Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron accuminitor jokt

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 14:52 #1502876

Nee, daar vind ie het antwoord niet. Heb je zijn laatste vraag begrepen; die heeft niet te maken of de SOC daadwerkelijk 100% was of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 14:55 #1502877

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Nachtvlinder schreef :
Eens, maar TS vraagt naar waarom SOC en Ah-consumed niet in overeenstemming zijn. Dat kan volgens mij niet met de initiele laadtoestand temaken hebben toch?

Het zal wel aan mijn eigen bezorgdheid liggen dat ik het jammer zou vinden dat TS zijn nieuwe accu's weer snel naar de schroothandelaar moet brengen. Lood accu's moeten om lang mee te gaan opgeladen worden volgens voorschrift van de leverancier. Doe je dat niet kun er er zeker van zijn dat ze niet lang mee gaan. 97% Vol is NIET VOLDOENDE !
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 15:08 #1502882

Nachtvlinder schreef :
Nee, daar vind ie het antwoord niet. Heb je zijn laatste vraag begrepen; die heeft niet te maken of de SOC daadwerkelijk 100% was of niet.

Als je zijn instellingen en waardes op Pagina 1 even vergelijkt met het manual , ik zie daar toch echt 13,5 staan en dan zegt ie 0,3 onder float volgens het manual ,terwijl victron in het manual schrijft Nominale accuspanning Aanbevolen instelling “spanning bij opgeladen”
12 V 13,2 V
24 V 26,4 V
36 V 39,6 V
48 V 52,8 V

Hele ding resetten , accu's propvol laden manual GOED lezen en over nieuw beginnen.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 15:09 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 15:29 #1502886

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Nee, daar vind ie het antwoord niet. Heb je zijn laatste vraag begrepen; die heeft niet te maken of de SOC daadwerkelijk 100% was of niet.

Als je zijn instellingen en waardes op Pagina 1 even vergelijkt met het manual , ik zie daar toch echt 13,5 staan en dan zegt ie 0,3 onder float volgens het manual ,terwijl victron in het manual schrijft Nominale accuspanning Aanbevolen instelling “spanning bij opgeladen”
12 V 13,2 V
24 V 26,4 V
36 V 39,6 V
48 V 52,8 V

Hele ding resetten , accu's propvol laden manual GOED lezen en over nieuw beginnen.

Gewoon doen wat je twee jaar geleden met je nieuwe accu's deed en over twee jaar hier een zelfde draad hier beginnen. Hoe was het ook al weer met die ezel .....?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 15:31 #1502889

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Nee, daar vind ie het antwoord niet. Heb je zijn laatste vraag begrepen; die heeft niet te maken of de SOC daadwerkelijk 100% was of niet.

Als je zijn instellingen en waardes op Pagina 1 even vergelijkt met het manual , ik zie daar toch echt 13,5 staan en dan zegt ie 0,3 onder float volgens het manual ,terwijl victron in het manual schrijft Nominale accuspanning Aanbevolen instelling “spanning bij opgeladen”
12 V 13,2 V
24 V 26,4 V
36 V 39,6 V
48 V 52,8 V

Hele ding resetten , accu's propvol laden manual GOED lezen en over nieuw beginnen.

Gewoon doen wat je twee jaar geleden met je nieuwe accu's deed en over twee jaar hier een zelfde draad hier beginnen. Hoe was het ook al weer met die ezel .....?

:laugh: :laugh: :laugh:

Ezel overslaan en dan naar de scheeps uitdrukkingen 3x is ......
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 16:08 #1502910

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12578
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Eens, maar TS vraagt naar waarom SOC en Ah-consumed niet in overeenstemming zijn. Dat kan volgens mij niet met de initiele laadtoestand temaken hebben toch?

Het zal wel aan mijn eigen bezorgdheid liggen dat ik het jammer zou vinden dat TS zijn nieuwe accu's weer snel naar de schroothandelaar moet brengen. Lood accu's moeten om lang mee te gaan opgeladen worden volgens voorschrift van de leverancier. Doe je dat niet kun er er zeker van zijn dat ze niet lang mee gaan. 97% Vol is NIET VOLDOENDE !
dont care en gaan al 10 jr mee, bizar...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 16:26 #1502916

Ja natuurlijk dient TS lader en BMV parameters juist in te stellen.

Ik reageerde op zijn vraag waarom "Ah-consumed" niet consistent is met SOC%. Dat is een andere discussie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 16:47 #1502921

Nachtvlinder schreef :
Ja natuurlijk dient TS lader en BMV parameters juist in te stellen.

Ik reageerde op zijn vraag waarom "Ah-consumed" niet consistent is met SOC%. Dat is een andere discussie...

Dat heeft rooidirk op pagina 1 al uitgelegd. Tenminste als je het kunt interpreteren wat hij schrijft.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 16:54 #1502922

Rooiedirk heeft niets uitgelegd over Peukert of waarom het verschijnsel op kan treden dat Ah-consumed en SOC uit elkaar lopen. Hopelijk is dat nu dan wel duidelijk voor TS.
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 17:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 16:57 #1502923

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Nachtvlinder schreef :
Ja natuurlijk dient TS lader en BMV parameters juist in te stellen.

Ik reageerde op zijn vraag waarom "Ah-consumed" niet consistent is met SOC%. Dat is een andere discussie...

Voorlopig is die BMV niet meer dan een dure volt en Ah meter. Dat heeft TS goed gezien. Om het percentage werkend te krijgen moeten een aantal zaken voor elkaar zijn.
Ten eerste moeten de accu's goed opgeladen worden volgens voorschrift accu leverancier, door de aanwezige lader(s)
Daarna dient de BMV zo ingesteld te worden dat deze op de juiste wijze de SOC 100% detecteert. Proefondervindelijk zo scherp mogelijk instellen. Zodat er geen valse SOC 100% tussen komen. Heel belangrijk voor de zelf lerende functies van het ding. Eén valse 100% en het resultaat van de zelflerende functies is aanzienlijk minder. Beter een keer de SOC 100% overslaan dan een te vroege synchronisatie.
Dan zal de BMV na een aantal keren synchroniseren het juiste rendement en Peukert coëfficiënt gaan vinden.
Het aantal Ah's van de accu stel ik altijd conservatief in. Maximaal 90%. Naar mate de jaren verstrijken telkens minder. 5-7% per jaar minder.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 16:59 #1502924

Eens.

Op welke manier is de BMV zelflerend? Past ie parameters aan? Welke en op basis waarvan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 17:05 #1502925

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Nachtvlinder schreef :
Eens.

Op welke manier is de BMV zelflerend? Past ie parameters aan? Welke en op basis waarvan?

De BMV is niet een ding wat Victron heeft ontwikkeld maar is ontwikkeld op de TH twente. Wil je het naatje van de kous weten kun je daar denk ik nog wel de documentatie vinden. In hoe ver het huidig product van Victron nog de specs heeft van het oorspronkelijke ding weet ik niet. Het is me wel opgevallen bij andere producten Victron om willen van kosten functionaliteit is weggelaten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 17:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 17:12 #1502926

Wel belangrijk je aanname te verifiëren lijkt mij. Ik heb in elk geval nooit parameters zien veranderen.

Als TS Peukert nu voorlopig op 1.00 instelt, kan hij in elk geval het Ah vs. SOC verhaal nagaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 17:17 #1502928

Nachtvlinder schreef :
Wel belangrijk je aanname te verifiëren lijkt mij. Ik heb in elk geval nooit parameters zien veranderen.

Als TS Peukert nu voorlopig op 1.00 instelt, kan hij in elk geval het Ah vs. SOC verhaal nagaan.

Waarom op 1 ? Kan TS ook wel even uitrekenen :P

Peutert uitleg en berekenen
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 17:22 #1502930

Als op 1.00 de SOC en Ah niet uit elkaar lopen, weet TS dat daarin de oorzaak lag. Terugrekenen is lastiger. Voor een Gel accu op die manier Peukert ooit uit de datasheet kunnen herleiden. Gel bleek voor kleinere stromen (in euro/effectieve Ah) gunstiger te zijn dan AGM, vanwege die grotere coëfficiënt bij lage ontlaadstroom. Klink tegennatuurlijk maar kan zo uitkomen…

Waarom vindt er bij laden géén correctie ahv Peukert plaats, maar rekent de BMV met een (vast instelbaar) laadrendement? Weet jij dat?
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 17:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 17:31 #1502934

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4340
Nachtvlinder schreef :
Waarom vindt er bij laden géén correctie ahv Peukert plaats, maar rekent de BMV met een (vast instelbaar) laadrendement? Weet jij dat?

ik denk dat de combi van eindvoltage + eindstroom (zgn tailcurrent) beter werkt en makkelijker te bepalen is dan een (denk ik) ingewikkeld algoritme ?

laad efficientie helpt maar een beetje tussen de ladingen tot er weer een keer helemaal vol geladen wordt , mijn victron gaat ook steeds meer uit de pas lopen en heeft echt af en toe de vol reset nodig
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 17:32 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 17:38 #1502936

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Nachtvlinder schreef :
Wel belangrijk je aanname te verifiëren lijkt mij. Ik heb in elk geval nooit parameters zien veranderen.

Als TS Peukert nu voorlopig op 1.00 instelt, kan hij in elk geval het Ah vs. SOC verhaal nagaan.

Mijn kennis betreft inderdaad het originele ding. Wat Victron allemaal weggelaten heeft weet ik inderdaad niet. Laatst heb ik ook een zeperd gemaakt door iemand een battery protect van Victron aan te raden. Waar achteraf blijkt dat Victron de helft van de benodigde componenten heeft weggelaten.

Maar voor het originele ding;



You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 17:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 18:12 #1502944

Duidelijk 3Noreen en René :)

Die CEF lijkt nu een door de gebruiker vast te zetten parameter te zijn geworden:

Laatst bewerkt: 17 aug 2023 18:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 18:17 #1502945

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Ik begin nu aan te voelen waarom ik zuinig moest zijn op mijn oude BMV-501.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 18:24 #1502948

Of juist niet ;) Met vaste parameters vind ik al ingewikkeld genoeg. Ik zie liever dat de SOC bij calibratie een sprongetje maakt dan dat die CEF op dat moment wordt aangepast, zeker wanneer je te vroege synchronisatie criteria hebt ingesteld.

Ik heb CEF bij mijn LiFePO4 accu laatst zelf bijgesteld door “kWh consumed” over lange tijd te vergelijken met “kWh charged”.
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 18:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 18:27 #1502949

Doejong schreef :
Ik begin nu aan te voelen waarom ik zuinig moest zijn op mijn oude BMV-501.

:laugh: :laugh: :laugh:

Welnee joh , TS prutst maar wat en heeft geen clou , accuboer is er blij mee wellicht.

Men verekt het om de handleiding te lezen , keer op keer heb een poging gedaan met een nederlandse daar stonden wat antwoorden van recente opmerkingen in. Maar helaas vroeger was het nog handleiding lezen en dan denken, die tijd is al helang voorbij, het is doen en dan denken waarom het niet werkt :P .

3 4 pagina's kun je gewoon schrappen in dit draadje op pagina 1 was alles al beantwoord.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 18:28 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 18:39 #1502954

Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 18:42 #1502957

Is dat je reactie hierop?? Niet door Rooiedirk en niet uitgelegd waaróm :whistle:

Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ja natuurlijk dient TS lader en BMV parameters juist in te stellen.

Ik reageerde op zijn vraag waarom "Ah-consumed" niet consistent is met SOC%. Dat is een andere discussie...

Dat heeft rooidirk op pagina 1 al uitgelegd. Tenminste als je het kunt interpreteren wat hij schrijft.
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 18:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 18:46 #1502958

Hoe moet je Peukert en CEF nu instellen voor deze accu?

www.123accu.nl/pdf/AOP00275.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 18:51 #1502961

Maarten op pagina 5 kom je met ; Die CEF lijkt nu een door de gebruiker vast te zetten parameter te zijn geworden.

Dat was op pagina 1 al heel goed opgemerkt door PVO .

Eigenlijk alles voor TS zijn probleem en het oplossen staat op pagina 1 , nu zijn het slechts de cracks onder ons die kennelijk alles van de BVM willen weten .

Maar lost dat TS zijn probleem op ? Is TS er überhaupt nog of ziet hij tussen de electronen de accu niet meer :laugh: :laugh: :laugh:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl