ik vind het een flutverhaal. Was het niet rond 1 april dat dit gepubliceerd werd?
Het begint al het de opmerking dat sturen op een stuurautomaat sneller zou varen dan met de hand, omdat de automaat minder stuurt en meer slingert. Ik denk dat we allemaal wel gemerkt hebben dat met de hand sturen 10 a 20% sneller is dan met de automaat. We kunnen het op de Capolavoro zo proberen: performancemeter aan, stuurautomaat aan, en we weten het. Ik weet het nu al: de 100% haal je alleen door heel fanatiek met snelle korte bewegingen te sturen. Als je dat niet doet raken de zeilen uit de groove en vermindert je voortstuwing. Een beetje remmen met het roer levert een heel grote verbetering van de werking van de zeilen, zo is dat toevallig
Tegen de tijd dat een stuurautomaat naar telltales en golven kan kijken wordt het misschien iets beter.
Verder hebben vele ontwerpers (o.m de grote E.G. van de Stadt) uitgebreid geexperimenteerd met trimvlakken achteraan de kiel, om daarmee het kielprofiel zo te wijzigen dat de drift verminderde. Daar zie je nergens meer iets van terug, experiment mislukt.
Wat wel werkt is een kantelzwaard, vroeger (en nog?) in de FJ: het gehele zwaard werd schuin in de zwaardkast gezet waardoor de drift van de boot verminderde (logisch als je hele zwaard niet in lijn met de lengte-as van de boot staat).
De lift die een kiel levert is een reactiekracht op de dwarsscheepse component van de windkracht. Newton leert ons dat die reactiekracht nooit groter kan worden dan de oorspronkelijke windkracht-component. Verloeveren is er dus niet bij. Je kunt natuurlijk wel de angle of attack van de kiel (de aanstroomhoek van het water) veranderen door met sturen (roer) de hele boot te draaien tov zijn voortbewegingrichting. Dat zal wat extra lift geven, heeeel eventjes, want die boot gaat niet zo lang 'scheef' door het water, dat geeft teveel weerstand. En dan kom je weer bij de stabiele situatie: een beeje drift dat zorgt dat de immers symmetrische kiel lift kan genereren.
groet
t