WildOrchid schreef :
Nog veel belangrijker en in deze draad nergens vermeld is de VERBREKINGSSTROOM van de zekering. Bij voeding vanuit een LiFePo batterij en dikke kabels kan deze oplopen tot vele honderden amperes, en veel van die scheepsautomaatjes zijn daar niet op voorzien... In plaats van af te klikken smelten die gewoon vast...
Juist, op zn engels is dat de "interrupt rating".
Ik roep dat al jaren hier op ZF, het belang daarvan.
Maar nauwelijks response, denk te ingewikkeld om je daar ook nog mee te moeten bemoeien.
En dan nog het verschil tussen amerikaans en europese aanduiding (moet ie de nominale stroom verbreken of juist die waarde nog net doorlaten?).
En dan nog de verschillen tussen zekeren van het hoofdcircuit en van de branches (aftakkingen).
In de bootjeswereld gaat het om "gewoon een zekeringetje".
En wanneer gaat het nou fout? Zelden. Dus een praktische approach lijkt prima.
Er is in onze bootjeswereld niet echt sprake van aansprakelijkheid bij calamiteiten, anders dan in de industrie bijvoorbeeld.
Als het dus toch een keer mis is gegaan, komt zoiets als "welke zekering zat daar dan" niet aan de orde.