Wel of niet het Wad op gaan, dat is ook een lastige keuze bij de 24Uurs.
Het principe is wel eenvoudig: zorg dat je op of net na Hoogwater door de sluis van Kornwerd of Den Oever gaat, en ga een lekker eind met de eb mee, bijvoorbeeld van Den Oever naar de SG boei. Of ga vanuit Kornwerd richting Texel of Vliestroom.
En als de eb dan voorbij is ga je met de nieuwe vloed mee, terug dezelfde route, of nog een stukje verder door. Zo kan je in Den Oever eruit, dan bij den Helder op de eb het zeegat uit naar de SG boei, en dan met de vloed mee helemaal naar Kornwerd.
Een andere optie is om helemaal rond Texel en Vlieland te varen, linksom of rechtsom.
Rechtsom is meestal beter, omdat de vloed nu eenmaal langer loopt dan de eb. Hangt ook van je bootsnelheid af; als je erg snel bent kan rechtsom verkeerd uitpakken omdat je dan te vroeg bij de ZS- en VL boeien bent…. en je nog eb tegen hebt.
Dit alles werkt alleen goed als het HW-tijdstip niet te laat na de start van de race is. Aan HW om 4 uur ‘snachts heb je niet zoveel meer: een heel rondje haal je dan niet meer, en bij terugkeer van een op-en- neertje Texel (of zo) zal het druk zijn bij de sluizen, halverwege de middag.
Dit jaar 2011 is het HW Harlingen om 20:15u, dus ca een uur na de start. Ideaal om in Den Oever of Kornwerd te starten, dan de 1e verplichte boei te pakken, en vervolgens de sluis door……
Het grote voordeel van een goeie route over het Wad en de zee is natuurlijk dat je lekker gratis mijlen krijgt door de stroom. Als je de hele route buiten de eilanden om neemt is dat bijna 80 mijlen waarop je stroom mee hebt (als je het goed doet). 80 mijl, betekent zo’n 12 uur varen, gemiddeld 1 knoop stroom mee, is 12 mijl kado!
Op een totaal van pakweg 150 a 160 mijl voor de hele 24 uur is dat een significant aantal.
Daar staan echter een paar dingen tegenover…..
- je moet 2 maal door een sluis (2 maal dezelfde, of zowel Kornwerd als Den Oever). Dat kost tijd. Je krijgt daarvoor wel een tijdvergoeding, namelijk 2% van je totaal gevaren mijlen, dus bij 24 uur varen met 6 kts snelheid een vergoeding per sluis van 2,88 mijl, ofwel 29 minuten. Het is natuurlijk de vraag of je dat redt, zeker overdag, en ook nog eens twee keer…… Als het 2 maal drie kwartier blijkt te duren heb je een half uur stilgelegen zonder vergoeding, 3 mijl weg die je nooit meer kan inhalen…. Van de 12 mijlen winst zijn er dan nog 3 over……
- De routes zijn beperkt, je kan niet besluiten toch maar iets anders te gaan doen, halverwege. Je MOET met de stroom mee totdat die omdraait, je moet het hele rondje afmaken, anders moet je tegen de stroom in varen.
- De wind kan het aardig lastig maken: omdat de route vastligt heb je de wind maar te accepteren. Als je dan voor de wind moet varen ga je langzaam, en die knoop stroom mee maakt het wel ietsje beter, maar niet zo goed als een lekker halfwinds rak zonder stroom. Opkruisen met stroom mee: hetzelfde probleem.
- De Rakkenkaart is bedrieglijk wat koersen betreft. Zo is de route van de WV12 naar de M15 niet een mooie rechte lijn, maar bestaat die uit rakjes die lopen tussen Noord en West, met het smalle Vischjagersgaatje een flink stuk NW. Dat maakt het lastig om te voorspellen hoe lang je erover gaat doen van de WV12 naar de M15. Hetzelfde is het geval voor vrijwel alle rakken op de Waddenzee: ze kronkelen…..
- Dan kan er ook nog weinig wind zijn. Dan is de stroom een groter voordeel, want die is dan groot ten opzicht van je snelheid. Maar als die zwakke wind dan wegvalt, en dat risico is er natuurlijk, kom je te laat bij de kentering, of, erger nog, zal je moeten ankeren wegens tegenstroom…. Niet bepaald de snelste manier om in Medemblik te komen!
wordt vervolgd.
groet
t