Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer LifePo4 vragen van een dummy

Weer LifePo4 vragen van een dummy 28 mrt 2025 19:06 #1617902

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Poosje stil geweest in afwachting van de accu.
Intussen in de oude situatie de scheidingsdiode verwijderd. Dynamo laadt nu alleen startaccu. Veel kabels vernieuwd, met name de massakabels maakten matige indruk, lelijk aangeknepen ogen enzo.

Victron Smartshunt gemonteerd. Handig zeg. Met een poosje meten kan ik betere inschatting maken wat de diverse verbruikers daadwerkelijk verbruiken.

De LifePo4 batterij is binnen. Met BT.





Thuis aan de nieuwe Victron IP22 lader gezet om hem de eerste keer volledig te laden.
Ik heb nog een vraag over de instellingen van de lader. "Expertmodus" gekozen, eigen voorinstelling gemaakt (en "Pepers" genoemd).

Is het zo goed?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 29 mrt 2025 11:10 #1617966

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3665
Peper verwacht geen problemen, als die 13,8V de eindlaadspanning voor de accu is. Zonder 'staartstroom' zulje er niet veel aan kapot kunnen maken.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 29 mrt 2025 13:45 #1617981

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Peper schreef :
Peper verwacht geen problemen, als die 13,8V de eindlaadspanning voor de accu is. Zonder 'staartstroom' zulje er niet veel aan kapot kunnen maken.

Top! Dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 30 mrt 2025 18:55 #1618210

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Hoera, alles is gemonteerd.

280Ah Wattcycle LifePo4 accu met BT.
Victron Samrtshunt
Victron Smart MPPT aan 60Wp richtbaar zonnepaneel.
Victron IP22 30A walstroomlader. Met schakelaar aan de walstroomkant om alleen te laden als ik dat wil.

Motor en startaccu geheel los van de huishoudaccu.

Laders op max 13,8V ingesteld.

Testen maar! Veel en lang varen is verplicht nu.

DC-DC lader is qua plaats voorzien, maar ik ga het eerst zonder proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 mrt 2025 10:12 #1618281

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3665
Kijk ook of de lader niet meer dan 13,8V levert! Op de accupolen meten! En veel plezier ermee!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 mrt 2025 18:45 #1618368

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Peper schreef :
Kijk ook of de lader niet meer dan 13,8V levert! Op de accupolen meten! En veel plezier ermee!

Aha nameten, daar had ik dan weer niet aan gedacht. Ga ik doen, dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 09:09 #1618422

Mooie oplossingen hier. Ik zit met een vraag en kon zo snel niet zien of dit hier besproken is.

Ik overweeg om de (lood) service accu te vervangen met zo'n Litime.de LFP. Ze zijn inmiddels behoorlijk betaalbaar geworden zie ik. Mijn huidige service accu trekt het nog wel, maar de samen met het elektrische verbruik van de nieuwe dieselkachel is een LFP met net iets meer capaciteit wel fijn, en ik verwacht dat de huidige service accu toch al bijna end-of-life gaat naderen.

Een DC-DC lader tussen de start (Lood) & service (LFP) accu overweeg ik dan nog. Mogelijk laat ik dit eerst achterwege omdat ik al prima solar voorziening heb. Mocht ik het toch doen, wordt het een Orion XS. Ik dacht eerst voor de oude voordeligere Orion Tr te gaan, maar ik heb laatst bij Obelink beide (de oude Tr en nieuwe XS) in handen gehad, wát een verschil in formaat en gewicht zeg! Zo'n Orion Tr is in vergelijking echt een lomp groot/zwaar ding, dat wordt hem dus niet voor mijn kleine 26ft bootje.

Nu de hamvraag: hoe doen jullie het noodstart/starthulp? In geval van nood kan nu nog simpel de motor starten via mijn service accu. Met een LFP is dat sowieso al lastiger vanwege de beperkte ontlaadstroom. Ik verlies die mogelijkheid dus lijkt het nu. Hoe doen jullie dit? Heb je dan weer een extra backup lood startaccu? Sowieso heb je bij een DC/DC lader geen omkeer/starthulp functie volgens mij.

Een backup accu voor het starten is IMO wel fijn. Bijvoorbeeld als je een haven vanaf zee nadert, maar evengoed op simpelweg op een druk PM-kanaal met naderende vrachtschepen. Ik wil liever geen 3e accu als backup startaccu.

Lang verhaal kort; een LFP service accu lokt wel maar ik verlies de simpele backup startmogelijkheid die ik nu heb?


Mijn situatie:
- Startaccu, service/huishoud accu, alles momenteel nog lood. Geen identieke accu's (startaccu is kleinere capaciteit).
- De start accu heb ik net vervangen door een nieuwe (gewone sealed/lood) startaccu dus die kan weer een poos mee.
- Startaccu wordt geladen door de dynamo van de kleine yanmar diesel.
- Solar + Victron smart MPPT op service accu (is op deze manier voor elke vaartocht altijd vol).
- Ik gebruik bijna nooit walstroom. Alleen tijdens langere vakanties (in sporadische gevallen dat we genoodzaakt zijn om in jachthavens overnachten), in dat geval kan ik de service accu bijladen via zo'n bekende Victron bluesmart IP65 lader.
- Standenschakelaar (1/2/both). Geen cyrix.
- Ik kan nu in geval van nood (als de startaccu), de motor dus altijd nog simpel starten met de serviceaccu. Én de service accu op die manier bijladen mocht dat nodig zijn.
- De meeste huishoud+apparatuur verbruikers schakelen nu ook nog mee met de standenschakelaar, maar ik ben van plan om alle verbruikers altijd op de service accu te doen. Dus de startaccu wordt straks dan enkel en alleen nog voor starten van de dieselmotor.
- Ik zet de schakelaar terug op service/huishoud na het uitdoen van de motor.

Na LFP plaatsing kan (moet) de standenschakelaar wel weg. Maar ik heb dus ook geen backup meer om te starten..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 09:23 #1618425

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Mijn Litime kan 200A continue leveren, dat is toch wel genoeg om mee te kunnen starten?
Als je een 100AH litime koopt kan die 100A continue en 25A piek gedurende 5 seconde.
Je zou even moeten kijken wat het starten aan stroom trekt maar dat zou mogelijk ook kunnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 09:54 #1618437

@Ischip hoe ziet jouw schakeling er dan uit om starthulp te realiseren vanuit je LFP service accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 10:00 #1618441

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
jvanakker schreef :
@Ischip hoe ziet jouw schakeling er dan uit om starthulp te realiseren vanuit je LFP service accu?

Ik heb de loodaccu een op een vervangen door een Lifepo4 maar nu wel met een zekering bij de accu zelf (die had ik niet).
Het laden met de dynamo heb ik afgekoppeld (komt later wellicht terug met een dc-dc).

Ik heb een schakelaar (die zat er al) die de startaccu en lifpo4 accu parallel kan zetten. Maar dan gaat de stroom door de zekering bij de accu en die heb ik redelijk laag gehouden (80A dacht ik) dus die gaat eer mogelijk aan als ik op de lifepo4 accu zou willen starten.

Dus nu even geen oplossing, ik zat te denken om gewoon startkabels beschikbaar te hebben maar het heeft geen prio voor mij. Bij nood vind ik zeker een oplossing.
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 10:01 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 01 apr 2025 10:26 #1618445

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8174
Hier een keuze schakelaar, zie cyaan cirkel in schema. Zo'n ouderwetse 1-2-off-both schakelaar waar ik de both-functie uit gesloopt heb door een koperen plaatje te verwijderen. Want start accu echt parallel aan de lifepo4 zou flinke stromen kunnen geven, ook met een startkabel.


Ik heb dat overigens zoals je kan zien in schema ook andersom: servicegroepen omschakelen tussen lifepo4 en lood.

Denk wel aan een eventuele BMS als daar de stroom door heen gaat. Mijn BMS zou 100A moeten kunnen dus niet heel ruim bemeten. Ik heb sowieso een overrule schakelaar (gele cirkel in schema) om de BMS te omzeilen maar die ook omzetten bij starten is wel verstandig. Als je er aan denkt...
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 10:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl