holtere schreef :
Ik moet zeggen dat ik de benadering wel cool vind!
Niet zomaar aannemen wat er geadviseerd of geroepen wordt maar zelf even proberen en kijken wat er gebeurt.
Het lijkt er zo wel op dat de dynamo het beter doet dan je zou verwachten. Mooi!
@Holtere
Ik ben wat dat betreft best wel een eigenwijze ei@el die een eigen plan trekt
Ik snap de voorzichtigheid vwb laden , en vooral overladen , van LFP cellen . En ik snap ook dat er heel mooie 'wakespeed' externe regelaars zijn die ik aan mijn REC BMS kan hangen en dan de REC BMS via de CAN bus , net zoals de victron laders inverters etc , kan laten stoppen en starten
maar als ik aan de andere kant hoor dat er diverse mensen zijn , met dezelfde motoren en alternators, die al jaren in de rondte varen met lithium en dan de alternator spanning niet boven de 14v komt en de alternator bij warm worden terug regelt , waarom zou ik dit ook niet proberen ?
er stond 500Ah aan AGM op het bootje (+ start akku's) en het bootje is in 2018 en 2019 gechartered
Als ik 1 ding geleerd heb is dat 'niet eigenaars' de akku's gewoon ook lekker leeg trekken tot <11.5v (kan ik ook zien op de diverse monitoren die op het bootje al zaten)
Dan moet tijdens het laden van de 500Ah huisbank de beide alternators ook gewoon heel blijven tijdens de 3-4 uur dat de huisbank van <11.5v naar 13.8-14v gaat , dat betekend ook dat ze vol vermogen leveren voor minimaal het eerste uur dat de SoC van 50% naar 75-80% gaat en de AGM's *wel* de volledige laadstroom accepteren en opnemen
Als de alternators dat uur , en meerdere keren per week/maand, wel volhouden en overleven, waarom zouden ze nu ineens dit niet meer doen ?
Dus inderdaad testen , eerst voorzichtig met 1 alternator en kijken wat er gebeurt
straks de 2e alternator erbij , die wat dichter bij de LFP bank staat dus minder kabel lengte , en kijken wat er dan gebeurt
als dat allemaal goed blijft gaan (voltage, laadstroom, warm worden etc) zie ik geen reden om mijn (deze specifieke) alternators extra te beschermen , en als de spanning niet boven de 14-14.1v komt zie ik ook geen reden om de LFP bank extra te beschermen
disclaimer !: ik doe dit ook alleen maar omdat ik uit meerdere bronnen vernomen heb dat deze specifieke alternators op deze manier reageren en regelen .Ik heb ik het verleden ook een 150-160A alternator 'opgerookt' met een vrijwel lege 600Ah AGM bank + niet geheel volgens de regels geinstalleerde Sterling externe regelaar , dat ging dus duidelijk niet goed !