Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer LifePo4 vragen van een dummy

Weer LifePo4 vragen van een dummy 28 mrt 2025 19:06 #1617902

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Poosje stil geweest in afwachting van de accu.
Intussen in de oude situatie de scheidingsdiode verwijderd. Dynamo laadt nu alleen startaccu. Veel kabels vernieuwd, met name de massakabels maakten matige indruk, lelijk aangeknepen ogen enzo.

Victron Smartshunt gemonteerd. Handig zeg. Met een poosje meten kan ik betere inschatting maken wat de diverse verbruikers daadwerkelijk verbruiken.

De LifePo4 batterij is binnen. Met BT.





Thuis aan de nieuwe Victron IP22 lader gezet om hem de eerste keer volledig te laden.
Ik heb nog een vraag over de instellingen van de lader. "Expertmodus" gekozen, eigen voorinstelling gemaakt (en "Pepers" genoemd).

Is het zo goed?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 29 mrt 2025 11:10 #1617966

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3692
Peper verwacht geen problemen, als die 13,8V de eindlaadspanning voor de accu is. Zonder 'staartstroom' zulje er niet veel aan kapot kunnen maken.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 29 mrt 2025 13:45 #1617981

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Peper schreef :
Peper verwacht geen problemen, als die 13,8V de eindlaadspanning voor de accu is. Zonder 'staartstroom' zulje er niet veel aan kapot kunnen maken.

Top! Dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 30 mrt 2025 18:55 #1618210

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Hoera, alles is gemonteerd.

280Ah Wattcycle LifePo4 accu met BT.
Victron Samrtshunt
Victron Smart MPPT aan 60Wp richtbaar zonnepaneel.
Victron IP22 30A walstroomlader. Met schakelaar aan de walstroomkant om alleen te laden als ik dat wil.

Motor en startaccu geheel los van de huishoudaccu.

Laders op max 13,8V ingesteld.

Testen maar! Veel en lang varen is verplicht nu.

DC-DC lader is qua plaats voorzien, maar ik ga het eerst zonder proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 mrt 2025 10:12 #1618281

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3692
Kijk ook of de lader niet meer dan 13,8V levert! Op de accupolen meten! En veel plezier ermee!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 mrt 2025 18:45 #1618368

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Peper schreef :
Kijk ook of de lader niet meer dan 13,8V levert! Op de accupolen meten! En veel plezier ermee!

Aha nameten, daar had ik dan weer niet aan gedacht. Ga ik doen, dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 09:09 #1618422

Mooie oplossingen hier. Ik zit met een vraag en kon zo snel niet zien of dit hier besproken is.

Ik overweeg om de (lood) service accu te vervangen met zo'n Litime.de LFP. Ze zijn inmiddels behoorlijk betaalbaar geworden zie ik. Mijn huidige service accu trekt het nog wel, maar de samen met het elektrische verbruik van de nieuwe dieselkachel is een LFP met net iets meer capaciteit wel fijn, en ik verwacht dat de huidige service accu toch al bijna end-of-life gaat naderen.

Een DC-DC lader tussen de start (Lood) & service (LFP) accu overweeg ik dan nog. Mogelijk laat ik dit eerst achterwege omdat ik al prima solar voorziening heb. Mocht ik het toch doen, wordt het een Orion XS. Ik dacht eerst voor de oude voordeligere Orion Tr te gaan, maar ik heb laatst bij Obelink beide (de oude Tr en nieuwe XS) in handen gehad, wát een verschil in formaat en gewicht zeg! Zo'n Orion Tr is in vergelijking echt een lomp groot/zwaar ding, dat wordt hem dus niet voor mijn kleine 26ft bootje.

Nu de hamvraag: hoe doen jullie het noodstart/starthulp? In geval van nood kan nu nog simpel de motor starten via mijn service accu. Met een LFP is dat sowieso al lastiger vanwege de beperkte ontlaadstroom. Ik verlies die mogelijkheid dus lijkt het nu. Hoe doen jullie dit? Heb je dan weer een extra backup lood startaccu? Sowieso heb je bij een DC/DC lader geen omkeer/starthulp functie volgens mij.

Een backup accu voor het starten is IMO wel fijn. Bijvoorbeeld als je een haven vanaf zee nadert, maar evengoed op simpelweg op een druk PM-kanaal met naderende vrachtschepen. Ik wil liever geen 3e accu als backup startaccu.

Lang verhaal kort; een LFP service accu lokt wel maar ik verlies de simpele backup startmogelijkheid die ik nu heb?


Mijn situatie:
- Startaccu, service/huishoud accu, alles momenteel nog lood. Geen identieke accu's (startaccu is kleinere capaciteit).
- De start accu heb ik net vervangen door een nieuwe (gewone sealed/lood) startaccu dus die kan weer een poos mee.
- Startaccu wordt geladen door de dynamo van de kleine yanmar diesel.
- Solar + Victron smart MPPT op service accu (is op deze manier voor elke vaartocht altijd vol).
- Ik gebruik bijna nooit walstroom. Alleen tijdens langere vakanties (in sporadische gevallen dat we genoodzaakt zijn om in jachthavens overnachten), in dat geval kan ik de service accu bijladen via zo'n bekende Victron bluesmart IP65 lader.
- Standenschakelaar (1/2/both). Geen cyrix.
- Ik kan nu in geval van nood (als de startaccu), de motor dus altijd nog simpel starten met de serviceaccu. Én de service accu op die manier bijladen mocht dat nodig zijn.
- De meeste huishoud+apparatuur verbruikers schakelen nu ook nog mee met de standenschakelaar, maar ik ben van plan om alle verbruikers altijd op de service accu te doen. Dus de startaccu wordt straks dan enkel en alleen nog voor starten van de dieselmotor.
- Ik zet de schakelaar terug op service/huishoud na het uitdoen van de motor.

Na LFP plaatsing kan (moet) de standenschakelaar wel weg. Maar ik heb dus ook geen backup meer om te starten..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 09:23 #1618425

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1347
Mijn Litime kan 200A continue leveren, dat is toch wel genoeg om mee te kunnen starten?
Als je een 100AH litime koopt kan die 100A continue en 25A piek gedurende 5 seconde.
Je zou even moeten kijken wat het starten aan stroom trekt maar dat zou mogelijk ook kunnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 09:54 #1618437

@Ischip hoe ziet jouw schakeling er dan uit om starthulp te realiseren vanuit je LFP service accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 10:00 #1618441

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1347
jvanakker schreef :
@Ischip hoe ziet jouw schakeling er dan uit om starthulp te realiseren vanuit je LFP service accu?

Ik heb de loodaccu een op een vervangen door een Lifepo4 maar nu wel met een zekering bij de accu zelf (die had ik niet).
Het laden met de dynamo heb ik afgekoppeld (komt later wellicht terug met een dc-dc).

Ik heb een schakelaar (die zat er al) die de startaccu en lifpo4 accu parallel kan zetten. Maar dan gaat de stroom door de zekering bij de accu en die heb ik redelijk laag gehouden (80A dacht ik) dus die gaat eer mogelijk aan als ik op de lifepo4 accu zou willen starten.

Dus nu even geen oplossing, ik zat te denken om gewoon startkabels beschikbaar te hebben maar het heeft geen prio voor mij. Bij nood vind ik zeker een oplossing.
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 10:01 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 10:26 #1618445

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Hier een keuze schakelaar, zie cyaan cirkel in schema. Zo'n ouderwetse 1-2-off-both schakelaar waar ik de both-functie uit gesloopt heb door een koperen plaatje te verwijderen. Want start accu echt parallel aan de lifepo4 zou flinke stromen kunnen geven, ook met een startkabel.


Ik heb dat overigens zoals je kan zien in schema ook andersom: servicegroepen omschakelen tussen lifepo4 en lood.

Denk wel aan een eventuele BMS als daar de stroom door heen gaat. Mijn BMS zou 100A moeten kunnen dus niet heel ruim bemeten. Ik heb sowieso een overrule schakelaar (gele cirkel in schema) om de BMS te omzeilen maar die ook omzetten bij starten is wel verstandig. Als je er aan denkt...
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 10:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 02 apr 2025 15:24 #1618658

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Goh. De huishoudaccu als starthulp voor de startaccu. Daar heb ik in de nieuwe situatie ook geen rekening mee gehouden. Niet zo slim want ik heb wel bewust startkabels aan boord om in de oude situatie de start- en huishoudaccu parallel te kunnen zetten.

Dat is jammer, want ik heb de LFP op de pluspool gezekerd. En de polen van de LFP zitten netjes verstopt vlak onder het polyester van de ruimte waar hij in staat. Daar kan ik niet zomaar bij met een startkabel.

Ik kan eventueel wel een startkabelklem aan de LFP-kant op de hoofdschakelaar zetten, andere kant op de startaccu.
BMS gaat (in theorie) tot 200A, zekering op de pluspool is 150A en daar gaat de startstroom-LFP-startaccu-motor dan wel doorheen.

Motor is 18pk VP MD2020B.

Twee vragen heb ik:

Gaat er dan meer dan 150A lopen?
Moet ik ook nog de massakant met startkabel verbinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 02 apr 2025 16:11 #1618665

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1073
Hier ook een litime die 200a kan leveren en heel kort ook meer. De zekering op de start accu is 200a mes is leeft al heel lang, dus die 200 a moet goed gaan met startkabel. 24 pk motortje.
Toen de 2e auto er uit ging heb ik de starthulp (ook lithium) in de boot gelegd, die slingerde ook een bijna 100pk diesel aan.
Nog nooit hoeven te gebruiken in de boot
Ik kom er ook wel zonder 12both of cyrix oplossing voor als de startaccu leeg is, dan heeft de smartshunt ook al gepiept.
Zwengeltje is er ook nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 02 apr 2025 18:21 #1618687

Ik heb een simplistisch interlocking systeem gebouwd met "drie schakelaars twee sleutels". Je kunt hierdoor niet onbedoeld beide accu's parallel zetten (daarvoor zou je drie sleutels moeten hebben, die derde sleutel heb ik weggegooid).

Hiermee kun je kiezen:
-alles uit
-boordsysteem op service accu; motor op start accu
-alles op start accu
-alles op service accu





Maar een paar startkabels voldoen natuurlijk ook prima ingeval van nood, al staan de accu's dan even parallel...
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 18:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 02 apr 2025 18:35 #1618695

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
KoertRM schreef :
Gaat er dan meer dan 150A lopen?
Heel kort wel. Maar de praktijk leert hier dat de 160A meszekeringen (gG, redelijk traag) in het startcircuit zich hier al een jaar of 12 prima houden zonder 1 keer de geest te geven met een 1,4kw startmotor.
Er heeft zelfs kort een 80A bij de oude motor (1,0 kw startmotor) in gezeten en dat heeft ook gehouden.
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 18:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 02 apr 2025 18:44 #1618697

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Nachtvlinder schreef :
Maar een paar startkabels voldoen natuurlijk ook prima ingeval van nood, al staan de accu's dan even parallel...
Met een redelijk lege lifepo4 en een volle startaccu heb ik dat 1 keer gedaan en doe ik niet zo snel meer. Vonken, startkabel die zichzelf probeerde vast te lassen. Een flinke en lege lifepo4 wil veel opnemen en een startaccu kan dat ook geven...
Andersom komt waarschijnlijk vaker voor en heb ik nog niet geprobeerd. Wellicht gaat dat beter omdat de stroom dan wordt begrenst door wat de startaccu kan opnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 02 apr 2025 19:16 #1618703

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1347
In een noodsituatie is de plus van de startaccu zo losgemaakt.
En dan de startkabel op de kabel die op de plus van de startaccu zat.

Maar inderdaad goed om te weten en er rekening mee te houden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 02 apr 2025 19:19 #1618705

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Philip schreef :
Nachtvlinder schreef :
Maar een paar startkabels voldoen natuurlijk ook prima ingeval van nood, al staan de accu's dan even parallel...
Met een redelijk lege lifepo4 en een volle startaccu heb ik dat 1 keer gedaan en doe ik niet zo snel meer. Vonken, startkabel die zichzelf probeerde vast te lassen. Een flinke en lege lifepo4 wil veel opnemen en een startaccu kan dat ook geven...
Andersom komt waarschijnlijk vaker voor en heb ik nog niet geprobeerd. Wellicht gaat dat beter omdat de stroom dan wordt begrenst door wat de startaccu kan opnemen.

Dat is ook mijn idee. Het gaat om de "nood"situatie dat de startaccu te leeg is om de motor te starten. Dat je dan met hulp van de LFP de motor start.

Andersom: LFP leeg en wel een volle startaccu; dan kun je rustig de tijd nemen de plus van de lfp los te nemen en de startaccu op je instrumenten aan te sluiten als dat perse nodig is. Desnoods met draaiende motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 05 apr 2025 12:03 #1619016

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Was toch nog aan het labelen. Gelijk maar een voorziening gemaakt voor het geval van lege startaccu.
Rode startkabel flink ingekort. (Wat een waaierbomenspul is dat zeg).
Getest met succes. 1 tang op hoofdschakelaar aan de motorkant. 1 tang op de hoofdschakelaar aan de LFP kant.
Kabel zit er maar kort op, wordt niet heet. 150A zekering op pluspool LFP heeft het ook gehouden.

Instructie erbij gelabeld. Ik hoop het nooit nodig te hebben, heb het nooit nodig gehad, maar ik ben mijn plan vast vergeten in de mogelijke stress van het moment.



Nu ga ik weer tevreden in de zon zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 11 aug 2025 17:52 #1642748

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Een update/evaluatie na een paar maanden gebruik.
Om kort te gaan: primadeluxe! houden zo!

Nog even mijn systeem samengevat:

280Ah Wattcycle LifePo4 accu met bluetooth.
Victron Smartshunt
Victron Smart MPPT aan 60Wp richtbaar zonnepaneel.
Victron IP22 30A walstroomlader. Met schakelaar aan de walstroomkant om alleen te laden als ik dat wil.

Motor en startaccu geheel los van de huishoudaccu.
Laders op max 13,8V ingesteld.

Onder meer vier weken op vakantie geweest juni/juli. Via zee naar Wad en IJsselmeer. Maar een paar dagen echt warm weer. Alles in dagtochten overdag.
Verreweg de grootste gebruiker is de koelkast, die heeft nu alle tijd aan gestaan. Dat deed ik voorheen met de loodhuishoudaccu niet. De LFP ging echt dagen mee zonder walstroomlader. Het zonneladen verlengt in die periode van het jaar natuurlijk ook. Ik heb de SOC niet verder dan 40% laten dalen, toen was het al zes dagen na de laatste walstroomlading.

De bluetooth van de (BMS van) de accu vind ik wel fijn. Daar kan ik het voltage per cel zien. Bovendien geeft die soms een wat andere SOC dan de Smartshunt (die vindt de accu wat sneller leeg gaan).

De Smartshunt geeft ook het voltage van de startaccu en daarmee een klein beetje info van diens toestand.

Het laden met dynamo (via DC/DC) van de huishoudaccu heb ik nog helemaal niet gemist. De proef van de pudding gaat zijn deelname aan Singlehanded in oktober: weinig zonnestroom, veel (navigatie)verlichting. Die stuurautomaat staat nu toch al heel vaak aan.

Fit and forget is het natuurlijk niet. Ik let wel op of ik de zonnelader aan of uit heb staan (als ik een paar dagen niet aan boord ben gaat die uit). Als de walstroomlader klaar is met de bulklading en overgaat op absoptie en de BT van de accu geeft 100% SOC aan gaat de lader weer uit. Moet je wel op letten.

Achteraf zou ik geen schakelaar meer in de walstroomkabel van de lader zetten, kan er goed genoeg bij om de stekker er even in te steken of uit te halen.

Ik zie dat Wattcycle nu al een 314Ah LiFePo4 accu heeft in hetzelfde formformat voor net iets minder euros! Dat is wel frustrerend als je daar gevoelig voor bent.

Die instructies ter plaatse wat te doen bij uitval van start- of huishoudaccu vind ik zelf erg verstandig. Ik was allang weer vergeten hoe ik dat zou doen toen ik er weer eens over na ging denken.

Benieuwd naar mijn ervaringen in najaar en winter. Oja de nazomer eerst nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 11 aug 2025 18:13 #1642755

Interessant om te lezen Koert. En leuk dat mijn oude dummy draadje nog steeds nieuwe inzichten oplevert. Net als jij, lees ik van veel mensen dat zij -met lfp's- het laden via de dynamo niet meer nodig hebben. Wellicht is dat bij mij ook wel zo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze zomer nog te veel in marina's heb gelegen met walstroom, om uit te proberen hoe lang die lfp's (2 x 100ah) nou meegaan. Ik heb ook geen shunt om precies te zien hoeveel juice er nog in zit. Maar aan het voltage van de lfp's te zien, heb ik ze nog niet erg diep ontladen. Het laden via de dynamo werkt wel naar behoren. Verder heb ik net als jij een noodstartvoorziening, met één knop, om te starten met de lfp's erbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 11 aug 2025 19:30 #1642777

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
Ja André, jouw dummy draadje heeft me goed op weg geholpen. Ook als duwtje om er echt eens aan te beginnen!

Ik vind het ook leuk om te zien dat we in dezelfde tijd, misschien wel met dezelfde (beperkte) inzichten toch op flink andere systemen komen. Je moet ook deels voort met wat je al hebt, he. En welke praktische ruimte je hebt.

Zijn we nog allebei tevreden ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 11 aug 2025 20:15 #1642799

Klopt! zoveel wensen als er zijn, zoveel verschillende technische oplossingen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 17 aug 2025 20:18 #1643957

Even een update. Ik ontdekte op het Redit platform dat mijn beide lfp's via bluetooth en een appje uite te lezen zijn! Super handig. Ik heb bij wijze van experiment dit weekend (tripje Le HAvre-Deauville en terug) eens de boot 24 uur niet aan de walstroom gelegd. Gebruikers (koelkast, lampjes, etc. ) aangelaten, en ook de waterkoker en nespresso gebruikt. Na 24 uur waren beide Lfp's ongeveer op 85% van de capaciteit.

Lijkt me een prima score. Zou ik dat verbruik lineair door mogen trekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 13:35 #1644058

Iets concreter: met dezelfde verbruikers en inzet daarvan, neemt de SOC van de lfp's lineair af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl