Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer LifePo4 vragen van een dummy

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 10:10 #1646691

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29205
Hans V schreef :
De meeste zeilers hebben ook helemaal geen interesse om zich de benodigde kennis eigen te maken, die willen gewoon zeilen en zo min mogelijk klussen. En dat is natuurlijk helemaal OK.

Dit vind ik om meerdere redenen een discutabele uitspraak.
Of het inderdaad zo is dat de meeste zeilers helemaal geen interesse hebben om zich de benodigde kennis eigen te maken, lijkt me een vraag die niet eenduidig met 'ja' te beantwoorden is.
Er lijkt vooral een groep te zien die zich er niet van bewust is dat het het onderhoud en beheer van een zeilboot met alle toeters en bellen van tegenwoordig iets heel anders is dan het beheer en onderhoud van een auto. In het laatste geval mag je veronderstellen dat een dealer/garage je het volledige pakket uit handen neemt en dat doet met een hoge mate van vakkennis. Iets wat mede wordt afgedwongen door de jaarlijkse APK-keuring.
Ik ken geen watersportbedrijven die je dat volledige pakket bieden. Zeker niet als het gaat om zaken als de electrische installatie, de electronica, de verstaging en meer fijngevoelige zaken. Bovendien heb ik twijfels over de vakbekwaamheid in de watersportbranche, die van bedrijf tot bedrijf sterk verschilt.

Of die desinteresse in techniek helemaal OK is, lijkt mij ook te betwisten.
Persoonlijk huldig ik de mening van de schrijver Robert Pirsig, die in Zen en de kunst van het motoronderhoud een land breekt voor het niet alleen genieten van de mogelijkheden die de techniek je biedt, maar, als er onverhoopt eens wat dwars zit, ook de moed op te brengen om je te verdiepen in wat er dwars zit en daar vervolgens een oplossing voor te bedenken en je niet te verbergen acht de houding 'daar heb ik geen verstand en dat hoef ik niet te weten'.

Er wordt nog wel eens geroepen dat een boot zo zeewaardig is als zijn bemanning.
Wat mij betreft strekt die zeewaardigheid zich ook uit tot een zekere kennis va het vaartuig waarmee je op pad bent en een bepaalde basale kennis die je in staat stelt zekere problemen op te lossen en zo veilig thuis te komen, zonder bij het eerste hinderpaaltje meteen om hulp te roepen.
Kennis van de boot, zijn systemen, eigenaardigheden vergroot ook het zelfvertrouwen en de zielerust tijdens het varen.
Ik kan het derhalve iedereen aanraden zoveel kennis te verwerven als praktisch mogelijk is en je daarvoor niet af te sluiten.
Het interesse- en kennis-niveau hier op ZF is niet representatief voor de totale groep watersporters.

Dat is ongetwijfeld wèl een feit. Maar het is ook de reden dat er hier een vrij constante vraag naar kennis is van zeilers met een lager kennis-niveau, die dat niveau kennelijk willen verhogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 11:06 #1646703

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 256
3Noreen schreef :
Booty24 schreef :
Je hoeft je geen zorgen te maken dat die per ongeluk de loodaccu leeg trekt. (Er zijn draadjes over uitzonderlijke gevallen waarin dat zou kunnen). De loodaccu is backup. Als deze leeggetrokken zou zijn dan zit de lading in de lfp!

Alleen zo jammer dat een gedeeltelijk ontladen loodaccu als je die laat staan stuk gaat.

Zou een dc-dc lader in omgekeerde richting niet de oplossing zijn. Als je beschikt over voldoende lfp geef je met de dc/dc float-spanning aan de startbatterij van de motor ? Heb voor de motor twee optima redtop's parallel geschakeld om te starten. In de haven hangen ze mee aan de tweede uitgang van de lader maar als ik de huishoud vervang door lfp gaat kan dat niet meer. Lader instellen voor lfp en de tweede uitgang kan ik niet apart programmeren voor spiral cell. Bedoeling is zelfs de lfp niet te laden als er niet gezeild wordt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 12:12 #1646717

@Wadloper
Persoonlijk huldig ik de mening van de schrijver Robert Pirsig, die in Zen en de kunst van het motoronderhoud een land breekt voor het niet alleen genieten van de mogelijkheden die de techniek je biedt, maar, als er onverhoopt eens wat dwars zit, ook de moed op te brengen om je te verdiepen in wat er dwars zit en daar vervolgens een oplossing voor te bedenken en je niet te verbergen acht de houding 'daar heb ik geen verstand en dat hoef ik niet te weten'.

Leuk dat je Pirsig aanhaalt. Geweldig boek. Maar ook een echt jaren '70 boek. En hij heeft ook een beetje ongelijk gekregen. De motor waarmee hij op pad was had regelmatig aandacht en onderhoud nodig. Met de komst van de Japanse motoren, met o.a, elekronische ontsteking, betere interne componenten en grote onderhoudsintervallen, was dat eigenlijk niet meer zo. Zo leerden we af het onderhoud zelf te doen, en brachten we die zeldzame keren dat het nodig was, de motor of auto naar de garage.

Voor bootjes heb je nog wel een beetje gelijk. Je moet het echt wel een beetje zelf snappen. Ook omdat watersportbedrijven niet meer alles weten van een boot. Ik ben van huis uit geen technicus, maar heb wel een hoop bijgeleerd op dit vlak, puur omdat je met een boot wel moet, als het gaat om veiligheid, en het in de hand houden van kosten.
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 12:12 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 12:22 #1646720

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
En hij heeft ook een beetje ongelijk gekregen. De motor waarmee hij op pad was had regelmatig aandacht en onderhoud nodig. Met de komst van de Japanse motoren, met o.a, elekronische ontsteking, betere interne componenten en grote onderhoudsintervallen, was dat eigenlijk niet meer zo.

NU was de motor van Pirsig een Japanse motor. Een Honda CB450 bijgenaamd de Black Bomber.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 12:24 #1646722

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29205
AndreAzuree schreef :
@Wadloper
Persoonlijk huldig ik de mening van de schrijver Robert Pirsig, die in Zen en de kunst van het motoronderhoud een land breekt voor het niet alleen genieten van de mogelijkheden die de techniek je biedt, maar, als er onverhoopt eens wat dwars zit, ook de moed op te brengen om je te verdiepen in wat er dwars zit en daar vervolgens een oplossing voor te bedenken en je niet te verbergen acht de houding 'daar heb ik geen verstand en dat hoef ik niet te weten'.

Leuk dat je Pirsig aanhaalt. Geweldig boek. Maar ook een echt jaren '70 boek. En hij heeft ook een beetje ongelijk gekregen. De motor waarmee hij op pad was had regelmatig aandacht en onderhoud nodig. Met de komst van de Japanse motoren, met o.a, elekronische ontsteking, betere interne componenten en grote onderhoudsintervallen, was dat eigenlijk niet meer zo. Zo leerden we af het onderhoud zelf te doen, en brachten we die zeldzame keren dat het nodig was, de motor of auto naar de garage.

Dat is een wat merkwaardige redenering, naar mijn idee.
Het gegeven dat moderne motorfietsen electronische ontsteking hebben en grotere onderhoudsintervallen verandert toch niks aan de wenselijkheid/noodzaak om aandacht te hebben voor de techniek en werking van de motorfiets? Dat het onderhoud minder en eenvoudiger werd zou juist aan moeten sporen het zelf te doen.

Bovendien gaat Pirsig's boek niet alleen over motoronderhoud; het is slecht één van de kapstokken waaraan zijn verhaal is opgehangen. Het gaat ook over de definitie van kwaliteit in het algemeen en dingen de aandacht geven die ze nodig hebben.
In mijn optiek heeft Pirsig's visie dus weinig aan betekenis verloren. Het idee van zen is niet per definitie "jaren '70" en hoort ook niet per definitie bij de hippie-cultuur. Integendeel, zou ik willen zeggen. Het zen-boeddhisme is feitelijk een vrij strenge leer, waarin zelfdiscipline, verantwoordleijkheidsgevoel en focus en grote rol speelt.
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 12:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 12:27 #1646723

@Noreen: haha ja goed punt... maar de generatie die daarna kwam (ik denk vanaf de latere CB750 / 750 Nighthawk modellen) was denk ik veel moderner qua techniek, en onderhoudsbehoefte
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 12:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 12:33 #1646727

Dat is een wat merkwaardige redenering, naar mijn idee.
Het gegeven dat moderne motorfietsen electronische ontsteking hebben en grotere onderhoudsintervallen verandert toch niks aan de wenselijkheid/noodzaak om aandacht te hebben voor de techniek en werking van de motorfiets? Dat het onderhoud minder en eenvoudiger werd zou juist aan moeten sporen het zelf te doen.

Ja, de noodzaak om dingen zelf te doen wordt zeker minder. Ik geef je een ander voorbeeld: Ik heb ooit in 6 maanden een Toyota Landcruiser van Leiden naar midden-china gereden. Dwars door Europa, Midden-Oosten en Centraal-Azie. Heel veel bergwegen en ook woestijd. Ik had bij een bevriende Toyota dealer gevraagd: kun jij me in een middagje wat bij brengen qua techniek en onderhoud van deze auto? (11 jaar oud, en 130k op de teller). Zijn antwoord was: ik leer je in 20 min hoe je olie moet controleren, bougie vervangen en een luchtfilter kan schoon maken of verversen. Neem ook vooral niet veel gereedschap mee. Dat ding gaat niet kapot. En hij had eigenlijk gewoon gelijk ;)

Bovendien gaat Pirsig's boek niet alleen over motoronderhoud; het is slecht één van de kapstokken waaraan zijn verhaal is opgehangen. Het gaat ook over de definitie van kwaliteit in het algemeen en dingen de aandacht geven die ze nodig hebben.

Zeker, dat vind ik ook het leukste deel van het boek.
In mijn optiek heeft Pirsig's visie dus weinig aan betekenis verloren. Het idee van zen is niet per definitie "jaren '70" en hoort ook niet per definitie bij de hippie-cultuur. Integendeel, zou ik willen zeggen. Het zen-boeddhisme is feitelijk een vrij strenge leer, waarin zelfdiscipline, verantwoordleijkheidsgevoel en focus en grote rol speelt.

Eens, en die filosofie spreekt mij nog steeds aan, zeker als het gaat om zeilen en bootjes. Maar het is niet meer relevant voor alle takken van sport...
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 12:33 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 12:43 #1646730

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
@Noreen: haha ja goed punt... maar de generatie die daarna kwam (ik denk vanaf de latere CB750 / 750 Nighthawk modellen) was denk ik veel moderner qua techniek, en onderhoudsbehoefte

Niet beledigend worden :) Voor iemand die een Honda CB250 in de schuur heeft staan kan dat verkeerd vallen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 12:47 #1646731

haha, mooie motor! Mijn pa had vroeger een CB350.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 14:42 #1646746

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1959
3Noreen schreef :
NU was de motor van Pirsig een Japanse motor. Een Honda CB450 bijgenaamd de Black Bomber.

Als voormalig eigenaar van een Black Bomber, waardoor ik nu in beide oren gehoorapparaten heb, moet ik je corrigeren. Pirsig reed op een CB77 (Super Hawk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 14:43 #1646747

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Wadloper schreef :
Hans V schreef :
De meeste zeilers hebben ook helemaal geen interesse om zich de benodigde kennis eigen te maken, die willen gewoon zeilen en zo min mogelijk klussen. En dat is natuurlijk helemaal OK.

Dit vind ik om meerdere redenen een discutabele uitspraak.
Of het inderdaad zo is dat de meeste zeilers helemaal geen interesse hebben om zich de benodigde kennis eigen te maken, lijkt me een vraag die niet eenduidig met 'ja' te beantwoorden is.

Een rondje over de steiger (in ieder geval in de havens waar ik kom) leert dat de meesten werken aan de boot als een noodzakelijk kwaad zien, dat ze doorgaans vooral om financiële redenen zelf doen maar het liefst uitbesteden aan derden. Dat die werkzaamheden van derden in kwaliteit verschillen kunnen we het samen over eens zijn maar verandert weinig aan deze constatering.

Hetzelfde geldt voor het verdiepen in de theorie van dieselmotoren en boordelektronica. De meeste jachteigenaren willen lekker chillen in de haven of (vaak bij max 4 Bft) een tochtje maken, die boot moet het net als hun auto dan 'gewoon doen'.

Wadloper schreef :
Of die desinteresse in techniek helemaal OK is, lijkt mij ook te betwisten.

Ik doelde op het gewoon willen zeilen en zo min mogelijk klussen, en dus niet zelf met een LFP doe-het-zelf pakket aan de slag willen.

Ik deel je mening dat technische kennis je zelfredzaamheid vergroot en onderdeel is van goed zeemanschap. Maar de werkelijkheid is ook dat er op het Nederlandse binnenwater (waar veel zeiljachten de meeste mijlen maken) nauwelijks ernstige ongelukken gebeuren (met letsel) vanwege gebrek aan technische kennis en zelfredzaamheid. Met de KNRM en bergers om de hoek om je boot weer keurig bij een haven of onderhoudsbedrijf af te leveren.

Als je dan voldoende middelen hebt om installatie en onderhoud door een gespecialiseerd bedrijf te laten doen, waarom zou je daar zelf dan als 'mooi weer zeiler' tijd en aandacht aan besteden? En wie ben ik dan om deze groep watersporters mijn visie op te leggen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 17:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 14:55 #1646749

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1959
Leuk dat Pirsig ter sprake komt. Ik las dat boek in de tijd dat ik zelf motor reed van het type dat in die tijd aangeduid werd als cafe racer. De berijders daarvan behoorden zonder uitzondering tot de categorie die Pirsig aanduidde als klassieke denkers, die van elk detail van hun motorfiets de oorsprong en werking wilde begrijpen. Daarnaast kwam ik via mijn familiekring in contact met Harley Davidson types, die vrijwel allemaal tot de categorie romantische denkers behoorden, zonder enige belangstelling voor het achterliggende technische gedachtengoed dat tot het ontwerp van hun motor had geleid.

Als ik kijk naar de deelnemers aan dit forum durf ik te stellen dat er weinig romantisch denkenden tussen zitten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 15:16 #1646755

Ah, ZF-ers zijn allemaal Pirsig-minded? Dat stemt mij gunstig! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 16:14 #1646777

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
Ah, ZF-ers zijn allemaal Pirsig-minded? Dat stemt mij gunstig! ;)

Ik zeker niet. Pirsig had wel hele simpele ideeën wat betreft metafysica. Hij lijkt wat dat betreft op een filosofiestudent die de les niet kon volgen en zich er toen maar doorheen heeft gebluf.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 16:16 #1646779

Dat kun je vinden, maar ik doelde vooral op de filosofie die Wadloper aanhaalde: je verdiepen in de zaken, zelfdiscipline, verantwoordelijkheidsgevoel en focus. Dat zijn voor booteigenaren prima eigenschappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 17:30 #1646796

AndreAzuree schreef :
De meeste zeilers hebben ook helemaal geen interesse om zich de benodigde kennis eigen te maken, die willen gewoon zeilen en zo min mogelijk klussen. En dat is natuurlijk helemaal OK.

Eens, maar dat zou juist pleiten voor een kant en klaar oplossing. Maar ik snap ook wel dat fabrikanten daar hun handen niet aan willen branden voor een relatief kleine markt, met veel risico's op gedoe.

Kijk, ik ben er bekend mee dat -ondanks dat de naam een bepaalde indruk wekt-, marktonderzoek niet gedaan word door marketeers. (Dat zou namelijk betekenen dat ze ook écht moesten werken en dat zou betekenen dat ze moesten stoppen met kletsen)

Er zijn echt tientallen merken all-in-one lifepo accus te koop. Er zijn hele YouTube kanalen aan gewijd.
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 17:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 19:05 #1646818

Bedoel je met all-in-one inclusief DC-DC lader, MPPT controller, en misschien zelfs omvormer? Dat zou ik zelf een mooi pakket vinden.
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 19:06 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 19:18 #1646820

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
AndreAzuree schreef :
Bedoel je met all-in-one inclusief DC-DC lader, MPPT controller, en misschien zelfs omvormer? Dat zou ik zelf een mooi pakket vinden.
Dat is m.i. veel te breed om een standaard product voor te maken.
Welk mppt vermogen, 1 mppt, of 2 of 3...
Hoe groot moet de dcdc zijn?
En welk vermogen moet de omvormer zijn?
Kortom veel te veel variabelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 19:31 #1646824

Als je wilt standaardiseren moet je juist zo weinig mogelijk variabelen hebben. ;)
Stel je een gemiddelde kustvarende 36 voeter voor, dan zou je de volgende specs kunnen bedenken:

-200Ah LFP
-DCDC max 50A
-2kw omvormer
-300 watt MPPT

Dit is ongeveer wat ik in mijn boot heb. Mensen die niks van de techniek willen weten, hebben waarschijnlijk toch geen interesse in maatwerkoplossingen, en willen gewoon een kant en klaar ding.

Vervolgens biedt je een kleinere en één grotere versie aan. Marketing.
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 19:32 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 19:43 #1646829

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Je kan wel willen standaardiseren, maar het is geen opzich zelf staand apparaat.
Maar mort worden aangesloten op een diesel, zonnepanelen en boordnet.
En dan moet er nog de fysieke ruimte zijn.
Ik zie een standaard product er niet komen, maar als jij er brood in ziet, laat je dan vooral niet tegenhouden :lol:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 19:56 #1646838

haha, geen idee, ik doe al jaren geen marketing meer.... Je zou inderdaad eerst marktonderzoek moeten doen. Gaat niet gebeuren, de watersportbranche is niet zo professioneel als bijv. automotive, daar zie je natuurlijk veel meer standaardoplossingen, ook omdat de volumes groter zijn denk ik.
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 19:57 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 06 okt 2025 19:10 #1654055

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4076
Even wat anders, je ziet bij diverse thuis batterijen dat de lifepo4 cellen na installatie in de behuizing deze hierna recht gezet word en dus al de cellen op de zijkant liggen.
De behuizing is bewust zo gemaakt.
kunnen de cellen hier tegen of gaat de totale levens duur er op achteruit?
Met zeilen gaat het ook wel wat schijn maar op de zijkant?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 06 okt 2025 19:46 #1654060

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
dehler schreef :
Even wat anders, je ziet bij diverse thuis batterijen dat de lifepo4 cellen na installatie in de behuizing deze hierna recht gezet word en dus al de cellen op de zijkant liggen.
De behuizing is bewust zo gemaakt.
kunnen de cellen hier tegen of gaat de totale levens duur er op achteruit?
Met zeilen gaat het ook wel wat schijn maar op de zijkant?

ik mijn leverancier dit gevraagd.


Niet-vloeibaar elektrolyt: In tegenstelling tot traditionele loodzuuraccu's, bevatten LiPo batterijen een semi-vaste of gelachtige elektrolyt. Hierdoor is er geen risico op lekkage als de batterij in verschillende posities ligt.
Veiligheid: Dit maakt LiPo batterijen flexibeler in gebruik, omdat je ze in verschillende oriëntaties kunt plaatsen zonder dat dit hun prestaties of levensduur beïnvloedt.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 07 okt 2025 06:51 #1654080

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Voor de bouw van mijn thuisaccu en vervanging van de loodaccu aan boord door LifePo4 heb ik hier ook wat online zoekwerk naar gedaan. Mijn conclusie is dat het misschien wel kan (op de zijkant plaatsen) maar 100% zeker ben ik er niet van. Tenzij het in de datasheet van de accu deze montage hoek expliciet wordt toegestaan zou ik het niet doen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 07 okt 2025 07:19 #1654082

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
LiPo = lithiumpolymeerbatterij heeft een vaste polymeerelektrolyt
LiFePO4 = lithium-ijzerfosfaat batterij heeft een vloeibare elektrolyt.

Uiteraard kun je iets met een vloeibare inhoud niet ongestraft op zijn zijkant gebruiken.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl