Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS Transponder

Re: AIS Transponder 01 nov 2009 20:12 #96461

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
AIS werkt dus 2 kanten op, jij wordt gezien en jij ziet anderen. Maar aan beide kanten zijn er verstorende factoren, waarbij de vertrouwde uitkijk met eigen ogen de beste optie blijft. Zelfredzaam betekent ook je eigen ogen gebruiken.
Zo ook met SeaMe en soortgelijken: X-band en S-band, worden de beide banden gereflecteerd??? En kijken ze wel op dat schermpje met al die bliebjes?? Ook hier blijft het devies: eigen ogen first!
Maar ontegenzeggelijk hebben al deze electronische hulpmiddelen hun nut, en daarom staan ze allemaal op mijn boot te schitteren door aanwezigheid.
Maar ook de beperkingen zijn mij duidelijk. En da's net zo belangrijk.
In een eerdere posting stond "AIS kijkt om een hoekje" Ja, letterlijk waar. Ik voer op het Kieler Kanaal: achter de bocht verstopt lag een serie zeeschepen die ons zojuist hadden ingehaald, stil. AIS had ons al gewaarschuwd: stuurman pas op, om de bocht liggen ze allemaal te wachten. Fantastisch!
Trouwens, je eigen track staat dus ook op internet!!! Iedereen kan zien waar je gevaren hebt. Hoezo privecy? Schitterend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 02 nov 2009 07:35 #96513

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Dat is een waar woord, zonsnel!

Als je dan toch wat goeds in je mast wil hebben zou je eigenlijk een Sea-Me moeten aanschaffen: een kleine actieve antenne die zorgt voor een echo van ongeveer 100m2.

Sinds kort heb je 2 verschillende types. De oude (+/- 600 euro) refelecteert alleen de X-band. Het nieuwe type (+/- 800 euro) reflecteert de X en S-band. Ik heb zelf het oude type en heb op zee gemerkt dat de grote schepen al op grote afstand hun koers iets verleggen om een aanvaring te voorkomen. Een SeaMe samen met AIS is voor mij een (bijna) ideale combinatie!

Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 02 nov 2009 07:47 #96514

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
op zee gemerkt dat de grote schepen al op grote afstand hun koers iets verleggen om een aanvaring te voorkomen. Een SeaMe samen met AIS is voor mij een (bijna) ideale combinatie!Gr, Robert

Dit is over als je er een ais bij zet.
Nu denkt de stuurman dat het een groot containerschip is.
Maar dan ziet hij dat het een klein klote bootje is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 02 nov 2009 10:03 #96536

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Maar dan ziet hij dat het een klein klote bootje is.

Niet helemaal waar Ton, als je netjes de data van je schip hebt ingevoerd ziet ie dat er een 10 meter lange zeilboot met 5 knoop op een koers 123 graden vaart, incl. scheepsnaam en roepnaam.

Goede uitkijk ed is vanzelfsprekend, maar we hadden het over het nut van AIS. En die dual band Sea-me staat ook op mijn lijstje. Ik zie dit soort dingen als net zo belangrijk als vuurpijlen en een reddingsvlot, het kan zelfs voorkomen dat je de laatsgenoemde nodig hebt.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 02 nov 2009 10:18 #96545

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Als ik Seame zou willen plaatsen, kan ik dan volstaan om hem op de hekstoel te plaatsen?

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 02 nov 2009 10:30 #96548

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Op zich wel, maar hoe hoger hoe verder het bereik is. Van pakumbeet 2 meter hoogte zal je bereik hebben tot wat je zelf nog aan de horizon kan zien.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 02 nov 2009 10:51 #96551

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Zo hoog is mijn hekstoel niet ;-)
Vanaf het water kom ik tot 1,5mtr Heb ff snel gezocht of ik daar info over kon vinden, dus hoogte vs. zichtbaar (rekeninghoudend met hellingshoek), maar zag niet iets staan.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 02 nov 2009 13:47 #96570

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Uit de handleiding van de Sea Me:

De antenne dient zo hoog mogelijk op het vaartuig te worden gemonteerd en vrij te blijven van andere onderdelen van het vaartuig, zoals bijvoorbeeld een mast. Uiteraard is het zo dat hoe hoger de unit wordt geplaatst, hoe groter het bereik en hoe waarschijnlijker het is dat de sea clutter het signaal niet wegfiltert. Echter, zelfs als de unit slechts op 2 meter hoogte is gemonteerd kan met een 25KW radar het signaal op 8 mijl worden opgevangen

Helemaal bovenin de mast zal je bootje op ongeveer 24 mijl zichtbaar zijn.
Veel meer zal het nooit worden.
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 03 nov 2009 15:33 #96768

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bereik van AIS is vergelijkbaar met dat van marifoon. Zend je op 2 meter hoogte en zit je in golfdal na golfdal moet je vraagtekens plaatsen bij je zichtbaarheid.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 03 nov 2009 21:20 #96862

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Wederom dank voor alle reacties. Heb inmiddels een AIS CTRX bij George Kniest gekocht, was in de aanbieding voor ¤799. Nu nog inbouwen en dat wordt een aardige klus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 04 nov 2009 14:21 #96985

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Bereik van AIS is vergelijkbaar met dat van marifoon. Zend je op 2 meter hoogte en zit je in golfdal na golfdal moet je vraagtekens plaatsen bij je zichtbaarheid.

Een golfdal is geen enkel probleem, VHF wordt niet 'tegengehouden' door water. Met X- of S-band radar gebeurt dat wel omdat die in het SHF-gebied (microgolven) werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 04 nov 2009 16:15 #96999

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het gaat om de afstand die je kunt overbruggen met VHF als je in een golfdal met een laaggeplaatste antenne zit, het bereik neemt dan wel sterk af dacht ik. Zit je op zeeniveau te zenden of nog daar onder.

Hier wordt ook nog wat over AIS verklaard.

www.binnenvaart.org/images/btbdocumenten/aisart.pdf
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 05 nov 2009 08:55 #97094

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Gelukkig staan de ontvangstantennes van de schepen die je moeten ontvangen behoorlijk hoog en het gaat om het het hoogteverschil tussen de antennes. Verder moet je die golfdalen ook niet overdrijven, het is niet zo dat je vele meters onderuit gaat want als het wel zover is dan ben je al hard bezig met overleven en moet je sowieso zorgen dat je uit de shippinglanes blijft.. :wink: Verder is AIS natuurlijk in eerste instantie een hulpmiddel om andere boten te zien en daar op te anticiperen. Zels als een grote containerboot je ziet is het nog maar de vraag of ze voor je aan de kant gaan. Maar als jij die grote boot als eerste ziet en er komt een collisionalert dan kun je daar vroegtijdig op anticiperen. Het feit dat je zelf wellicht minder gezien wordt in een golfdal vind ik niet zo belangrijk en bovendien hoort er bij elk dal ook een top waarop je juist weer veeeeel verder zichtbaar bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 05 nov 2009 14:38 #97165

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@Sigdock,
Niet vele meters tussen dal en top?.Zit me nu af te vragen of je zee ervaring hebt. Coaster, zwaar weer en vanuit de stuurhut niet in een golfdal over de top kunnen kijken. Zelfs het IJsselmeer kent een golfdal/top verschil van meer dan 2 meter onder bepaalde omstandigheden. Klopt weliswaar dat je ook weer boven op de top komt maar de golven daarbuiten zijn een stuk langer dan op het IJsselmeer dus blijf je er aanmerkelijk langer in het golfdal.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 05 nov 2009 19:21 #97223

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Beide partijen varen niet noodzakelijk op hetzelfde moment in het golfdal. Bij VHF is de "line of sight" belangrijk. Als de antennes elkaar kunnen "zien" zal je doorgaans een goede verbinding hebben. Maar er zijn ook nog andere factoren zoals propagatie die kunnen meespelen, maar die zijn niet constant.

Dus als je beide in het golfdal zit zal de afstand sterk afnemen. Als 1 in het dal en de ander op de top zit zal het effect nogal meevallen. Ook de interval waarmee het signaal verstuurd wordt zal in deze meespelen. Er is een wezenlijk verschil tussen het ontvangen van een signaal dat om de paar seconden beschikbaar is of om de paar minuten. Dat zwaar weer en lange, diepe golven een invloed hebben is zeker een feit. In hoeverre dit van toepassing is hangt zoals gewoonlijk toch nog van een paar andere factoren af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 06 nov 2009 09:19 #97321

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Slordig van mij, ik had eerder moeten aangeven dat mijn antwoorden in hoofdzaak op vragen van Gregor slaan. Namelijk plaatsen van antenne op hekstoel, hoogte vanaf het water 1,5 meter. Als de vragen en reacties goed gelezen waren, kon wel een relatie gevonden worden.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 06 nov 2009 14:03 #97360

Hoe nauwkeurig en realtime zijn de internet weergaves??
een voorbeeld: http://www.marinetraffic.com/ais/#

Is het een optie totdat een daadwerkelijk systeem volgt zoiets te gebruiken om bv een extra indicatie te krijgen tijdens oversteek van de vaargeul HvH. Uiteraard moet je dan een internetverbinding hebben maar met de telefoons en modems van tegenwoordig geen probleem.

Of is zoiets met een verversing naar keuze in een kaartprogramma op je laptop te laden??
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 08 nov 2009 19:15 #97666

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
in de FAQ is onderstaande terug te vinden

How often is the data updated?
Data received are uploaded in the database in real time and therefore they are immediately available on the map and on other pages. However, several positions shown on map may be not continuously refreshed (e.g. when a ship goes out of range). Vessel positions shown on map may be up to 1 hour old. Please note also that map web page is only periodically refreshed or whenever the ‘Refresh now’ link is pressed manually.


Je kan ook per schip zien hoe oud de ontvangen data is.

Ook in de FAQ

Can the web-published information be used to enhance safety at sea?
Not at all! This is not the intention of this system. Data provided can only be used by Internet users for informational reasons only and they are by no means related to safety of navigation. Information provided may be incomplete, obsolete or contain errors and cannot substitute the on-board safety equipment and of course the good seamanship
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 01 dec 2009 11:50 #101880

  • boumad
  • boumad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Aan de AIS geïnteresseerde

Bij ons op de site staat een uitgebreid verhaal over AIS en de verschillen tussen klasse A en B. Hopelijk wordt daar e.e.a. duidelijk uit de doeken gedaan maar mocht je nog onduidelijkheden tegenkomen, laat het dan even weten want dan pas ik dat aan. Opmerkingen zijn altijd welkom.
Zie

beschrijving werking AIS

Met betrekking tot de plaats van de antenne adviseren wij altijd de antenne in de mast en zo hoog mogelijk. Reeds op het IJselmeer komt het regelmatig voor dat je schepen wel en niet ziet op de AIS. (je ziet me wel/je ziet me niet effect). Dit heeft uiteraard met de plaatsing van de antennes te maken en een antenne op 1.5 meter wordt dan ernstig beperkt. Bedenk bij deze discussie ook dat AIS klasse B slechts op 2 Watt uitzendvermogen werkt. Het bereik is dus niet zoals opgemerkt gelijk aan de marifoon maar veel beperkter. Gemiddeld zo rond de 8 a 10 mijl, eea mede afhankelijk van de propagatie. Dus antenne zo hoog mogelijk waarbij het gebruik van een antenne splitter zoals de EasyAIS ocb de installatie sterk vereenvoudigt. Let op: ocb betekent geschikt voor klasse b transponder. Een gewone antenne splitter werkt niet.

Een vaak genoemd nadeel bij antenne splitters is dat het ontvangstbereik veel slechter wordt. Dit is slechts ten dele het geval. Bij de EasyAIS splitter is dit ongeveer 2-5 mijl. (NB de vaak gebruikte (goedkope) RG58 antenne kabel heeft over het algemeen een veel groter verlies tot gevolg). Tijdens het zenden is er geen verschil immers dan wordt de antenne kortgesloten met de marifoon en is er geen verslechtering.
Op www.marinetraffic.com kun je het actuele bereik van de AIS ontvanger in de EasyTRX transponder opvragen(wij leveren AIS informatie aan deze website). Instructie: ga naar marinetraffic en selecteer stations vervolgens selecteer het station in Seaport Marina IJmuiden en vraag het bereik op(antenne staat op 10m hoogte)). of gebruik onderstaande link:
Bereik EasyTRX icm EasySplit VHF antenne splitter


AIS werkt perfect maar is geen vervanger voor radar. Boeien en tonnen hebben geen AIS. Niet alle schepen hebben AIS. De binnenvaart wordt op dit moment voorzien van AIS net als militaire schepen en visserschepen. Het blijft dus altijd opletten. Zelf ben ik afgelopen zomer boven Terschelling een autoboot tegengekomen zonder navigatie verlichting. Wel op de AIS maar niet te zien. Op z'n moment dacht ik dus dat de AIS in de fout ging. Immers het schip was niet te zien. Met radar had ik beter geweten!

Mvrgrt,
Dirk
Importeur van EasyAIS hardware
Laatst bewerkt: 01 dec 2009 12:05 door boumad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS Transponder 10 dec 2009 12:09 #103586

Een C70 is een kaartplotter van Raymarine, mijn ervaring heeft me geleerd dat Raymarine instrumenten niet compactiebel zijn met andere merken met een normale NMEA uitgang. Dit was toch het geval tussen mijn GPS van Furuno en de stuurautomaat van Raymarine. De GPS heb ik wel moeiteloos kunnen koppelen aan de VHF van Navman.

Dus eens Raymarine, altijd Raymarine!!! Blijkbaar koppelen ze je met hun prullen. Voor mij in de toekomst liever instrumenten die een normale NMEA code gebruiken, dan blijf ik vrij om het merk en type toestel te kiezen wat ik wil. Wel schijnt het mogelijk te zijn om er iets tussen te plaatsen om te decoderen, maar waar begint en eindigt het dan weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS Transponder 10 dec 2009 13:07 #103596

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Je doelt op het Raymarine Seatalk protocol? Er zijn prima converters verkrijgbaar die Seatalk omzetten naar NMEA hoor. Of wil je zeggen dat Raymarine NMEA geen 'echte' NMEA is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS Transponder 10 dec 2009 13:20 #103599

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
snellencote schrijft:
Een C70 is een kaartplotter van Raymarine, mijn ervaring heeft me geleerd dat Raymarine instrumenten niet compactiebel zijn met andere merken met een normale NMEA uitgang. Dit was toch het geval tussen mijn GPS van Furuno en de stuurautomaat van Raymarine. De GPS heb ik wel moeiteloos kunnen koppelen aan de VHF van Navman.

Dus eens Raymarine, altijd Raymarine!!! Blijkbaar koppelen ze je met hun prullen. Voor mij in de toekomst liever instrumenten die een normale NMEA code gebruiken, dan blijf ik vrij om het merk en type toestel te kiezen wat ik wil. Wel schijnt het mogelijk te zijn om er iets tussen te plaatsen om te decoderen, maar waar begint en eindigt het dan weer?

Om nou Raymarine producten als prullen te omschrijven vind ik wel wat ver gaan. Overigens hebben de stuurautomaten ook een NMEA ingang.
Dit is een converter:

www.georgekniest.nl/catalogus/...terface/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 13 dec 2009 20:18 #104316

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Vraagt u maar....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 13 dec 2009 20:23 #104321

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Vanaf 2012 moet elk Solas schip aan een verplichte ECS (elektronische kaart) met AIS en zo ook een radar met AIS koppeling.
Visserlui moeten vanaf 2011? ook AIS hebben.

Met een radarreflector kan je nog wel eens ongewenst in de automatische seaclutter terechtkomen. Dat neemt niet weg dat je hem eengoed moet blijven gebruiken.

AIS zal steeds meer en meer een belangrijkere rol spelen, reken dar maar op.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponder 13 dec 2009 20:31 #104327

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Voordat we in onderbuikgevoelens belanden, graag fundatie van het onderstaande met formules en rekenvoorbeeld. Vooral die 2-5 mijl zou ik wel ergens willen terug zien in de motivatie.

boumad schrijft:
Aan de AIS geïnteresseerde

Een vaak genoemd nadeel bij antenne splitters is dat het ontvangstbereik veel slechter wordt. Dit is slechts ten dele het geval. Bij de EasyAIS splitter is dit ongeveer 2-5 mijl. (NB de vaak gebruikte (goedkope) RG58 antenne kabel heeft over het algemeen een veel groter verlies tot gevolg).


Mvrgrt,
Dirk
Importeur van EasyAIS hardware
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl