Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 18:52 #1657687

Henry schreef :
@Houten-Klaas
De keuze van de boegschroef is de mijne. Reeds aangeschaft.

Een haast onbegrijpelijke als je weet ik heb 12volt aan boord :blink:

Met meteen al de bedoeling om er accu's exclusief voor de boegschroef te plaatsen.

Dat is ook bij 12volt gebruikelijk

Ook wilde ik bij de boegschroef een walstroom lader exclusief voor de boegschroef batterijen.

Veel mensen doen dat bij 12 volt ook , aan de walstroom wordt ook je boegschroef accu onderhouden .
Dit had ik ook gedaan bij een 12V boegschroef.

De verkoper wist echter dat de rest van mijn schip, dus ook de dynamo 12V is.
Hij drong mij een ArgoFET op, want dan kun je de boel netjes verdelen: drie groepen.

Dit is volgens mij een misser van de verkoper. Hij had mij moeten wijzen dat een extra dynamo of een DC-DC12-24 omvormer noodzakelijk is, wanneer ik ook via de motor wil bij laden.

Je hebt dus iets gekocht namelijk een 24volt boegschroef , met 24 volt accu's en nu geef je haast iemand anders de schuld dat het laden wat lastig gaat ................. wat had je zelf in gedachten ?

De ArgoFET is wel besteld, nog niet geleverd. Dus die ga ik mogelijk afzeggen. Ik ga dit gesprek binnenkort aan.

Goed wat ik zou doen is een DC DC acculadertje kopen zoiets dc dc lader


Schepen van hout mannen van staal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 20:18 #1657704

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@Houten-Klaas,

Bedankt voor je uitgebreide, heldere reacties.
Ik ga die Orion nauwkeurig bekijken.
Schemaatje is helder.
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 20:48 #1657709

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Teveel werk om het allemaal precies door te lezen, maar eerste reactie: twee stuks DC-DC chargers.
1 van start accu maar service accu, 1 van start accu naar boegschroef accu.
Heb je alles in de hand, dat wil zeggen de laadkarakteristieken, de maximale stroom enzovoorts.
Lijkt mij een recht-toe-recht-aan oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 21:13 #1657713

Dat kan ook met één DC-DC charger met een dubbele functie voor de service accu's én de startaccu (dan heb je ook geen argofet nodig), en een losse walstroomlader voor de boegschroefaccu's?

Dan hou je de boegschroefaccu's gewoon apart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 29 okt 2025 06:59 #1657728

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@airgead @AndreAzuree
Dank voor de reacties.
Wat biedt een DcDc voor de 12v in vergelijk tot de ArgoFET?
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 29 okt 2025 09:18 #1657745

Sommige DC-DC's kunnen meerdere functies aan:


-controleren/beperken van de laadstroom van dynamo naar startaccu
-rol van scheiding tussen accu's (zoals argofet)
-gecontroleerd laden van service accu's (met bijv. een ander laadprofiel dan de startaccu)
-soms: MPPT laden via zonnepanelen
-Bluetooth functie om alles te monitoren
Laatst bewerkt: 29 okt 2025 09:27 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 29 okt 2025 12:43 #1657793

AndreAzuree schreef :
Sommige DC-DC's kunnen meerdere functies aan:


-controleren/beperken van de laadstroom van dynamo naar startaccu

waarom zou je dat in godsnaam willen ?

-rol van scheiding tussen accu's (zoals argofet)

Die DC omvormer moet ik nog tegen komen , 1 input meerdere outputs dus


-gecontroleerd laden van service accu's (met bijv. een ander laadprofiel dan de startaccu)

Welke smaken heb je bij lood in lood en nog meer dan lood ?

-soms: MPPT laden via zonnepanelen

Kan handig zijn .

[/color]-Bluetooth functie om alles te monitoren

Hebben bijna alle blauwe DC DC omvormers of intern of via dongle op de VE direct



Schepen van hout mannen van staal !
Laatst bewerkt: 29 okt 2025 12:44 door Houten-Klaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 29 okt 2025 15:06 #1657812

Ik wil niet teveel off topic gaan Klaas, maar wellicht heeft TS er ook iets aan:
controleren/beperken van de laadstroom van dynamo naar startaccu

waarom zou je dat in godsnaam willen ?

Zodat je dynamo niet te heet wordt.
-gecontroleerd laden van service accu's (met bijv. een ander laadprofiel dan de startaccu)

Welke smaken heb je bij lood in lood en nog meer dan lood ?

Als het allemaal lood is, is het inderdaad niet nodig. Maar als je later voor je service accu's naar AGM of LFP wilt, dan kan zo'n multifunctionele DC-DC lader dat allemaal tegelijk.
Laatst bewerkt: 29 okt 2025 15:06 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 29 okt 2025 19:10 #1657841

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
AndreAzuree schreef :
Sommige DC-DC's kunnen meerdere functies aan:


-controleren/beperken van de laadstroom van dynamo naar startaccu
-rol van scheiding tussen accu's (zoals argofet)
-gecontroleerd laden van service accu's (met bijv. een ander laadprofiel dan de startaccu)
-soms: MPPT laden via zonnepanelen
-Bluetooth functie om alles te monitoren

Kannie ook andersom? Dus de loodaccu laden als de LFP serviceaccu vol is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 29 okt 2025 19:52 #1657847

Ja, maar hij haalt de stroom voor de startaccu altijd uit de dynamo, niet van de service accu. Ik heb daarom nog een extra zware schakelaar tussen service accu's en startaccu om ze direct aan elkaar te koppelen. Als de start-accu leeg zou zijn, en de service accu's niet, dan kan ik ze aan elkaar zetten, en zo toch starten (en/of tegelijk de startaccu laden vanuit de service accu's).
Laatst bewerkt: 29 okt 2025 19:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 29 okt 2025 21:36 #1657860

AndreAzuree schreef :
Dat kan ook met één DC-DC charger met een dubbele functie voor de service accu's én de startaccu (dan heb je ook geen argofet nodig), en een losse walstroomlader voor de boegschroefaccu's
Ik denk dat je in de war bent met gewone acculaders die een tweede aansluiting hebben voor de startaccu. Een dc-dc lader hangt ook meestal aan de startaccu en dan hangt hij daaraan als gebruiker. Dan kan hij niet tegelijkertijd dezelfde accu ook laden. Dan zou hij energie rond staan te pompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 29 okt 2025 22:09 #1657863

AndreAzuree schreef :
Ja, maar hij haalt de stroom voor de startaccu altijd uit de dynamo, niet van de service accu. Ik heb daarom nog een extra zware schakelaar tussen service accu's en startaccu om ze direct aan elkaar te koppelen. Als de start-accu leeg zou zijn, en de service accu's niet, dan kan ik ze aan elkaar zetten, en zo toch starten (en/of tegelijk de startaccu laden vanuit de service accu's).

Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij maakt Sterling wel een B to B die de start accu terug kan laden uit de service accu, als deze laatste wordt geladen door de walstroom of een andere bron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 02:34 #1657867

SimondeDanser schreef :
AndreAzuree schreef :
Dat kan ook met één DC-DC charger met een dubbele functie voor de service accu's én de startaccu (dan heb je ook geen argofet nodig), en een losse walstroomlader voor de boegschroefaccu's
Ik denk dat je in de war bent met gewone acculaders die een tweede aansluiting hebben voor de startaccu. Een dc-dc lader hangt ook meestal aan de startaccu en dan hangt hij daaraan als gebruiker. Dan kan hij niet tegelijkertijd dezelfde accu ook laden. Dan zou hij energie rond staan te pompen.

Misschien begrijpen we elkaar verkeerd. Ik doel op een apparaat als een Renogy DC-DC lader, die, vanuit de dynamo, zowel de start-accu als de service accu's kan laden. Ook als de service-accu's een ander laadprofiel nodig hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 06:57 #1657869

AndreAzuree schreef :
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd. Ik doel op een apparaat als een Renogy DC-DC lader, die, vanuit de dynamo, zowel de start-accu als de service accu's kan laden. Ook als de service-accu's een ander laadprofiel nodig hebben.
Die ken ik niet. Ik kan ook bij Renogy niet zo'n apparaat vinden.
Laatst bewerkt: 30 okt 2025 07:54 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 16:08 #1657916

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Henry schreef :
@airgead @AndreAzuree
Dank voor de reacties.
Wat biedt een DcDc voor de 12v in vergelijk tot de ArgoFET?

Met alle respect, maar als je dit moet vragen dan lijkt het me beter een professional in te schakelen, of eerst zelf een uitgebreide studie te doen.
Gegeven de vraag lijkt het met dat je niet voldoende kennis en inzicht hebt om dit project zelf te doen met behulp van wat vragen op ZF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 16:11 #1657917

SimondeDanser schreef :
AndreAzuree schreef :
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd. Ik doel op een apparaat als een Renogy DC-DC lader, die, vanuit de dynamo, zowel de start-accu als de service accu's kan laden. Ook als de service-accu's een ander laadprofiel nodig hebben.
Die ken ik niet. Ik kan ook bij Renogy niet zo'n apparaat vinden.

De Renogy DC DC 50 (A), laadt zowel servica accu's al startaccu vanuit de dyneema. Werkt prima bij mij aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 16:31 #1657919

dit geval bedoel je ? Renogy DCDC
Schepen van hout mannen van staal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 16:33 #1657920

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Typisch gevalletje van een gekaapt topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 16:36 #1657921

Airgead schreef :
Typisch gevalletje van een gekaapt topic.

Joh zuurpruim ga lekker buiten spelen , men probeert hier TS op een oplossing te brengen , eventueel met andere apparaatjes dan een argofet .
Schepen van hout mannen van staal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 17:26 #1657928

Inderdaad... oplossing zou relevant kunnen zijn voor TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 30 okt 2025 21:17 #1657964

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Houten-Klaas schreef :
Airgead schreef :
Typisch gevalletje van een gekaapt topic.

Joh zuurpruim ga lekker buiten spelen , men probeert hier TS op een oplossing te brengen , eventueel met andere apparaatjes dan een argofet .

Ha! Je voet je aangesproken: uitstekend! :laugh: Dat was de bedoeling.
Ik heb alleen het idee dat in de manier van reageren nog wel wat winst te halen valt.
Nog niet helemaal volwassen zou ik zo zeggen... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 07:57 #1657976

Airgead schreef :
Houten-Klaas schreef :
Airgead schreef :
Typisch gevalletje van een gekaapt topic.

Joh zuurpruim ga lekker buiten spelen , men probeert hier TS op een oplossing te brengen , eventueel met andere apparaatjes dan een argofet .

Ha! Je voet je aangesproken: uitstekend! :laugh: Dat was de bedoeling.
Ik heb alleen het idee dat in de manier van reageren nog wel wat winst te halen valt.
Nog niet helemaal volwassen zou ik zo zeggen... ;)

Ik reageerde omdat jij met de nutteloze opmerking over een gekaapt topic komt , wat dus niet zo is .

En nu weer lekker buiten gaan spelen ! Anders moeten we straks weer constateren dat je loopt te trollen , lijkt er haast wel op gezien je uitleg en motivatie waarom je het schreef " Typisch gevalletje van een gekaapt topic."
Schepen van hout mannen van staal !
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 07:57 door Houten-Klaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 08:25 #1657981

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Er zijn ook wel nadelen aan een DC-DC ding. Wat het meest in het oog valt is dat zo'n ding zich nogal misdraagt als stroom verbruiker. Een prettige eigenschap van een lood accu is dat zo'n ding minder gaat laden als de aangeboden spanning lager wordt. Dat is prettig voor de dynamo. Een DC-DC past zich in het geheel niet aan ten opzichte van de aangeboden spanning.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 08:35 #1657982

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1531
Klopt. In stationair kan ik het merken aan het verloop van mijn diesel. Komt de ingangsspanning boven 14V of zo, slaat de Orion (=DC-DC) aan, gaat het toerental iets omlaag, en na een paar tientallen seconden slaat-ie dan weer af omdat er van de aangeboden spanning dan niets meer overblijft. En zo herhaalt dat zich. Op volle toeren merk ik dat niet, de dynamo wordt niet echt heter, en de vulling van de startaccu lijdt er ook niet onder. Wat het voor mijn v-snaartje betekent, geen idee; ik heb een reserve paraat. Maar waarom Victron niet een configureerbare maximum ingangsstroom faciliteert op dat ding is me een raadsel.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 09:00 #1657986

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Andre, soms heb ik het idee dat je de Renogy nog niet helemaal snapt ;) Simon heeft toch gelijk.
AndreAzuree schreef :
De Renogy DC DC 50 (A), laadt zowel servica accu's al startaccu vanuit de dyneema. Werkt prima bij mij aan boord.
nee ook de renogy laadt de service accu vanaf de startaccu, net als andere DC-DC. Hij zit immers tussen de twee accu's. Niet tussen dynamo en de accu's.
Ja hij doet dat 'slim' door te checken of er geladen wordt en gaat service accu pas laden als er prik komt uit de dynamo maar dat is niet anders dan andere DC-DC.


AndreAzuree schreef :
controleren/beperken van de laadstroom van dynamo naar startaccu

waarom zou je dat in godsnaam willen ?

Zodat je dynamo niet te heet wordt.
Ook dat doet een Renogy niet. Hij kan de stroom van dynamo naar accu helemaal niet begrenzen. Die loopt er immers niet door heen. De dynamo zit rechtstreeks op de start accu en de renogy kan alleen de stroom naar de service accu begrenzen.

Het is een prima ding maar 'gewoon' een DC-DC die soortgelijk werkt als de Victron's, Mastervolts, Topsystems en andere wat slimmere DC-DC. Het enige echte verschil is de ingebouwde mppt voor PV.
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 09:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl