Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 13:28 #1657470

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Ik wil mijn Diodebrug vervangen door de Victron ArgoFET 100A 3 uitgangen.
Dit komt mede omdat ik er een batterij set bij plaats.

Situatie nu:
Dynamo 14v 40/115A, start accu 12v, set serieel geplaatste service accu's.

De accu's gaan dus aan uitgang 1 en 2.

Nu wil een set van 2 plaatsen en verbinden aan uitgang 3. Geen probleem zover, lijkt me, wanneer ik ook deze serieel aansluit.

Stel:
situatie 1
van set 3 haal ik ook parallel 24 volt af voor mijn boegschroef.
Wordt het risico van 'scheef' ontladen door de seriele verbinding vanwege de verbinding met 12v ArgoFET?
situatie 2
set 3 gebruik ik enkel parallel voor de 24v boegschroef.
Kan ik op één of andere manier alsnog gebruik maken van de ArgoFET om tijdens motor gebruik ook deze accuset wat aan te vullen?

ps 1.
Het toepassen van serieel en parallel heb ik vele jaren, zonder problemen op een vorig schip gehad.
ps 2.
De ArgoFET is voor 12 en 24v geschikt. Ik neem aan, dat wanneer er een 12v dynamo als input verbonden is, dat de 3 uitgangen uitsluitend naar 12v accu's kunnen.
Zou dit wel kunnen, hoe koppel je dan de min (24v_ terug naar de dynamo?

Bovenstaande situaties kon ik niet in Victron documentatie of schema's terug vinden.
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 14:06 #1657476

Teken eerst maar eens uit, want het is onduidelijk wat je bedoelt.
Dan vertellen wij wel of het kan, of dat het gaat roken.

Je hebt een 24V set voor de boegschroef? Hoe wordt deze nu geladen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 14:45 #1657484

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
k Ga vanavond een tekeningetje maken.
Het geheel moet nog gebouwd worden komende weken.

Het bedrijf wat de boegschroef monteert en de spullen levert heeft me de ArgoFET 'verkocht.
Dit is DE oplossing voor je 3 sets netjes bij te laden door je motor...zo werd gesteld.
Wetende dat ik een 12v Dynamo heb....

Er wordt sowieso een walstroom lader 24v geplaatst. Die zal ook 99% van het laden doen. Ik gebruik de motor heel weinig.

Ik ben dus gaan twijfelen aan het geheel. Hoe krijg ik tijdens motoren via de ArgoFET voeding naar die nieuwe 24v set?

In een vorig schip had ik 4 accu's parallel en serieel. Met 2 accu's weet ik dit niet.
Of heeft VICTRON daar weer een 'kastje' voor?
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 16:15 #1657499

Henry schreef :
Hoe krijg ik tijdens motoren via de ArgoFET voeding naar die nieuwe 24v set?
Ik denk dat je er een dc/dc lader bij nodig zult hebben. Daarmee kan je vanaf een 12 volt accu een 24 volt accu laden. Of een extra 24V dynamo. Of je gaat de boegschroefaccu's uitsluitend via die 24V walstroomlader laden. In dat laatste geval heb je de dc/dc lader of de extra dynamo niet nodig.
Verder snap ik niks van je verhaal. Is je service systeem nu 12 of 24 volt?
Je kunt ook boegschroeven in 12 volt kopen. Dat zou de zaak wel een heel stuk simpeler maken wanneer je bestaande boordsysteem ook geheel 12 volt is. Kost je alleen wat dikkere kabels naar je boegschroef. Maar kan je ook een set accu's schelen. Dus waarom moeilijk als het makkelijk ook kan?
Laatst bewerkt: 27 okt 2025 16:16 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 17:03 #1657513

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@ It Paradyske
Bij deze een eerste tekening. Niet volledig, ...omdat ik het niet weet.
De 24v boegschroef-accu-set wordt dus niet gevoed door een draaiende motor.

@SimondeDanser
een dc/dc omvormer 12 naar 24v zou dan onder de nog niet gebruikte uitgang van de ArgoFET moeten, en dan naar de 24V boegschroef-accu-set. Naast een extra kostenpotje zal het ook wel aardig verlies hebben. En zoveel is het al niet wat er van die dynamo komt. Daarbij gaat ook een hoeveelheid naar de andere accu, zoals de ArgoFET dat goeddunkt.

Mijn service accu-set wordt uitsluitend 12v gebruikt. Dus alleen de boegschroef is 24v. Mijn boegschroef is uitsluitend in 24V. (Max proportional)

Bedankt voor de reacties tot dusver.
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 18:19 #1657526

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Bij deze heb ik het schema uitgebreid met een converter



Stel a)
.. ik heb in de sluis flink zitten klooien en met de boegschroef een flink gat gegraven in de accu's.
Hoelang moet daarna de motor draaien om er wat in te vullen? 2 uur?
Stel b)
motor draait flink, dynamo levert 60 piek 100A, Start en service accu's zijn vol, boegschroef accu's zijn 80A kwijt; Kan zo'n omvormer dat wel aan? Of laat deze gewoon niet meer door als waar het voor gemaakt is? Dan heb je dus een flink prijzige converter nodig, toch?
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 20:22 #1657538

In tegenstelling tot wat je in je OP schrijft, staan je service accu’s parallel (niet serieel).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 20:52 #1657545

Henry schreef :
Kan zo'n omvormer dat wel aan? Of laat deze gewoon niet meer door als waar het voor gemaakt is?
Deze veronderstelling klopt. Met dien verstande dat een dc-dc lader ook warmte ontwikkelt. Ik ben niet op de hoogte met de verschillende dc-dc laders. Maar de Victrons TS800 (ik heb er 2 van) kunnen continu max 60% vermogen leveren mits ze op een niet te warme plek waar ze hun warmte kwijt kunnen hangen. Wat je kunt doen is er meerdere parallel hangen. Je moet ze dan wel identiek instellen. In mijn situatie kan ik met twee van deze laders continu 26 amp bij 24V leveren. Dat betekent dat een 12V dynamo al iets meer dan 52 amp moet kunnen leveren. Daarnaast moet je ook rekenen dat diezelfde dynamo tegelijkertijd ook het scheepsgebruik van dat moment moet kunnen leveren. Plus dan nog het laden van je andere accubanken. Indien je dynamo niet te zwaar is zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de dc-dc lader(s) pas aan te zetten op het moment dat je start- en service accu's vol zijn. Alleen kan het dan wel eens een langdurige operatie worden om ook je boegschroef accu's weer geladen te krijgen.
Laatst bewerkt: 27 okt 2025 21:42 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 27 okt 2025 21:03 #1657547

Henry schreef :
@SimondeDanser
een dc/dc omvormer 12 naar 24v zou dan onder de nog niet gebruikte uitgang van de ArgoFET moeten, en dan naar de 24V boegschroef-accu-set.
Ik zou niet weten waarom je de dc-dc lader via de Argofet zou moeten laten lopen. Die mag gewoon rechtstreeks aan de startaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 02:14 #1657568

In je laatste schema: kun je die DCDC converter direct voeden uit de alternator, dus zonder buffering van een accu? Voor zover mij bekend sluit je DCDC converters typisch parallel aan de voedende accu aan (en stel je in de converter in onder welke condities deze stroom uit die accu mag trekken)

Edit: eens met SimondeDanser dus
Laatst bewerkt: 28 okt 2025 02:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 06:15 #1657572

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
RobertWalter1 schreef :
In tegenstelling tot wat je in je OP schrijft, staan je service accu’s parallel (niet serieel).
Je hebt gelijk. Foutje. Dit geeft verwarring.
Volgens mij kun je een geplaatst berichte niet meer aanpassen.
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 06:19 #1657574

Henry schreef : De hoofdschakelaar nabij je startaccu doet zo niet veel. Op deze manier verbreekt hij alleen de stroom naar je contactslot en dashboard. Wanneer je hem als diefstalbeveiliging zou willen gebruiken zou het nog wel kunnen. Maar ik schat in dat dit niet de bedoeling is. Ik zou hem direct op je startaccu zetten. Dan is "uit" ook echt "uit". Hier is onlangs ook nog een draadje geweest. En toen bleken er allerlei meningen over dit onderwerp te zijn. Misschien goed om dat eens door te lezen alvorens te besluiten wat je wilt.
Aangezien het hier om een schematische tekening gaat over hoe je je boegschroefaccu's in je systeem op gaat nemen zou ik de schakelaar voor de overzichtelijkheid even weg laten uit dit schema. Maar in werkelijkheid moet hij er wel in natuurlijk. Hetzelfde geldt overigens voor je service en boegschroefaccu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 06:27 #1657576

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
SimondeDanser schreef :
Dat betekent dat een 12V dynamo al iets meer dan 52 amp moet kunnen leveren. Daarnaast moet je ook rekenen dat diezelfde dynamo tegelijkertijd ook het scheepsgebruik van dat moment moet kunnen leveren. Plus dan nog het laden van je andere accubanken. Indien je dynamo niet te zwaar is zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de dc-dc lader(s) pas aan te zetten op het moment dat je start- en service accu's vol zijn. Alleen kan het dan wel eens een langdurige operatie worden om ook je boegschroef accu's weer geladen te krijgen.

Je moet er niet raar van opkijken als die arme dynamo het loodje legt. Daar is een mooie oud Hollandse uitdrukking voor: Dat kan Bruin niet trekken
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 06:28 #1657577

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@SimondeDanser @Nachtvlinder
DCDC converter rechtstreeks op mijn start accu.
Kan de start accu dan nog wel onder de ArgoFET hangen?
De huidige situatie is zonder ArgoFET en met een Diodeblakje een lijntje naar de service accu's.
Dus de dynamo staat rechtstreeks op de startaccu.
Dan zou dat betekenen dat ook de DCDC-12-24 ook rechtstreeks van de dynamo krijgt.
Is dat wenselijk?
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 06:43 #1657580

Wat voor dynamo heb je? Merk, vermogen? Hoeveel V-snaren of een multi-riem? Externe instelbare laadregelaar of interne laadregelaar?

Nog een andere gedachtengang. Indien je boegschroefaccu's zo'n grote aanslag gaan doen op je beschikbare laadcapaciteit van de dynamo zou je ook nog kunnen overwegen om je dynamo te vervangen door een 24V exemplaar. Deze laat je dan rechtstreeks je boegschroefaccu's laden. En je plaatst dan (een) dc-dc lader(s) tussen je boegschroefaccu's en je start- en service accu's. Die laatste 2 kunnen met een lagere laadstroom toe. Dan heb je een groter vermogen beschikbaar om je boegschroefaccu's te laden.
Hoe dan ook zal iedere oplossing kostenverhogend werken. Dat is inherent aan het feit dat je met twee verschillende spanningen gaat werken.
Ik heb zo'n idee dat de verkoper van de boegschroef niet wist dat je boordnet 12V is ipv 24V. Wanneer alles aan boord 24V was geweest dan had je hier wel iets aan gehad.
Wanneer hij dit wel wist had hij je naar mijn idee geen Argofet mogen verkopen want die voegt t.a.v. je boegschroefsysteem helemaal niets toe. Ook had hij je naar mijn idee geen 24V proportionele boegschroef mogen verkopen. In elk geval niet zonder je erop te wijzen dat er nog de nodige aanpassingen noodzakelijk zouden zijn en hier nog aanzienlijke extra kosten mee gemoeid zijn. Of de verkoper is helemaal niet terzake kundig en had maar één doel: het verkopen van een zo leuk mogelijk klinkende boegschroef.
Aangezien je nu, alleen vanwege het feit dat je voor een proportionele boegschroef wilt gaan voor hoge additionele kosten en ook aanpassingen gesteld wordt zou ik indien nog mogelijk:
a. af zien van een proportionele boegschroef en kiezen voor een 12V boegschroef zonder proportionele regeling, of
b. je proportionele boegschroef helemaal separaat houden van je scheepsnet en wellicht kiezen voor iets zwaardere accu's voor de boegschroef. Dat scheelt je heel veel extra kosten en ombouw. Je bestaande boordsysteem blijft daarmee ongewijzigd (wel de Argofet tussen je dynamo en start- en service accu's zetten). Je gaat dan de boegschroefaccu's uitsluitend met de 24V walstroomlader laden.
Of je voor a of b zou moeten kiezen zou ik niet weten. Wanneer je weinig motort en veel zeilt zou ik kiezen voor b.
Laatst bewerkt: 28 okt 2025 07:46 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 07:38 #1657589

Henry schreef :
@SimondeDanser @Nachtvlinder
DCDC converter rechtstreeks op mijn start accu.
Kan de start accu dan nog wel onder de ArgoFET hangen?
De huidige situatie is zonder ArgoFET en met een Diodeblakje een lijntje naar de service accu's.
Dus de dynamo staat rechtstreeks op de startaccu.
Dan zou dat betekenen dat ook de DCDC-12-24 ook rechtstreeks van de dynamo krijgt.
Is dat wenselijk?
Een dc-dc lader is voor je startaccu niets anders dan een gebruiker net zoals bijv. je dashboard. Dus kan deze gewoon rechtstreeks aan je startaccu hangen.
Het is mij niet duidelijk hoe je huidige systeem in elkaar steekt. Maar het lijkt mij niet goed. Maar aangezien de Argofet nu in de plaats gaat komen van het diodeblok hoeven we hier geen aandacht meer aan te besteden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 08:34 #1657599

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@SimondeDanser

Heel dankbaar voor je uitleg.

Dynamo is een 14V 40/115A Bosch 0120468-026-DAC5899
Zover ik weet 1 V-snaar die over de waterpomp en dynamo loopt. (Yanmar 3JH2TE)
Laadregelaar weet ik niet.

Het was sowieso de bedoeling om een accuset bij de boegschroef te plaatsen exclusief voor de boegschroef. Ook komt er een walstroom 24v lader bij. Zie tekening.
Die optie b. is de keuze. Het zou echter mooi zijn wanneer, na geklooi in een sluis een uurtje motor nog wat bij zou laden voor ik later in een haven moet martelen. (vaar veel alleen en geen goede motor coureur)

Stel ik kies voor de boegschroef accuset 4x 50A
Deze kun je toch wel serieel en parallel tegelijk schakelen/gebruiken?
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 09:55 #1657618

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Gezien de verbruikers die je nu hebt en laders die je (deels) nog moet kopen, deze bijdrage:

1: sluit een DC-DC verbruiker aan op je huis accu en niet op je startaccu als die keuze er is.
2: een DC-DC 24 voor onderweg werkt ook in de haven. Zou wat efficiency kosten, maar meestal zal deze vol zijn. Dan kan de 230-24V weg. Dat is een 24V component minder.
3: je kan de serie-boegschroef accu ook laden met 2 losse DC-DC-12V. @Peper doet dat met 4xDC-DC 3,4 op seriële cellen in zijn LFP draadje. Dan maak je wel 24V, maar koop je alleen maar 12V componenten. De twee laders balanceren de accu’s als je er lokaal toch 12V afhaalt
4: geen LA accu’s van verschillende typen mixen aan de laadpoorten van een oplader. Diverse LA cuus’s (waaronder AGM) willen graag ook wel eens echt vol zijn volgens het laadschema uit de spec ivm levensduur.

5: Maar ik zou aan de leverancier vragen of de boegschroefmotor omgewisseld kan worden naar 12V.

6: In de spec van mijn vorige boegschroef stond dat die bedoeld was om te gebruiken met draaiende motor. Tevens dat die 1min per keer mocht lopen. Daarom zijn boegschroefaccu’s vaak relatief klein; ze voorkomen de spanningsval over 10m kabel.
Als je toch een grote accu plaatst dan is dat gewicht en geld dat nauwelijks gebruikt wordt onderweg: als er een goede motor-boegschroef connectie is dan kan je de boegschroef accu onderweg tijdens zeilen voor je koelkast gebruiken.

NB: 1-6 horen niet allemaal bij elkaar

PS:
Voor de 12V oplossing van @Simon of hierboven is het handig make/type/documentatie te delen van de boegschroef.
Dan kan iemand een alternatief bedenken voor jouw inbouwspecialist.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 28 okt 2025 10:43 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 10:48 #1657625

Of alles helemaal gescheiden houden, met minder elektronica en minder kans op falen, met een extra 24 volt dynamo.
Simpel, bedrijfszeker en goedkoop.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 13:00 #1657646

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Berghout-2 schreef :
Of alles helemaal gescheiden houden, met minder elektronica en minder kans op falen, met een extra 24 volt dynamo.
Simpel, bedrijfszeker en goedkoop.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Heb daar zeker ook aan zitten denken. Maar zie die plaatsing nog niet 123 voor me.
k moet me daar in gaan verdiepen, Hoe dit te monteren bij de motor.

Dank voor je reactie.
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 13:15 #1657649

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@SimondeDanser

Hartelijk dank voor je reacties. Leerzaam!

1. Ik wil dat de DCDC-12-24 alleen actief is wanneer de motor draait.
2. 3. ter overweging
4. Ik heb optima redpoint AGM CCA975 2x 50A
5. Het gekozen type MAX-pro ECO110 is mijn eigen wens. en deze 5,3kw proportional is uitsluitend 24v
6. Deze boegschroef kan draaien tot de accu's leeg zijn.
De accu's voor de boegschroef hebben een kabel van 50cm naar de boegschroef.

ps. Ik zal vanavond weer een nieuw schemaatje maken, wat de 'stand' nu is.
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 13:22 #1657650

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@SimondeDanser
"De hoofdschakelaar nabij je startaccu doet zo niet veel. Op deze manier verbreekt hij alleen de stroom naar je contactslot en dashboard."
Dit van een eerder berichtje van jou.
Ik heb nu idd de hoofdschakelaar direct bij de start accu.
De getekende oplossing is het idee van VICTRON bij de ArgoFET.
Ik laat die hoofdschakelaar bij de start accu ook zeker zitten.
Misschien een schakelaar extra zoals Victron dat hier plaatst.
Als de Dynamo én de Argomet maar spanning krijgen, anders werken ze niet.
Deze moeten ook alleen maar hun werk doen bij draaiende motor (of contact)
C 39 Class 1994
Laatst bewerkt: 28 okt 2025 13:23 door Henry.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 14:54 #1657656

Henry schreef :
k Ga vanavond een tekeningetje maken.
Het geheel moet nog gebouwd worden komende weken.

Het bedrijf wat de boegschroef monteert en de spullen levert heeft me de ArgoFET 'verkocht.
Dit is DE oplossing voor je 3 sets netjes bij te laden door je motor...zo werd gesteld.
Wetende dat ik een 12v Dynamo heb....

Er wordt sowieso een walstroom lader 24v geplaatst. Die zal ook 99% van het laden doen. Ik gebruik de motor heel weinig.

Ik ben dus gaan twijfelen aan het geheel. Hoe krijg ik tijdens motoren via de ArgoFET voeding naar die nieuwe 24v set?

In een vorig schip had ik 4 accu's parallel en serieel. Met 2 accu's weet ik dit niet.
Of heeft VICTRON daar weer een 'kastje' voor?

Ik zie in je info dat je een 39ft boot hebt , waarom heeft het spullen bedrijf een 24v boegschroef geadviseerd en kennelijk geleverd en geïnstalleerd ?
Schepen van hout mannen van staal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 15:30 #1657659

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
@Houten-Klaas
De keuze van de boegschroef is de mijne. Reeds aangeschaft.
Met meteen al de bedoeling om er accu's exclusief voor de boegschroef te plaatsen.
Ook wilde ik bij de boegschroef een walstroom lader exclusief voor de boegschroef batterijen.
Dit had ik ook gedaan bij een 12V boegschroef.

De verkoper wist echter dat de rest van mijn schip, dus ook de dynamo 12V is.
Hij drong mij een ArgoFET op, want dan kun je de boel netjes verdelen: drie groepen.

Dit is volgens mij een misser van de verkoper. Hij had mij moeten wijzen dat een extra dynamo of een DC-DC12-24 omvormer noodzakelijk is, wanneer ik ook via de motor wil bij laden.

De ArgoFET is wel besteld, nog niet geleverd. Dus die ga ik mogelijk afzeggen. Ik ga dit gesprek binnenkort aan.
C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's parallel én serieel - ArgoFET toepassing 28 okt 2025 17:30 #1657671

  • Henry
  • Henry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Aangepast schema.

Ik denk dat de ArgoFET niet verkeerd is voor het 12v circuit.

De 24 volt accu's worden voorlopig alleen door walstroom geladen.
Accu's worden 2x RedPoints 50A of 2x YellowPoints 75A (CCA 974)

Ik ben er nog niet over uit:
- of, een extra 24v dynamo,
- of, een DC-DC 12-24 converter,

Ik heb nog even gedacht om van de twee 12v batterij groepen een combi te maken voor 24v. Daar moeten dan wel hele goed accu beschermers oid tussen. Ik hoor echter al iemand zeggen: hou de 24v helemaal apart... en dat is denk ik ook juist.

C 39 Class 1994
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl