Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 19:44 #1232883

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
@hugy , dank je wel
Persoonlijk houd ik niet van lfp cel configuraties waarbij er meerdere cellen parallel staan , mijn huidige 600Ah heb ik om die reden dan ook opgezet als 4S x3 (dus gewoon 4 cellen in serie en drie van die blokken parallel op de busbar) grote voordeel is dat iedere cel gebalanceert wordt en niet per parallele set cellen , als er dan 1 hoger of lager is dan de anderen weet/en zie je dat nog niet . En dus heeft op mijn huidige set iedere cel een eigen balanceer boordje (van ev power australie) en verder geen poespas vwb bms displays , bt connectie , etc etc . En dif werkt uitstekend

Bij mijn toekomstige opstelling wil ik ook weer geen parallel cellen vandaar mijn keuze voor 4 grote cellen ipv meerdere kleine , maar vele wegen leiden naar rome ;)

@fkz dank je voor de headsup , ik ga me nog even verder inlezen met het paneel icm de cerbo , als net geen toegevoegde waarde heeft en waarschijnlijk niet eens werkt hoef ik het ook niet te bestellen

@klaas ik ben mij er van bewust dat victron de rec niet support en ik bij rec moet zijn voor vragen / problemen , maar als ik volledige victron support wil “mag” ik vele duizenden euro’s meer uitgeven aan die mooie blauwe plastic bakken (waar overigens ook mooie gele cellen inzitten)

Verder gaan we alles in de praktijk uittesten , daar hebben we tijd genoeg voor ;) als het nodig blijkt te zijn kunnen we er altijd nog een paar mooie ML7700 RBS’en tussen plakken en laten schakelen op HVC en LVC via een voltage monitor , maar een set ML7700 kost net zoveel als de victron BP220 en LI charge (of misschien wel meer?) en deze victron opstelling vind ik wel mooi uitgedacht en kan ik bij 1 leverancier blijven
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 19:55 #1232888

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
alweereengijp schreef :
Hebben de yanmar dynamo’s dan een ingebouwde regeling die bij hoge temp terug regelt? Of heb je dat anders opgelost? Er zijn op het forum al wat overleden yanmar dynamo’s door laden van lifepo4 gerapporteerd... Ben zelf nog aan het knutselen om ze te beschermen hiertegen. Vandaar erg benieuwd naar je oplossing!

De 120A alternator die op een 4JH5E zit heeft inderdaad een interne temp beveiliging , een bevriende zeiler vaart hier ook mee , met dezelfde cellen en alternators , en heeft na 2 jaar nog geen problemen gehad met direct laden en gebruikt ook geen externe oplossing en die gebruikt de alternators wel om te laden wanneer de motoren draaien

Maar zoals eerder gezegd zet ik er wel schakelaars tussen zodat ik bepaal wanneer de alternators bijgezet worden , ik verwacht zelf dat laden via de alternator niet nodig zal zijn maar wil wel de mogelijkheid hebben om ze te gebruiken wanneer nodig .
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 21:00 #1232919

Victron zou ik ook niet nemen, dat kan qua lithium, BMS en shunt beter.

Daarnaast betaal je de betere suppliers naar mijn mening ook niet alleen voor gele cellen, maar ook voor zaken als:
- selectie tav de kwaliteit vd gebruikte cellen (interne weerstand/ capaciteit/ balancering/ degradatie eigenschappen/ etc..)
- goede Externe compressie casing/ aansluiting/ afscherming polen/ zekering/ etc...
- parallel oplossing en kwaliteit interne componenten
- (door) ontwikkeling firmware/ externe (CANbus) communicatie/ celbewaking/ etc...
- kwaliteit vd bms en (door)ontwikkeling vd bijbehorende software.
- trillingsvastheid en daarmee levensduur
- service en garantie in de komende 10 jaar
- etc...

Maar goed, het is aan een ieder in hoeverre ze dat het extra geld waard vinden.

Daarnaast als je ziet wat de multiplus en en mppt’s er bijvoorbeeld in de loop van de afgelopen jaren
‘Gratis’ aan functionaliteit hebben bijgekregen. (oa DVCC, Laadstroom prioritering, etc.), VRM
Daar kunnen andere partijen een voorbeeld aan nemen.

-off-topic-
Nu nog wat functionaliteit om bij langdurig verblijf aan de walstroom de natuurlijke bronnen te kunnen prioriteren, SoC simpel te kunnen terugregelen, en de walstroom als buffer te kunnen inzetten ipv direct de boel stampvol te laden... maar dat komt ook nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 22:10 #1232943

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Klaaskootstra schreef :

-off-topic-
Nu nog wat functionaliteit om bij langdurig verblijf aan de walstroom de natuurlijke bronnen te kunnen prioriteren, SoC simpel te kunnen terugregelen, en de walstroom als buffer te kunnen inzetten ipv direct de boel stampvol te laden... maar dat komt ook nog wel.

Dit heb ik zelf heel simpel ingeregeld door de acculaders te schakelen via een relais aangesloten op de BMV-712. Hierdoor kan je precies instellen tussen welke SOC percentages de lader aan moet staan. Heb het op een schakelaartje gezet zodat ik kan kiezen of de laders uit/aan of op het relais staan. Het is bij ons ook mogelijk om de accu's geheel los te koppelen en de victron laders te gebruiken als power supply. Daar draait de ijskast etc. prima direct op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 01 dec 2020 01:01 #1232969

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
FKZ schreef :
In de handleiding staat daar ea over. Als er een paneel is kan de multi niet op een ccgx of cerbro dan kan de multi in de war raken. Via de methode in de link in de eerdere post kan de multi wel via de ve bus op de cerbro aangesloten worden. Daarmee lijkt je het victron bms enkel als een soort van schakel kastje te gebruiken. Die als eennsignaal van het batterij bms hoog is de omvorme/lader in of omvormer bedrijf zet of in enkel lader bedrijf. Via een ccgx of cerbro kan je hetzelfde instellen als via het regelpaneel dus stroomsterkte lader qan uit en diverse alarmen. Ook de hoeveelheid geleverde energie kan je dan via de cerbro of ccgx aflezen. Ik snap eigenlijk niet dat je niet een signaal aan de cerbro kan aanbieden en die zegt dan multi in lader of omvormer modus. Via de temp relais van de multi kan dat via een kleine omweg wel.

verwarrend , in het cerbo manual lees ik dat als de multi's op de cerbo aangesloten zijn je juist een extern paneel *moet* gebruiken icm met de ve-bus bms omdat je anders de multi's niet kunt bedienen met de cerbo ?


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 01 dec 2020 07:32 #1232987

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1163
Weet niet of ik het zo goed samenvat. Vind het ook een nog al verwarrende tekst. Mijn interpretatie is dat de victron BMS enkel een soort van blokkade kastje is voor de VE bus communicatie mbt lader/omvormen/uit. Bij het gebruik van het BMS voor andere merk Lifepo accus. Hij doet niks aan programmering etc. Dit word via de Allow to chage/discharge van het BMS geregeld. Verder kan je dan de multi niet aansturen via een GX apparaat waarschijnlijk wel status zien en in welke modus hij staat. Ik had de Victron lynx shunt/ bms en 2 victron 24 volt lifepo accu van de eerste generatie. Die deden de controle van de multi via de temp poort zoals in die beschrijving aangegeven. Via een CCGX kon ik de multi bedienen aan en uit zetten en current invoeren. Tevens netjes uitlezen op het scherm wat de multi deed. Dit heeft 5 jaar vlekkeloos gewerkt en werkt nog steeds. Ik zou het victron BMS overboord zetten en de multis direct aansturen via het REC BMS via CAN als het REC BMS dat ondersteund of via de beschijning indeze PDF van Victron. Ik zou niet een kastje toevoegen wat niet programmeerbaar is en mogelijk blokkades oplegt aan de communicatie in je systeem. Het rec BMS is je communicatie die wil je in mijn optiek zo direct mogelijk laten ingrijpen op je laders.
Laatst bewerkt: 01 dec 2020 07:33 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 01 dec 2020 11:02 #1233036

Hier een Cerbo met multiplus en externe CANbus bms (geen victron of REC).
Kan de multiplus aansturen via Cerbo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 01 dec 2020 19:00 #1233109

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Klaaskootstra schreef :
Hier een Cerbo met multiplus en externe CANbus bms (geen victron of REC).
Kan de multiplus aansturen via Cerbo.

Welk merk/type bms gebruik je ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 01 dec 2020 20:22 #1233123

MG master LV; BMS, relais, shunt en D.C. distributie in 1 unit.

Helaas horen daar batterijen bij die niet aansluiten bij je wensen.
Dus ik denk niet dat deze bms een geschikte oplossing is voor je.

Laat onverlet dat je die ve bms en multicontrol volgens mij allebei niet
nodig hebt en dat de multiplussen aangestuurd kunnen worden via de Cerbo.
Laatst bewerkt: 01 dec 2020 21:01 door Klaaskootstra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 08 jan 2021 14:33 #1243192

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Blauwe dozen zijn binnen , in de komende dagen een proefopstelling maken om te zien welk klein spul ik vergeten ben


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 jan 2021 21:52 #1243712

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
vanmiddag even een snelle proefopstelling gemaakt
bij gebrek aan een akku de multiplus maar als voeding gebruikt

de 'digital multi control' werkt prima icm met de cerbo , ook zonder de victron ve-bms , echter kun je de multiplussen dan niet via de cerbo met touchscreen bedienen ! , wat mij betreft prima want ik heb de controller juist aangeschaft om eenvoudig op afstand de multiplussen te bedienen dus aan/uit/charger en de current limit in stellen op een eenvoudig paneeltje ipv via moeilijke touchscreen menu's

wat me wel tegenvalt van de cerbo , het heeft wel bluetooth maar je kunt er weinig mee , je krijgt niet een mooi scherm via victron connect waar je alle instellingen mee kunt doen , dit moet je doen via webbrowser of touch screen . Wat me ook tegenvalt is dat je niet eenvoudig de multiplus instellingen kunt doen via de cerbo , je hebt dus nog steeds de mk3 usb nodig om uitgebreide instellingen makkelijk te veranderen

gemistte kans vind ik

anyway , weer een stapje verder



en we gaan proberen om alles (16 280Ah cellen, 2x multiplus , de cerbo , BP220 , 3x 100/50 mppt etc) in een soortgelijke ruimte te plaatsen




ter info , de akku bank bevind zich nu onder het bed in de stuurboord cabine





www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 10 jan 2021 21:59 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 11 jan 2021 10:46 #1243763

Mooi dat je dit deelt!! Ik neem aan dat je met de handschoentjes aan sleutelt?? DIt zijn wel serieuze vermogens.....
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 11 jan 2021 12:17 #1243776

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
@SailingCamelot

niet met handschoentjes , wel met ingetapete sleutels etc ;)

ps de Victrom VRM werkt ook leuk


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 19 jan 2021 10:13 #1245754

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Rare dingen waar een mens blij van kan worden
Hier wordt ik blij van

Een stuk railkoper van 5x 1mm koper lamellen en 2 meter lang , dat ook al geïsoleerd is
Ik moet straks een aantal componenten onderling aansluiten en ook een hoek om , dit is makkelijk buigbaar (zonder barsten zoals gewoon 5mm koperplaat) en is al geïsoleerd ook

Isolatie verwijderen , gaatje boren , lamellen afronden en in de juiste vorm of onder de juiste hoek buigen





www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 10:20 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 19 jan 2021 10:22 #1245758

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1163
Waarbesteld ook al vernikkeld? Of is het plak heat shrink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 19 jan 2021 10:42 #1245770

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
FKZ schreef :
Waarbesteld ook al vernikkeld? Of is het plak heat shrink.

Conrad , ze hebben verschillende maten
Het is geen plak heatshrink dus wel even het blanke koper met dielectric Grease behandelen en evt een stukje plak heatshrink aan de uiterste kanten

Sommige fabrikanten hebben ook al vernikkelde uitvoeringen maar ik kon geen lokale leverancier vinden


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 feb 2021 09:30 #1252277

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Het hele spul maar uit de schuur naar binnen verplaatst omdat het me te koud is !
Eerst set van 8 laden tot 90-95% voordat ze straks met z’n 16nen parallel geschakeld worden om te top balanceren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 feb 2021 09:39 #1252279

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Kleine nuance , ik ga niet 2 verschillende sets maken
Eerst de eerste 8 tot 3.65v pst laden , dan de 2e 8 stuks

Als alle 16 cellen tot 3.65v geladen zijn ga ik ze samen bouwen tot 1 geheel
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 feb 2021 09:42 #1252280

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Wat plaatjes tijdens het laden , tot nu toe 4.4kWh geladen vanaf binnenkomst








www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 09:44 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 feb 2021 09:57 #1252284

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Dat railkoper ziet er netjes uit, goed bezig dat wordt een mooie installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 feb 2021 10:24 #1252288

Ziet er goed uit! Welke rec bms had jij precies? Waar had je die gekocht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 feb 2021 10:32 #1252289

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
costijn schreef :
Dat railkoper ziet er netjes uit, goed bezig dat wordt een mooie installatie.

Ik vind het ook heel mooi spul , en het ziet er meteen netjes uit
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 feb 2021 10:34 #1252290

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
SailingFeeling schreef :
Ziet er goed uit! Welke rec bms had jij precies? Waar had je die gekocht?

De Victron compatible REC-ABMS , in Duitsland besteld toen de btw nog 16% was net voor de jaarwisseling

Ik moet alleen nog uitvogelen hoe de REC via can-bus met de cerbo communiceert, alles goed ingesteld volgens het manual maar ik zie hem niet in de cerbo
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 10 feb 2021 21:31 #1252435

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
ReneK schreef :
Wat me ook tegenvalt is dat je niet eenvoudig de multiplus instellingen kunt doen via de cerbo , je hebt dus nog steeds de mk3 usb nodig om uitgebreide instellingen makkelijk te veranderen

gemistte kans vind ik

Je kan met de cerbo wel degelijk de settings via ve.config veranderen. Dat kan alleen (helaas) alleen via de victron portal. Dan kan je je cerbo een settings file laten maken en die vervolgens downloaden. Lokaal kan je m bewerken met ve.config en weer uploaden in de vrm portal.

Zo kan je overal ter wereld remote je instellingen veranderen. Enige voorwaarde is dat je cerbo een internet verbinding heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 11 feb 2021 00:10 #1252460

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
yannick schreef :
ReneK schreef :
Wat me ook tegenvalt is dat je niet eenvoudig de multiplus instellingen kunt doen via de cerbo , je hebt dus nog steeds de mk3 usb nodig om uitgebreide instellingen makkelijk te veranderen

gemistte kans vind ik

Je kan met de cerbo wel degelijk de settings via ve.config veranderen. Dat kan alleen (helaas) alleen via de victron portal. Dan kan je je cerbo een settings file laten maken en die vervolgens downloaden. Lokaal kan je m bewerken met ve.config en weer uploaden in de vrm portal.

Zo kan je overal ter wereld remote je instellingen veranderen. Enige voorwaarde is dat je cerbo een internet verbinding heeft.

dat weet ik , makkelijker is via venus.local

maar het is onhandig dat je niet via victron connect en de bluetooth verbinding dezelfde schermpjes en mogelijkheden krijg als voor bijvoorbeeld de smartshunt, de smart mppt, etc

zelfs de multiplus (met een mk3 usb adapter) kan ik meer doen dan met de cerbo via bluetooth
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl