Aan de AIS geïnteresseerde
Bij ons op de site staat een uitgebreid verhaal over AIS en de verschillen tussen klasse A en B. Hopelijk wordt daar e.e.a. duidelijk uit de doeken gedaan maar mocht je nog onduidelijkheden tegenkomen, laat het dan even weten want dan pas ik dat aan. Opmerkingen zijn altijd welkom.
Zie
beschrijving werking AIS
Met betrekking tot de plaats van de antenne adviseren wij altijd de antenne in de mast en zo hoog mogelijk. Reeds op het IJselmeer komt het regelmatig voor dat je schepen wel en niet ziet op de AIS. (je ziet me wel/je ziet me niet effect). Dit heeft uiteraard met de plaatsing van de antennes te maken en een antenne op 1.5 meter wordt dan ernstig beperkt. Bedenk bij deze discussie ook dat AIS klasse B slechts op 2 Watt uitzendvermogen werkt. Het bereik is dus niet zoals opgemerkt gelijk aan de marifoon maar veel beperkter. Gemiddeld zo rond de 8 a 10 mijl, eea mede afhankelijk van de propagatie. Dus antenne zo hoog mogelijk waarbij het gebruik van een antenne splitter zoals de EasyAIS ocb de installatie sterk vereenvoudigt. Let op: ocb betekent geschikt voor klasse b transponder. Een gewone antenne splitter werkt niet.
Een vaak genoemd nadeel bij antenne splitters is dat het ontvangstbereik veel slechter wordt. Dit is slechts ten dele het geval. Bij de EasyAIS splitter is dit ongeveer 2-5 mijl. (NB de vaak gebruikte (goedkope) RG58 antenne kabel heeft over het algemeen een veel groter verlies tot gevolg). Tijdens het zenden is er geen verschil immers dan wordt de antenne kortgesloten met de marifoon en is er geen verslechtering.
Op
www.marinetraffic.com kun je het actuele bereik van de AIS ontvanger in de EasyTRX transponder opvragen(wij leveren AIS informatie aan deze website). Instructie: ga naar marinetraffic en selecteer stations vervolgens selecteer het station in Seaport Marina IJmuiden en vraag het bereik op(antenne staat op 10m hoogte)). of gebruik onderstaande link:
Bereik EasyTRX icm EasySplit VHF antenne splitter
AIS werkt perfect maar is geen vervanger voor radar. Boeien en tonnen hebben geen AIS. Niet alle schepen hebben AIS. De binnenvaart wordt op dit moment voorzien van AIS net als militaire schepen en visserschepen. Het blijft dus altijd opletten. Zelf ben ik afgelopen zomer boven Terschelling een autoboot tegengekomen zonder navigatie verlichting. Wel op de AIS maar niet te zien. Op z'n moment dacht ik dus dat de AIS in de fout ging. Immers het schip was niet te zien. Met radar had ik beter geweten!
Mvrgrt,
Dirk
Importeur van EasyAIS hardware