peter1 schreef :
Alles is mij wel duidelijk behalve de laadspoel in de buitenboordmotor, deze levert 13,4 v gemeten als hij loopt, deze wil ik gebruiken om ook de lifepo4 te laden, toch ook weer wat vermogen extra.
Ik meen dat de honda 2 cilinder 8 pk een 6A kan leveren.
deze staat nu met een zekering er tussen, parallel op de loodaccu, dit kan vermoedelijk niet met de lifep04.
Dus of een dc -dc ertussen of een weerstand van 2 ohm om de stroom te beperken..
Wie is er meer bekend met deze materie...met een dynamo is het niet zo maar te doen, maar een laadspoel van een buitenboord motor is misschien wel wat anders...
Toch maar even dieper op ingaan voor ik wat ga doen, zit een zekering tussen van 10A , dus ergens ben ik wel wat beveiligd.
Beetje zonde om die laadstroom ook nog te beperken.
Ik heb deze niet beperkt maar beëindig deze op temperatuur van de regulator/laadspoel.
Dat kun je meten en daarmee schakelen of je kunt het een keer meten op een lange proefvaart op je kruissnelheid met een T sensor. Bij mij duurt dat 2,5 uur. De temperatuur toename aan het einde is langzaam dus die 2,5uur is niet kritisch.
Kan ook zijn dat je regulator helemaal niet te heet wordt (of niet heter dan nu)
Dat is bij jou dan 15Ah. Dat probleem speelt dus alleen onder 85%SoC; erboven kan je gewoon blijven laden want met 13,4V blijf je altijd onder de HighV.
(Als je een weerstand gaat plaatsen en je halveert de laadstroom dan duurt 15Ah 5 uur. Hoe vaak vaar je langer dan 5 uur op de motor om daar dan voordeel uit te halen)
Eronder moet je dus sturen op T of t.
Aan de DC kant (je laadsnoer) mag je meestal alleen schakelen als de motor uit staat.
Maar je kan de schakelaar ook in een bypass langs jouw weerstand zetten. Die kies je dan wel groter dat er bijna geen stroom meer loopt. Schakelaar in de bypass uit; stroom beperkt door de weerstand. Schakelaar AAN: 6A.
Je kan dit handmatig doen met een T of timer-alarm, of automatisch met een T of timer-relais
Maar, ….. het kan ook zonder opladen onderweg. Koop een dag opladen extra, bijv 20Ah extra, dus bijvoorbeeld 120Ah ipv 100Ah en je hebt het probleem niet. Allemaal gedoe.
(Bij mij heeft het ook eens een jaar “los” gehangen en dan mis ik als “niet”-vertrekker niets. Ik motor max 1 uur per dag, kan met iedere wind varen, dus waarom eigenlijk al die moeite. Er zijn diverse bbm zeilers op ZF die lfp opladen via de bbm hierom afraden)
PS:
Als de laadspoel of regulator kapot gaat, is er nog geen ramp gebeurd. Dan mis je 6A, maar je zinkt er niet van.
Je hebt net ruim meer dan 15Ah binnen waarmee je nog even voort kan.
Je kan het dus ook gewoon proberen. Leg je een reserve regulator aan boord. Bij mij wordt die het eerste heet. Eerder dan de laadspoel. Is namelijk een klein geseald doosje.
Het enige waar je op moet letten voor je regulator: laden terwijl de lfp afkoppeld.
Dus als de lfp bijna leeg is en je laadt dan mag je niet meer dan die 6A gebruiken.