Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 07:26 #1276275

Overweeg ook om nog isolatie tussen de cellen te stoppen. De alu doosjes zijn niet geisoleerd van de +polen meen ik. Als dat dunne krimpfolie ergens beschadigd dan kan je sluiting maken bij cellen in serie.

Verder nog een vraag over de yanmar dynamo's: hoe weet je zeker dat deze thermisch beveiligd zijn? welke motor heb je? Heb zelf (african fast cat) twee nieuwe yanmars 3ym30ae. Zou tof zijn als die ook beveiligd blijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 07:40 #1276283

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@alweereengijp

Gelukkig niet de + Polen maar ik weet dat er een potentiaal verschil kan staan op de behuizing , ik overweeg het idd wel

Alternators : van jouw type weet ik het niet , zou je even moeten nazoeken / uittesten (warmte camera + shunt)

De 120A alternators van de 57pk yanmars zijn wel beveiligd
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 11:36 #1276398

Mijn alternators zijn ook 120A. Staat er bij jou een type of andere referentie op? Dan kan ik dat eens vergelijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 14:10 #1276458

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
alweereengijp schreef :
Mijn alternators zijn ook 120A. Staat er bij jou een type of andere referentie op? Dan kan ik dat eens vergelijken!

ik zal zo even een foto maken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 15:00 #1276475

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
Aangezien de 120A yanmar alternators al ingebouwde temp beveiliging heeft ga ik tussen de alternators en lfp bank helemaal niets gebruiken en gaan ze er gewoon op (met een hoofdschakelaar er tussen)

Heb je dat gecheckt? Ik heb vandaag contact gehad met een dynamo expert van TCN omdat ik zelf ook ergens gelezen of gehoord had dat moderne dynamo's op jachten allemaal over zo'n thermische beveiliging beschikken, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Nu kan jouw dynamo de uitzondering op de regel zijn maar het loont misschien om het te checken als je dat nog niet gedaan hebt. Anders draait je alternator zich bij een wat legere LFP bank en onbegrensde laadstroom zo de vernieling in.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 15:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 15:34 #1276484

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
alweereengijp schreef :
Mijn alternators zijn ook 120A. Staat er bij jou een type of andere referentie op? Dan kan ik dat eens vergelijken!


Yanmar partno. 128990-77250
Valeo SG10S078 120A

@HansV

ik ben hier volgens mij altijd heel specifiek in geweest omdat ik ook weet dat de meeste alternators (oude en nieuwe) geen interne temperatuur regeling hebben

ik ga dit ook absoluut niemand aanraden om zo te doen als ze niet zelf onderzoek gedaan hebben naar de alternator die zij op hun motor hebben , of een 'fop apparaat' aangesloten hebben die de alternator constant naar het uiterste pushed (oa een sterling etc)

Ik vertel alleen wat *ik* doe en wat mijn redenatie is met de spullen die *ik* heb en gebruik

dus : DYODD (Do Your Own Due Dilligence)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 15:58 #1276490

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
en ik ga straks na het inbouwen en aansluiten natuurlijk foto's maken met de warmte camera om te zien of e.e.a. wel werkt zoals ik denk dat het gaat werken ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 17:45 #1276531

Dank voor de gegevens van de alternator, ik ga het nakijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 20:43 #1276577

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
alweereengijp schreef :
Mijn alternators zijn ook 120A. Staat er bij jou een type of andere referentie op? Dan kan ik dat eens vergelijken!


Yanmar partno. 128990-77250
Valeo SG10S078 120A

Interessante optie voor andere zeilers die een redelijk standaard dynamo op hun boot willen installeren. Het is dan inderdaad de uitzondering die de regel bevestigt. Dat je de aanwezigheid van de thermische beveiliging gecheckt had verbaast me niet maar heb ik gemist. ;)

Succes met je nieuwe LFP setup (en het vinden van een nieuw schip als ik het goed begrijp)!
Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen. Real world voorbeelden en ervaringen maken dit forum tot een mooie kennisplek.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 20:44 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 22 apr 2021 21:17 #1276592

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Hans

het zou voor anderen ook een oplossing kunnen zijn , maar dan moet er wel eea aangepast worden
oa een zgn 'serpentine belt' (geen idee hoe dat in het nederlands heet) maar een bredere getande riem ipv een 'normale' v-snaar

de standaard v-snaar is namelijk te licht en slijt veel te snel met een zwaardere alternator vergeleken met een getande riem

dus poelies
riem geleiders
spanning steller

beetje vergelijkbaar met deze Balmar set









of de spullen via Yanmar bestellen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 06:43 #1276624

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
@Hans

het zou voor anderen ook een oplossing kunnen zijn , maar dan moet er wel eea aangepast worden
oa een zgn 'serpentine belt' (geen idee hoe dat in het nederlands heet) maar een bredere getande riem ipv een 'normale' v-snaar

de standaard v-snaar is namelijk te licht en slijt veel te snel met een zwaardere alternator vergeleken met een getande riem

dus poelies
riem geleiders
spanning steller

Op onze Volvo Penta D2-55 met 115A alternator zit af werf zo’n getande riem. Mogelijk standaard op wat grotere motoren/dynamo’s?

Ik ben benieuwd naar je praktijkervaringen. Volgens een dynamo expert die ik sprak kun je tot zo’n 115 °C gaan met je alternator temperatuur maar neemt de levensduur van ‘standaard’ alternators substantieel af als ze stelselmatig warmer worden dan de 80-85 °C waarvoor ze ontworpen zijn. Dat zou bij ons aan boord dan ook al een (keine) rol spelen, wij zitten met 50A belasting ook regelmatig boven de 90 °C.

Wat voor voorziening tref je om het laden te stoppen als je LFP bank vol is maar je nog wel doorvaart op de motor?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 06:52 #1276627

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Hans V schreef :
Op onze Volvo Penta D2-55 met 115A alternator zit af werf zo’n getande riem. Mogelijk standaard op wat grotere motoren/dynamo’s?

Zo'n tandriem in het Nederlands is een goede oplossing. Om nu 1,7Kw alleen maar door wrijving op een kleine pully over te brengen met een V-snaar is vragen om moeilijkheden.
Destijds wisselden we de volle V-snaar voor een vertande V-snaar, dat was al een verbetering, maar toch regelmatig slippende en verbandende snaren.

115A op 12V komt qua vermogen aardig overeen met 24V 50A.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 apr 2021 06:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 07:13 #1276634

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Alleen vertrouwen op de thermische beveiliging van de dynamo is een slecht idee, omdat deze bij bereiken van de absorptie spanning (bijv. 14.4V) na korte tijd gaat overladen tot de laadstroohm 0 is. De accu’s zijn dan al ernstig overladen. Zie voor uitleg het andere draadje over LFP laden met dynamo. Je ontkomt niet aan een mechanisme om het laden helemaal te stoppen wanneer de minimaal toelaatbare residual laadstroom voor de betr. Laadspanning is bereikt.
Dat kan eigenlijk alleen door de veldstroom af te sluiten, wat bij een standaard alternator met interne regelaar heel moeilijk wordt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 apr 2021 07:20 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 07:47 #1276647

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Walt

in mijn situatie :

ik gebruik de thermische beveiliging om er voor te zorgen dat tijdens het laden de alternator niet in rook opgaat

bij 'stop laden' (14.x volt) krijgt het li-charge rerlais een seintje van de REC BMS dat hij open mag / moet en dus wordt er van de alternators de lifepo4 niet meer geladen




www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 07:59 #1276655

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
heb je ook een schema? of komt dit uit een folder?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 apr 2021 07:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 08:10 #1276659

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
@ReneK. Eerder in dit draadje zeg je duidelijk dat je tussen de alternators en accus niets gaat gebruiken omdat de alternator thermische beveiliging heeft. Jouw post
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 08:36 #1276671

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WaltB schreef :
@ReneK. Eerder in dit draadje zeg je duidelijk dat je tussen de alternators en accus niets gaat gebruiken omdat de alternator thermische beveiliging heeft. Jouw post

@walt

de vraag was :
robhop schreef :
Rene,

Ik zie dat jij de geïsoleerde Orion dc/dc omvormers gebruikt. Ik neem aan tussen je dynamo('s) en de LFP set. Heb jij nu het negatieve motor circuit helemaal losgekoppeld van de min van de LFP bank?

Robin

mijn antwoord , dat betrekking heeft op het wel/niet gebruiken van Orion DC/DC converters om de laadstroom te beperken

ReneK schreef :

Robin
Ik gebruik geen dc/dc in mijn set-up , dit zijn foto’s van een bedrijf dat commercieël lfp sets maakt voor oa de lagoon 450

Aangezien de 120A yanmar alternators al ingebouwde temp beveiliging heeft ga ik tussen de alternators en lfp bank helemaal niets gebruiken en gaan ze er gewoon op (met een hoofdschakelaar er tussen)

ik snap dat dit misschien onduidelijk is maar ik interpreteerde de vraag of ik de laadstroom ga beperken ja/nee

niet of ik bij 'vol' het laden stopt , dat doe ik namelijk wel mbv de BMS en de relais , net zoals dat de ge/verbruikers afgeschakeld kunnen worden door de BMS
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 08:38 #1276672

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
heb je ook een schema? of komt dit uit een folder?

dit is een met paint aangepast standaard Victron blok diagram
schema heb ik niet maar hoe de diverse losse componenten aangesloten moeten worden staat in ieder user manual van Victron , dus RTFM ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 08:58 #1276679

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
@ReneK
Van dat laatste snap ik als eenvoudige ziel niks. Jouw uitspraak over rechtstreekse aansluiting op de lfp bank lijkt me overduidelijk. Maar ik wil er niet over kibbelen. Ik probeer alleen duidelijk maken het een slecht idee is, ingeval anderen dit ook zo denken te doen. Overigens kan afschakelen van de laadstroom door een BMS ook funest zijn, zowel via een relais of direct. Bij een dynamo met interne regulator heb je niet veel opties om laden te stoppen.

Enige toelichting bij het blokdiagram met die berg apparatuur zou trouwens wel helpen, of is dit nog een droom-diagram voor als je een geschikte boot vindt waar alles in past?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 apr 2021 09:00 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 09:11 #1276684

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Walt

als het BMS ingrijpt om het laden te stoppen wordt de evt piek spanning opgevangen door de AGM start akku die dan als buffer fungeert

dit zorgt ervoor dat de interne diodes niet opgeblazen worden door een evt zeer hoge piekspanning die je wél zou kunnen krijgen als je de dynamo afsluit , tijdens het laden, zonder enige vorm van buffering

ik gebruik verder niets als 'externe laadstroom beperker' (Victron Orion of Sterling B2B) maar vertrouw erop , misschien ten onrechte, dat de interne temperatuur regeling van de alternator de laadstroom gaat terugschroeven zodra de alternator te warm wordt

verder is dit misschien een 'droom' schema maar alle componenten zijn aangeschaft en gearriveerd , plekken voor inbouw hebben we inmiddels gevonden dus ik ga dit , zodra we officieel bezit genomen hebben van het bootje, dit 1 op 1 zo aansluiten

hierin zal ook vast vermelden dat in de tekening :

- staat 1x MPPT , wij gaan er 3 gebruiken
- staat 1x Multiplus , wij gaan er 2 gebruiken
- staan gele cellen , wij gaan blauwe gebruiken
- staat 1x argofet en 1x alternator , wij gaan dit verdubbelen
- staat 1x Li-charge , wij gaan er 2 gebruiken

maar op een gegeven moment was het blaadje vol en kon er niet meer bij

vwb toelichting , als je vragen hebt zal ik proberen ze te beantwoorden en toe te lichten ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 11:05 #1276708

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
@ReneK Nee, ik heb geen vragen.
Over and out
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 15:25 #1276755

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
heb je ook een schema? of komt dit uit een folder?

dit is een met paint aangepast standaard Victron blok diagram
schema heb ik niet maar hoe de diverse losse componenten aangesloten moeten worden staat in ieder user manual van Victron , dus RTFM ;)

Als je heel stoer met RTFM komt, moet je ook maar even de moeite nemen om fatsoenlijk schema te leren teken. Is niet voor je zelf handig, maar ook voor buitenstaanders.

Ik wil graag je schema lezen, maar 80% staat er gewoon niet bij, wat het is, polariteit, blokschema. En dat vind ik heel jammer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 apr 2021 15:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 15:41 #1276760

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
heb je ook een schema? of komt dit uit een folder?

dit is een met paint aangepast standaard Victron blok diagram
schema heb ik niet maar hoe de diverse losse componenten aangesloten moeten worden staat in ieder user manual van Victron , dus RTFM ;)

Als je heel stoer met RTFM komt, moet je ook maar even de moeite nemen om fatsoenlijk schema te leren teken. Is niet voor je zelf handig, maar ook voor buitenstaanders.

Ik wil graag je schema lezen, maar 80% staat er gewoon niet bij, wat het is, polariteit, blokschema. En dat vind ik heel jammer.

Oh kom op zeg , kijk eens naar de kleurtjes ?

Zal ik je een beetje op weg helpen dan ?

1) Rood rara wat is dat ?
2) en als rood dan de ene polariteit is , dan zal blauw de andere wel zijn ?
3) paars , paars is niet rood en niet blauw , maar gaat wel van de BMS naar bijvoorbeeld het li-charge relais , zou dit misschien een communicatie lijntje zijn ?

Etc etc etc
En als je geen RTFM wil doen en niet logisch wil nadenken dan mag je bij Victron gaan klagen , die je waarschijnlijk gaan vertellen ‘meneer , als u geen wijs uit wordt met deze kleurtjes en de RTFM zou ik een professional inhuren en niet zelf gaan lopen kloten’
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 19:02 #1276809

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
ReneK schreef :
@alweereengijp

Gelukkig niet de + Polen maar ik weet dat er een potentiaal verschil kan staan op de behuizing



;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 23 apr 2021 19:11 #1276813

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Nardus
En hoeveel stroom loopt er ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl