Marcel schreef :
Voor beide situaties valt wel te zeggen dat als twee schepen dusdanig dicht bij elkaar zijn dat een koersverandering van het ene schip direct een koersverandering van het andere schip vereist dat de schepen te dicht bij elkaar zijn voor een koerswijziging.
Als twee schepen elkaar niet of nauwelijks kunnen opmerken, dan zijn ze waarschijnlijk nog ver genoeg van elkaar om een koerswijziging te verantwoorden.
Goed zeemanschap hierboven genoemde problemen is het wel degelijk van toepassing.
In een wedstrijdsituatie wordt dit soort situaties soms op het scherpst van de snede uitgevochten. Je gaat dan niet ruim om een ander heenvaren maar bij voorkeur op maximaal een halve meter erlangs. Daar bestaat bovendien de mogelijkheid om te protesteren. En soms wordt zo'n protest uitgelokt....
Daar ligt het echt wat anders dan toerend op ruim water, of op grote vrachtschepen op zee.
In het specifieke geval van de Mischief:
- oploper komt steeds dichterbij, aan lij
- Mischief verlijert ernaartoe, wellicht harder dan de oploper verwachtte
- Mischief besluit (naar zijn mening goed zeemanschap) om maar te vertrekken en overstag te gaan.
- Mischief protesteert niet tegen de oploper (omdat die beter vrij had moeten blijven)
- en daarmee is de kous af. Geen protest, dus geen kans op je gelijk halen, ook al heb je dat wel.
Alternatief:
- Mischief had gewoon door kunnen varen
- de oploper/voorbijloper moet dan vrijblijven en mee afzakken tot de juiste koers van Mischief (die verlijert) tot hij geen voorbijloper meer is
- Mischief brengt de oploper/voorbijloper daarmee mogelijk in de problemen met de ondiepte.
- dat is echter geheel en uitsluitend het probleem van de oploper
- totdat de oloper om ruimte voor de hindernis vraagt, en dan MOET Mischief overstag (want omhoog kan hij niet).
- de ander kan protesteren omdat hij vindt dat Mischief niet zijn juiste koers vaart maar aanzienlijk lager stuurt. Mischief moet dan bewijzen dat hij dat wel deed.... lastig.
En dit alles met 30 cm tussen de bootjes.... op de rand van gevaar voor aanvaring....
groet
t