Ik heb een enkele LFP 280Ah accu op mijn lichte Carbon trailer sailor ter vervanging van twee kleine LA accu’s.
Cellen 21kg; totaal ingepakt 25kg.
Het weglaten van de aparte loodaccu die altijd 12V laat zien aan de dynamo’s maakt de zaak extra complex en moet je alleen doen bij een werkelijk voordeel. Gewicht maakt op mijn lichte bootje werkelijk uit. Zowel qua zeilen, als bij het max trailer gewicht.
Regulator heel houden:
Kijk na of jouw regulator er tegen kan als de accu zelfstandig afschakelt als deze vol is. Als dat zo is moet je daar een oplossing voor zoeken:
-niet laden op de motor, maar wal en zonnepanelen: je hebt twee dagen autonomie op zo’n accu.
-afschakelen tussen laadspoel en regulator: je hebt dan een bms nodig die signalen naar buiten kan geven of een externe bms.
-een alternatieve mogelijkheid is om een zware weerstand te plaatsen die altijd de spanning aan de LFP beperkt tot 13,6V en de oplossing van Peper met een DC-DC parallel: die kan je dan afschakelen zowel als de dynamo te warm wordt alswel op een high V die lager ligt dan de instelling op de bms (NB: die HighV is dan op batterij niveau en de bms op cell niveau en in het sommetje moet je een marge houden voor cell verschillen).
Laadspanning beheersen:
Hier heb ik ook lang over gedaan. Allerlei alternatieven bedacht en liggen nog spullen in de restanten doos.
Mijn laadspanningskromme ging tot boven de 14V. Allerlei spullen gekocht, maar na overleg met mijn bms leverancier een getest: welke spanning meet je aan de LFP en zie dan of er nog iets nodig is. Bij mij krijgt de dynamo met zijn lage stroom het voltage van de LFP nauwelijks omhoog. Mijn dynamo-regulator is dus geen “ideale contante V spanningsbron” en dat was voor mij ideaal.
Werkte bij mij bij 14+ (in de grafiek). Weet niet of dat ook werkt bij jou (15+ gemeten aan de LA accu?) ook werkt. Maar proberen op een “niet-volle LFP” zou een hoop gedoe kunnen besparen.
Kijk anders of er een andere regulator is?
Of is er een voltage sense draad die niet is aangesloten die het voltage naar een normaal niveau had moeten brengen.
Temperatuur en/of laadstroom beheersen:
Dit wil je niet maar moet wel zoals Peper schrijft. Twee mogelijkheden:
-laadstroom beperken opdat de dynamo niet te heet wordt. Vervolgens moet je er wel voor zorgen dat je een DC-DC kiest die daardoor ook niet te heet wordt.
-temperatuur bewaken en bij bereiken van het maximum ingestelde de laadstroom afschakelen (zie regulator heel houden); zo heb ik het.
-als laatste maar dan door de stroom terug te regelen bijvoorbeeld door de voltage sense te “foppen” of door de dynamo aan te sturen (zie ook een aantal draadjes over).
Startaccu
Eigenlijk heb je met 1 grote accu een serviceaccu met een start reserve of een overmatige startaccu.
Je moet wel iets hebben om te waarschuwen dat je in je reserve gebied komt.
Dat kan een los spanningsalarm zijn of het automatisch afkoppelen van de gebruikers.
Tijd om de motor te starten of om zuinig naar de haven gevaren of te wachten op zon.
Ik heb de motor permanent op de cellen. Starten moet altijd kunnen ook als de bms dat niet verstandig vindt.
Ik neem aan dat jij ook nog met een trekkers kan starten? Werkt dat? Ook als je het nooit gebruikt?
Zie verder mijn draadje. Dat begint met het kopen van de cellen en nauwelijks wetend waar ik aan begin, tot het uitzoeken in detail en het kiezen van een specifieke bms geschikt voor mijn toepassing.
Met dank aan alle tips en bijdragen in dit forum gekomen tot een eigen oplossing:
591227-enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu?