commeraal schrijft:Onze windmeter gaf toen tussen de 18~25 knopen aan. Dat was heerlijk zeilen. Maar volgens mij, voor de wind is onze windmeter ook een beetje in de war.
Ik vertrouw dat ding niet meer.
Meet dat ding schijnbare wind? Of berekent ie ware wind? En als ie ware wind berekent krijgt ie dan je bootsnelheid wel goed door? Als ie alleen de schijnbare wind meet dan klopt het dat je aan de wind meer op de klok hebt dan voor de wind. Vergelijk het met tegen de wind in fietsen en voor de wind uit fietsen met dezelfde windsnelheid.
@Capo: ook grote boten - ja ook die van jou - rol je plat voor de wind naar loef voor minder roerdruk.. Een goede spi regelt dat zelf voor je vanaf een knoop of 18 ware wind, kwestie van ver uitbomen met de boom niet te laag en dan je spischoot vieren tot de schouder helemaal naast je voorstag staat. En ja dat gaat echt harder zolang je als je afkruist niet gaat planeren.
Voer je je 32'er trouwens ook rechtop? Dan snap ik nu waarom we die dingen met de 28'er nogal eens inhaalden aan de wind, ze varen allemaal lekker op een oor. Hebben ze zeker op een 28 geleerd, want Spirit 28's gaan - sorry Michel - echt het beste met forse helling en veel zeil erop. Winners (950 en 1010), First 31.7's en vele andere grotere 'snelle' schepen moeten het dan tegen zo'n oud barrel afleggen. Zij varen dan met HA-fok en soms al een rif, de Spirit met genua 1 (4-5 bft) of 2 (5-6 bft). Waarbij ook die Spirit dan natuurlijk harder gaat door de 5 man aan loef, hangen moet je wel altijd doen dat ben ik met je eens. Maar met heel veel power en toch gelijke snelheid en hoogte maak je onder die omstandigheden dan echt winst.
Bij de J-22 ligt dat dan weer HEEL anders, die is ook loeistabiel met een flinke bak helling doordat ie naar boven toe lekker breed wordt - ideaal voor als je veel wind hebt met toerzeilen - maar als je 'm nagenoeg rechtop houdt ligt alleen de vlakke, smalle bodem in het water en niet die brede buik, dat scheelt immens.