind , gisteren voor het eerst de alternator gebruikt om de lithium set tijdens het varen te laden

Ik heb gekozen om zonder DC/DC converter te werken en de alternator , via een cristec akku isolator (mosfet model) de laadstroom van de alternator direct aan te sluiten op de laad bus

Initieel geeft de alternator 100A en na warm worden zakt de laadstroom in (wordt terug geregeld) naar zo’n 50-60A

Na een goede 6 uur motoren (zoals bijna altijd , nauwelijks wind) heeft de alternator het prima gedaan

Nog wat verdere verloop info :

Lithium SoC : 50-60% bij vertrek
Uitgangs spanning alternator 13.8 tot max 14.1v
Gemeten spanning op de lithium bank 13.4 tot max 13.7v
Gebruikte alternator is degene het verst weg van de lithium bank , plm 10 meter

Het lijkt erop dat de alternator kabels (of de cristec) 0.4v spanningsval veroorzaken , of misschien een totaal van beide ?

De alternator gaat niet hoger dan 14.1v (dat ik gezien heb)

Al met al een geslaagde test vind ik
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 07 aug 2021 15:11 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 07 aug 2021 18:46 #1312392

Heb je doorgeladen tot 100% SOC? Als het de weerstand in de kabel is, zou op het laatst de spanning omhoog moeten gaan terwijl de laadstroom naar nagenoeg 0 zakt.
Heb je dan een beveiliging die voorkomt dat de celspanning te hoog wordt?

NB zeer leerzaam jouw bijdragen, wordt zeer op prijs gesteld!
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 07 aug 2021 19:18 #1312400

Perfect! Een dynamo die gewoon zichzelf beschermt ipv te roken, zo hoort het.
Die verschillende spanningen... Heb je die allemaal met een en dezelfde multimeter gemeten?
Verschillende apparaten kunnen namelijk verschillende afwijkingen hebben.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 07 aug 2021 19:41 #1312406

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Welke Yanmar motor, welke dynamo, welke regeling voor de dynamo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 07 aug 2021 19:43 #1312407

Draai je voldige op die accu of heb je nog een lood accu als start accu ?
Was voor mij niet helemaal duidelijk.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 07 aug 2021 21:44 #1312459

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Ce est parti

ik heb dit keer tot 90-92% kunnen laden , toen waren we op bestemming , volgende keer als we weer in een situatie zijn dat we een paar uur moeten motoren zal ik het weer in de gaten houden en zien wat e spanning doet . 1 ding vind ik wel bemoedigend en dat is dat de andere alternator , die alleen de start akku hoeft te laden die er praktisch naast staat , ook niet boven de 14.1 volt komt na 6 uur motoren. Als dit het geval blijft met 'volle' lithium bank hoef ik me ook minder zorgen te maken over de cel voltage die bij 14.1v niet boven de 3.52x per cel uit komt

ik heb geen beveiliging op de alternator die zorgt voor het stoppen vd laadstroom die afkomstig is van de alternator

@It Paradyske

Alles met dezelfde multimeter gemeten ;) ik zal volgende keer ook de warmte camera erbij pakken om te zien hoe warm de alternator echt wordt , dat is er dit keer een beetje bij ingeschoten

@Airgead
Yanmar 4JH57 , alternator type zie foto , ik heb geen regeling voor de alterntor , de alternator heeft zelf een interne regelaar
VALEO SG10S078 ( = OEM )

@suijkerbuijk
Ik heb nog 2x AGM start akku , voor elke motor 1



www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 07 aug 2021 21:51 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 08 aug 2021 03:48 #1312477

Opgezocht.
De alternate die je heb is een die het vermogen kan regelen op spannings basis
De zelfde die dus in een auto word gebruikt.
Een moderne dynamo dus. (Zal een vrijloop op zitten)
Yanmar geeft aan het is voor een boot maar de zelfde dynamo word ook gebruikt bij vw/audi
Dan die isolator die je gebruikt heeft een spanning verlies van 0.1volt per 20 amp volgens de specs van de handleiding .
Verklaart je meting bij je lifepo4.

Dan gebruik je nog een lood accu tussen de dynamo en je isolator die als buffer functioneren.

Wel als het werkt dan werk het.

Dan je lifepo4 accu ?
Zelf bouw of een die uit de winkel komt?

Ik vraag dat omdat mijn lifepo4 gewoon direct aan de dynamo aan gesloten mag worden.
Daar zit een bms in die juist voor een dynamo is toegestaan.
In mijn geval 14.8volt met 50a laad vermogen.
Terwijl de continue uitgang vermogen is 150a (c1) met start piek van 500a. (150Ah accu)

Even terug komen op de dynamo.

Je heb de ouwe model dynamo die altijd levert .
Je heb een dynamo die per trappen regeld via voltage
Je heb een dynamo variabel is en hangt een meet kasje bij de min pool.

Vermoedelijk heb je een dynamo die per trappen af regeld
Als je een vrijloop poelie heb op de dynamo.
Word de maximale voltage geleverd bij gas los laten van de motor.

Je meet op deze manier.
Varen en meet en gooi in een keer de gas er van af .
Waardoor de motor toeren in een keer zakt.
Op dat moment leverd een dynamo met een vrijloop poelie de maximale voltage en laad vermogen .

mvwautotechniek.nl/dynamo/
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 08 aug 2021 07:55 #1312515

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
(Zal een vrijloop op zitten)

Er zit geen vrijloop op

Dan gebruik je nog een lood accu tussen de dynamo en je isolator die als buffer functioneren.

Ik gebruik de AGM niet tussen de alternator en lithium
De alternator staat op de ingang van de cristec battery isolator , de lithium en AGM op beide uitgangen

Dan je lifepo4 accu ?
Zelf bouw of een die uit de winkel komt?


zeilersforum.nl/index.php/foru...4-install-1000ah-12v

Vermoedelijk heb je een dynamo die per trappen af regeld
Als je een vrijloop poelie heb op de dynamo.
Word de maximale voltage geleverd bij gas los laten van de motor.


Niets van dit alles , ik heb geen vrijloop op de alternator , en spanning gaat niet omhoog als toerental minder wordt

Je heb een dynamo variabel is en hangt een meet kasje bij de min pool.

Er hangt geen ‘kastje’ aan/bij de min pool
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 12 aug 2021 15:19 #1314166

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Vandaag wat verder gevaren en geladen op de motor
Hoe dichter ik bij de alternator 14-14.1v kom hoe lager de laadstroom wordt
Ik heb het idee dat deze modellen Max 14.1v geven en als de lithium bank richting 14v gaat loopt er bijna geen laadstroom meer

Voor deze test heb ik alle zonnepanel mppt’s uitgeschakeld dus alleen de stroom van 1 alternator wordt gemeten

Een laadstroom van rond de 5 a 10A (<0.1%) bij 13.9v zie ik niet als problematisch voor het ‘overladen’ van de cellen







www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 06:54 #1314386

Kan maar lijkt me sterk.
Een dynamo levert altijd 14.4 tot 14.6 volt.
De reden is heel simpel.
Als alles gebruiks aan staan dan moet de dynamo nog steeds kunnen laden.

Kan best zijn dat de dynamo poelie niet snel genoeg draait om maximaal te halen.
Je meet ook bij de uitgang van de dynamo?

Hoe dan ook als het werkt en er geen rook dan heb je geluk gehad dat deze combo goed werkt bij jouw.
En zal ik het niet gaan veranderen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 07:13 #1314391

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Kan maar lijkt me sterk.
Een dynamo levert altijd 14.4 tot 14.6 volt.


Ik heb er 2 , 2 motoren , 2 alternators
1 staat alleen op een kleine start akku (via cristec isolator)
1 staat op start + lithium (via cristec isolator)

Beide komen niet hoger dan 14-14.1v gemeten op de uitgang van de alternator
Als er 14.4-14.6v geleverd zou kunnen worden zo dat op degene die alleen op een start akku staat na 6 uur wel het geval geweest zijn , start akku zit dan barstens vol , maar beide voltages komen niet hoger dan 14-14.1v op de uitgang

Kan best zijn dat de dynamo poelie niet snel genoeg draait om maximaal te halen.

Alles kan , maar dit is de standaard Yanmar installatie met riem ipv v-snaar , ik neem aan dat yanmar de goede poulies monteerd

Hoe dan ook als het werkt en er geen rook dan heb je geluk gehad dat deze combo goed werkt bij jouw.
En zal ik het niet gaan veranderen.


Rook ben ik vanaf het begin niet erg bang voor geweest , de interne temperatuur beveiliging voorkomt dit (en daarom heb ik vanaf het begin ook geen dc/dc converter oid meegenomen in het totale ontwerp)
Wat ik nu wilde weten is hoe gedraagt deze alternator zich bij het laden tot ‘vol’ , het lijkt erop dat deze alternator stopt ruim voordat de kritieke 3.65v per cel (14.6v) wordt bereikt , de spanning op de uitgang van de alternator is niet hoog genoeg om veel stroom te leveren bij 14-14.1v
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 08:02 #1314410

Aha dat wist ik niet dat je een motor met twee lood accu heb staan als zelfde setup zodat je kan vergelijken met de anderen set

Maar goed wat zijn de verbruikers van een boot vs een auto waar ik mee vergelijk. ( was mijn werk voor 20jaar )
Van uit de auto industrie is het verplicht dat een dynamo voor alle gebruikers aan en de accu laden dat de spanning niet on der de 13,2 volt mag komen
Dit is de reden dat de voltage hoger word ingesteld.
Nu geld dit voor al voor ouwe dynamo als regel.

Een boot heeft geen kachel fan die draait en verwarmee ruiten met spiegels .
Vergis je niet in hoeveel stroom dat vreten en de accu met dynamo belast
Een van de reden dat nu de boord spanning van een auto 12 naar 48 volt word gebracht via een dc naar dc , om de pc aan te sturen omdat hogere voltage minder ampere kost.

Het is of topic en dat weet ik maar dan snap je mijn vragen en gedachten.
Vandaar dat ik deze topic in de gaten houd en dingen vraagt
Daar leer je van en de kennis kan je weer gebruiken in de toekomst.

Ben ook erg benieuwd hoe alles gaat gedragen als het 100% geladen is.
Hoop dat je topic update er over en je ervaring er in deelt.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 08:03 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 12:45 #1314512

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
Rook ben ik vanaf het begin niet erg bang voor geweest , de interne temperatuur beveiliging voorkomt dit (en daarom heb ik vanaf het begin ook geen dc/dc converter oid meegenomen in het totale ontwerp)

Als die interne temperatuurbeveiliging er is. Volgens een door mij geraadpleegde expert ontbreekt die temperatuurregeling doorgaans op de scheepsdynamo's van jachten. In tegenstelling tot wat ik dacht. Die van jou heeft dat blijkbaar wel.

In de praktijk levert dat zowel verhalen op van 'bare bones' installaties (alternator rechtstreeks op LFP) waar het goed gaat als situaties waar dure lessen worden geleerd en de dynamo verbrandt.

Tussen deze twee uitersten zit een heel gebied waar de levensduur van de alternator verkort wordt door de hogere belasting (en temperatuur) dan waarvoor deze ontworpen is. Met jouw catamaran met twee motoren/dynamo's en één alternator die rechtstreeks op de LFP staat heb je iets van een vergelijk, hoewel n=1 en de andere naar ik aanneem weinig te doen heeft als die alleen de startaccu laadt?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 12:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 13:25 #1314521

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@HansV

Ik ga er van uit dat deze alternator een interne temp regeling heeft
Dit wordt ook bevestigd door andere zeilers , met dezelfde alternator en LFP installatie
Ik zou anders ook geen reden kunnen bedenken waarom de laadstroom terug geregeld wordt naar plm 50-60A bij (te) warm worden

De andere alternator heeft inderdaad helemaal niets te doen , we starten de motoren , bakboord motor laad de start akku + lithium , stuurboord laad alleen zijn start akku (via cristec isolator) verder niets
Stuurboord alternator komt ook niet boven de 14-14.1v , bakboord begint rond de 13.6-13.7 en loopt dan op gedurende uren laden naar 13.9-14v

En even een disclaimer :

Ik raad niemand aan dit zomaar ook te doen zonder gedegen praktisch testen , de meeste alternators hebben geen interne beveiliging en gaat én de alternator defect én worden de LFP cellen overladen


Bij mij werkt het voorlopig, tot het misschien niet meer werkt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 14:16 #1314530

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
Bij mij werkt het voorlopig, tot het misschien niet meer werkt

Als je alternator inderdaad een interne temperatuurgebaseerde regeling heeft en het nu werkt, waarom zou het dan plots niet meer werken?

Heb je ook gemeten bij welke temperatuur de alternator terug gaat regelen?

Ik ben benieuwd naar je lange(re) termijn bevindingen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 14:16 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 15:58 #1314556

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Hans V schreef :
ReneK schreef :
Bij mij werkt het voorlopig, tot het misschien niet meer werkt

Als je alternator inderdaad een interne temperatuurgebaseerde regeling heeft en het nu werkt, waarom zou het dan plots niet meer werken?

Heb je ook gemeten bij welke temperatuur de alternator terug gaat regelen?

Ik ben benieuwd naar je lange(re) termijn bevindingen.

Ik heb nog geen reden om te denken dat dit bij mij ineens stuk gaat of dat mijn lfp cellen ineens overladen worden , ik kan me wel voorstellen dat een veel kleinere lfp bank (100-120Ah) hier meer ‘last’ van heeft

Ik heb nog niet gemeten , dat is de volgende stap , in ieder geval een thermische camera erbij om te zien hoe warm de alternator wordt , dan kan ik ongeveer inschatten bij welke temp er terug geregeld wordt aangezien ik geen ‘aan uit’ reactie zie vwb laadstroom
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 16:03 #1314559

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Ik moet zeggen dat ik de benadering wel cool vind!
Niet zomaar aannemen wat er geadviseerd of geroepen wordt maar zelf even proberen en kijken wat er gebeurt.
Het lijkt er zo wel op dat de dynamo het beter doet dan je zou verwachten. Mooi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 17:03 #1314586

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1596
Voor de controle van mijn dynamo temperatuur en voor het eenvoudig volgen van de test gebruikte ik een huis-tuin-en-keuken temperatuur meter van 1,75€ van Ali. zie mijn test van de dynamotemperatuurverloop



Deze loopt echter maar tot 70grC, (bijna) genoeg voor mijn dynamo. Ik kocht er twee. De andere hangt nu in de koelkast.

Voor 2,60€ een ruimer bereik tot voorbij de “keuken”: dynamo temperatuurmeter met sonde



Geen wetenschappelijk spul, maar wel heel handig fit for purpose.
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 17:08 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 17:20 #1314589

Ik kan je zo een aanraden.
Zie link.
Richten en je weet hoe heet iets is.
Gebruikte het zelf voor de reptielen kasten.
Maar zo kan je ook je motor tot anderen dingen meten .
Voor de kosten hoef je het niet te doen.

www.bol.com/nl/nl/p/protools-i...medium=free_shopping
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 17:20 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 17:36 #1314596

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1596
Is ook heel handig voor de temperatuursverdeling over de dynamo en het bepalen van de plek voor de sonde.

Maar met dit displaytje met sonde kan het luik dicht en kan bij de instrumenten liggen tijdens de duurtest (t, rpm, T, A, Ah etc bijhouden). Ik leg hem nu vaak in de kuip. Ondertussen daardoor goed inzicht in temperatuur-tijdsverloop.
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 17:37 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 19:02 #1314640

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Booty, Qua temperatuur meters: kun je er niet twee in serie zetten? Kan je tot 140 gaden C meten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 19:24 #1314662

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1596
Nee, dat gaat niet, want de 2e wordt dan niet warm. En het bereik halveert dan.

Beide naast elkaar en parellel aansluiten en dan de schermaanwijzing “handmatig” keer twee zou de oplossing zijn.

Genoeg over deze meettip. Terug naar in topic en TS.
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 22:08 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 13 aug 2021 21:39 #1314728

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Hmm interessant. Ik heb dezelfde alternator aan een setje AGM's en een gewone varta startaccu hangen via een mosfet en als de boel vol is, komt er 'gewoon' 14,6v uit.
Ik ga ook over naar lithium... dat ie een temp regelaar heeft had ik al ergens gelezen maar uitgebreide documentatie van de valeo mis ik wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 15 aug 2021 19:55 #1315134

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
holtere schreef :
Ik moet zeggen dat ik de benadering wel cool vind!
Niet zomaar aannemen wat er geadviseerd of geroepen wordt maar zelf even proberen en kijken wat er gebeurt.
Het lijkt er zo wel op dat de dynamo het beter doet dan je zou verwachten. Mooi!

@Holtere
Ik ben wat dat betreft best wel een eigenwijze ei@el die een eigen plan trekt

Ik snap de voorzichtigheid vwb laden , en vooral overladen , van LFP cellen . En ik snap ook dat er heel mooie 'wakespeed' externe regelaars zijn die ik aan mijn REC BMS kan hangen en dan de REC BMS via de CAN bus , net zoals de victron laders inverters etc , kan laten stoppen en starten

maar als ik aan de andere kant hoor dat er diverse mensen zijn , met dezelfde motoren en alternators, die al jaren in de rondte varen met lithium en dan de alternator spanning niet boven de 14v komt en de alternator bij warm worden terug regelt , waarom zou ik dit ook niet proberen ?

er stond 500Ah aan AGM op het bootje (+ start akku's) en het bootje is in 2018 en 2019 gechartered
Als ik 1 ding geleerd heb is dat 'niet eigenaars' de akku's gewoon ook lekker leeg trekken tot <11.5v (kan ik ook zien op de diverse monitoren die op het bootje al zaten)

Dan moet tijdens het laden van de 500Ah huisbank de beide alternators ook gewoon heel blijven tijdens de 3-4 uur dat de huisbank van <11.5v naar 13.8-14v gaat , dat betekend ook dat ze vol vermogen leveren voor minimaal het eerste uur dat de SoC van 50% naar 75-80% gaat en de AGM's *wel* de volledige laadstroom accepteren en opnemen

Als de alternators dat uur , en meerdere keren per week/maand, wel volhouden en overleven, waarom zouden ze nu ineens dit niet meer doen ?

Dus inderdaad testen , eerst voorzichtig met 1 alternator en kijken wat er gebeurt
straks de 2e alternator erbij , die wat dichter bij de LFP bank staat dus minder kabel lengte , en kijken wat er dan gebeurt

als dat allemaal goed blijft gaan (voltage, laadstroom, warm worden etc) zie ik geen reden om mijn (deze specifieke) alternators extra te beschermen , en als de spanning niet boven de 14-14.1v komt zie ik ook geen reden om de LFP bank extra te beschermen

disclaimer !: ik doe dit ook alleen maar omdat ik uit meerdere bronnen vernomen heb dat deze specifieke alternators op deze manier reageren en regelen .Ik heb ik het verleden ook een 150-160A alternator 'opgerookt' met een vrijwel lege 600Ah AGM bank + niet geheel volgens de regels geinstalleerde Sterling externe regelaar , dat ging dus duidelijk niet goed !
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 15 aug 2021 20:00 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 125A alternator op lithium 16 aug 2021 08:30 #1315271

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ik kijk naar je test resultaten uit :)

Ik heb zelf gisteren nog eens zitten turen naar de voltages van deze alternator.
Alles nog met een 240Ah (4x60Ah) AGM bank, een simpele startaccu en een mosfet:

Tot SOC van pak hem beet 90% stijgt de spanning van de alternator vrij snel omhoog tot ~14,1V en blijft daar een hele poos hangen.
Echter bij (bijna) 100% gaat die echter tot 14,6V door. Daar tussen in zou ik de LFP bank wel willen laten afschakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl