Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron accuminitor jokt

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 05:55 #1501125

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
3Noreen schreef :
spook1 schreef :
Instellingen volgens manual, 13,5 V, 0,3 onder float van de victron lader,

Het staat er toch echt in de gebruiksaanwijzing. :woohoo: Dit zou ik nooit zo doen. Ik beschouw een loodaccu tijdens het laden pas als vol als de spanning is opgelopen tot minimaal 14,4 Volt.


Er staat nog meer in de gebruiksaanwijzing.....
Zoals mystudio ook al aan gaf.
Je moet drie parameeters intellen voor automatische synchronisatie van de monitor.

Spanning, iets onder de druppel laadspanning van je acculader.
Tail correct, zo laag mogelijk.
Tijd, niet te kort, zeker bij ook laden via zonnepanelen. (Staat ook in de maual)

Zodra de spanning van de accu boven de ingestelde spanning ligt, de stroom onder de ingestelde stroom en de ingestelde tijd is verstreken, synchroniseert de monitor.

Bij mij synchroniseert de monitor altijd als de SOC al net of bijna 100% is.

Ook correct instellen van peukert en laadrendement is van belang.
De afname van de werkelijke capaciteit inzichtelijk krijgen is ook geen hogere wiskunde.
Laad je accus goed vol, check of je monitor op 100% staat.
Ontlaad een x aantal Ah uit de accu.
Laad de accus een paar uur met rust.
Vergelijk de SOC van de monitor met die uit de ontladingstabel en trek je conclusies.
Moet je monitor natuurlijk wel goed zijn ingesteld voor wat betreft peukert.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 06:30 #1501127

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
PvO schreef :

Bij mij synchroniseert de monitor altijd als de SOC al net of bijna 100% is.

Daar richt de discussie zich nu op. Wanneer is SOC 100% ? Dat is niet iets magisch maar gewoon een meetbaar gegeven. Ga jij met een zuurweger aan de gang ? Brekingsindex ? Of toch maar spanning tijd en stroom ?
En als je dat laatste doet hoe voorkom je dat als je accu niet vol is en de zon gaat onder terwijl je panel(len) nog laden dat de monitor niet de verkeerde conclusie trekt ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 aug 2023 06:30 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 06:36 #1501128

Alleen een volle accu neemt bij V > 14V een stroom < xx A op.

Je moet dus niet synchroniseren op een (te lage) float spanning, die een PV lader vaak van onderen af zal bereikebn, maar op het einde van een volle laadcyclus van een walstoomlader die met vast algorithme die floatspanning bereikt vauit een hogere absorptiespanning.

Wat daar tussenin (tussen de SOC-100 en synchronisaties) gebeurt met een zwak zonnetje waar hooguit van onderen in de buurt van die floatspanning gekomen wordt gebeurd (en de accu dus niet persé vol hoeft te zijn), moet de monitor dmv coulomstellen (met de inefficienctie parameters, peukert etc) maar schatten.

Maar belangrijk is dat de accu af en toe écht vol wordt geladen én de BMC dan (en alleen dan) synchroniseert. Bij een wallader met vast algorithme kan dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 07:17 #1501134

Ik schreef eerder al dat mijn victron soms ook verspringt. Het enige wat er het afgelopen jaar veranderd is, bij nader inzien, zijn enkele software updates. Pas daarna is de meter zich afwijkend gaan gedragen maar doet dat niet altijd. En ja zoals hier gemeld het blijft een kwestie van druppetjes meten die uitgaan en binnenkomen. Daar kunnen zomaar kleine verschillen door ontstaan. Daar moet je je als gebruiker bewust van blijven.
Het lijkt er op dat de nieuwe software daar niet goed mee omgaat. Zal als ik aan boord ben even de software versie opzoeken wellicht zijn er meer gebruikers met dezelfde ervaring.
Laatst bewerkt: 10 aug 2023 07:19 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 07:19 #1501135

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
TS, ben je nog mee? De antwoorden zijn nog steeds perfect on topic, maar ook behoorlijk diep in de materie. Heb je al wat kunnen ontdekken aan je accu’s of BMS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 07:30 #1501139

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Ik weet niet of het ook zo is bij de latere modellen BMV. Maar het model wat ik heb geeft met het aantal Ah niet een berekening rekening houdend met het rendement/peukert. Dat doet hij alleen in de percentage weergave. Wel iets om rekening mee te houden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 07:40 #1501147

Ik lees licht geamuseerd mee.
Hoezo?
Ik ervaar een accumonitor als een vrij prijzig ding dat een soort schijnzekerheid en schijneenvoud biedt. Hij meet allerlei dingen en geeft dan fraaie getallen in zijn display die heel geloofwaardig overkomen, want digitaal he.
Maar bij elke meting in het leven geldt: weet wàt je meet en wees bewust van de onnauwkeurigheden en onzekerheden. Precies daar gaat het mis bij de accumonitors.
Om de accumonitor betrouwbaar te laten functioneren moet je hem goed aansluiten en goed instellen (wat al niet meevalt) en tijdens het gebruik in de gaten houden. Ik vind dat nogal ingewikkeld.
Ik hou mijn (lood)accu’s in de gaten met een simpele volt- en amperemeter, en met incidenteel (pakweg eens in de maand) de zuurweger. Dat kost mij minder energie dan de accumonitor monitoren en interpreteren. En het is een stuk betrouwbaarder. En beterkoop (dat laatste woord heb ik hier in Antwerpen geleerd).
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 07:51 #1501152

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Edit; Sommigen vinden wat ik geschreven heb off topic. Ik laat dit draadje dus maar verder met rust. Veel plezier er mee !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 aug 2023 07:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 07:53 #1501154

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Nachtvlinder schreef :
spook1 schreef :
Accu steeds via walstroom en victron lader opgeladen, en via diodebrug als we motoren. Soms wel een dag... Nooit onder 70% (vilgens de monitor... laten komen)

Volledig “opgeladen” of telkens een beetje “bijgeladen”? Wat heb je de walstroomlader meegegeven als “volledig opgeladen” criterium? Is dat wel eens bereikt, voor zover je weet, of zette je de lader handmatig uit, als de BMV vond dat ie 100% vol was of jijzelf vond dat ie “vol genoeg” was?

Walstroom oplader altijd helemaal door laten laden, 3 stadia.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 07:55 #1501156

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Off topic :S
Jammer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 07:58 #1501160

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Berghout-2 schreef :
Ik lees licht geamuseerd mee.
Hoezo?
Ik ervaar een accumonitor als een vrij prijzig ding dat een soort schijnzekerheid en schijneenvoud biedt. Hij meet allerlei dingen en geeft dan fraaie getallen in zijn display die heel geloofwaardig overkomen, want digitaal he.
Maar bij elke meting in het leven geldt: weet wàt je meet en wees bewust van de onnauwkeurigheden en onzekerheden. Precies daar gaat het mis bij de accumonitors.
Om de accumonitor betrouwbaar te laten functioneren moet je hem goed aansluiten en goed instellen (wat al niet meevalt) en tijdens het gebruik in de gaten houden. Ik vind dat nogal ingewikkeld.
Ik hou mijn (lood)accu’s in de gaten met een simpele volt- en amperemeter, en met incidenteel (pakweg eens in de maand) de zuurweger. Dat kost mij minder energie dan de accumonitor monitoren en interpreteren. En het is een stuk betrouwbaarder. En beterkoop (dat laatste woord heb ik hier in Antwerpen geleerd).

Inderdaad. Als ik de monitor steeds moet monitoren had ik beter alleen een voltmetertje kunnen kopen.

Ik ga nu alleen spanningsalarm gebruiken van de bmv.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 08:01 #1501161

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
koko schreef :
Off topic :S
Jammer

Je hebt gelijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 08:04 #1501163

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :
Ik lees licht geamuseerd mee.
Hoezo?
Ik ervaar een accumonitor als een vrij prijzig ding dat een soort schijnzekerheid en schijneenvoud biedt. Hij meet allerlei dingen en geeft dan fraaie getallen in zijn display die heel geloofwaardig overkomen, want digitaal he.
Maar bij elke meting in het leven geldt: weet wàt je meet en wees bewust van de onnauwkeurigheden en onzekerheden. Precies daar gaat het mis bij de accumonitors.
Om de accumonitor betrouwbaar te laten functioneren moet je hem goed aansluiten en goed instellen (wat al niet meevalt) en tijdens het gebruik in de gaten houden. Ik vind dat nogal ingewikkeld.
Ik hou mijn (lood)accu’s in de gaten met een simpele volt- en amperemeter, en met incidenteel (pakweg eens in de maand) de zuurweger. Dat kost mij minder energie dan de accumonitor monitoren en interpreteren. En het is een stuk betrouwbaarder. En beterkoop (dat laatste woord heb ik hier in Antwerpen geleerd).

Uit voorgaande berichten hier op ZF van jou heb ik toch begrepen dat jou accu's niet bijster lang mee gaan. Beterkoop ?

Eerdere berichten gingen over oude accus die al un boot zaten bij kopen. Na vorige discussie twee jaar terug twee nieuwe identieke 105ah gekocht omdat ik 100 nodig heb en nooit onder 50% wil komen. Voortschrijdend inzicht :) Daarbij de accumonitor om zeker te weten dat we niet weer te diep zouden ontladen. Ging 2 jaar goed tot nieuw voortschrijdend inzicht me leert dat de monitor niet zo gebruiksvrirndelijk als ik voor de prijs had verwacht
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 08:12 #1501166

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Toch is het makkelijk. Het SOC percentage van de monitor is dus een discussie waard en afhankelijk van de in dit draadje benoemde parameters en wellicht af fabriek onjuist. Echter, als je gewoon kijkt naar de Ah, de “druppeltjesteller”, kom je altijd al veel dichter bij de waarheid. Uitgaande van een volledig doorgeladen accu staat die bij het loskoppelen op 0 Ah. Dan ga je x verbruiken en vervolgens x (bij) laden. Als de Ah na laden nog niet op 0 Ah staat maar een negatief getal toont, kan de SOC aangeven wat ie wil, de accu is zeker niet vol.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 08:16 #1501168

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
koko schreef :
TS, ben je nog mee? De antwoorden zijn nog steeds perfect on topic, maar ook behoorlijk diep in de materie. Heb je al wat kunnen ontdekken aan je accu’s of BMS?

Jazeker ben ik mee.
Ik snap de commentaren, helaas veranderen ze niks aan mijn situatie.

Ik dacht altijd dat de bmv de 100% zou synchroniseren aan het eind van de laadcycli.

Vond 13,5 volt aan de lage kant, maar manual was stellig en lader is ook nieuw en van Victron.

Straks nieuwe accus kopen.

En nooit meer blind op de monitor vertrouwen, zoals ik bij de smartphone doe.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 08:18 #1501169

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Kan de conclusie aan dit topic zijn dat een accumonitor langzaam maar zeker begint te jokken (om in de termen van TS te blijven) als je hem niet goed instelt en de instellingen van tijd tot tijd (naarmate de accu’s ouder worden) niet bijwerkt?
En dat een BMS geen fit&forget apparaat is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 08:21 #1501171

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
spook1 schreef :
Ik snap de commentaren, helaas veranderen ze niks aan mijn situatie.

Misschien een troost. Er zijn op ZF wel honderden posts over lood accu's die om schijnbaar onverklaarbare reden naar de kloten zijn. Die dingen zijn ongelooflijk kwetsbaar. Dat blijkt uit de praktijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 08:57 #1501179

Zo'n accumonitor is best een handig (maar ook wel duur) apparaatje, als je je een beetje verdiept in hoe hij werkt (rtfm) en 'm goed instelt. De monitor kan niet anders dan een beetje gokken wanneer de accu helemaal vol is en voor een goede "educated guess" moet je de juiste instellingen weten te vinden.
Het is geen ding dat zomaar out-of-the-box plug-n-play doet wat ie moet doen.

Zoals mijn leraar op de HTS veertig jaar geleden al zei: meten is weten als je weet wat je meet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 09:01 #1501181

3Noreen schreef :
Misschien een troost. Er zijn op ZF wel honderden posts over lood accu's die om schijnbaar onverklaarbare reden naar de kloten zijn. Die dingen zijn ongelooflijk kwetsbaar. Dat blijkt uit de praktijk.

Accu's moeten gewoon goed behandeld worden, anders gaan ze kapot. Dat geldt voor loodaccu's maar ook voor lithiumaccu's.
Bij mij gaan loodaccu's gemiddeld lang mee. (okee, ik heb door domheid wel eens een setje gesloopt). Hoe?
Ik koop nooit onderhoudsvrije maar wel accu's met dopjes. Ik check regelmatig met de zuurweger, waarbij meteen zaken opvallen zoals een te laag elektrolytpeil of beginnende problemen met de bekabeling. En ik gebruik goede laders die ik niet permanent laat aan staan. Zonnepanelen helpen ook voor een langere levensduur.

Ooit had ik ook een accimonitor, dat leek mij geweldig. Het viel tegen. Toen hij stuk ging heb ik hem niet vervangen.

Overigens, in mijn mini-heftruck in Antwerpen staat een set loodaccu's uit 2005. Worden zo nu en dan geladen door een moderne 80 amp lader. Ze zijn in goede conditie en krachtig. Er zitten twee stickers op: "Let op, accuwater regelmatig controleren, water bijvullen na het laden".
En zo is het :-)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 09:23 #1501186

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Zoals koko terecht opmerkte zijn we off topic geraakt. Opmerken dat andere mensen nutteloze, dure en waardeloze spullen hebben werkt ook bepaalt niet positief.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 aug 2023 09:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 09:38 #1501189

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13622
3Noreen schreef :
Edit; Sommigen vinden wat ik geschreven heb off topic. Ik laat dit draadje dus maar verder met rust. Veel plezier er mee !
wie begint over off topic? niet koko...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 09:44 #1501191

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
hmmm...
koko schreef :
Off topic :S
Jammer
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 09:48 #1501192

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13622
koko mag het zelf zeggen maar ik denk dat hij jouw opmerking dus jammer vind
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 09:56 #1501193

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
3Noreen schreef :
PvO schreef :

Bij mij synchroniseert de monitor altijd als de SOC al net of bijna 100% is.

Daar richt de discussie zich nu op. Wanneer is SOC 100% ? Dat is niet iets magisch maar gewoon een meetbaar gegeven. Ga jij met een zuurweger aan de gang ? Brekingsindex ? Of toch maar spanning tijd en stroom ?
En als je dat laatste doet hoe voorkom je dat als je accu niet vol is en de zon gaat onder terwijl je panel(len) nog laden dat de monitor niet de verkeerde conclusie trekt ?
Die laatste idd, zuurwegen is niet praktisch en bij bijvoorbeeld een AGM accu onmogelijk.
Bij de juiste instellingen van de monitor en laders zal de monitor in de door jou geschetste situatie niet synchroniseren.

Ik heb al jaren een BMV, zonnepanelen, dynamo en acculader. Behalve een korte periode na installatie waar ik de diverse instellingen heb geoptimaliseerd heb ik de monitor nog nooit op een grote miswijzing kunnen betrappen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron accuminitor jokt 10 aug 2023 10:09 #1501197

Vooral de Wh verbruikt vs. geladen zijn interessant om over langere perioden in de gaten te houden. Wanneer je (goed ingestelde!) drietrapslader klaar is af en toe eens kijken: je kunt dan iets zien als "1000 Wh geladen" en "600 Wh verbruikt". Dit geeft een idee over daadwerkelijk laadrendement en/of Peukert. Als dit ver afwijkt tov van je hebt ingesteld in de BMV kan dit aanleiding geven de laadefficiency en/of Peukert bij te stellen.

"Ah" is een slechte maat om SOC af te schatten. Een verbruike Ah gementen bij 12.5V bevat minder Wh dan een "laad Ah" die geldt bij 14.2 V ;)

Bij mijn LiFePO4 accu's verspringt de SOC soms van 97 naar 100% als ik al in de absorptiefase zit. Ik zorg er wél voor af en toe tot hetzelfde (wat ik 100% noem) referentieniveau te laden, als is het om de BMV te laten synchroniseren om drift te voorkomen...
Laatst bewerkt: 10 aug 2023 10:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl