Je 70a dynamo zal dit niet continue kunnen leveren. Zeker niet bij lagere toerentallen. Dan verbrand de zooi gewoon. Je zult dus de geleverde laadstroom moeten beperken. Dit kan op basis vd de temp vd de dynamo of met een vast percentage, afhankelijk vd gekozen oplossing. Daarnaas wil je dat voor een high voltage cut off van je bms je dynamo afgeschakeld wordt, anders krijg krijg je dikke piekspanningen in je systeem. (Geldt voor elke opwekker)
de huidige 120A alternators (gebruikt op de yanmar motoren) zijn goed beveiligd mbt hoge temperaturen , ik denk dat ze zo'n 70A pst gaan leveren bij warm worden , wat voor mij prima is , verder blijft (ik wil bijna 'natuurlijk' zeggen
) de AGM start akku's voor beide motoren ook gewoon aangesloten en zal als buffer functioneren voor als de BMS ooit ingrijpt. Ik ga verder geen DC/DC converter of externe controllers gebruiken voor de alternators maar zet er wel schakelaars tussen , dan kan ik kiezen voor laden via alternators of niet , waar de 'of niet' de meest gebruikte stand zal zijn
Onbalans zal je eerste risico niet zijn, de high voltage/low voltage beveiliging vd accuset ben je wel kwijt.
daar zijn buiten de BMS om nog een paar zeer eenvoudige oplossingen voor , oa de sterling VSR die evt als stand alone te gebruiken zijn . Ik ga er echter vanuit dat de MPPT's en Multiplussen ook 'gewoon' op hun instellingen blijven werken als de BMS uitvalt ? dus zelfs al gaat de BMS stuk kun je natuurlijk de MPPT's zo instellen dat ze 'stand alone' werken , dus bulk tot 14.2 , geen absorptie en float 13.5 . en hetzelfde kun je doen met de walstroom laders
maar ik ben niet zo heel bang voor HVC en LVC , dat is gewoon een kwestie van je monitor in de gaten houden (of als last defense de VSR's gebruiken)
Des te beter. ‘Praten’ ze ook met de bms?
deze kunnen ook door de 'BMS' uit geschakeld worden dmv relais
Voor wat betreft je e-lieren, afhankelijk vd motoren/elektronika kunnen deze stroom terugleveren bij nadraaien. Dit kan bij volle accu’s een hvc geven. Wellicht handig om even na te gaan.
ik ga alles zo instellen dat er gestopt wordt met laden bij 14.2v , dit is voldoende om hoge cellen te balanceren maar is ongeveer 98% SoC , lijkt me voldoende om een evt teruglevering op te vangen
maar je hebt wel een punt , de victron battery protect is geschikt om 1 kant op te werken, bij stroom de andere kant op gaat hij onherroepelijk stuk , deze battery protect zit er wel tussen op de load kant en misschien moet ik lieren en anker lier maar by-passen (buiten de battery protect om) , ik zal het bij victron voorleggen
en het voorlopige lijstje met spullen (eindelijk een offerte gekregen van een NL'se leverancier !)
Victron VE Bus BMS - Battery Management Systems for 12 volt Lithium
Victron BP220 smart BatteryProtect 12/24V - 220A
Cyrix-Li-charge 12/24V-120A intelligent charge relay
Victron Cerbo + display
2x victron multiplus 12/3000/120-16 (ipv 1x 12/5000 quattro ,leverancier vind de multiplus kwaliteit beter dan de quattro)
Victron Multi Control for Multi-Plus (1 paneel schijnt beide multi's te kunnen bedienen)
2x Victron Energy MPPT 100/50 solar Charge Controller
1x Victron smartshunt
5x Victron Energy VE.Direct Cable
3x lynx power in
2x 600A ‘T’ fuse (voor de cellen)
8x diverse mega fuse (voor de lynx load kant)
6x Busman automatische ‘relays/breakers’ 50-75A (oa tussen PV en MPPT en MPPT en bus)
extra bij andere leveranciers
1x REC ABMS victron can bus uitvoering
4x 1000Ah winston cellen
5 of 6x LG Neon 2 370wp pv paneel
er zit al eea op het bootje (oa 2x 100/50 mppt , argofets etc) en ik heb nog het eea aan kabels, BT en usb victron spul