zeilbootje schreef :
Dank voor de snelle reacties. Uiteraard ben ik al druk aan het zoeken naar andere discussies en info.
@Wadloper: wat bedoel je met TS?
'Topic Starter'. Jij dus, in dit geval. Op ZF een redelijk gebruikelijke term.
Multimeter is zeker weten aanboord en heeft vaak al geholpen met het oplossen van problemen.
Mooi. Dan kun je al wat meten.
Wat ik graag zou willen leren begrijpen is de status van de accu. Ik kan het voltage meten, maar wat zegt dat dan? Dat zou ik graag willen weten. En moet ik meten wanneer de accu's vol zijn, half leeg of ......
Dat had je al kunnen weten als je wat oude draadjes had bekeken.
Al heel vaak is namelijk het tabelletje voorbij gekomen waarin spanning wordt gerelateerd aan ladingstoestand. 12,8 - 12,9 V is volledig vol.
12,4 - 12,5 is half vol. Beneden de 12 V kan de accu als leeg worden beschouwd.
De theoretici onder ons willen dan graag nog even met een zuurweger aan de gang (is met gesloten accu's niet eens mogelijk), maar in de praktijk is de spanning met de accu in rust (dus alle verbruikers uitgeschakeld) een tamelijk betrouwbare maatstaf.
Als de accu geladen wordt en hij heeft een uurtje een spanning van 14,4 V, dan mag je er van uitgaan de accu volledig geladen is.
Idd, hoe de accu's geladen worden, alles op 1 uitput of heeft de laders meerdere outputs, dat is iets wat ik nog niet uitgezocht heeft. Ik hoop dat de lader verschillende uitgangen heeft zodat verschillende types geconfigureerd kunnen worden. Echter ik heb maar 1 dip switch gevonden waarmee je de accu type kan configureren. Dat suggereert maar 1 uitganeg, en dan zitter er verschillende accu types op 1 en dezelfde lader uitgang, is dat goed of slecht?
Als het verschillende types zijn (alles AGM, of niet?) is het niet ideaal. Ik neem ook aan dat er diverse accu's parallel geschakeld staan, als je een normaal 12 V-systeem hebt. In dat geval is het belangrijk dat de accu's van hetzelfde type zijn en dezelfde leeftijd en conditie hebben. Daarom dus ook de individuele accu's (losgekoppeld uit het systeem) meten.
Als je jezelf echt in de materie wilt verdiepen:
www.victronenergy.nl/upload/do...Altijd-Stroom-NL.pdf