Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadspanning buitenboordmotor temmen

Laadspanning buitenboordmotor temmen 06 juni 2024 12:32 #1564536

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
Dan een relais inbouwen in de bbm die de AC naar de regulator uitschakelt zodra de temperatuur te hoog wordt.
Dat criterium is totaal onafhankelijk van welke batterij of welke afname dan ook.

Het enige waar voor moet zorgen is, dat het relais alleen maar weer aan mag als de spanning weg is (motor uit). Anders gaat de regulator daardoor stuk.

Ik doe dat met een relais door bij 70gr af te schakelen en bij 45gr weer aan. Bij mijn motor is het zo dat als de 70 bereikt is, deze daarna nooit onder 45gr komt, ook niet bij stationair draaien. De temperatuur daalt heel snel na het uitschakelen, maar blijft wel lang warm. Die logica zit in mijn externe bms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 09 juni 2024 16:32 #1565054

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
@TS> Ik heb niet het hele draadje doorgeploegd dus misschien is dit al gezegd. Ik heb op advies van 3Noreen, Booty24 en na het lezen van mijn motor handleiding (honda BF15d) het volgende besloten en gekozen:

- De accu mag NOOIT losgekoppeld worden tijdens het laden volgens Honda. Dat risico ga ik niet nemen.
- Als om wat voor reden dan ook je accu toch afkoppelt met de dynamo aan, loop je het risico van overspanning op je boordnet, met als gevolg alle apparatuur kaduuk.
- Ik kon de laad kabel niet splitsen van de startkabel. Dat maakt slimmigheden (DC-DC lader) lastig in te bouwen.
- Een Victron Orion mag (volgens de fabrikant) eigenlijk ook niet zonder accu direct worden aangesloten op de dynamo.

Ik ben daarom uitgekomen bij

- een onbewaakte Lifepo accu (4 cellen, gwl.eu)
- een over/onderspanningsbeveiliging (relais) op die lifepo
- aparte celmonitoring (handmatig) om te kunnen bewaken of e.e.a. in balans blijft
- laden met Victron laders (goed instelbaar voor LiFePo) voor walstroom en zonnepanelen (2x)

Verder een compleet los motor start circuit:

- een 6 A AGM startaccutje voor een motorfiets (daar heb je zeker ergens plek voor)
- Een aparte hoofdschakelaar voor dat circuit


Simpelheid troef. De 6 Ah AGM is ruim voldoende voor het starten, en indien nodig kan het ook nog met een trekkoord. De Lifepo kunnen we dus NIET laden met de motor, en dat heb ik ook nog niet gemist. Bovenstaande werkt ook prima met een black-box Lifepo accu met BMS ingebouwd.

Ik snap je redenering en wat je wilt, maar ben na alle verhalen tot de conclusie gekomen
dat het het risico niet waard is om de motor, diens laadcircuit of de accu te beschadigen.
Simpelheid troef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 11 juni 2024 10:09 #1565477

  • Wimzwhim
  • Wimzwhim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
@Redshift: als ik het goed begrijp gebruik jij dus een 12V 6Ah accu voor het starten van een 15PK BB motor en gaat dit zonder problemen.
Ik heb echter 2 motoren, met power tilt. Die trekken volgens mijn Victron meter +/-25A voor het kantelen (zowel op als neer) en vlak daarna rond de 40A voor het starten. In de handleiding van mijn Yamaha's wordt als minimale startaccu 40Ah opgegeven; de nodige CCA's weet ik niet uit mijn hoofd maar liggen rond de 300-400A dacht ik. Dat alles lijkt me echt wat veel gevraagd van één of zelfs 2 6Ah AGM accu('s).
Wat schrijft Honda voor qua specs voor de startaccu voor jouw specifieke motor? En vermits jij je start- & laadkabels niet hebt kunnen scheiden wordt die 6Ah accu ook weer geladen met de volle laadstroom van jouw motor - zal voor een 15PK motor ook wel 6A zijn. Dan ga je die AGM accu dus laden met 1C, veel meer dan normaal is toegelaten. Hoe zit het dan met de levensduur?
Vooraleer mijn keuze te maken voor buck-boost modules heb ik idd naar kleine startaccu's gekeken, en daar vind je dus wel 12V - 6Ah accu's met 360A CCA. Bedoeld als startaccu voor motorfietsen. Die zijn echter LiFePO4 en geen AGM. Dan zijn we terug bij af, LiFePO4 kan niet tegen de laadkarakteristieken van een BB motor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 11 juni 2024 10:41 #1565481

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
Redshift:
Dat de accu niet losgekoppeld mag worden staat ook in mijn manual van mijn Farymann.
Dat heeft tot veel hoofdbrekens geleid omdat ik geen startaccu wilde.

Het loskoppelen tijden bedrijf mag niet; buiten bedrijf en losgekoppeld laten mag wel.
Loskoppelen in het AC deel (tussen spoel en regulator) mag wel; aankoppelen niet.

Ik lees dat je niet gaat laden via de motor, maar dat er een gezamenlijke laad-start kabel is.
Kan je die dan niet gewoon losmaken losmaken van het laadcircuit.
Dan kan je de motor starten op de LFP accu en doe je geen startaccu.

Zo heb ik dat bij mij:
De startkabels gaan buiten de relais om op de LFP; starten kan dus altijd!
Onderspanningsrelais op alle verbruikers.
Het onder spanning relais zet je op 2,9 of 3,0V. Altijd genoeg over om te starten.

Je hebt dan de-facto een LFP startaccu met een surplus (boven de 3,0V) voor service.

Wat jij los bij elkaar bouwt stuurt bij mij een externe bms aan.

Zet er nog een eenvoudige shunt in en je kan Spanning en SoC aflezen (ik heb een goedkope van Ali)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 11 juni 2024 11:52 #1565500

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Wimzwhim schreef :
Dan ga je die AGM accu dus laden met 1C, veel meer dan normaal is toegelaten. Hoe zit het dan met de levensduur?

Nee hoor, naarmate de SoC van de AGM accu stijgt, neemt ook de weerstand toe en daardoor de laadstroom af. Bovendien zal de startaccu vrijwel altijd nagenoeg vol zijn, waardoor de motor veel minder laadstroom hoeft te leveren dan hij kan.

In tegenstelling tot een LiFePO4 accu, wil een loodzuuraccu graag altijd helemaal vol zijn. Daarom is een startaccu als buffer een prima oplossing. Tenzij, en dat is wat er bij mij destijds speelde, met het toenemen van de laadtoestand ook de spanning uit de BBM te hoog oploopt. En te hoog is dan meer dan 14.8 volt, de max spanning voor AGM. Want dan gaat de accu gassen en omdat je AGM accu's nooit bij kan vullen betekent dat al snel het einde van de accu.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 11 juni 2024 13:17 #1565514

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29463
Istie spanning nou nog steeds te hoog?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 14 juli 2024 21:23 #1572249

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
@WImzWhim> Tot nu toe gaat het goed. Mijn honda regelaar geeft ook wat meer spanning dan ik prettig vind voor een AGM (14.7 a 14.8) maar dat heeft de vorige AGM accu's ook niet gedeerd. Mogelijk dat deze hierdoor minder lang mee gaat, dat gaan we zien. Ik monitor 'm ook niet dus spannend... (onder in de bakskist op je kop te bereiken...). Maar goed, ik heb er wel vertrouwen in.

Reden dat ik het niet zo heel erg kritisch vind is dat onze motor (15 pk) ook nog gewoon met een trekkoord te starten is, dus noodsituaties verwacht ik niet snel.

Dus: gewoon een motorfiets startaccu AGM er aan van 6Ah en klaar (1 per motor, zou ik zeggen). Als je het niet vertrouwt neem je er 1 van 8 Ah, die kunnen al betrekkelijk idiote CCA getallen leveren. Ik heb de onze echt nog niet betrapt op inkakken of moeilijk starten. wij hebben ook zo'n electrolift.

@Booty> Nee dat gaat niet: er is maar 1 kabelpaar (-+) naar de motor, direct aan de accu, wat zowel startstroom als laadstroom doet. Om dan de laadstroom te scheiden zou je of binnenin de motor iets los moeten koppelen (dat durfde ik niet aan), of 2 dikke diodes in de kabel moeten zetten om laadstroom en startstroom te scheiden. Dat leek me ook te ingewikkeld/riskant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 15 juli 2024 02:55 #1572256

Nou interessant, de verschillende oplossingen. Zelf heb ik nu de laadregelaar vervangen door een gelijkrichter direct onder de motorkap. Bij mn accu heb ik ook gebruikt gemaakt van een overspanningsrelais. Zodra mn accu vol is gaat het laadvermogen naar een dump weerstand. Dit werkt prima. Op dit moment nog een grote keramische weerstand van 1 ohm omdat ik die had liggen. Maar ik denk die te vervangen door een ca 20 ohm om de spoel wat minder te belasten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 15 juli 2024 23:01 #1572445

Ook is het uitvinden wat er op het moment van een volle accu gebeurt met de spoel die dan zn energie niet meer kwijt kan. T mooiste zou zijn om bij overspanning, de spoel te blijven belasten met een dumpweerstand maar dat moet ik nog ervaren. Iemand hier ook al ervaring mee?



Een buitenboord motor spoel is min of meer te vergelijkenmmet een windmolen wat stroom leveren betreft. het toerental is beter te regelen dan van een windmolen.

Mijn windmolen kan met harde wind meer spanning produceren dan de 100V MPPT ingang als maximum heeft.

De gelijkgerichtte spanning staat bij weinig wind alleen op een MPPT. Maar wanneer de spanning te hoog op kan lopen kan de boiler weerstand ingeschakeld worden.
Er gaat dan een deel door de MPPT naar de accu en een deel door de weerstand van de boiler, het maakt daar niet uit of het wissel of gelijkstroom is.
Dat gaat via een 3 standen schakelaar --- Walstroom---uit --- molen naar de boiler.
Werkt perfect, geen omkijken naar.
De molen zou veel meer stroom kunnen leveren, daar ben ik nu mee bezig om dat werkend te krijgen.

Elke fase een eigen spanning geven en het sterpunt gebruiken ???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 15 juli 2024 23:52 #1572447

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
Met een dumpweerstand is de eenvoudige oplossing deze in te schakelen voordat de lfp vol is op een veilige HighV en daaronder kan die er weer af.
Als de weerstand de stroom (ruim) onder 1A brengt dan raakt de lfp niet meer vol. De regulator blijft wel 12V zien.
Een lfp is veelal zo groot dat de laatste 5% niet vol hoeft. Het bbm laden is alleen van belang als de lfp leeg zou raken.
Laatst bewerkt: 15 juli 2024 23:54 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 16 juli 2024 08:10 #1572477

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29463
Booty24 schreef :
Met een dumpweerstand is de eenvoudige oplossing deze in te schakelen voordat de lfp vol is op een veilige HighV en daaronder kan die er weer af.
Als de weerstand de stroom (ruim) onder 1A brengt dan raakt de lfp niet meer vol. De regulator blijft wel 12V zien.
Een lfp is veelal zo groot dat de laatste 5% niet vol hoeft. Het bbm laden is alleen van belang als de lfp leeg zou raken.

zeilersforum.nl/index.php/foru...n?start=%1$d#1550792
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 16 juli 2024 08:17 #1572480

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Dump weerstand voor een BB motor, onnodig.

Al die BB motortjes waar helemaal niets aanhangt hebben er ook geen problemen mee, los koppelen met een relais, gaat dus zonder problemen.
Laatst bewerkt: 16 juli 2024 08:18 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 16 juli 2024 16:58 #1572586

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
Bij mijn regulator betekent dat het einde.
Daarna geeft die werking inderdaad geen problemen meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 16 juli 2024 17:06 #1572591

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Het is niet de stroomsterkte die problemen geven in een spoel maar de verandering in stroom sterkte. Als de stroom veranderd van maar een paar ampère naar niets is die verandering extreem groot. Alsof je met je fiets tegen een blok beton aan rijdt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 16 juli 2024 20:14 #1572638

3Noreen schreef :
Het is niet de stroomsterkte die problemen geven in een spoel maar de verandering in stroom sterkte. Als de stroom veranderd van maar een paar ampère naar niets is die verandering extreem groot. Alsof je met je fiets tegen een blok beton aan rijdt.

Welnee. Niks betonblok.
In basis wekt de lichtspoel een wisselspanning op. Bij elke omwenteling van het vliegwiel is de stroomsterkte sowieso tweemaal nul. De spanning ook, maar niet helemaal gelijktijdig.
Het kan absoluut geen kwaad om de stroom helemaal af te kappen bij een gewone buitenboordmotor.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 16 juli 2024 20:15 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 16 juli 2024 22:08 #1572666

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Zoals Berghout en Saeftinge zeggen: kleine buitenboordmotoren hebben gewoon een "windmolentje" erop zitten: permanente magneten in het vliegwiel en een lichtspoel. De lichtspoel geeft een toerenafhankelijke wisselspanning, de "regelaar" is gewoon een diodebrug - aan een permanent magneetgenerator valt (behalve het toerental) niets te regelen. Wanneer geen afnemer aangesloten wordt kan de spanning hoog oplopen (tientallen volts), sommige rekenen daarop, andere niet: dan slaat de diodebrug door.
Wanneer er een accu aangesloten wordt bepaalt de accu de spanning, de stroom past zich aan volgens het vermogen van de lichtspoel/magneetcombinatie bij het betreffende toerental. Door de geleverde stroom neemt de accuspanning toe maar een permanent magneetgenerator blijft gewoon zijn vermogen (watts) leveren wat bij het toerental hoort. Bij de meeste BB motortjes wordt niet langdurig vollast gedraaid, en de paar amperes die overblijven zijn voor de meeste loodaccu's geen probleem. Wil je echt regelen moet er een dumpregelaar als bij windmolens gebruikt worden, maw het teveel aan stroom afvoeren via een dumpweerstand.
Ik heb jaren gevaren met een Mercury Sailpower, ik meen 5 pk, met een 100Ah gesloten loodaccu, en die was na 6 jaar nog steeds prima, terwijl we eens 30 draaiuren in 2 dagen hadden (Den Helder Haringvliet met Zuid 6BFT. Een mug sla je dood met een vliegenmepper, met een kanon erop schieten gaat ook maar is niet practisch!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning buitenboordmotor temmen 16 juli 2024 22:52 #1572669

henkvd schreef :
Dump weerstand voor een BB motor, onnodig.

Al die BB motortjes waar helemaal niets aanhangt hebben er ook geen problemen mee, los koppelen met een relais, gaat dus zonder problemen.



Voor het motortje is die dump niet nodig, maar wanneer door vol gas te veel toeren en dus spanning te maken kan die dumpweerstand echt wel nodig zijn.
Hangt af van wat het motortje aan spanning kan leveren.

De prop kan even boven water komen en dan schieten toeren en spanning omhoog, net als bij een windmolen in een vlaag.

De windsterkte is hier standaard min of meer 2 tot 4 Bf dat levert 30 tot 80 Volt DC op, de gelijkspanning wordt hoger dan de wisselspanning!!

Dat heeft een paar keer overspanning op de Victron MPPT gegeven, die kon het goed hebben, 120 Volt voor een paar seconden.
Maar ik probeer zo´n 80 Volt als maximum te houden. De boilerspoel kan dan uitstekend als bufferweerstand dienen, dan is er ook warm water, maar wanneer de boiler al redelijk warm was door het heatpijp paneel, zou de thermostaat open kunnen staan.

Om die reden zit er dan ook nog een regelaartje dat wat stroom afvoert en de spanning goed onder de 100 Volt houdt.
Ik hoef er niet bij te blijven oppassen.
Laatst bewerkt: 16 juli 2024 23:02 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl