Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs race (update)

Re:24 uurs race (update) 07 okt 2010 20:41 #153596

Ik weet niet helemaal of ik in dit topic op de juiste plek ben voor deze vraag, maar ik stel hem toch :)

Als we wij volgend jaar ook mee willen doen met de 24 uurs race heb je dan een meetbrief nodig om in de tour klasse mee te mogen doen. Onze boot heeft er wel een maar die is van bijna 30 jaar geleden en volgens mij niet meer geldig.

Als we al deze verhalen lezen dan lijkt het ons echt heel leuk om mee te doen. Natuurlijk moeten we wel nog wat ervaring opdoen. We hebben nog nooit wedstrijd gevaren. Maar het wedstrijd gevoel is er in ieder geval zeker wel. Als we worden ingehaald dan balen we en proberen er alles aan te doen om sneller te gaan.
Laatst bewerkt: 07 okt 2010 20:43 door commeraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 07 okt 2010 21:13 #153600

  • frou frou
  • frou frou's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
24 uurs race toer gaat onder lengte waterlijn je heb dus geen meetbrief nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 07 okt 2010 21:18 #153602

bedankt voor het snelle antwoord.
wordt deze waterlijn opgemeten of moet je deze zelf opgeven zoals bijvoorbeeld in de verkoop folder staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 07 okt 2010 21:28 #153603

  • frou frou
  • frou frou's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
de waterlijn moet je zelf opgeven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 07 okt 2010 21:42 #153607

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Theoretisch kan je daar dus flink mee sjoemelen... maar hou er rekening mee dat de data openbaar gemaakt wordt en dat er best wat fanatiekelingen in de tourklasse zitten. Een opgegeven waterlijn die afwijkt van normaal zal ongetwijfeld opvallen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 08 okt 2010 06:43 #153622

Het is natuurlijk niet onze bedoeling om te sjoemelen met de waterlijn.

Ik ben alleen bang dat de waterlijn zoals in de verkoop folder uit 1972 staat niet helemaal meer klopt.

Er zit nu een zwaardere motor in, een waterzak en een dieseltank. Hierdoor zal hij wel iets dieper liggen.

Is er een gemakkelijke manier om op te meten hoe lang de waterlijn is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 08 okt 2010 06:53 #153624

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
commeraal schrijft:
Is er een gemakkelijke manier om op te meten hoe lang de waterlijn is?

Hangt een beetje van de box/steigers af. Als je dwars voor en achter je boot een paar lijnen heel strak over de wateroppervlakte kunt spannen, dan meet je eerst de afstand tussen die 2 lijnen (als ze niet parallel lopen dan kun je met meerdere metingen wel uitrekenen hoe de afstand ter hoogte van de hartlijn van de boot is). Daarna meet je de afstand tussen de voorste lijn en de voorkant van de boot, en dan ook bij achterkant. Uiteraard ter hoogte van de wateroppervlakte. Daarna even het sommetje (totale afstand -/- afstand voor -/- afstand achter) en je hebt de lengte van de waterlijn.

Wees, als je toch die moeite doet, dan wel zo slim om te meten met de alleen de basisuitrusting. Maar als je de lengte "af fabriek" opgeeft dan zit je toch ook goed? Zeker qua rating. Je l.w.l. is door de belading wel groter, maar extra gewicht zeilt vaak ook weer langzamer. Ik denk dat de meesten vanwege de rating gewoon de l.w.l. in lege toestand opgeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 08 okt 2010 08:08 #153651

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
commeraal schrijft:
Hierdoor zal hij wel iets dieper liggen.

dieper ==> langere waterlijn ==> nadeel in de rating!

gewoon de originele waterlijn opgeven voor de24uurs, zal niemand moeite mee hebben.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 08 okt 2010 21:32 #153869

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
nee, met een waterlijn die terug te vinden is op internet hebben fanatiekelingen geen moeite. Meeste deelnemers geven de lwl uit de folder op en zijn in feite wat langer door wat extra voorraden. niets aan de hand.
Let wel op: aangehangen roer niet meetellen in lengte waterlijn.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 08 okt 2010 22:06 #153876

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ondergehangen roer ook niet... daar heeft een ander forumlid dan weer hele discussies over gevoerd met het race-comitee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 11 okt 2010 14:50 #153951

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
aangehangen roer telt alleen niet mee als je het interieur, de mast en de motor thuislaat tijdens de race. Anders hangt de rest van de boot ook in het water.

maar laten we maar ophouden anders zitten we zo weer aan 12 pagina's discussie.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 11 okt 2010 14:51 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 22 okt 2010 16:15 #156341

Capolavoro schrijft:
Hierdoor zal hij wel iets dieper liggen.

dieper ==> langere waterlijn ==> nadeel in de rating!
gewoon de originele waterlijn opgeven voor de24uurs, zal niemand moeite mee hebben.

Als we het aan durven om volgend jaar mee te doen dan geven wij een water lengte van 7,90 meter op. Deze lengte staat in de originele folder. Deze hebben we op de foto gezet. Originele folder.

Is een dergelijke korte waterlijn niet voordelig voor een boot van 34ft t.o.v. de nieuwere boten met een langere waterlijn? Ik kan me voorstellen vooral bij wat meer golven er vanzelf in werkelijkheid een langere waterlijn is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 22 okt 2010 16:29 #156343

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
ja, dan heb je voordeel van je lange overhang.

Ik meen dat die lange overhangen ook alleen bedacht zijn om binnen een handicap systeem veel voordeel te hebben. Kijk maar eens naar de klassiekers uit begin vorige eeuw. Met de nieuwere handicapsystemen heb je daar weinig voordeel meer van en dan zie je dat de raceboten ontworpen worden met een veel langere waterlijn tov de totale lengte.
Modernere boten worden meer op planeren gebouwd, dat zie ik jullie van der Stad nog nit zo gemakkelijk doen.

Succes met de 24 uurs. Gewoon doen; het is een leuk happening.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 22 okt 2010 19:19 #156367

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6114
commeraal schrijft:
Is een dergelijke korte waterlijn niet voordelig voor een boot van 34ft t.o.v. de nieuwere boten met een langere waterlijn?
Je ziet toch weinig schepen met veel overhang in de top 3 eindigen. Met jouw boot ben je pas in je voordeel in races met veel kruisrakken en wat meer wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 07:30 #156728

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Die lange overhangen zorgen ervoor dat je weinig waterlijn lengte meet in rust, terwijl onder helling je LWL toeneemt.
Bovendien geeft het rustiger zeegedrag doordat de stampende beweging gelijkmatig afgeremd wordt.

En als je een boot hebt met veel overhang, vaar dan altijd met helling!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 11:17 #156757

trotti schrijft:
En als je een boot hebt met veel overhang, vaar dan altijd met helling!

We moeten wel nog ontdekken wat de juist helling is.

Afgelopen zaterdag 23-10-2010 zijn we vannuit Makkum vertrokken om richting Kampen te varen voor de winterovernachting.

Het was toch net iets te ruig voor ons.
Het gangboord verdween dit maal geheel onderwater. Celina zat aan de lage kant en die was in een keer nat. Hierdoor begon zij het toch wel heel koud te krijgen en is ze naar binnengegaan om onder de dekens op te warmen.
We hebben toen maar besloten om bij Stavoren te overnachten.

Dit was denk ik iets teveel helling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 11:34 #156762

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
hahaha, ja dat klinkt als teveel ja...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 11:53 #156767

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6114
klinkt eerder als teveel zeil.
Jouw bootje moet zich juist thuisvoelen in 6bft. Maar wel op tijd reven. Wel zo relaxed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 12:02 #156768

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met een beetje meer wind is het ook wel zo handig om aan de loefzijde te zitten... Ik heb op die plek ook wel eens een golf over me heen gekregen, die tussen kajuitwand en spatzeilen heen vloog. In één keer klaarwakker...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 12:47 #156774

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Gangboord onder water klinkt voor elke boot als tijd om te reven...
De helling die je nodig hebt om snel te zeilen moet je eerder zoeken in een tiental centimeters romp boven water, dan een tiental centimeters gangboord onder water...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 13:14 #156777

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bij een boot met "bolle buik" zou je als vuistregel aan kunnen houden: tot het bolste gedeelte net een stukje onder water zit. Nog meer helling zal je snelheid (en stuureigenschappen en comfort) negatief beïnvloeden, dan is het dus hoog tijd om te reven.
Laatst bewerkt: 25 okt 2010 13:15 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 13:22 #156778

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Sommige IOR-bakken gaan het hardst aan de wind als de voetrail in de buurt van het water komt, maar voetrail ONDER water is alleen een noodmaatregel als je 'm niet met wat meer knijpen rechtop kunt houden en je beslist geen voorzeil wilt wisselen of wilt reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 17:46 #156823

We hebben in een ander topic een filmpje geplaatst. We hebben toen alleen op de stormfok gevaren. Bedoelen jullie dit met net het breedste gedeelte onder water?

Dit keer hadden we de Genua flink opgerold en het grootzeil maximaal gereefd. Maar volgens mij was zaterdag de wind ongunstiger en nog net iets harder vlgs onze windmeter. Ditmaal liep het water over de tweede rand waar de lier opstaat.

Een volgende keer haal ik denk ik toch het grootzeil bij deze wind weer geheel naar beneden.
Laatst bewerkt: 25 okt 2010 18:47 door commeraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 18:09 #156828

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zo hard woei het zaterdag en zondag nu ook weer niet, wat NOG belangrijker is dan zeil verminderen is je zeilen goed trimmen. Dus maximaal vlak maken en maximaal twisten. Als je niet aan de wind vaart moet je bovendien heel erg opletten dat je schoten niet te strak staan. Heel veel toerzeilers varen met te strakke schoten op halfwindse koersen, dat geeft een heleboel helling terwijl je er alleen maar langzamer van gaat. Halve wind kan je grootschoot vaak zelfs helemaal los mocht dat voor de helling nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs race (update) 25 okt 2010 18:20 #156835

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schrijft:
Zo hard woei het zaterdag en zondag nu ook weer niet,

KNMI voor Stavoren:

# FG = Etmaalgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s);
# FHX = Hoogste uurgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s);
# FHXH = Uurvak waarin FHX is gemeten;
#
# STN,YYYYMMDD, FG, FHX, FHXH
#
267,20101023, 103, 150, 23

dus daggemiddelde een 5je, en om 11 uur savonds een 7-tje.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl