Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 08:50 #1507591

""Vanuit engineering oogpunt is een alternator een drama. De te verwachten problemen;

Thermodynamisch
V-snaar
koelwater pomp
slecht stationair lopen van de motor,overbelasting
DC-DC trekt de start accu leeg.
Als er iets fout gaat verbrand het ding zichzelf in plaats van gewoon te stoppen stroom te leveren, runaway failure.""

Hoeft natuurlijk niet , kwestie van de juiste spullen die er ook voor ontworpen zijn.


Een DC DC met trilling detectie is dat in mijn ogen niet , maar daar zijn we het beide geloof ik al over eens B)
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 08:51 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 09:10 #1507603

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Jeroen-Pion schreef :

Een DC DC met trilling detectie is dat in mijn ogen niet , maar daar zijn we het beide geloof ik al over eens B)

Heb je een linkje naar zo'n ding ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 09:15 #1507605

shop.top.systems/euro5-6

Stroom is traploos (wel vast dus niet dynamisch) instelbaar. Zie de instelsoftware (er zitten chips in!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 09:19 #1507609

Problemen moet jebij de bron aanpakken, en HET probleem dat steeds terugkomt is de alternator die te heet wordt.
DAT moet je dus aanpakken. En met een temperatuursensor die de veldstroom terugregelt kan dat prima.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 09:24 #1507613

It Paradyske schreef :
Problemen moet jebij de bron aanpakken, en HET probleem dat steeds terugkomt is de alternator die te heet wordt.
DAT moet je dus aanpakken. En met een temperatuursensor die de veldstroom terugregelt kan dat prima.

ik denk dat dit vooral een probleem is van "oude" dynamo's , op mijn 3YM20 zit een Hitachi die heeft dat al ingebouwd .

Toch heb ik de 120A met 50% gereduceerd naar max 60A laden. (niet met een DC DC omvormer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 09:26 #1507615

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Nachtvlinder schreef :
shop.top.systems/euro5-6

Stroom is traploos (wel vast dus niet dynamisch) instelbaar. Zie de instelsoftware (er zitten chips in!)

Kleinste model €540,- Kost wat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 09:30 #1507620

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Jeroen-Pion schreef :
It Paradyske schreef :
Problemen moet jebij de bron aanpakken, en HET probleem dat steeds terugkomt is de alternator die te heet wordt.
DAT moet je dus aanpakken. En met een temperatuursensor die de veldstroom terugregelt kan dat prima.

ik denk dat dit vooral een probleem is van "oude" dynamo's , op mijn 3YM20 zit een Hitachi die heeft dat al ingebouwd .

Toch heb ik de 120A met 50% gereduceerd naar max 60A laden. (niet met een DC DC omvormer)

Gewoon even uitrekenen hoeveel m3 koel lucht van 30o je nodig hebt om het ding bij 60A output koeler te houden dan 80o. En dan inschatten of dat realistisch is. Hoe groot is je ventilatie kanaal ? (in en uit) (Je komt op hoge snelheden uit.)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 09:38 #1507624

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
shop.top.systems/euro5-6

Stroom is traploos (wel vast dus niet dynamisch) instelbaar. Zie de instelsoftware (er zitten chips in!)

Kleinste model €540,- Kost wat.

Hoeft niet kijk deze eerste hit. Bovendien: je kent de wet van Marktplaats.

www.marktplaats.nl/v/auto-onde...-dc-dc-converter-50a
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 09:43 #1507628

holtere schreef :
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
shop.top.systems/euro5-6

Stroom is traploos (wel vast dus niet dynamisch) instelbaar. Zie de instelsoftware (er zitten chips in!)

Kleinste model €540,- Kost wat.

Hoeft niet kijk deze eerste hit. Bovendien: je kent de wet van Marktplaats.

www.marktplaats.nl/v/auto-onde...-dc-dc-converter-50a

Je zal het ook op marktplaats moeten bestellen, als je op de link van top systems klikt bij bestellen bestaat de pagina niet meer :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 12:04 #1507679

Poeh, poeh, dit topic heeft wel een hele (voor mij nuttige) discussie teweeg gebracht zeg. Ik vraag mij zo langzamerhand af waar ik aan begonnen ben. Een paar loodaccu's kopen was wel een stuk eenvoudiger geweest.
Ik begon met een vraag over een shunt. En nu zijn we bij de dynamo en regelaar aangeland. Maar al deze informatie is wel van groot belang voor mij. Jullie zijn de ervaringsdeskundigen, dus zijn jullie ervaringen een enorme aanvulling op mijn kennis. En daar ben ik heel erg blij mee.

Ik begrijp nu uit de diverse opmerkingen dat de dynamo eigenlijk de achilleshiel van een systeem met lifepo4 is. Ik heb daar natuurlijk ook al diverse dingen over gelezen. Maar het lijkt me nog kritischer te komen dan ik ingeschat had. En ongeacht wat ik verder wil maken begint het, na de aanschaf van een lifepo4 accu, toch eigenlijk met de dynamo.
Dus ik ga me eerst hier nog maar eens verder in verdiepen alvorens aan de rest van het systeem te beginnen.

Kan iemand mij aangeven welke (24v)dynamo en regelaar hij zou adviseren/kopen zodat er probleemloos en bedrijfszeker gevaren kan worden? De Nordkyn regelaar heb ik in dit verband al voorbij zien komen en ziet er veelbelovend uit. En ook de prijs is redelijk t.o.v. andere regelaars op de markt.

Voorts zie ik dat het zwaarder belasten van een dynamo de kans op problemen met de waterpomp vergroot. Dit klinkt logisch. Ik neem aan dat dit ook geldt voor een goede dynamo met een geschikte regelaar? Deze zal ook een groot vermogen vragen en ook dat komt op de waterpomplagers terecht. Zou je kunnen stellen dat bij dynamo's voor grote vermogens boven de xxxx watt de waterpomp en dynamo beter door verschillende snaren kunnen worden aangedreven? En dat bij dynamo's die worden aangedreven door snaren die ook de waterpomp aandrijven het vermogen beter beperkt kan worden tot onder xxxx watt? Wat zou de waarde van xxxx moeten zijn waar je die grens ongeveer zou moeten trekken?
Ik zag van een 120 amp dynamo die op 60 amp begrensd is oftewel ca. 850 watt. Blijven daarbij de waterpomplagers en de v-snaren wel heel? Of moeten dan bijv. nog steeds de v-snaren frequent worden vervangen?

Omdat de hele discussie momenteel steeds meer (voor mij teveel) vragen bij mij oproept doet dit mij nu overwegen om de nieuwe lifepo4 accu voorlopig maar eens even helemaal niet met een dynamo of dc/dc lader te gaan laden maar uitsluitend met een geschikte lader op walstroom. Dat is vrij simpel te realiseren zonder dat er kans is dat er van alles kapot gaat. En het geeft me tijd om me eerst verder goed te verdiepen in de materie en wat ik wil en wat er (on)mogelijk is. Ik dacht dat ik al redelijk wist wat ik wil en wat er practisch mogelijk is. Maar dat idee is in dit draadje al aardig onderuit gehaald.
Dank alvast weer voor jullie visie en bijdragen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 12:10 #1507684

SimondeDanser schreef :

KNIP
Ik zag van een 120 amp dynamo die op 60 amp begrensd is oftewel ca. 850 watt. Blijven daarbij de waterpomplagers en de v-snaren wel heel? Of moeten dan bijv. nog steeds de v-snaren frequent worden vervangen?

KNIP
Mvg Felix

Waarom zouden die niet heel blijven? , en gewoon normaal multi riem vervangen, heb geen v snaar dat terzijde .

Op de oude 2GM20 trok ik met de generator meer vermogen weg , wel v snaar en is in jaren niks stuk gegaan .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 12:19 #1507687

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Nachtvlinder schreef :
shop.top.systems/euro5-6

Stroom is traploos (wel vast dus niet dynamisch) instelbaar. Zie de instelsoftware (er zitten chips in!)

Het bezwaar is niet dat er chips in zitten maar dat je volledig afhankelijk bent van de leverancier van je telefoon/PC OS. Die kan van de ene dag op de andere besluiten dat ze jou chips niet meer ondersteunen. Daarmee is dan in een keer jou aangeschafte apparaat waardeloos geworden. De ervaring leert inmiddels dat je maximaal 5 jaar op ondersteuning kunt rekenen. Vaak aanzienlijk korter ! Dan is zo'n mooi doosje van € 540,- waardeloos. Ik heb hier een respectabele stapel spullen die technisch gezien het nog prima werken maar omdat de bijbehorende app's /programma's het niet meer doen en daardoor niet meer bruikbaar zijn.

Aan deze steen wil deze ezel zich niet meer stoten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 12:28 #1507692

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Met een 24 volt dynamo ben je wél veel beter af dan met een 12 volt exemplaar. Een groot deel van de warmte ontwikkeling vind plaats in de gelijkrichtdiodes. Ten opzichte van de output heb je bij 24 volt de helft van de warmteontwikkeling.
Niet dat je ongestoord je gang kan gaan. Even zo goed kun je de dynamo affikken.

Overigens met een loodaccu werkt zo'n dynamo ook niet. Alleen is daar dat die gewoon niet laad. Dus weinig stroom is dan weinig warmte ontwikkeling.
Ga je nu met een hele goede loodaccu aan de gang waarbij je zorgt dat die wel goed laad gaat ook daar je dynamo geblakerd worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 13:53 #1507714

Jeroen-Pion schreef :
SimondeDanser schreef :

KNIP
Ik zag van een 120 amp dynamo die op 60 amp begrensd is oftewel ca. 850 watt. Blijven daarbij de waterpomplagers en de v-snaren wel heel? Of moeten dan bijv. nog steeds de v-snaren frequent worden vervangen?

KNIP
Mvg Felix

Waarom zouden die niet heel blijven? , en gewoon normaal multi riem vervangen, heb geen v snaar dat terzijde .

Op de oude 2GM20 trok ik met de generator meer vermogen weg , wel v snaar en is in jaren niks stuk gegaan .
Dank je. Dat geeft voor mij in elk geval een richting aan waarin ik qua vermogen kan denken.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 14:03 #1507718

SimondeDanser schreef :
Jeroen-Pion schreef :
SimondeDanser schreef :

KNIP
Ik zag van een 120 amp dynamo die op 60 amp begrensd is oftewel ca. 850 watt. Blijven daarbij de waterpomplagers en de v-snaren wel heel? Of moeten dan bijv. nog steeds de v-snaren frequent worden vervangen?

KNIP
Mvg Felix

Waarom zouden die niet heel blijven? , en gewoon normaal multi riem vervangen, heb geen v snaar dat terzijde .

Op de oude 2GM20 trok ik met de generator meer vermogen weg , wel v snaar en is in jaren niks stuk gegaan .
Dank je. Dat geeft voor mij in elk geval een richting aan waarin ik qua vermogen kan denken.
Mvg Felix

Ik had de boiler alleen op 230v dus met laden onderweg van de service bank zette ik ook de boiler aan, dan trok hij rustig een 2kw .

900 watt is een schijntje voor je lagers etc .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 14:08 #1507720

Jeroen-Pion schreef :
SimondeDanser schreef :
Jeroen-Pion schreef :
SimondeDanser schreef :

KNIP
Ik zag van een 120 amp dynamo die op 60 amp begrensd is oftewel ca. 850 watt. Blijven daarbij de waterpomplagers en de v-snaren wel heel? Of moeten dan bijv. nog steeds de v-snaren frequent worden vervangen?

KNIP
Mvg Felix

Waarom zouden die niet heel blijven? , en gewoon normaal multi riem vervangen, heb geen v snaar dat terzijde .

Op de oude 2GM20 trok ik met de generator meer vermogen weg , wel v snaar en is in jaren niks stuk gegaan .
Dank je. Dat geeft voor mij in elk geval een richting aan waarin ik qua vermogen kan denken.
Mvg Felix

Ik had de boiler alleen op 230v dus met laden onderweg van de service bank zette ik ook de boiler aan, dan trok hij rustig een 2kw .

900 watt is een schijntje voor je lagers etc .
Dank je. Duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 14:15 #1507722

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Aan de andere kant, wij draaien nu al bijna 3 jaar de standaard alternators (valeo 12v/125A) direct op de 1200Ah lithium bank zonder problemen

Niets ertussen , geen dc/dc , geen externe regelaar , niets dan gewoon rechtstreeks aansluiten met een Victron battery protect als schakelaar

En voorlopig geen enkel probleem met verbranden oid

Ik zou het eerst gewoon proberen

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de alternator het niet leuk vind om in 1x afgesloten te worden (als bijvoorbeeld de BMS het laden stopt omdat de akku vol is) om te voorkomen dat dit problemen geeft moet de alternator wel z’n energie kwijt kunnen en de meest eenvoudige manier is om de alternator altijd aangesloten te laten op de start akku.

En omdat er een Daly BMS in de akku ingebouwd zit denk ik dat je zelfs geen schakelaar hoeft te gebruiken , als batterij vol is sluit de Daly de laadkant af tot de akku spanning weer onder een bepaald niveau komt (27v denk ik)

Je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt maar je kunt voordat je de moeilijke weg inslaat ook eerst gaan testen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 15:35 #1507753

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
It Paradyske schreef :
Problemen moet jebij de bron aanpakken, en HET probleem dat steeds terugkomt is de alternator die te heet wordt.
DAT moet je dus aanpakken. En met een temperatuursensor die de veldstroom terugregelt kan dat prima.

Ik ben van mening dat laden op de (diesel)motor een secundaire zaak is. Ik vind, vanuit rijke ervaring, dat elke wijziging die geen standaard levering is, is vanuit service oogpunt ongewenst. Kortom houdt je motor zoveel mogelijk standaard, standaard, standaard. Als je ooit ergens ver weg panne krijgt, zijn standaard spullen vaak wel voor handen en je exotische utopische oplossing nooit.

Ik volg de lijn dat je dus je DC-DC afstelt op wat een standaard dynamo aan kan, en dat is het. Bij mij in de praktijk betekend dat mijn 37 jaar oude 65A dynamo niet meer dan 22-23A continue doet, ofwel 20A uit de omvormer in de LFP.
Dan begrijpt iedereen dat laden vanuit de motor, voor toeristen zoals ik, geen hoofdmoot vormt. laden vanuit de dynamo is "er bij". Solar doet het grootste deel naast de motor. Ik heb de hele zomer, naar Denemarken, slechts 2-3x walstroom gehad omdat het voor de boot stond en inbegrepen was. En dat was niet eens echt noodzakelijk.
Wij gebruiken (eigenlijk de koelkast) ongeveer 50AH per etmaal.

Het staat een ieder vrij hoe hij het oplost, maar ik ben behoorlijk gehinderd door enige vorm van kennis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 15:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 15:59 #1507768

ReneK schreef :
Aan de andere kant, wij draaien nu al bijna 3 jaar de standaard alternators (valeo 12v/125A) direct op de 1200Ah lithium bank zonder problemen

Niets ertussen , geen dc/dc , geen externe regelaar , niets dan gewoon rechtstreeks aansluiten met een Victron battery protect als schakelaar

En voorlopig geen enkel probleem met verbranden oid

Ik zou het eerst gewoon proberen

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de alternator het niet leuk vind om in 1x afgesloten te worden (als bijvoorbeeld de BMS het laden stopt omdat de akku vol is) om te voorkomen dat dit problemen geeft moet de alternator wel z’n energie kwijt kunnen en de meest eenvoudige manier is om de alternator altijd aangesloten te laten op de start akku.

En omdat er een Daly BMS in de akku ingebouwd zit denk ik dat je zelfs geen schakelaar hoeft te gebruiken , als batterij vol is sluit de Daly de laadkant af tot de akku spanning weer onder een bepaald niveau komt (27v denk ik)

Je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt maar je kunt voordat je de moeilijke weg inslaat ook eerst gaan testen ?
Betekent dit dan dat als je accu's voor bijv. 50% leeg zijn en je start je motor en je geeft gas tot laten we zeggen je kruissnelheid dat de dynamo dan gelijk met 125 amps begint te laden tot het moment dat je accu's weer vol zijn of het moment dat je je motor weer stil zet?
Als het antwoord "ja" is dan verbaast het mij wel dat de één zijn dynamo tot 50% begrensd heeft om te voorkomen dat deze verbrandt en dat er bij jou zonder begrenzing niets aan de hand is. Zit er dan zo'n groot verschil in de kwaliteit van de verschillende dynamo's? Of heb je er wellicht een andere verklaring voor?

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 16:05 #1507773

"Als het antwoord "ja" is dan verbaast het mij wel dat de één zijn dynamo tot 50% begrensd heeft om te voorkomen dat deze verbrandt en dat er bij jou zonder begrenzing niets aan de hand is."

Dat heb ik niet gezegd :whistle: Als je even goed leest zie je wat cruciaal is of de dynamo is uitgevoerd met temperatuur compensatie intern.

Veel oudere dynamo's hebben dat simpel gezegd niet , en die verbranden .
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 16:07 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 16:12 #1507779

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Er zijn boten waar de eerste wet thermodynamica niet van toepassing is. Maar als je gewone sterveling bent zou ik daar toch rekening mee houden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 16:21 #1507783

3Noreen schreef :
Er zijn boten waar de eerste wet thermodynamica niet van toepassing is. Maar als je gewone sterveling bent zou ik daar toch rekening mee houden.

Zeker is dat heel verstandig om te doen. Waarom ik hem met 50% heb terug geregeld is dat de dynamo dat toch heel snel gaat doen we praten over een 125A dynamo.

Nu vond ik 60A prima ook kabel technisch gezien.

ik heb hem dus bewust terug geschroefd niet omdat ik bang ben dat mijn dynamo verbrand als ik niet limiteer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 16:24 #1507785

Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Er zijn boten waar de eerste wet thermodynamica niet van toepassing is. Maar als je gewone sterveling bent zou ik daar toch rekening mee houden.

Zeker is dat heel verstandig om te doen. Waarom ik hem met 50% heb terug geregeld is dat de dynamo dat toch heel snel gaat doen we praten over een 125A dynamo.

Nu vond ik 60A prima ook kabel technisch gezien.

ik heb hem dus bewust terug geschroefd niet omdat ik bang ben dat mijn dynamo verbrand als ik niet limiteer.
Nu is het me duidelijk. Die laatste toevoeging had je er in je eerdere bericht niet bij geschreven. Vandaar dat ik het toen anders begrepen had. Sorry.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 16:33 #1507791

SimondeDanser schreef :
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Er zijn boten waar de eerste wet thermodynamica niet van toepassing is. Maar als je gewone sterveling bent zou ik daar toch rekening mee houden.

Zeker is dat heel verstandig om te doen. Waarom ik hem met 50% heb terug geregeld is dat de dynamo dat toch heel snel gaat doen we praten over een 125A dynamo.

Nu vond ik 60A prima ook kabel technisch gezien.

ik heb hem dus bewust terug geschroefd niet omdat ik bang ben dat mijn dynamo verbrand als ik niet limiteer.
Nu is het me duidelijk. Die laatste toevoeging had je er in je eerdere bericht niet bij geschreven. Vandaar dat ik het toen anders begrepen had. Sorry.

Mvg Felix

Had ik wel geschreven hoor :blush: klikker de klik

Maar ik ben het daarna met Caldris eens, ik wil ook geen gemodificeerde dynamo , gaat dat ding onderweg ooit stuk ja wat dan ? Lijkt me vrij onhandig want alleen al een gewone drop in dynamo zal al een uitdaging zijn, immers lig je nooit bij de dynamo winkel voor de deur :S

Dus klinkt heel leuk je LFP laden met 125 A maar kijk maar hoe snel dat in no time naar beneden duikt , ik heb dat uitgeprobeerd want ik hoef daarvoor maar een zekering te wisselen en hij laad met 125A maar dat is nog geen 2 minuten dan zakt hij al richting de 90A en na 10 minuten is dat 60A en daar blijft het ook bij. Ik vond dat meteen een hele mooie waarde om meteen mee te beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 05 sept 2023 16:47 #1507797

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
SimondeDanser schreef :
ReneK schreef :
Aan de andere kant, wij draaien nu al bijna 3 jaar de standaard alternators (valeo 12v/125A) direct op de 1200Ah lithium bank zonder problemen

Niets ertussen , geen dc/dc , geen externe regelaar , niets dan gewoon rechtstreeks aansluiten met een Victron battery protect als schakelaar

En voorlopig geen enkel probleem met verbranden oid

Ik zou het eerst gewoon proberen

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de alternator het niet leuk vind om in 1x afgesloten te worden (als bijvoorbeeld de BMS het laden stopt omdat de akku vol is) om te voorkomen dat dit problemen geeft moet de alternator wel z’n energie kwijt kunnen en de meest eenvoudige manier is om de alternator altijd aangesloten te laten op de start akku.

En omdat er een Daly BMS in de akku ingebouwd zit denk ik dat je zelfs geen schakelaar hoeft te gebruiken , als batterij vol is sluit de Daly de laadkant af tot de akku spanning weer onder een bepaald niveau komt (27v denk ik)

Je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt maar je kunt voordat je de moeilijke weg inslaat ook eerst gaan testen ?
Betekent dit dan dat als je accu's voor bijv. 50% leeg zijn en je start je motor en je geeft gas tot laten we zeggen je kruissnelheid dat de dynamo dan gelijk met 125 amps begint te laden tot het moment dat je accu's weer vol zijn of het moment dat je je motor weer stil zet?
Als het antwoord "ja" is dan verbaast het mij wel dat de één zijn dynamo tot 50% begrensd heeft om te voorkomen dat deze verbrandt en dat er bij jou zonder begrenzing niets aan de hand is. Zit er dan zo'n groot verschil in de kwaliteit van de verschillende dynamo's? Of heb je er wellicht een andere verklaring voor?

Mvg Felix

dat zou wel mooi zijn , maar helaas pindakaas

de alternator start met laden met een 100-110A en gaat dan steeds minder leveren tot een 40-50A als alles warm is , de nieuwe valeo's (en andere misschien ook?) lijken een regelaar te hebben die ook temperatuur meeneemt , hoe warmer hoe minder stroom , om eea langer heel te houden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl