Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer LifePo4 vragen van een dummy

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 18:13 #1612995

3Noreen schreef :
Hoe je "ziet" of de motor loopt is nog een dingetje. Spanning blijkt niet foolproof daarom doet de TS800 het met trilling detectie. Wat in mijn idee nog steeds niet afdoende is.
Omdat ik ook niet helemaal op de trillingsdetectie durf te vertrouwen schakel ik de DC-DC lader ook fysiek aan en uit via het contactslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 18:19 #1612997

SimondeDanser schreef :
Omdat ik ook niet helemaal op de trillingsdetectie durf te vertrouwen schakel ik de DC-DC lader ook fysiek aan en uit via het contactslot.

Lijkt mij een goede. In aanvulling daarop heb ik er nog een schakelaartje tussen zitten zodat ik de DC-DC ook nog uit kan zetten terwijl de motor loopt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 18:53 #1613005

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
SimondeDanser schreef :
3Noreen schreef :
Hoe je "ziet" of de motor loopt is nog een dingetje. Spanning blijkt niet foolproof daarom doet de TS800 het met trilling detectie. Wat in mijn idee nog steeds niet afdoende is.
Omdat ik ook niet helemaal op de trillingsdetectie durf te vertrouwen schakel ik de DC-DC lader ook fysiek aan en uit via het contactslot.

Dus het "ding" is niet zo smart. WaltB had wel een aardig oplossing volgens mij voor dit "probleem". Maar goed, je ziet hier op ZF steeds meer mensen die ervaren dat het laden met de motor niet zo essentieel is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 18:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 21:35 #1613031

Noballast schreef :
SimondeDanser schreef :
Omdat ik ook niet helemaal op de trillingsdetectie durf te vertrouwen schakel ik de DC-DC lader ook fysiek aan en uit via het contactslot.

Lijkt mij een goede. In aanvulling daarop heb ik er nog een schakelaartje tussen zitten zodat ik de DC-DC ook nog uit kan zetten terwijl de motor loopt.

Dat zit ook in mijn (te installeren) set-up!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 00:14 #1613037

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29864
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
"De Pallas “ombouwen” en calibreren naar LifePo4 laden is mij te moeilijk.
"

Snap ik helemaal. Echter blijven enkele nerdy diehards dit soort oplossingen aandragen. Kansloos dus.
Bottom line:
- Echte drop-in LFP accu's zijn wishfull thinking van opportunistische verkoperts.
- Bij LFP accu is smart lader met bluetooth aanbevolen om gemakkelijk in te stellen.
- DC-DC vanaf startaccu als optie en moet ook smart zijn om in te kunnen stellen om te voorkomen dat de dynamo uitrookt. Kan ook TS800 zijn via USB in te stellen. Interne Motor detectie sterk aanbevolen
- indien Solar, dan MPPT ook smart met bluetooth aanbevolen.

Ik heb geen blauwe aandelen, maar het werkt wel tadeloos, of de renology denk ik ook.

Voor de goede orde: ik knutsel wel nerdy, maar besef dat je dat niet aan iedereen kan of moet aanbevelen.
En zoals gebruikelijk deelt niet iedereen mijn visie....

Deze diehard heeft een bloedhekel aan smart. Mijn smart BMS is nu 10 jaar oud. Uiteraard bestaat de benodigde app al lang niet meer. Dus is het nu behoorlijk behelpen. Slim is dus nu erg dom.

Ik kan het met je eens zijn, maar voor minder nerdy LFP ombouwers is dat wel een oplossing. Ik denk (hoop) dat b.v. Victron nog 10-15 jaar blijft werken met de huidige spullen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 00:18 #1613038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29864
KoertRM schreef :
Calidris schreef :
Knip
- DC-DC vanaf startaccu als optie en moet ook smart zijn om in te kunnen stellen om te voorkomen dat de dynamo uitrookt. Kan ook TS800 zijn via USB in te stellen. Interne Motor detectie sterk aanbevolen
- indien Solar, dan MPPT ook smart met bluetooth aanbevolen.

Ik heb geen blauwe aandelen, maar het werkt wel tadeloos, of de renology denk ik ook.
Knip

V

Die TS800 moest ik even opzoeken. Het lijkt me dat de Orion XS die nu ernstig uit de markt prijst? Of is instellen via USB nog erg gewild?
Bedoel je met Interne Motordetectie dat de DC-DC lader "ziet" of de motor loopt en dan pas gaat werken? Dat zit in de Orion toch ook?

Tsja al die apps via BT. Voorlopig zal Victron die wel onderhouden hoop ik maar.

ja een trilling sensor, werkt prima. Soms bij heftig of ruig weer of extreme wind gaat die wel eens aan, maar is geen issue. Zeldzaamheid.
Qua apparatuur is alles beter dan een schroefje afregelen, of dit BT of USB is maakt niet zo veel uit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 00:22 #1613039

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29864
AndreAzuree schreef :
@Calidris:
Echte drop-in LFP accu's zijn wishfull thinking van opportunistische verkoperts.

Wat bedoel je precies hier mee? Dat je altijd iets aan je systeem moet aanpassen, komende van Lood/AGM naar LFP?

Een LFP drop in verkopert zal niet direct zeggen dat je dynamo wel eens zou kunnen bezwijken door de grote en langdurige laadstroom.
Dus moet je iets gaan aanpassen. Of je dit nu doet door de dynamo los te koppelen van LFP en alleen laden met een lader en/of solar of een extra begrensde DC-DC omvormer, maakt allemaal niet uit.
Of je dynamo aanpast of vervangt door speciaal type. Maar je moet iets doen, anders kán het een tijdbom zijn.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 00:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 00:29 #1613040

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29864
AndreAzuree schreef :
Noballast schreef :
SimondeDanser schreef :
Omdat ik ook niet helemaal op de trillingsdetectie durf te vertrouwen schakel ik de DC-DC lader ook fysiek aan en uit via het contactslot.

Lijkt mij een goede. In aanvulling daarop heb ik er nog een schakelaartje tussen zitten zodat ik de DC-DC ook nog uit kan zetten terwijl de motor loopt.

Dat zit ook in mijn (te installeren) set-up!

Die extra schakelaar of relais heb ik ook overwogen wegens wantrouwen, maar uiteindelijk niet gedaan.
De trillingdetectie blijkt steengoed te werken in de praktijk en ben daar zeer tevreden mee. Scheelt wéér extra draden en potentiële kwetsbare elementen.

Ik heb de trilling detectie in de aller ongevoeligste stand staan. (TS800)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 08:31 #1613056

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
Calidris schreef :
ja een trilling sensor, werkt prima. Soms bij heftig of ruig weer of extreme wind gaat die wel eens aan, maar is geen issue. Zeldzaamheid.
Qua apparatuur is alles beter dan een schroefje afregelen, of dit BT of USB is maakt niet zo veel uit.

Hoe zeldzaam is Zeldzaamheid ? Eén keer in de 5 jaar betekend dat van 5 boten elk jaar één boot met een leeg getrokken startaccu komt te zitten. Eén keer in de 1000 jaar is van de 1000 boten er één de klos. Van die 1000 boten is in 10 jaar tijd 10% aan de beurt geweest. enz.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 08:32 #1613057

Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
@Calidris:
Echte drop-in LFP accu's zijn wishfull thinking van opportunistische verkoperts.

Wat bedoel je precies hier mee? Dat je altijd iets aan je systeem moet aanpassen, komende van Lood/AGM naar LFP?

Een LFP drop in verkopert zal niet direct zeggen dat je dynamo wel eens zou kunnen bezwijken door de grote en langdurige laadstroom.
Dus moet je iets gaan aanpassen. Of je dit nu doet door de dynamo los te koppelen van LFP en alleen laden met een lader en/of solar of een extra begrensde DC-DC omvormer, maakt allemaal niet uit.
Of je dynamo aanpast of vervangt door speciaal type. Maar je moet iets doen, anders kán het een tijdbom zijn.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

helder. Ik ben alleen niet zo van de hele warme draadjes, zeker niet als ze onder het bed lopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 09:32 #1613065

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17211
Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
Noballast schreef :
SimondeDanser schreef :
Omdat ik ook niet helemaal op de trillingsdetectie durf te vertrouwen schakel ik de DC-DC lader ook fysiek aan en uit via het contactslot.

Lijkt mij een goede. In aanvulling daarop heb ik er nog een schakelaartje tussen zitten zodat ik de DC-DC ook nog uit kan zetten terwijl de motor loopt.

Dat zit ook in mijn (te installeren) set-up!

Die extra schakelaar of relais heb ik ook overwogen wegens wantrouwen, maar uiteindelijk niet gedaan.
De trillingdetectie blijkt steengoed te werken in de praktijk en ben daar zeer tevreden mee. Scheelt wéér extra draden en potentiële kwetsbare elementen.

Ik heb de trilling detectie in de aller ongevoeligste stand staan. (TS800)


Die detector is een manier. Ik heb een tempsensor op de dynamo gezet en aangesloten op een stc1000. Die schakelt een relais met daarop de aan/ uitschakelaar van de ts800.
Hebben we stroom nodig dan de schakelaar om. Wordt de boel warmer dan de ingestelde temp dan gaat ie uit.
Je begrenst je ts800 natuurlijk in het menu zodat die langdurig kan draaien zonder warm te worden.
Werkt fantastisch voor ons.
Vaak heb je geen extra stroom nodig, dan staat die gewoon uit. Dan heeft die oude dynamo ook rust :)
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 09:37 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 09:41 #1613066

Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
Noballast schreef :
SimondeDanser schreef :
Omdat ik ook niet helemaal op de trillingsdetectie durf te vertrouwen schakel ik de DC-DC lader ook fysiek aan en uit via het contactslot.

Lijkt mij een goede. In aanvulling daarop heb ik er nog een schakelaartje tussen zitten zodat ik de DC-DC ook nog uit kan zetten terwijl de motor loopt.

Dat zit ook in mijn (te installeren) set-up!

Die extra schakelaar of relais heb ik ook overwogen wegens wantrouwen, maar uiteindelijk niet gedaan.
De trillingdetectie blijkt steengoed te werken in de praktijk en ben daar zeer tevreden mee. Scheelt wéér extra draden en potentiële kwetsbare elementen.

Ik heb de trilling detectie in de aller ongevoeligste stand staan. (TS800)

Het is niet een kwestie van wantrouwen. Het starten van de DC-DC op basis van het motorsignaal, bij mij is dat de 12v accessoire aansluiting, is bomvrij. Wel wil ik graag zelf kunnen bepalen wanneer wel en wanneer niet de LFP laden ipv dit automatisch te laten plaats vinden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 09:43 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 10:02 #1613071

Wadloper schreef :
sjoerd1981 schreef :
Ik zou dat zonnepaneel met MPPT lader lekker aan de startaccu hangen.

Je hebt zoveel meer capaciteit (280 Ah tegenover 80 ampere die je had (en dat is eigenlijk al te ver ontladen voor lood…) dat je die paar Ah uit de panelen niet nodig hebt….

Je startaccu vind het daarentegen wel lekker om altijd vol opgeladen te zijn!

Ik kan dit maar niet begrijpen. Die startaccu hoort bij de motor en wordt door de motor op spanning gehouden. Een auto heeft ook geen zonnepaneel om de startaccu te laden. Ik zou de zonnepaneel-energie altijd gebruiken om de huishoudaccu's te laden.
En zou wat accuschakelaars gebruiken (2 schakelaars, 1 sleutel principe) om je schakelpaneel te kunnen voeden vanuit de startaccu, of lifepo4 accu (nooit parallel! Dus geen “both” schakelaar). Dit is in een noodsituatie dat je lifepo4 toch leeg is. Dan motor starten en apparaten vanaf startaccu voeden.

De boel via de accu-schakelaar schakelen is een goed idee, maar dan anders dan jij voorstelt. In het uitzonderlijke geval dat de startaccu leeg zou zijn zou ik het zo regelen dat de motor met de LiFePo4 accu kan worden gestart.

Er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome.
Het is ook afhankelijk, of juist afhankelijk hoe je de boot gebruikt. Dus écht gebruikt, en niet “hoe vaak je zou willen varen”

In mijn geval ben ik vaker níet op de boot dan wel op de boot. Aangezien de startaccu een loodaccu is (en bij TS ook blijft) en een loodaccu heel erg lang meegaat als die altijd helemaal tot de nok vol zit, zou ík (in mijn situatie) het zonnepaneeltje op die startaccu aansluiten.

Op mijn weg zorg je van de overstap van lood naar Lifepo4 eerst dat je meer capaciteit plaatst. Huidige prijzen van Lifepo4 zijn zo laag, dat je als je eerst bijvoorbeeld een 140Ah loodaccu had, je nu begint met een 280 Ah Lifepo4. Gewicht en ruimte zijn bij Lifepo4 ook de helft, dus als je zakgeld het toelaat zou ik in mijn geval meer capciteit installeren.

Dan ga je kijken of je met die capaciteit toe komt in jouw gebruik. Er zit nogal wat verschil tussen een middagje/dagje zeilen, en meerdaagse tocht naar de poolcirkel.
In dat laatste geval doet elke Ah ertoe die je tijdens de reis in je accu stopt (helaas nog geen walstroom op zee). Dus dan snap ik zeket dat je een zonnepaneel aansluit op lifepo4 accu.

Verder moet je echt rekening houden met het huidige advies dat een lifepo4 accu het niet fijn vind om 100% vol te zijn.
Dus zonnepaneel op de lifpo4 zou ik niet doen als je vaker niet dan wel op de boot bent. Je kan natuurlijk de zonnepaneel lader instellen dat die stopt als de lifpo4 nog niet helemaal vol is, maar dan kan je hem beter op de loodstartaccu zetten, die vind dat veel fijner! (Ik heb nog nooit een startaccu vervangen, en ga veeeeeel te weinig naar de boot)

Moraal van mijn verhaal: vaar je heel veel, en is lifepo4 capaciteit niet voldoende voor een tocht, dan zonnepaneel op huishoudaccu

Vaar je maar af en toe, en heb je voldoende capaciteit door die lifepo4, dan zonnepaneel op startaccu (en je vervangt nooit meer je startaccu…)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 10:05 #1613072

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29864
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
ja een trilling sensor, werkt prima. Soms bij heftig of ruig weer of extreme wind gaat die wel eens aan, maar is geen issue. Zeldzaamheid.
Qua apparatuur is alles beter dan een schroefje afregelen, of dit BT of USB is maakt niet zo veel uit.

Hoe zeldzaam is Zeldzaamheid ? Eén keer in de 5 jaar betekend dat van 5 boten elk jaar één boot met een leeg getrokken startaccu komt te zitten. Eén keer in de 1000 jaar is van de 1000 boten er één de klos. Van die 1000 boten is in 10 jaar tijd 10% aan de beurt geweest. enz.

Het hangt natuurlijk van de elektronische intelligentie af van de DC-DC. Buiten de trillingsensor om kan je ook nog de start- en stopspanning instellen. Ik laat hem ook pas beginnen bij een relatief hoge startaccu spanning en afslaan bij 12,8V o.i.d. Dan houd je altijd nog over om te starten.

De enkele keer dat hij nog spontaan aan gaat is als er binnen 1 uur na stoppen van de motortrillingen het solarpaneel voor de startaccu boven de startspanning geladen heeft.
Na een uur valt de DC-DC in slaap.

Mensen vinden die TS800 duur, maar hij is het dubbel en dwars waart. Er is echt goed nagedacht over het gebruiksdoel
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 10:48 #1613077

Mijn TS800 heeft beide voorwaarden (voldoende hoge klemspanning én trillingsdetectie) nodig om te starten, maar zelfs zonder trillingen start ie dus niet als er geen laadspanning is. Bovendien is er een minimale duur dat de trillingen aanwezig moeten zijn instelbaar; het ding start dus niet spontaan als je er iets tegenaan gooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 11:47 #1613086

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
Nachtvlinder schreef :
Mijn TS800 heeft beide voorwaarden (voldoende hoge klemspanning én trillingsdetectie) nodig om te starten, maar zelfs zonder trillingen start ie dus niet als er geen laadspanning is. Bovendien is er een minimale duur dat de trillingen aanwezig moeten zijn instelbaar; het ding start dus niet spontaan als je er iets tegenaan gooit.

Wat gebeurt er als je een wat langere tijd. 30-45 minuten met een zeer laag motortoerental vaart. Bijvoorbeeld wachtend op een brug bediening tussen de Kornwerderzand sluis en de brug.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 11:51 #1613087

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17211
Ja, dat verschijnsel meld je vaker maar ik herken het niet.
Voor ons geeft dat tot nu toe geen enkel probleem maar zal er eens op letten.
Niet voor leegtrekken van de startaccu en niet voor oververhitten van de dynamo!
Nu kan ik de aan en uitschakelaar noemen maar ik geef meteen toe dat dat niet de manier is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 11:56 #1613088

Dan levert de alternator te weinig vermogen om de klemspanning van de startaccu boven (ik meen dat ik ingesteld heb maar moet ik nakijken…) 13,5 V te houden en stopt de inverter.
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 11:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 18:12 #1613127

@Sjoerd:
Dus zonnepaneel op de lifpo4 zou ik niet doen als je vaker niet dan wel op de boot bent. Je kan natuurlijk de zonnepaneel lader instellen dat die stopt als de lifpo4 nog niet helemaal vol is, maar dan kan je hem beter op de loodstartaccu zetten, die vind dat veel fijner


Ik ga er vanuit dat mijn Renogy (met ingebouwde MPPT functie) dit netjes regelt, en dat ik dus, terwijl ik niet aan boord ben, de zonnepanelen aangesloten kunnen blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 18:47 #1613132

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
sjoerd1981 schreef :

Er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome.
Het is ook afhankelijk, of juist afhankelijk hoe je de boot gebruikt. Dus écht gebruikt, en niet “hoe vaak je zou willen varen”

In mijn geval ben ik vaker níet op de boot dan wel op de boot. Aangezien de startaccu een loodaccu is (en bij TS ook blijft) en een loodaccu heel erg lang meegaat als die altijd helemaal tot de nok vol zit, zou ík (in mijn situatie) het zonnepaneeltje op die startaccu aansluiten.

Op mijn weg zorg je van de overstap van lood naar Lifepo4 eerst dat je meer capaciteit plaatst. Huidige prijzen van Lifepo4 zijn zo laag, dat je als je eerst bijvoorbeeld een 140Ah loodaccu had, je nu begint met een 280 Ah Lifepo4. Gewicht en ruimte zijn bij Lifepo4 ook de helft, dus als je zakgeld het toelaat zou ik in mijn geval meer capciteit installeren.

Dan ga je kijken of je met die capaciteit toe komt in jouw gebruik. Er zit nogal wat verschil tussen een middagje/dagje zeilen, en meerdaagse tocht naar de poolcirkel.
In dat laatste geval doet elke Ah ertoe die je tijdens de reis in je accu stopt (helaas nog geen walstroom op zee). Dus dan snap ik zeket dat je een zonnepaneel aansluit op lifepo4 accu.

Verder moet je echt rekening houden met het huidige advies dat een lifepo4 accu het niet fijn vind om 100% vol te zijn.
Dus zonnepaneel op de lifpo4 zou ik niet doen als je vaker niet dan wel op de boot bent. Je kan natuurlijk de zonnepaneel lader instellen dat die stopt als de lifpo4 nog niet helemaal vol is, maar dan kan je hem beter op de loodstartaccu zetten, die vind dat veel fijner! (Ik heb nog nooit een startaccu vervangen, en ga veeeeeel te weinig naar de boot)

Moraal van mijn verhaal: vaar je heel veel, en is lifepo4 capaciteit niet voldoende voor een tocht, dan zonnepaneel op huishoudaccu

Vaar je maar af en toe, en heb je voldoende capaciteit door die lifepo4, dan zonnepaneel op startaccu (en je vervangt nooit meer je startaccu…)

Het is me duidelijk wat je bedoelt. Zo had ik het nog niet bekeken.

Is het heel gek een "keuzeschakelaar" in de laadkabel vanaf de MPPT te zetten? Dat je kan kiezen waar de laadstroom heen gaat, naar start- of naar huishoudaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 19:02 #1613135

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
Nachtvlinder schreef :
Dan levert de alternator te weinig vermogen om de klemspanning van de startaccu boven (ik meen dat ik ingesteld heb maar moet ik nakijken…) 13,5 V te houden en stopt de inverter.

Bij mij ging die pendelen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 19:31 #1613141

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8181
AndreAzuree schreef :
@Sjoerd:


Ik ga er vanuit dat mijn Renogy (met ingebouwde MPPT functie) dit netjes regelt, en dat ik dus, terwijl ik niet aan boord ben, de zonnepanelen aangesloten kunnen blijven.
Niet vanuit gaan, het standaard li profiel van renogy vind ik ongeschikt. Die blijft maar laden op erg hoog voltage. Die zou ik met fabriekswaarden niet aangesloten laten.
De ingebouwde mppt berekend dat alternator en pv beide hetzelfde laadprofiel gebruiken. Soms handig, soms wat minder.

Wat wel mooi is: als lifepo4 'vol' is, gaat de mppt over naar de startaccu. Alleen mag dat vol van mij wel wat minder vol.
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 19:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 19:39 #1613146

O ongetwijfeld probeert de inverter na z’n timeout opnieuw of ie mag inverten, maar daar ik kan daar in mijn setup geen nadelen van ondervinden: alternator levert geen significant vermogen stationair en de inverter bouwt de laadstroom sowieso geleidelijk op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 19:41 #1613147

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8181
KoertRM schreef :
Ik heb trouwens niet eens onderzocht of de Pallas LifePo4 kan laden: goede tip!
Als je de 25a Pallas hebt: het standaard laadschema is niet geschikt, die houdt na de 'boost charge' de spanning nog 4 uur hoog in 'equalize' en dat vindt een lifepo4 niet leuk, die is dan al vol. Die 4 uur is niet te wijzigen. De Pallas lader als constante spanningsbron gebruiken op een behouden voltage kan wel. Hij kan terug tot 13.4v uit mijn hoofd. Het laden gaat dan traag maar als je de tijd hebt tijdens een overnachting oid is dat een prima oplossing.

De 15a Pallas kun je volgens mij minder aan instellen maar die heb ik maar kort gehad, lang geleden.
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 19:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 20:30 #1613152

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Philip schreef :
KoertRM schreef :
Ik heb trouwens niet eens onderzocht of de Pallas LifePo4 kan laden: goede tip!
Als je de 25a Pallas hebt: het standaard laadschema is niet geschikt, die houdt na de 'boost charge' de spanning nog 4 uur hoog in 'equalize' en dat vindt een lifepo4 niet leuk, die is dan al vol. Die 4 uur is niet te wijzigen. De Pallas lader als constante spanningsbron gebruiken op een behouden voltage kan wel. Hij kan terug tot 13.4v uit mijn hoofd. Het laden gaat dan traag maar als je de tijd hebt tijdens een overnachting oid is dat een prima oplossing.

De 15a Pallas kun je volgens mij minder aan instellen maar die heb ik maar kort gehad, lang geleden.

Een bladzijde later, toen ik er wat op gestudeerd had schreef ik al: "De Pallas “ombouwen” en calibreren naar LifePo4 laden is mij te moeilijk." Niks voor een dummy als ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl