Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak?

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 10:06 #1559318

Afgelopen weekend lekker kunnen zeilen, heerlijk weer. Maar, na twee a drie uur, accu alarm, spanning te laag. Hoe kan dit nu, was mijn eerste reactie.

Ik wil nu onderzoeken wat er aan de hand is. Hoe dit aan te pakken? Suggesties?


Extra informatie:
- Ik heb 2x AGM service accu's van 125Ah,
- Accu's staan altijd op de lader wanneer ik aan de walstroom lig,
- Accu's zijn twee jaar oud,
- Tijdens het varen staat aan: koelkast, Raymarine plotter, Raymarine stuurautomaat, en de andere standaard sensors en displays (2 stuks).
- Raymarine marifoon.

Het instrumenten display geeft aan, ongeveer een 5 a 6A verbruik. Dan zou ik het met 2x 125Ah accu's toch wel een tijdje kunnen volhouden, toch?

Vragen:
- Hoe kan ik de huidige kwaliteit van de accu's meten?
- Ik heb er AGM accu's ingezet in het verleden, ik vermoed dat de oude geen AGM's waren. Ik heb de lader niet aangepast kwa type accu, zou dat een probleem kunnen zijn voor de levensduur van de accu's?
- De lader is 25A. Incl start en boegschroef accu zit er zo'n 500Ah aan accu's in de boot. Dus eigenlijk (heb ik begrepen) is 25A lader te weinig, zou dat van invloed kunnen zijn?
- Hoe kan ik gaan meten wat de grootse verbruikers zijn? Wat is een goede meter om in te bouwen?
- Zou de koelkast compressor, 15 jaar oud, een boosdoener kunnen zijn?

Ik zie graag de reacties tegemoet. Dank jullie wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 10:10 #1559319

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7137
ik zou eerst eens kijken of de lader wel geschikt is voor agm.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 10:12 #1559321

Hier zijn al heel veel draadjes over geweest; kun je daar wat mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 10:45 #1559328

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27024
Wat bij het schip van TS, met de nodige accu's en verbruikers aan boord vooral lijkt te ontbreken is een accumonitor. Daar zie je in één oogopslag wat de toestand van de accu's is en komt een situatie als beschreven in de openingspost nooit onverwacht. Iets voor de nabije toekomst bij TS aan boord. Je ziet niet alleen de spanning maar ook het verbruikt in ampères. Als de koelkast inschakelt, zie je hoeveel stroom die pakt, bijvoorbeeld.

Verder: wat laadt de lader en wanneer? Zit alles wat dit betreft op één circuit, of zijn de accu's (huishoud en boegschroef) gescheiden te laden? Als je dit niet weet, probeer daar dan achter te komen. Weten hoe alles werkt is de sleutel tot de oplossing van veel problemen.

AGM-accu's mogen inderdaad vaak met een iets hogere spanning worden geladen dan gewone loodzuuraccu's. Maar als ze worden geladen tot de maximale spanning die voor gewone loodzuuraccu's normaal is (14,4 V) dan zijn ze echt niet na twee jaar kaduuk. Maar hier geldt alweer: als je niet kunt zien of niet weet bij welke spanning de lader overschakelt op onderhoudslading (normaal iets tussen de 13,2 en 13,8 V). Bij de wat geavanceerdere laders is dit vaak instelbaar.

Is er een multimeter aan boord? Moet bij een dergelijke installatie eigenlijk standaard aanwezig zijn om op wisselende punten, buiten de accumonitor om, te kunnen meten. Direct op de accupolen bijvoorbeeld. Als je de accu's van elkaar loskoppelt kun je ze ook individueel meten en zien of de één in slechtere conditie is dan de andere.

Vind je het hierboven beschrevene te ingewikkeld en heb je geen goesting om in de materie thuis te raken, haal er dan een deskundige bij en laat die een diagnose stellen.

En inderdaad: er is al heel veel geschreven over dit soort problemen op ZF. Gebruik de zoekfunctie. Eventueel via Google, dat hiervoor vaak beter werkt dan de zoekfunctie van ZF zelf.
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 10:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 13:20 #1559370

Dank voor de snelle reacties. Uiteraard ben ik al druk aan het zoeken naar andere discussies en info.

@Wadloper: wat bedoel je met TS?

Multimeter is zeker weten aanboord en heeft vaak al geholpen met het oplossen van problemen.

Wat ik graag zou willen leren begrijpen is de status van de accu. Ik kan het voltage meten, maar wat zegt dat dan? Dat zou ik graag willen weten. En moet ik meten wanneer de accu's vol zijn, half leeg of ......

Idd, hoe de accu's geladen worden, alles op 1 uitput of heeft de laders meerdere outputs, dat is iets wat ik nog niet uitgezocht heeft. Ik hoop dat de lader verschillende uitgangen heeft zodat verschillende types geconfigureerd kunnen worden. Echter ik heb maar 1 dip switch gevonden waarmee je de accu type kan configureren. Dat suggereert maar 1 uitganeg, en dan zitter er verschillende accu types op 1 en dezelfde lader uitgang, is dat goed of slecht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 13:37 #1559378

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27024
zeilbootje schreef :
Dank voor de snelle reacties. Uiteraard ben ik al druk aan het zoeken naar andere discussies en info.

@Wadloper: wat bedoel je met TS?

'Topic Starter'. Jij dus, in dit geval. Op ZF een redelijk gebruikelijke term.
Multimeter is zeker weten aanboord en heeft vaak al geholpen met het oplossen van problemen.

Mooi. Dan kun je al wat meten.
Wat ik graag zou willen leren begrijpen is de status van de accu. Ik kan het voltage meten, maar wat zegt dat dan? Dat zou ik graag willen weten. En moet ik meten wanneer de accu's vol zijn, half leeg of ......

Dat had je al kunnen weten als je wat oude draadjes had bekeken.
Al heel vaak is namelijk het tabelletje voorbij gekomen waarin spanning wordt gerelateerd aan ladingstoestand. 12,8 - 12,9 V is volledig vol.
12,4 - 12,5 is half vol. Beneden de 12 V kan de accu als leeg worden beschouwd.
De theoretici onder ons willen dan graag nog even met een zuurweger aan de gang (is met gesloten accu's niet eens mogelijk), maar in de praktijk is de spanning met de accu in rust (dus alle verbruikers uitgeschakeld) een tamelijk betrouwbare maatstaf.

Als de accu geladen wordt en hij heeft een uurtje een spanning van 14,4 V, dan mag je er van uitgaan de accu volledig geladen is.
Idd, hoe de accu's geladen worden, alles op 1 uitput of heeft de laders meerdere outputs, dat is iets wat ik nog niet uitgezocht heeft. Ik hoop dat de lader verschillende uitgangen heeft zodat verschillende types geconfigureerd kunnen worden. Echter ik heb maar 1 dip switch gevonden waarmee je de accu type kan configureren. Dat suggereert maar 1 uitganeg, en dan zitter er verschillende accu types op 1 en dezelfde lader uitgang, is dat goed of slecht?

Als het verschillende types zijn (alles AGM, of niet?) is het niet ideaal. Ik neem ook aan dat er diverse accu's parallel geschakeld staan, als je een normaal 12 V-systeem hebt. In dat geval is het belangrijk dat de accu's van hetzelfde type zijn en dezelfde leeftijd en conditie hebben. Daarom dus ook de individuele accu's (losgekoppeld uit het systeem) meten.

Als je jezelf echt in de materie wilt verdiepen:
www.victronenergy.nl/upload/do...Altijd-Stroom-NL.pdf
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 13:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 14:09 #1559385

Dank @Wadloper voor je uitleg, ik ga ermee aan de slag en het een en ander meter. Dat document ziet er goed uit voor meer achtergrond info en uitleg, ga ik ook lezen.

Mbt TS, ik loop best al een tijdje mee op het forum (since 2012) maar deze had ik nog niet gezien, maar ik lees ook niet elk draadje. Toch weer wat geleerd :-)

Kan een accu als die vol geladen is, bijvoorbeeld 12,8 volt meten, maar dat de te leveren capaciteit heel kort is. Maw, 12,8V met 50Ah of 12,8V met 120Ah, meet je dan in beide gevallen 12,8V? Of hoe minder Ah de accu kan leveren hoe lager het voltage?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 14:20 #1559386

zeilbootje schreef :
Kan een accu als die vol geladen is, bijvoorbeeld 12,8 volt meten, maar dat de te leveren capaciteit heel kort is.

Ja dat kan. Zelfs een accu van 1 Ah zal volgeladen 12,8 volt laten zien.

Een accu verliest door de jaren capaciteit. Wat nieuw 100 Ah was kan na een jaar of wat nog maar 50 Ah zijn.
Dat verlies gaat sneller naarmate een accu minder goed behandeld wordt.
Een paar keer flink leegmaken (ruim onder de 50% lading) en dan een weekje zo laten staan zonder opladen kan een accu in maanden ruineren.

Je zegt dat het instrumentenpaneel 5 a 6 A gebruik aangeeft. Wat is dat voor meter? Geen accumonitor?

6 A gedurende 24 uur is 144 Ah. Als je dat uit de 2 keer 125 Ah accu's trekt is hij al bijna 60% leeg. Dat is ONDER de aanvaardbare ontlaadgrens van 50%.

Als je na 2 a 3 uur alarm hebt (bij welk voltage?) dan is de accucapaciteit niet meer wat die ooit geweest is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 14:29 #1559389

Baasklusje schreef :
zeilbootje schreef :
Kan een accu als die vol geladen is, bijvoorbeeld 12,8 volt meten, maar dat de te leveren capaciteit heel kort is.

Ja dat kan. Zelfs een accu van 1 Ah zal volgeladen 12,8 volt laten zien.
Dus dan kan je aan puur de voltage meten nog niet te weten komen of the accu is goede staat is. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Baasklusje schreef :
Je zegt dat het instrumentenpaneel 5 a 6 A gebruik aangeeft. Wat is dat voor meter? Geen accumonitor?
Correct, dat is, vermoed ik, geen accumonitor. Het een display op het instrumenten paneel, daar wordt het spannings niveau weergeven en ook het verbruik. Hoe en waar dit gemeten wordt weet ik niet.

Baasklusje schreef :
Als je na 2 a 3 uur alarm hebt (bij welk voltage?) dan is de accucapaciteit niet meer wat die ooit geweest is.
Vergeten te noteren, maar dat is denk ik ergens rond de 11 volt geweest. Ik ga snel even wat testen als ik weer op de boot ben.
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 14:32 door zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 14:32 #1559390

Een fatsoenlijke accuboer of Bosch car service heeft meters die kunnen bepalen of het nog accu’s zijn of voornamelijk ballast .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 14:40 #1559393

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7921
Nee alleen de spanning is zeker geen goede methode om de staat of belading van de accu te controleren. Ik heb een AGM accu gehad die doodleuk 12,7v aangaf maar bij een beeetje belasting al meteen inkakte en eigenlijk gewoon stuk was. Accutesters die garages etc. gebruiken, meten de spanning terwijl er een flinke stroom ontrokken worden. Dat geeft al een wat beter idee. Ik heb wel eens een accu laten checken bij de kwikfit met zo'n meter, kost niks of weinig.

Overweeg de aanschaf van een accumonitor. Die meet de ingaande en uitgaande Wh's en geeft daar mee een veel betere staat van de belading van de accu. Dat helpt met het goed houden van je accu's.

Die lader is op zich prima. Je gebruik van een service accu is heel anders dan die van je start accu en boegschroef accu. Die alatste twee zullen doorgaans helemaal vol zitten waardoor de bijna volledige capaciteit van de lader beschikbaar is voor je service accu's. 25A voor 250Ah, prima.
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 14:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 15:04 #1559398

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28542
Wadloper schreef :
Wat bij het schip van TS, met de nodige accu's en verbruikers aan boord vooral lijkt te ontbreken is een accumonitor. Daar zie je in één oogopslag wat de toestand van de accu's is en komt een situatie als beschreven in de openingspost nooit onverwacht. Iets voor de nabije toekomst bij TS aan boord. Je ziet niet alleen de spanning maar ook het verbruikt in ampères. Als de koelkast inschakelt, zie je hoeveel stroom die pakt, bijvoorbeeld.

Verder: wat laadt de lader en wanneer? Zit alles wat dit betreft op één circuit, of zijn de accu's (huishoud en boegschroef) gescheiden te laden? Als je dit niet weet, probeer daar dan achter te komen. Weten hoe alles werkt is de sleutel tot de oplossing van veel problemen.

AGM-accu's mogen inderdaad vaak met een iets hogere spanning worden geladen dan gewone loodzuuraccu's. Maar als ze worden geladen tot de maximale spanning die voor gewone loodzuuraccu's normaal is (14,4 V) dan zijn ze echt niet na twee jaar kaduuk. Maar hier geldt alweer: als je niet kunt zien of niet weet bij welke spanning de lader overschakelt op onderhoudslading (normaal iets tussen de 13,2 en 13,8 V). Bij de wat geavanceerdere laders is dit vaak instelbaar.

Is er een multimeter aan boord? Moet bij een dergelijke installatie eigenlijk standaard aanwezig zijn om op wisselende punten, buiten de accumonitor om, te kunnen meten. Direct op de accupolen bijvoorbeeld. Als je de accu's van elkaar loskoppelt kun je ze ook individueel meten en zien of de één in slechtere conditie is dan de andere.

Vind je het hierboven beschrevene te ingewikkeld en heb je geen goesting om in de materie thuis te raken, haal er dan een deskundige bij en laat die een diagnose stellen.

En inderdaad: er is al heel veel geschreven over dit soort problemen op ZF. Gebruik de zoekfunctie. Eventueel via Google, dat hiervoor vaak beter werkt dan de zoekfunctie van ZF zelf.

+1

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 15:08 #1559399

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27024
Philip schreef :
Nee alleen de spanning is zeker geen goede methode om de staat of belading van de accu te controleren. Ik heb een AGM accu gehad die doodleuk 12,7v aangaf maar bij een beeetje belasting al meteen inkakte en eigenlijk gewoon stuk was.

Tja. Je probeert in kort bestek het één en ander uit te leggen aan een vragensteller, maar zo'n verhaal is nooit meteen helemaal compleet.
Desondanks: een accu die in rust 12,8 V heeft in in principe zo vol als die kan zijn.
Als de spanning direct ver inzakt als de accu belast wordt (bijvoorbeeld naar 12 V bij een stroom van enkele ampères) betekent dat, dat de accu zo'n beetje aan het eind van z'n leven is gekomen. Maar een accu in die conditie houdt ook onbelast die 12,8 V niet erg lang vast.
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 15:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 15:28 #1559406

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27024
zeilbootje schreef :
Kan een accu als die vol geladen is, bijvoorbeeld 12,8 volt meten, maar dat de te leveren capaciteit heel kort is. Maw, 12,8V met 50Ah of 12,8V met 120Ah, meet je dan in beide gevallen 12,8V? Of hoe minder Ah de accu kan leveren hoe lager het voltage?

Hierboven schrijft Philip er al het één en ander over. Een net geladen accu kan inderdaad 12,8 V meten, maat toch weinig capaciteit meer hebben. Dat wordt dan meestal in Ah uitgedrukt. Je kunt vrij eenvoudig een indruk krijgen van de nog aanwezige capaciteit door er bijvoorbeeld een 12V, 50W halogeenlamp aan te hangen en dan te meten hoeveel er van de spanning overblijft. Zakt de spanning in naar 12,3 V dan is de accu al een aanzienlijk deel van z'n capaciteit kwijt. Zakt de spanning tot onder de 12 V dan is de accu 'op'.

De accutesters die bedrijven gebruiken werken op hetzelfde principe. Alleen vraagt een apparaatje dat ook meet dan een zekere capaciteit van de accu en geeft dan vervolgens een waarde op een schermpje.
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 17:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 16:09 #1559423

zeilbootje schreef :

Dus dan kan je aan puur de voltage meten nog niet te weten komen of the accu is goede staat is. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Dat heb je goed.
Je kan er wel aan zien hoe vol geladen hij is, maar niet wat de capaciteit (in Ah) is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 13 mei 2024 17:01 #1559442

Dank voor jullie support. Het een en ander gaat steeds duidelijker worden hoe het werkt en wat ik kan doen om te meten en te testen. Super de support. Nogmaals dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:01 #1560427

Zojuist een meeting gedaan. Hieronder in Excel de resultaten:



Over een tijdsbestek van 4 uur, diverse apparaten aan laten staan, koelkast, plotter, meters, log gevers etc. en om de zoveel tijd de kraan aangedaan zodat de waterpomp aansloeg. Deze trekt wel wat stroom. Aan het begin waren de accu's vol.

Duidelijk is te zien dat de spanning enorm inzakt als de water pomp aangaat. Het lijkt er dus op dat de accu's kapot zijn. Delen jullie dezelfde mening?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:15 #1560430

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13349
2 V zakken bij 7A lijkt nergens op
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:18 #1560431

sy helios schreef :
2 V zakken bij 7A lijkt nergens op

Hoe moet ik dit lezen? Dat dit voor normale/goede accu's niet gebeurt? Of dat het normaal is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:21 #1560432

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14562
Twee zaken vallen op.
- Accu snel leeg. De accu's zouden op zijn minst 4 uur lang 25A moeten kunnen leveren zonder onder de 11,5 volt te zakken.
- Je begint met een spanning van 13,45. Is er dan een lader nog aangesloten ? Als dat zo is dan is dat behoorlijk laag. Daarmee dus de mogelijke oorzaak van het vroegtijdig stuk gaan van je accu's
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:22 #1560434

In het Excel noem ik "Display", daarmee bedoel ik het VDO display dat in mijn boot zit. Dat scherm laat het voltage en stroom verbruik zien. Hoe dat gemeten wordt weet ik (nog) niet.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:23 #1560435

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13349
zeilbootje schreef :
sy helios schreef :
2 V zakken bij 7A lijkt nergens op

Hoe moet ik dit lezen? Dat dit voor normale/goede accu's niet gebeurt? Of dat het normaal is?
niet normaal bedoel ik
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:24 #1560436

3Noreen schreef :
Twee zaken vallen op.
- Accu snel leeg. De accu's zouden op zijn minst 4 uur lang 25A moeten kunnen leveren zonder onder de 11,5 volt te zakken.
- Je begint met een spanning van 13,45. Is er dan een lader nog aangesloten ? Als dat zo is dan is dat behoorlijk laag. Daarmee dus de mogelijke oorzaak van het vroegtijdig stuk gaan van je accu's

Het lijkt er idd op dat de Accu's op zijn. De accu lader stond uit.

De accu lader staat nu weer aan, het voltage op het display staat op 13.1. Is dat te laag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:40 #1560440

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7137
zeilbootje schreef :
3Noreen schreef :
Twee zaken vallen op.
- Accu snel leeg. De accu's zouden op zijn minst 4 uur lang 25A moeten kunnen leveren zonder onder de 11,5 volt te zakken.
- Je begint met een spanning van 13,45. Is er dan een lader nog aangesloten ? Als dat zo is dan is dat behoorlijk laag. Daarmee dus de mogelijke oorzaak van het vroegtijdig stuk gaan van je accu's

Het lijkt er idd op dat de Accu's op zijn. De accu lader stond uit.

De accu lader staat nu weer aan, het voltage op het display staat op 13.1. Is dat te laag?

ja agm accu,s moeten een laadspanning hebben tussen de 14,4 en 14,8 volt met een gemiddelde laadstroom van ongeveer 20 procent van de ampere capaciteit van de accu.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanboord - Accu's snel leeg! Aanpak? 17 mei 2024 12:44 #1560441

b100 schreef :
zeilbootje schreef :
3Noreen schreef :
Twee zaken vallen op.
- Accu snel leeg. De accu's zouden op zijn minst 4 uur lang 25A moeten kunnen leveren zonder onder de 11,5 volt te zakken.
- Je begint met een spanning van 13,45. Is er dan een lader nog aangesloten ? Als dat zo is dan is dat behoorlijk laag. Daarmee dus de mogelijke oorzaak van het vroegtijdig stuk gaan van je accu's

Het lijkt er idd op dat de Accu's op zijn. De accu lader stond uit.

De accu lader staat nu weer aan, het voltage op het display staat op 13.1. Is dat te laag?

ja agm accu,s moeten een laadspanning hebben tussen de 14,4 en 14,8 volt met een gemiddelde laadstroom van ongeveer 20 procent van de ampere capaciteit van de accu.

Aha, thanks. Dit is dan waarschijnlijk de reden dat na een kleine 3 jaar de accu's op zijn. Jammer. Dus moet de lader gaan aanpassen als ik AGM accu's wil plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl