Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 09:11 #1657989

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1531
Inderdaad net even de renogy manual gelezen maar de enige begrenzing is 50A op de ingang. Kennelijk maken deze fabrikanten zich minder druk over dynamo's dan dat wij dat hier doen.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 09:30 #1657996

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
ironman schreef :
Inderdaad net even de renogy manual gelezen maar de enige begrenzing is 50A op de ingang. Kennelijk maken deze fabrikanten zich minder druk over dynamo's dan dat wij dat hier doen.
In normale omstandigheden met een nauwelijks belaste start accu's en een veel belaste service accu zoals dat gemeengoed is in bootjes en campers, werkt dat op zich prima. Bij de 50A (of minder) komt dan maar een paar A bij voor die start accu.

Maar dat begrenzing probleem bestaat hier ook niet echt? De 24v accu van de boegschroef zal ook niet super leeg getrokken worden. Dus waarom niet een (argo)fet tussen 12v dynamo enerzijds en 12v start en 12v service accu anderzijds met vanuit 12v service naar 24v boegschroef accu via 12->24v DC-DC zoals eerder is voorgesteld?
Die DC-DC hoeft maar een kleintje te zijn gezien het gebruik en zal dan ook niet snel de dynamo overbelasten met het laden van start en service accu's samen. Victron heeft ze van 9A en met ~80 euro waarschijnlijk ook goedkoper dan de nieuwe 3 voudige argofet.
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 09:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 14:05 #1658041

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
In de keuzematrix staat ook 30A voor dynamo <100A en pas 50A erboven.
Dat is precies ook wat we hier als veilige keuze hanteren obv de samengeraapte ervaringen met andere fora.
Echter, bij lood neemt de laadstroom sneller af.

Woordgebruik versus educatie:
De DC-DC zit alleen maar tussen de startaccu en de service accu als de dynamo niet is aangesloten. Dat is juist niet de bedoeling en daarom gaat die uit als de dynamolaadspanning wegvalt.
Deze functie in het woordgebruik van “via” of “tussen” is dus helemaal niet de bedoeling.

In zijn gebruik-situatie zit de DC-DC tussen de dynamo en de serviceaccu.
Er is geen enkele elektron die eerst naar de startaccu gaat en dan tegenstrooms naar de DC-DC en dan naar de serviceaccu.
Onder de elektroden bevinden zich geen zalmen.
Deze functie in het woordgebruik van “via” of “tussen” is dus electronisch onmogelijk.
Hij staat er “fysiek” vaak tussen, maar dat heeft electronisch nul betekenis.

Het lijkt een detail, maar dit misplaatst woordgebruik heeft het mij in de aanvang van het lekendraadje lfp moeilijk gemaakt om het dc-dc te begrijpen en daarbij de rol van de accu. De E-senioren lezen met gemak over die details heen; de leek wordt op het verkeerde been gezet.

Er rouleren ook blokschema’s waar de startaccu in serie staat met de DC-DC ipv parallel. Contra-educatief.

De startaccu zorgt wel voor een “stabiel” voltagepunt voor de regulator van de dynamo. Zonder kan die meestal niet.
Als je hier iets tussenplaats (een Argofet?) zorg er dan voor dat de alternator dat stabiele voltagepunt kan blijven “ervaren”.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 14:25 #1658043

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16675
Booty24 schreef :
In zijn gebruik-situatie zit de DC-DC tussen de dynamo en de serviceaccu.
Er is geen enkele elektron die eerst naar de startaccu gaat en dan tegenstrooms naar de DC-DC en dan naar de serviceaccu.
Onder de elektroden bevinden zich geen zalmen.
Deze functie in het woordgebruik van “via” of “tussen” is dus electronisch onmogelijk.
Hij staat er “fysiek” vaak tussen, maar dat heeft electronisch nul betekenis.

Haal die accu maar eens los terwijl de motor loopt. :evil:
Die accu vormt een elektrolytische condensator die niet weggelaten kan worden. Er gaan ook wel degelijk electronen van en naar de accu.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 14:25 #1658044

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
De kleine Victron Orions en de non-smart Orions 18 en 30 hebben geen temperatuursbeveiliging en kunnen daarnaast niet continue op max A draaien. Die mag je precies niet te klein kiezen.

Juist vanwege de temperatuursbegrenzing konden de Smarts misbruikt worden als dynamobescherming.
Zie vroege kostbare ervaringen met LFP.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 14:26 #1658045

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
3Noreen schreef :
Booty24 schreef :
In zijn gebruik-situatie zit de DC-DC tussen de dynamo en de serviceaccu.
Er is geen enkele elektron die eerst naar de startaccu gaat en dan tegenstrooms naar de DC-DC en dan naar de serviceaccu.
Onder de elektroden bevinden zich geen zalmen.
Deze functie in het woordgebruik van “via” of “tussen” is dus electronisch onmogelijk.
Hij staat er “fysiek” vaak tussen, maar dat heeft electronisch nul betekenis.

Haal die accu maar eens los terwijl de motor loopt. :evil:
Die accu vormt een elektrolytische condensator die niet weggelaten kan worden. Er gaan ook wel degelijk electronen van en naar de accu.

Dat denk ik juist ook te schrijven, maar je quote het verkeerde stukje :dry:
Booty24 schreef :
<knip>

De startaccu zorgt wel voor een “stabiel” voltagepunt voor de regulator van de dynamo. Zonder kan die meestal niet.
Als je hier iets tussenplaats (een Argofet?) zorg er dan voor dat de alternator dat stabiele voltagepunt kan blijven “ervaren”.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 14:31 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 14:28 #1658047

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
3Noreen schreef :
Er zijn ook wel nadelen aan een DC-DC ding. Wat het meest in het oog valt is dat zo'n ding zich nogal misdraagt als stroom verbruiker. Een prettige eigenschap van een lood accu is dat zo'n ding minder gaat laden als de aangeboden spanning lager wordt. Dat is prettig voor de dynamo. Een DC-DC past zich in het geheel niet aan ten opzichte van de aangeboden spanning.
Dit klopt niet, iig niet voor mijn victron orion DCDC.
Hierin kan ik een minimale spanning instellen, zodra de ingangsspanning op of onder deze minimale spanning komt, wordt de output terug geregeld tot de ingangsspanning weer op of boven het ingestelde niveau zit.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 14:34 #1658050

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16675
PvO schreef :
Dit klopt niet, iig niet voor mijn victron orion DCDC.
Hierin kan ik een minimale spanning instellen, zodra de ingangsspanning op of onder deze minimale spanning komt, wordt de output terug geregeld tot de ingangsspanning weer op of boven het ingestelde niveau zit.

Misschien handig om dan wat informatie te verschaffen welke jij hebt. Dan kunnen we de technische details bestuderen. Volgens mij gaan die victron orion DCDC gewoon aan en uit.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 14:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 14:54 #1658054

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Dit klopt niet, iig niet voor mijn victron orion DCDC.
Hierin kan ik een minimale spanning instellen, zodra de ingangsspanning op of onder deze minimale spanning komt, wordt de output terug geregeld tot de ingangsspanning weer op of boven het ingestelde niveau zit.

Misschien handig om dan wat informatie te verschaffen welke jij hebt. Dan kunnen we de technische details bestuderen. Volgens mij gaan die victron orion DCDC gewoon aan en uit.

U vraagt, wij draaien.

Bijlage:

Bestandsnaam: Datasheet-...W-NL.pdf
Bestandsgrootte:727 KB


de 12V-12V 18A variant.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 15:13 #1658064

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16675
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Dit klopt niet, iig niet voor mijn victron orion DCDC.
Hierin kan ik een minimale spanning instellen, zodra de ingangsspanning op of onder deze minimale spanning komt, wordt de output terug geregeld tot de ingangsspanning weer op of boven het ingestelde niveau zit.

Misschien handig om dan wat informatie te verschaffen welke jij hebt. Dan kunnen we de technische details bestuderen. Volgens mij gaan die victron orion DCDC gewoon aan en uit.

U vraagt, wij draaien.

Bijlage:

Bestandsnaam: Datasheet-...W-NL.pdf
Bestandsgrootte:727 KB


de 12V-12V 18A variant.

Precies. Deze overweeg is zelf. Maar tot op heden heb ik niet kunnen vinden dat die iets anders kan dan gewoon bij een bepaalde minimum spanning uit schakelen. Wat ik zou willen is dat de uitgangsstroom evenredig verlaagt wordt bij een ingang spanning tussen 13,9-14,4 volt.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 15:19 #1658067

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Het staat idd niet echt in de specificaties of handleiding.
Je vind wel wat verwijzingen die er op zouden kunnen duiden.
Maar op basis van mijn eigen waarneming kan ik melden dat die van mij de ingangsspanning boven de ingestelde waarde probeert te houden door de output terug te regelen.
Hij doet dat dus niet evenredig zoals jij wenst, maar ingangsspanning boven 13V(of wat je maar instelt) dan maximale output, onder de 13V minder dan de maximale output.

In combinatie met mijn dynamo die bij toenemende temperatuur de spanning verlaagd, werkt dit erg mooi.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 16:03 #1658084

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
3Noreen schreef :
PvO schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Dit klopt niet, iig niet voor mijn victron orion DCDC.
Hierin kan ik een minimale spanning instellen, zodra de ingangsspanning op of onder deze minimale spanning komt, wordt de output terug geregeld tot de ingangsspanning weer op of boven het ingestelde niveau zit.

Misschien handig om dan wat informatie te verschaffen welke jij hebt. Dan kunnen we de technische details bestuderen. Volgens mij gaan die victron orion DCDC gewoon aan en uit.

U vraagt, wij draaien.

Bijlage:

Bestandsnaam: Datasheet-...W-NL.pdf
Bestandsgrootte:727 KB


de 12V-12V 18A variant.

Precies. Deze overweeg is zelf. Maar tot op heden heb ik niet kunnen vinden dat die iets anders kan dan gewoon bij een bepaalde minimum spanning uit schakelen. Wat ik zou willen is dat de uitgangsstroom evenredig verlaagt wordt bij een ingang spanning tussen 13,9-14,4 volt.

Zover ik weet kan die dat niet. Deze probeert 18A te leveren. Wordt daar heet van.
De non-smart gaat dan een keer stuk. Die is één keer dom (zie LFP draadjes).
De wel-smart heeft een temperatuurbeveiliging en regelt dan terug. Die stoot zich vaker maar voorzichtig aan dezelfde steen, zonder zich pijn te doen en dat heet dan Smart.
De truc is dat je een Smart Orion moet kopen die sneller warm wordt dan je dynamo. Intelligenter is het niet.
Daarnaast moet die uit zodra de dynamo uit gaat.

Je kan wat extra terugregelen door ze in je verwarmingscircuit op te nemen? :huh:
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 16:16 #1658087

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
@Booty, wat je zegt zou goed kunnen, maar wel toevallig dat de terugregeling als gevolg van oververhitting van de orion telkens precies op de door mij minimaal ingesteld ingangsspanning uitkomt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 16:30 #1658093

="Philip" post=1657986]Andre, soms heb ik het idee dat je de Renogy nog niet helemaal snapt ;) Simon heeft toch gelijk.
AndreAzuree schreef :
De Renogy DC DC 50 (A), laadt zowel service accu's al startaccu vanuit de dynamo. Werkt prima bij mij aan boord.

nee ook de renogy laadt de service accu vanaf de startaccu, net als andere DC-DC. Hij zit immers tussen de twee accu's. Niet tussen dynamo en de accu's.
Ja hij doet dat 'slim' door te checken of er geladen wordt en gaat service accu pas laden als er prik komt uit de dynamo maar dat is niet anders dan andere DC-DC.

Helemaal mee eens, ik formuleerde dat slecht. Het gaat inderdaad altijd via de startaccu.


="AndreAzuree" post=1657812]

]controleren/beperken van de laadstroom van dynamo naar startaccu

waarom zou je dat in godsnaam willen ?

Zodat je dynamo niet te heet wordt.

Ook dat doet een Renogy niet. Hij kan de stroom van dynamo naar accu helemaal niet begrenzen. Die loopt er immers niet door heen. De dynamo zit rechtstreeks op de start accu en de renogy kan alleen de stroom naar de service accu begrenzen.

Dat klopt ook, ik heb het schema en manual even nagezocht: je hebt helemaal gelijk.
Dank voor de uitleg....hopelijk kan TS het nog volgen.
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 16:34 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 31 okt 2025 19:40 #1658139

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
“Via” als fysiek”langs” en niet “door”.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl