Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron accuminitor jokt

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 06:49 #1501348

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Bij gebruik van 1 accu geen risico dat de twee of meer in onbalans raken.

Ook een keer gehad dat 1 cel van 1 van de twee accu's kapot was.
Accu blijft in rust niet boven de 11 volt. Komt wel naar 14.4 met lader aangesloten.
Zodra de lader afslaat valt trekt de stukke de hele set naar beneden.
Lader slaat weer aan. Dat viel me op!
Defecte losgekoppeld, en alles functioneert weer.
Dit ontladen tussen de twee accu's gebeurt buiten de monitor om, dus die heeft er geen weet van.
Reset wel naar 100% als de lader stopt.

Dit was na 1,5 jaar, helaas geen garantie meer. Resultaat was wel weer nieuwe set van 2x225 Ah.
Daarvoor 4x 105 ah, 4x kans op 1 accu die de rest mee trekt!


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 08:59 #1501357

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
spook1 schreef :
Op gevaar dat dit off topic wordt, heb ik een vreemde toevoeging.

Zojuist op punt om accu's te vervangen, blijkt 1 van de twee parallel geschakelde 31dc dynacs (exact even oud, samen geinstalleerd als 210 ah accubank) weer groen magic eye te hebben. Was overduidelijk transparant met rood puntje. En was ook 9 volt...

Is dit een bekend verschijnsel?

Ach, accu's zijn een chemisch proces wat ontdekt is in 1859. Veel aan gesleuteld door de eeuwen heen, maar toch redelijk ingehaald door alternatieven.
Dat dus niet goed controleerbare processen wel eens merkwaardig lopen kan gebeuren.

Alle verbindingen serieus controleren (grootste oorzaak), goed laden met serieuze lader en opnieuw testen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 12:11 #1501377

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 225
2 nieuwe accus geplaatst. Wilco Royal 105 Ah, wvdc31m

Nu aan het laden met victron bluesmart ip22.
Absorptie lade 14,40V, 11 Amp.

Monitor ingesteld volgens https://panbo.com/installing-and-configuring-a-victron-battery-monitor/

Capacity 210 Ah; Charged voltage 14,4 V; tail current 2%, peukert 1,25

Dat moet weer een poos goed gaan lijkt me.
Doen is de weg
Laatst bewerkt: 11 aug 2023 12:12 door spook1. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 12:24 #1501379

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
spook1 schreef :
2 nieuwe accus geplaatst. Wilco Royal 105 Ah, wvdc31m

Nu aan het laden met victron bluesmart ip22.
Absorptie lade 14,40V, 11 Amp.

Monitor ingesteld volgens https://panbo.com/installing-and-configuring-a-victron-battery-monitor/

Capacity 210 Ah; Charged voltage 14,4 V; tail current 2%, peukert 1,25

Dat moet weer een poos goed gaan lijkt me.

Je accus zullen het best weer een tijdje volhouden.
Maar je monitor zal met deze instellingen nooit automatisch synchroniseren als je laad met je acculader.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 14:39 #1501400

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 225
PvO schreef :
spook1 schreef :
2 nieuwe accus geplaatst. Wilco Royal 105 Ah, wvdc31m

Nu aan het laden met victron bluesmart ip22.
Absorptie lade 14,40V, 11 Amp.

Monitor ingesteld volgens https://panbo.com/installing-and-configuring-a-victron-battery-monitor/

Capacity 210 Ah; Charged voltage 14,4 V; tail current 2%, peukert 1,25

Dat moet weer een poos goed gaan lijkt me.

Je accus zullen het best weer een tijdje volhouden.
Maar je monitor zal met deze instellingen nooit automatisch synchroniseren als je laad met je acculader.

Aan het eind vd absorptiefase toch? Als stroom onder 4A komt, vlak voor de druppelfase begint. Dacht ik...
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 14:54 #1501401

Kies dan 14.3 V als “charged voltage” (en controleer of dit daadwerkelijk gemeten wordt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 16:19 #1501423

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
spook1 schreef :
PvO schreef :
spook1 schreef :
2 nieuwe accus geplaatst. Wilco Royal 105 Ah, wvdc31m

Nu aan het laden met victron bluesmart ip22.
Absorptie lade 14,40V, 11 Amp.

Monitor ingesteld volgens https://panbo.com/installing-and-configuring-a-victron-battery-monitor/

Capacity 210 Ah; Charged voltage 14,4 V; tail current 2%, peukert 1,25

Dat moet weer een poos goed gaan lijkt me.

Je accus zullen het best weer een tijdje volhouden.
Maar je monitor zal met deze instellingen nooit automatisch synchroniseren als je laad met je acculader.

Aan het eind vd absorptiefase toch? Als stroom onder 4A komt, vlak voor de druppelfase begint. Dacht ik...
Nee.
Zie mijn eerdere post zeilersforum.nl/index.php/foru...okt?start=25#1501125

Bij mij staat de staartstroom op 1%.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 16:25 #1501424

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Uit de manual.



@TS, gewoon uit nieuwsgierigheid, je schaft een dure geavanceerde batterij monitor aan, maar leest de gebruiksaanwijzing niet.
Waarom?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 16:40 #1501426

Waarom 13.2 en niet nét onder de absorptiespanning?

Loop je nu niet het risico dat een gedeeltelijke laadcyclus van een PV regelaar (afgebroken doordat de zon ondergaat of het gaat regenen…) de synchronisatie onterecht triggered?
Laatst bewerkt: 11 aug 2023 16:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 16:47 #1501430

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 225
PvO schreef :
Uit de manual.



@TS, gewoon uit nieuwsgierigheid, je schaft een dure geavanceerde batterij monitor aan, maar leest de gebruiksaanwijzing niet.
Waarom?

Ik heb die manual gelezen en toegepast en kwam van koude kermis thuis zoals je las... Tips in forum boden voortschrijdend inzicht ;)
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 16:55 #1501434

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12575
heel on topic dus ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 18:57 #1501452

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Nachtvlinder schreef :
Waarom 13.2 en niet nét onder de absorptiespanning?

Loop je nu niet het risico dat een gedeeltelijke laadcyclus van een PV regelaar (afgebroken doordat de zon ondergaat of het gaat regenen…) de synchronisatie onterecht triggered?
Omdat bij een moderne lader de absorptie tijd adaptief is.
Als de lader eerder naar druppelden gaat dan je monitor synchroniseert, zal de monitor helemaal niet synchroniseren.

Bij zonnepanelen in je installatie moet de staartstroom zo klein mogelijk en de geladen detectie tijd zo lang mogelijk.
Maar goed TS heeft meer vertrouwen op suggesties vanuit het forum dan in de manual van victron. Ik wens hem veel succes.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 11 aug 2023 18:58 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 11 aug 2023 19:10 #1501455

PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Waarom 13.2 en niet nét onder de absorptiespanning?

Loop je nu niet het risico dat een gedeeltelijke laadcyclus van een PV regelaar (afgebroken doordat de zon ondergaat of het gaat regenen…) de synchronisatie onterecht triggered?
Omdat bij een moderne lader de absorptie tijd adaptief is.
Als de lader eerder naar druppelden gaat dan je monitor synchroniseert, zal de monitor helemaal niet synchroniseren.

Goed punt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 08:25 #1502727

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 225
De nieuwe accus helemaal vol geladen en hamdmatig gesynchroniseerd na poos druppelen.

Nu 49,5 Ah gebruikt, van de 210 Ah
Dus ongeveer 24%

Accuspanning is 12,43, ongeveer 78% volgens de lijstjes voor loodaccu's.

Klopt dus redelijk.

BMV 700 geeft 84,4% ....
Dat zou kloppen als ik 310 Ah had i gesteld als Battery Capacity, maar die staat echt op 210 Ah.

Kan iemand bedenken waar dat aan kan dat aan kan liggen?

Voorlopig gebruik ik de monitor nog maar even als voltmeter ;)
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 08:43 #1502734

spook1 schreef :
Kan iemand bedenken waar dat aan kan dat aan kan liggen?
Dat kan liggen aan de hoogte van de ontlaadstoom

spook1 schreef :
Nu 49,5 Ah gebruikt, van de 210 Ah
Dus ongeveer 24%

In hoeveel tijd heb je die 49,5 Ah eruit getrokken? Is die ontlaadstroom redelijk constant geweest, of zaten daar grote variaties in?

Even bij benadering:
Als je, bij constante stroom, die Ah's er in een dag hebt uitgetrokken is dat 2A gemiddeld, dus C/100

Heb je dat in 2 uur gedaan, dan is dat 25A gemiddeld, dus C/10 ongeveer


Wat voor Peukert coëfficient had je ingesteld?

Bij 1.25 geeft het eerste scenario een effectieve ontlading van 0.8 * 50 Ah en het tweede 1.8 * 50 Ah

Dat scheelt nogal in de bij deze 50 Ah behorende SOC's: 40 Ah vs. 90 Ah; scheelt meer dan een factor 2
In SOC zou dat 80% vs. 55% geven...


Als je, bij wijze van test, Peukert op 1.00 zet, zou Ah/cap overeen consistent moeten zijn met SOC...
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 11:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 11:38 #1502797

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1522
Klopt. Dit is nou juist het effect van Peukert. En het voordeel van 2 accu's parallel ipv 1 enkele met dezelfde capaciteit. Sounds like fun, niet?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 11:58 #1502807

En victron legt het zo goed uit oa in hun manual :whistle:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 12:13 #1502811

In de documentaie staat dat de SOC berekening rekening houdt met Peukert en laadrendement. Over de Ah berekening staat dat er niet (er staat ook niet dat daar géén rekening mee gehouden wordt overigens).

Eerder in dit draadje zegt iemand dat de Ah teller géén rekening houdt met Peukert en het laadrendement.
Dat lijkt inderdaad niet zo te zijn. Daarbij kan Peukert een behoorlijk effect hebben, zoals je ziet in dit rekenvoorbeeld.

@TS: zegt de datasheet van je nieuwe accu's iets over Peukert?
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 12:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 12:52 #1502822

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
spook1 schreef :
De nieuwe accus helemaal vol geladen en hamdmatig gesynchroniseerd na poos druppelen.

Hoe kom je tot de conclusie dat je accu's helemaal vol waren ? Kwam het voltage en de tijd overeen met wat de leverancier van de accu's voorschrijft ? Zo niet dan weet je helemaal niet of de accu's vol waren of misschien wel overladen !
Het is essentieel dat je aan de voorschriften van de leverancier van de accu's houdt. Niet aan die van de lader of van de BMV.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 14:17 #1502849

Eens, maar TS vraagt naar waarom SOC en Ah-consumed niet in overeenstemming zijn. Dat kan volgens mij niet met de initiele laadtoestand temaken hebben toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 14:26 #1502859

Nachtvlinder schreef :
Eens, maar TS vraagt naar waarom SOC en Ah-consumed niet in overeenstemming zijn. Dat kan volgens mij niet met de initiele laadtoestand temaken hebben toch?

zomaar een wilde gok, accu niet 100% vol en de BMV verteld accu is vol .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 14:27 #1502862

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4340
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Eens, maar TS vraagt naar waarom SOC en Ah-consumed niet in overeenstemming zijn. Dat kan volgens mij niet met de initiele laadtoestand temaken hebben toch?

zomaar een wilde gok, accu niet 100% vol en de BMV verteld accu is vol .

die heeft ook minimaal 1 cycle nodig om te syncen , staat volgens mij wel in het manual
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 14:34 #1502866

ReneK schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Eens, maar TS vraagt naar waarom SOC en Ah-consumed niet in overeenstemming zijn. Dat kan volgens mij niet met de initiele laadtoestand temaken hebben toch?

zomaar een wilde gok, accu niet 100% vol en de BMV verteld accu is vol .

die heeft ook minimaal 1 cycle nodig om te syncen , staat volgens mij wel in het manual

Ik denk dat ik de afgelopen jaren 10 of 12 van die gevallen bij haven genoten heb gemonteerd en dit hele draadje is nieuw voor mij in problemen opzicht.

2 keer bij iemand een vergelijkbaar "probleem" tegen gekomen dat het niet nauwkeurig was maar dat was omdat de acculader direct op de accu zat en niet via de shunt . Tja.......
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 14:35 #1502868

ReneK schreef :

die heeft ook minimaal 1 cycle nodig om te syncen , staat volgens mij wel in het manual

De TS zegt dat ie handmatig gesynct heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 17 aug 2023 14:42 #1502872

Hier vind TS wellicht de oplossing ! :woohoo: klikker de klik
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl