Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs Trimclinic?

Re: 24 uurs Trimclinic! 12 aug 2011 18:55 #213560

Hen3 schreef :
Kan onze sponsor 'Startracking' niet een systeempje op de Capo bouwen? Dan kunnen we jullie nog een beetje volgen!

Dat zou mooi zijn live volgen via het ZF B)
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 12 aug 2011 19:01 #213563

RobB schreef :
Hen3 schreef :
Kan onze sponsor 'Startracking' niet een systeempje op de Capo bouwen? Dan kunnen we jullie nog een beetje volgen!

Dat zou mooi zijn live volgen via het ZF B)

maar de concurentie ook :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 12 aug 2011 19:02 #213564

Geen probleem, kan worden geregeld! heb alleen een klein beetje vermogen van de 12 volt boordspanning nodig. als tie onder de buiskap wordt gemonteerd, dan is er goede dekking.
We hebben ook de DutchRose gesponsord bij hun avonturen, dezelfde inmarsat module ligt nog op mn buro.

Als tegenprestatie wil ik wel in het gangboord hangen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 aug 2011 19:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 12 aug 2011 19:11 #213566

roozeboos schreef :
Geen probleem, kan worden geregeld! heb alleen een klein beetje vermogen van de 12 volt boordspanning nodig. als tie onder de buiskap wordt gemonteerd, dan is er goede dekking.
We hebben ook de DutchRose gesponsord bij hun avonturen, dezelfde inmarsat module ligt nog op mn buro.

Top dat is geweldig voor de thuis blijvers, alvast bedankt
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 12 aug 2011 19:55 #213576

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
roozeboos schreef :
Als tegenprestatie wil ik wel in het gangboord hangen
Kijk eens precies links van deze post? Volgens mij hang je reeds in het gangboord :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 12 aug 2011 20:00 #213577

ja leuk dat sponsoren. Ik duw allerlei boten af van de steiger en stap daarna weer in mijn auto, en die lui gaan lekker varen.:(

Maar zo te lezen zitten er bij de 24 uurs wel 7 man aan boord van de Capolavoro. das ook wel veel. Maar misschien valt er iemand uit, en heb ik als sponsor natuurlijk een streepje voor!
Proberen kan altijd natuurlijk!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 aug 2011 20:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 12 aug 2011 20:14 #213578

Waarom nemen jullie niet tracking and tracing via geosport.nl
Heel makkelijk via een smartphone. Het thuisfront kan dan gelijk naar meerdere boten tegelijk kijken. en onderling chatten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 12 aug 2011 21:51 #213583

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
annede_vries schreef :
Waarom nemen jullie niet tracking and tracing via geosport.nl
Heel makkelijk via een smartphone. Het thuisfront kan dan gelijk naar meerdere boten tegelijk kijken. en onderling chatten
Omdat dat geen sponsor van het ZF is ;) .
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 13 aug 2011 01:05 #213584

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
kan met google maps en een smartphone met gps
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 13 aug 2011 04:54 #213590

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En er gaat toch ook wel geTwitterd worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 13 aug 2011 05:10 #213592

Plus dat een smartphone geen gsm dekking heeft op zee. Ik weet niet wat de plannen zijn, maar mocht het ruime sop gekozen worden, onze Inmarsat module communiceert via de satellieten.

vwb chatten, daar lijkt me dit forum de uitgelezen site voor!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 aug 2011 05:13 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 13 aug 2011 05:19 #213594

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Thomas, weet natuurlijk niet of je dan de concurentie in de kaart speelt, maar ik denk dat met mij veel ZFers het leuk zouden vinden om te lezen hoe de voorbereiding op deze tocht gaat.
Las net dat je al bijna bent begonnen, met de eerste voorspellingen van het weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 13 aug 2011 05:38 #213598

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
koko schreef :
Thomas, weet natuurlijk niet of je dan de concurentie in de kaart speelt, maar ik denk dat met mij veel ZFers het leuk zouden vinden om te lezen hoe de voorbereiding op deze tocht gaat.

Ik heb pas geleden een heel aardig stukje van Thomas gekregen waarin hij wat achtergronden schetst van de 24uurs-race. Ook legt hij uit voor welke rakken je zou kunnen kiezen en waarom je dit zou doen, De keuze voor de startplaats komt aan bod evenals de software die gebruikt wordt.

Ik heb het klaargezet in de downloadsectie zodat iedereen het in kan lezen. (zie downloadsectie onder "mijn menu" en dan doorklikken naar "zeilprestaties"
Laatst bewerkt: 13 aug 2011 07:48 door Baines.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 14 aug 2011 09:54 #213856

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Op speciaal verzoek, een doorlopend verslag van de voorbereidingen voor onze 24uurs race van 26/27 augustus a.s.

De keuze van de startplaats voor de 24uurs hangt van een aantal dingen af. De Finish is in Medemblik, dus rakken op het IJsselmeer varen doet iedereen. Of je daar ook moet starten hangt van een heleboel factoren af, in willekeurige volgorde:

- de windrichting: starten aan lagerwal met meteen een kruisrak is geen goed idee
- de verwachte windsterkte. Als het meer dan 3B waait ga je hard, en dan zijn er op alleen het IJsselmeer niet genoeg gunstige rakken om 24 uur die goeie rakken te varen, dan moet je ook slechtere (voor de wind, aan de wind) gaan kiezen. Starten op het Markermeer geeft je een heleboel extra rakken.
- Wil je het Wad op? Dan moet je ergens (op het IJsselmeer) starten zodanig dat je op het gewenste tijdstip (meestal op HW) bij een van de sluizen in de Afsluitdijk bent.
- Hoe loopt het eerste rak vanaf de start; is dat in de luwte van de wal (zoals bij Enkhuizen-Zuid naar de KG10 boei met NW-W-wind) dan ga je te langzaam
- De lengte van het verplichte rak van start naar 1e boei. Sommige zijn heel kort, andere nogal lang. Zo’n eerste rak heb je niets te kiezen, je moet het accepteren zoals het is. Is dat in de wind, of voor de wind, en lang, dan kun je een plaats bij de 1e 10 schepen al meteen vergeten.
De tabel van die eerste rakken is als volgt: (start- 1e boei- lengte in Nm)

Den Oever _ WV12 2.69
Lelystad-Noord _ EZ5 6.35
Durgerdam _ P3 2.02
Lelystad-Zuid _ OVD3 2.25
Enkhuizen-Noord _ KG 1.27
Lemmer _ NM2 4.7
Enkhuizen-Zuid _ KG 10 2.64
Medemblik _ KRA 4.63
Hindeloopen _ H2-W1 0.24
Muiden _ P3 2.14
Hoorn _ Sport E Nek 3.05
Stavoren _ LC5 3.06
Kornwerderzand _ VF7 1.62
Urk _ EZ5 3,03
Volendam _ MN1-GZ2 0.60

Volendam en Hindeloopen hebben duidelijk een groot voordeel: erg kort!
Maar Hindeloopen is vaak lagerwal, en Volendam geeft luwte met W-winden….
En Medeblik, met 4,6 mijl, is met NO of ZW wind (kruisen resp. voor de wind) helemaal fout.

vragen? geen vragen ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 14 aug 2011 10:45 #213881

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik mis de koersen in die rakken-tabel!

(maarja, je moet het de concurrentie ook weer niet te makkelijk maken natuurlijk ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 14 aug 2011 11:48 #213903

  • Arne Sailing
  • Arne Sailing's Profielfoto
Mag ik mee om het dek te schrobben......doe het meestal met groene zeep.....die ik lekker laat intrekken...aan dek hoeven we toch niet te meer te zijn met al die rolfokken en uit de kuip bedienbare fallen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 14 aug 2011 11:59 #213905

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Kennelijk niet meegezeild met de Capolavoro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 14 aug 2011 12:10 #213906

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Brrr...

Zo jammer in zo'n leuk topic!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 14 aug 2011 12:25 #213909

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
@Thomas,

In hoe verre is starten op de Wadden een voor- of nadeel?
Ik neem aan dat daar bij een gunstige stroom tijdens de start een hoop winst te halen valt. (of verlies natuurlijk ;))

Zijn hier nog do's en don'ts die belangrijk zijn?

Gr.

André
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 14 aug 2011 12:31 #213912

  • Arne Sailing
  • Arne Sailing's Profielfoto
tja......zeilgod Thomas ten Kortenaar weet nog steeds de 5 zeil overlevings manoeuvres niet uit te leggen.....op zee dan....plus nr 6....het allerlaatste redmiddel

Op het IJsselmeer drijven we vanzelf wel aan wal......of wel roepen de KNMR op...als je gel accu niet leeg is.

Groetjes,

Master Arne.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 14 aug 2011 12:41 #213916

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Arne, ik geef maar één waarschuwing en die heb je zojuist gehad. Je bent van harte uitgenodigd om je zegje te doen op het forum maar zogauw je op de man gaat spelen is het snel gedaan met je krediet.

Het is niet mijn bedoeling om je monddood te maken, maar onthoud dat deze schrijfwijze niet de juiste manier is om je te profileren op het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic! 14 aug 2011 12:44 #213917

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ronin schreef :
In hoe verre is starten op de Wadden een voor- of nadeel?
Ik neem aan dat daar bij een gunstige stroom tijdens de start een hoop winst te halen valt.

Starten op de Wadden mag niet, wel door een sluis heen, stukje Wad/Noordzee en weer terug....
aan dat stukkie ben ik net bezig.
ff geduld....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 05:32 #214072

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Super gaaf Capo! Ik had echt geen idee dat er zo veel bij komt kijken om een wedstrijd te winnen. Ik had de download wel nodig om het allemaal een beetje te begrijpen (echt een beetje :) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 07:43 #214112

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Wel of niet het Wad op gaan, dat is ook een lastige keuze bij de 24Uurs.


Het principe is wel eenvoudig: zorg dat je op of net na Hoogwater door de sluis van Kornwerd of Den Oever gaat, en ga een lekker eind met de eb mee, bijvoorbeeld van Den Oever naar de SG boei. Of ga vanuit Kornwerd richting Texel of Vliestroom.
En als de eb dan voorbij is ga je met de nieuwe vloed mee, terug dezelfde route, of nog een stukje verder door. Zo kan je in Den Oever eruit, dan bij den Helder op de eb het zeegat uit naar de SG boei, en dan met de vloed mee helemaal naar Kornwerd.
Een andere optie is om helemaal rond Texel en Vlieland te varen, linksom of rechtsom.
Rechtsom is meestal beter, omdat de vloed nu eenmaal langer loopt dan de eb. Hangt ook van je bootsnelheid af; als je erg snel bent kan rechtsom verkeerd uitpakken omdat je dan te vroeg bij de ZS- en VL boeien bent…. en je nog eb tegen hebt.
Dit alles werkt alleen goed als het HW-tijdstip niet te laat na de start van de race is. Aan HW om 4 uur ‘snachts heb je niet zoveel meer: een heel rondje haal je dan niet meer, en bij terugkeer van een op-en- neertje Texel (of zo) zal het druk zijn bij de sluizen, halverwege de middag.

Dit jaar 2011 is het HW Harlingen om 20:15u, dus ca een uur na de start. Ideaal om in Den Oever of Kornwerd te starten, dan de 1e verplichte boei te pakken, en vervolgens de sluis door……

Het grote voordeel van een goeie route over het Wad en de zee is natuurlijk dat je lekker gratis mijlen krijgt door de stroom. Als je de hele route buiten de eilanden om neemt is dat bijna 80 mijlen waarop je stroom mee hebt (als je het goed doet). 80 mijl, betekent zo’n 12 uur varen, gemiddeld 1 knoop stroom mee, is 12 mijl kado!
Op een totaal van pakweg 150 a 160 mijl voor de hele 24 uur is dat een significant aantal.

Daar staan echter een paar dingen tegenover…..
- je moet 2 maal door een sluis (2 maal dezelfde, of zowel Kornwerd als Den Oever). Dat kost tijd. Je krijgt daarvoor wel een tijdvergoeding, namelijk 2% van je totaal gevaren mijlen, dus bij 24 uur varen met 6 kts snelheid een vergoeding per sluis van 2,88 mijl, ofwel 29 minuten. Het is natuurlijk de vraag of je dat redt, zeker overdag, en ook nog eens twee keer…… Als het 2 maal drie kwartier blijkt te duren heb je een half uur stilgelegen zonder vergoeding, 3 mijl weg die je nooit meer kan inhalen…. Van de 12 mijlen winst zijn er dan nog 3 over……
- De routes zijn beperkt, je kan niet besluiten toch maar iets anders te gaan doen, halverwege. Je MOET met de stroom mee totdat die omdraait, je moet het hele rondje afmaken, anders moet je tegen de stroom in varen.
- De wind kan het aardig lastig maken: omdat de route vastligt heb je de wind maar te accepteren. Als je dan voor de wind moet varen ga je langzaam, en die knoop stroom mee maakt het wel ietsje beter, maar niet zo goed als een lekker halfwinds rak zonder stroom. Opkruisen met stroom mee: hetzelfde probleem.
- De Rakkenkaart is bedrieglijk wat koersen betreft. Zo is de route van de WV12 naar de M15 niet een mooie rechte lijn, maar bestaat die uit rakjes die lopen tussen Noord en West, met het smalle Vischjagersgaatje een flink stuk NW. Dat maakt het lastig om te voorspellen hoe lang je erover gaat doen van de WV12 naar de M15. Hetzelfde is het geval voor vrijwel alle rakken op de Waddenzee: ze kronkelen…..



- Dan kan er ook nog weinig wind zijn. Dan is de stroom een groter voordeel, want die is dan groot ten opzicht van je snelheid. Maar als die zwakke wind dan wegvalt, en dat risico is er natuurlijk, kom je te laat bij de kentering, of, erger nog, zal je moeten ankeren wegens tegenstroom…. Niet bepaald de snelste manier om in Medemblik te komen!

wordt vervolgd.

groet
t
Laatst bewerkt: 15 aug 2011 07:47 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 07:54 #214115

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wie de eerste keer meedoet kan dus maar beter lekker op 't IJsselmeer blijven, dan heb je de meeste keus aan rakken voor iedere windrichting en loop je niet te kans door zelfoverschatting ergens op het wad een enorme blunder (achterstand) te begaan.

Maar dat stroomvoordeel op 't wad kan natuurlijk héél gunstig uitpakken.. Hoe lang duurt dat uitstapje buitenom? Oftewel: móét je vlak bij de dijk starten om dat te kunnen doen? Zal uiteraard ook van de windrichting/sterkte afhangen. Bij ZZW wind zou een verkort rondje (Den Over eruit, met laatste ebstroom richting Marsdiep (LW Den Helder 0.05 u, Oudeschild rond 0.55 u, en dan over 't wad met hopelijk ook wat vloedstroom op 't laatste stuk terug naar (HW 08.46) Kornwerderzand zou misschien ook kunnen. Maar dan heb je mogelijk wel veel sluistijd t.o.v. een gering voordeel. Wellicht kun je dan wat rustiger tijden in de sluis treffen.
Laatst bewerkt: 15 aug 2011 08:11 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl