ArjanvdS schreef :
Mwoah, ben niet helemaal overtuigd
Over oplopen en kruisende koersen nog maar even…..……volgens mij zijn er nog wat misverstandjes. (niet persoonlijk bedoeld Arjan!)
In het BPR staan de volgende definities:
Artikel 6.01. Begripsbepalingen
1.
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
a. naderen op tegengestelde koersen: elkaar naderen van twee schepen op koersen die recht of vrijwel recht aan elkaar tegengesteld zijn;
b. oplopen: naderen door een schip van een ander schip uit een richting van meer dan 22°30´ achterlijker dan dwars van dat schip;
c. voorbijlopen: manoeuvre die het gevolg is van oplopen totdat de schepen geheel vrij van elkaar zijn;
d. kruisende koersen: elkaar naderen van twee schepen onder zodanige hoek, dat er geen sprake is van naderen op tegengestelde koers dan wel oplopen; in geval van twijfel wordt er geacht sprake te zijn van naderen op tegengestelde koersen dan wel oplopen;
met name bij b. zit er wat onduidelijkheid in de definitie. Achterlijker dan dwars, ok, maar vanaf welk punt? De boeg? De plek van de stuurman? Het achterschip? Dat maakt nogal verschil. Omdat het heklicht nu eenmaal achterop zit en de hoek daarvan ook 22 graad 30 minuten achterlijker dan dwars is (niet toevallig) wordt dat vaak, zeker ‘snachts (24uurs!) gebruikt als de plek waar dat ‘achterlijker dan dwars’ gemeten wordt.
Voor kleine schepen onderling zijn vervolgens alleen regels voor tegengesteld, oplopen en kruisen. Over voorbijlopen wordt alleen gezegd dat dat aan beide zijden (SB en BB) mag, en dat het bij voorkeur aan loef dient te gebeuren. Voor grote schepen is wat meer geregeld om oplopen netjes af te wikkelen. Grote schepen (in kanalen) zullen veel vaker recht achterop oplopen dan zeilbootjes op een meer, die kunnen vrijwel van opzij aankomen (22,5 graad achterop) en dan toch oploper zijn. Het BPR is niet geschreven voor zeilbootjes op de vierkant meter.
Het gaat dus vooral om oplopen en kruisen, voorbijlopen is voor ons niet geregeld..
Een voorbeeld:
In deze situatie is de boot linksonder een oploper, de ander een kruiser.
Voor de rode boot moet de groene wijken, voor de blauwe niet.
Wat doe je als groene boot????
Nog een, een oploper die kruiser wordt:
Nu is de blauwe nog duidelijk een oploper. Maar er is geen enkel gevaar voor aanvaring, hij vaart lekker door.
Omdat de blauwe veel sneller is dan de groene (spinaker wellicht) vaart de blauwe door de 22,5 graad lijn heen.
Op een of ander moment (zie boven over achterlijker dan dwars) wordt hij koerskruiser. En dat is ook het moment dat gevaar voor aanvaring begint te bestaan.
Let wel, het is geen wedstrijd, niets te maken met loefregels en voorbijlopen en twee lengtes, gewoon alleen BPR.
Ineens moet de groene gaan wijken voor iets waarvan hij een tijdje dacht dat het een oploper was. Of misschien heeft de groene de blauwe helemaal niet eens gezien, en dan is het zeker een koerskruiser…..
Groet
t