ReneK schreef :
de nadelen van 2 gescheiden akku's kunnen oa zijn :
-: als je laad met zon en je schakelt mppt's af van de akku kant kunnen ze resetten naar een hogere uitgangs spanning , (naar 24 of zelfs 48v ipv de initieel ingestelde 12v) als je dit niet in de gaten hebt kunnen de akku's vrij eenvoudig constant vol gehouden worden en dit wil je eigenlijk voorkomen met lifepo4. ik weet niet of de dc/dc converters die je op het oog hebt ook deze 'feature' hebben ?
-: tijdens omschakelen van akku 1 naar akku 2 met een '1-uit-2' schakelaar (break before make) zet je dus de hele boot op donker waarbij alles eerst uit gaat en daarna alles tegelijk weer aan incl koelkast, navigatie etc etc. dit kan onnodig hoge start stroom veroorzaken
-: als je 1 akku eerst helemaal leegtrekt (tot 11v oid) voordat je hem weer gaat laden en dan overschakelt naar de volle , hoe en wanneer ga je de lege dan weer laden ? en hoe bepaal je welke akku er geladen gaat worden ?
-: 2 gescheiden systemen lijkt inderdaad 'redundancy' maar het is ook vrij eenvouding om dubbele problemen te introduceren, oa meer kabels, meer kans op problemen met slechte verbindingen etc etc . dan kun je misschien beter de 2e dc/dc converter en alle andere '2e' spullen als reserve redundancy aan boord hebben
-: als je ooit per ongeluk een lege akku parallel zet zal de volle akku de lege gaan laden, met bijbehorend geweld en stromen. ik zou dit als brandgevaar zien en compleet onnodig
en als antwoord op je vraag
-: een enkele (smart)shunt op een systeem met 2 gescheiden akku's is nooit nauwkeurig en is niets meer dan een leuk schermpje met nummertjes die nergens op slaan , je zult dus minimaal iedere akku zijn eigen (smart)shunt moeten geven net als bij gescheiden lood akku's maar dan heb je dus geen 'systeem overzicht'
-: ik zag dat je 2 dc/dc converters wil gaan gebruiken , ik weet niet hoe zwaar je die wilt nemen maar houd er goed rekening mee dat 2 dc/dc converters je alternator ook constant belastten tot misschien maximaal ? als je een 80A alternator hebt en je gebruikt 2x 30A dc/dc converter dan zullen de dc/dc converters je alternator constant en voor veel langere tijd op bijna z'n maximum laten werken , ik weet niet of jouw alternator dit heel fijn gaat vinden
de voordelen van 2 lifepo4 akku's parallel aansluiten en als 1 akku te gebruiken zijn in mijn ogen:
-: veel eenvoudigere installatie
-: minder kabels
-: minder kans op fouten / losse aansluitingen etc
-: je kunt wel een enkele (smart)shunt gebruiken die op systeem niveau kijkt en werkt
-: goedkopere installatie doordat je maar met enkele laders (walstroom, dc/dc, zon, etc) hoeft et werken ipv alles dubbel moet installeren (iedere akku zijn eigen set laders)
-: alternator die je beter kunt behandelen door een meer geschikte dc/dc converter te kiezen
anyway , ik zie geen voordelen in 2 gescheiden akku's waarbij ja van de lege naar de volle schakelt als de ene leeg is, ik zie alleen maar een hoop kansen op meer problemen
Dank voor je uitgebreide en onderbouwde zienswijze.
Ik laad (nog) niet met zon. Dus dat veronderstelde probleem kan ik (nog) niet hebben.
Ik overweeg om 2 buck boost TS800 dc dc laders van Victron te gaan gebruiken. Deze kunnen max 25 amp bij 24V laden. Deze hebben volgens de handleiding alle instelmogelijkheden voor lifepo4 accu's incl. het beperken van de maximale laadstroom. Deze laders mogen ook parallel geschakeld worden op één accu mits de instellingen van beiden identiek zijn.
Als alternatief zou ik ook nog kunnen kiezen voor de Victron Orion smart chargers van max 17 amp. Ook deze mogen parallel op één accu geschakeld worden. Maar deze vind ik alleen een beetje aan de kleine kant. Ze hebben natuurlijk wel het grote voordeel dat je ze heel gemakkelijk in kunt stellen en uit kunt lezen met de telefoon. Bij beide types kan ingegeven worden tot welke maximale spanning je wilt laden. Daarmee kan dan voorkomen worden dat ze de accus tot hun nek toe vol laden.
Dat het bij het overschakelen van de ene naar de andere accu even donker wordt aan boord dat weet ik en dat nadeel heb ik geaccepteerd.
In het opstarten van de boot na omschakelen zie ik geen probleem. Dat zit nu ook al jaren zo en dat werkt goed. En aangezien de gebruikers niet veranderen zal de stroom ook niet veranderen. Mijn koelkast is trouwens mijn grootste gebruiker aan boord die tijdens overschakelen aan zal staan. En dan misschien nog wat verlichting en navigatie apparatuur. Mijn fecalien pomp om de poeptank leeg te pompen zal waarschijnlijk de grootste gebruiker aan boord zijn, maar die staat op zo'n moment van overschakelen sowieso uit.
Ik ben niet voornemens om steeds één accu helemaal leeg te trekken alvorens over te schakelen naar de andere accu. Maar ik schat bij ca. 20% resterende capaciteit over te schakelen naar de andere accu. Op datzelfde moment wordt daarmee bepaald dat de lege accu bij eerste gelegenheid weer geladen zal moeten worden hetzij door de dynamo of door walstroom.
Ik ben het met je eens dat het systeem wat ik wil maken wat extra bekabeling en bijv. 2 shunts/monitors vraagt. En dat iedere extra verbing ook een extra kans op storing is dat ben ik ook met je eens.
Mijn batterijen kunnen, in elk geval zolang ze gewoon aangesloten zitten, nooit parallel komen te staan. Ook niet heel even. Het omschakelen doe ik al jaren met een welbekende grote accuschakelaar van Vetus. Alleen heb ik die aangepast door ergens in de achterkant een boutje te maken waardoor de both-stand geblokkeerd is en er alleen door "off" heen geschakeld kan worden. Deze schakelaar wil ik gewoon laten zitten temeer omdat ik geen extreme verbruikers aan boord heb zoals waterkoker, koffiezetapparaat etc. Dus die schakelaar kan mijn gebruikers met groot gemak schakelen. Met zo'n zelfde aangepaste schakelaar kan ik in geval het hele servicebedrijf uit zou vallen (is nog nooit gebeurd) voor nood ook de gehele boot aan de startaccu's hangen. Dan wordt het wel zaak dat de motor draait. Maar om in zo'n situatie ergens binnen te kunnen lopen volstaat dit.
Ik ben mij ervan bewust dat als ik shunts nodig heb ik er op iedere accu een zal moeten monteren. Dat ik daarmee geen systeem overzicht heb zoals je dat noemt dat zie ik niet helemaal. Zolang ik overzicht houd op de aangesloten accu is dat toch het systeem? Zodra weer op de andere accu wordt overgeschakeld wordt dat weer het systeem.
Of bedoel je dat ik op datzelfde moment de lege accu niet meer in beeld heb? Daarom wil ik weten wat ik precies op de bms af kan lezen en of dit voldoende is om de lege accu te kunnen monitoren tot deze weer geladen is. Of dit ik daar een shunt/batterijmonitor bij nodig heb.
Mijn dynamo is nu nog een 24v/55 amp, maar wordt vervangen door een Mastervolt van 24v/75 amp. Die heb ik al klaar liggen. De ophanging om hem aan de motor te hangen ligt ook al klaar. Hij moet alleen electrisch nog geintegreerd worden. Bij deze dynamo zit nog geen laadstroomregelaar die geschikt is om lifepo4 accus te kunnen laden maar een regelaar voor loodaccu's. Maar aangezien ik mijn startaccus behoud en met dc/dc laders wil gaan werken moet dat gewoon kunnen. Die dynamo wil ik om te beginnen op max 60% belasten, dus 40-45 amps. Daar moet hij gemakkelijk tegen kunnen.
Dus laden met 2x 20-22,5 amps zou dan moeten kunnen.
Ik begrijp je punten die je als nadelen noemt van een gescheiden systeem. Maar ik heb nu, op de dc/dc laders na, het systeem ook al gescheiden in de boot zitten maar dan met loodaccu's. Dus terugbouwen naar één systeem is in mijn geval op een aantal punten zelfs meer werk.
Alleen op het punt van het laadstroomcircuit met de dc/dc laders komt er wat aanpassing bij kijken. Moeilijker wil ik het eigenlijk liever niet maken als dat niet noodzakelijk is.
Toch ga ik je ideeen eens rustig overdenken want ik heb de wijsheid niet in pacht en ervaring met lifepo4 accus heb ik nog helemaal niet. Dus het zou van mijn zijde dom zijn om je ideeen zo naast me neer te leggen zonder dat ik daar eerst goed over nagedacht heb. Buiten dat, ik moet de dc/dc laders, eventueel shunts, zekeringen, kabels etc. allemaal nog gaan kopen. En aangezien dat ook nog een aardig bedrag vertegenwoordigt is het misschien toch zinvol om jouw ideeen in de praktijk te brengen. Ik kan nu nog alle kanten uit.
Nogmaals dank voor je inbreng. Ik heb voorlopig weer huiswerk genoeg.
Mvg Felix