Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De kunst van het bijliggen beheersen

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 19:39 #283497

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
srs schreef :
roberth schreef :

En wat daarna? Dus als de golven te groot/sterk worden?

Kaalliggen en bidden :sick:

Zou niet weten wat dan te doen, heb het gelukkig nooit mee gemaakt.

Deze mensen wel:
www.morganscloud.com/category/storm-tactics/

Wel eens met windkracht 8-9 bij Noorwegen 14 uur staan sturen met ruime wind. Voor mijn gevoel gingen we toen te hard en inderdaad zo tegen de 1,5x rompsnelheid. We hadden ook te veel zeil staan, en daar hebben we weer van geleerd. Na de nacht viel de wind langzaam weg gelukkig. Op dat moment was ik nooit gaan bijliggen, de golven waren volgens mij veel te stijl.

Ik kan me wel voorstellen dat dat in andere situaties wel een goede oplossing is. Als het te lang duurt, of als de golven minder stijl zijn. Volgens mij moet je meerdere technieken hebben voor verschillende situaties. De hier: www.morganscloud.com/2009/03/1...kes-while-heaved-to/ omschreven techniek vond ik zelf wel een om in het achterhoofd te houden.

Volgens deze zeiler zou je juist de snelheid er uit moeten halen:
www.maxingout.com/storm_management.htm
Maar goed, dit is een cat. En dan lijkt me dat wel verstandig!

Maar goed, heb wel eens bijgelegen om te oefenen maar nog nooit echt toegepast in zwaar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 19:40 #283498

Erikdejong schreef :
srs schreef :
roberth schreef :

En wat daarna? Dus als de golven te groot/sterk worden?

Kaalliggen en bidden :sick:
Ik zou zeggen: voor de wind weglopen komt eerst nog en daarna kun je nog afremmen door wat touw achter je boot aan te slepen en als dat niet meer werkt ga je pas eens aan bidden denken ;)

Tot nog toe hebben we bij 11bft (een echte, niet alleen de vlagen gemeten) op de N-Atlantic nog behoorlijk goed aan de wind door kunnen varen met een gemiddelde snelheid van ongeveer 3.5-4 knopen. Toch zijn de overlevingstactieken meer afhankelijk van de conditie van de zee (golven) dan van de wind en iedere storm is weer anders net als dat iedere boot ook weer anders is.

je vergeet de schipper en bemanning te noemen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 05:50 #283530

Guia IV schreef : Toch een interessant verhaal, iemand die juist wel gaat heave to-en. bij storm. En binnen rustig een maaltijdje kookt..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 05:53 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 05:54 #283533

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jaaph schreef :
In de leidraad staat het beschreven op blz 58 en 114.

de Leidraad is van de Wielrijdersbond.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:05 #283537

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
srs schreef :
Lichte boot:
In de wind liggen met trysail strak aangetrokken en helmstok vast om de boot aan de wind te houden.

en dat zonder motor, "in de wind, om de boot aan de wind te houden"?

Wie het begrijpt mag het zeggen.
Van mijn boot (diepe vinkiel, behoorlijk extreem balansroer) weet ik één ding zeker: die gaat met een vastgezet trysail, en met of zonder fok bak, en met de helmstok aan lij, helemaal alle kanten op. Hij zal zelfs complete rondjes gaan draaien.

Al die mooie teksten in de boekjes gaan uit van een redelijk lang onderwaterschip (geen smalle vinkielen) en een roer dat hooguit "een beetje helpt".
Dat soort schip blijft wellicht aan de wind liggen drijven, omdat er een soort evenwicht ontstaat (tussen fok, grootzeil en onderwaterschip).
Een boot met een groot balansroer en vinkiel is niet stabiel te krijgen zonder actief te sturen. De krachten op het roer (golven!) zullen winnen en de boot gaat alle kanten op.
Blijven sturen is de enige optie. Bijliggen is voor de Batavieren ;-)

En bidden helpt ook niet; daar is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, met heel veel zieken waarbij voor sommigen wel en voor anderen niet gebeden werd. Keurig dubbelblind onderzoek etc.
Geen effect, niets :evil:
groet
t
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 06:09 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:17 #283541

heb je het al es geprobeerd thomas?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:20 #283545

Capolavoro schreef :
srs schreef :
Blijven sturen is de enige optie. Bijliggen is voor de Batavieren ;-)

Hier een Batavier. Dit draadje gaat voornamelijk over bijliggen bij windkracht "veul". Ik vind het zeer handig bij alle winden, met name als je short of single handed bent.
Het is prettig manier om weg te kunnen van je helmstok om iets te klaren, handjes te wassen, broodje smeren...
Ik lig zeer regelmatig bij, met een langkieler, dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:21 #283546

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
heb je het al es geprobeerd thomas?

met windje 6, 7 op het IJsselmeer ja, als test.
Rondjes draaien, niets dan narigheid. Kom een keer mee, laat ik het zien ;-)

Bij een trimclinic vorig jaar hebben we met het grootzeil (gereefd) strak vast in het midden, de fok eraf en helmstok aan lij gedemonstreerd wat er dan gebeurt (wind 6 a 7):
Boot gaat alleen dwars, puur opzij dus, niets vooruit (log op 0.0kts).
ALs je dat zou doen met grote golven op zee krijg je om de haverklap een golf dwars over je heen, tot er een keer een is die je omgooit.

Blijven varen, zoals Erik zegt, is met moderne boten de enige veilige optie.
groet
t
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 06:25 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:24 #283547

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Capolavoro schreef :
Een boot met een groot balansroer en vinkiel is niet stabiel te krijgen zonder actief te sturen. De krachten op het roer (golven!) zullen winnen en de boot gaat alle kanten op.
Blijven sturen is de enige optie. Bijliggen is voor de Batavieren ;-)
Dat vind ik wel erg stellig. Ik heb het zelf geprobeerd op mijn eigen boot, met vinkiel en balansroer, en het werkte toch prima. Op IJsselmeer met ca. 8 BF, grootzeil met twee reven strak vastzetten, stormfok strak zetten, roer vastzetten, en het resultaat was dat de boot prima rustig aan de wind bleef liggen zonder dat ik iets hoefde te doen. Geen probleem.

Het beste is om het gewoon eens te proberen. Natuurlijk werkt het op de ene boot beter dan op de andere, maar het kan geen kwaad om het gewoon eens te testen op ruim water met wat wind en te zien wat er gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:29 #283548

Daarom, omdat het allemaal niet meer zo eenvoudig is om met veel wind op zee te zitten, vind ik dat je die situaties koste wat het kost moet vermijden. Goed zeemanschap is dan bijvoorbeeld om gebieden simpelweg als gesloten gebied te bestempelen (eventueel voor een periode) vanwege een te groot risico op dergelijk weer.

Mocht je toch in dergelijk weer terecht komen moet je doen wat je kan om te blijven drijven, maar het enigste wat echt helpt is bidden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:31 #283549

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
keeszeiler schreef :
Hier een Batavier. Dit draadje gaat voornamelijk over bijliggen bij windkracht "veul". Ik vind het zeer handig bij alle winden, met name als je short of single handed bent.
Het is prettig manier om weg te kunnen van je helmstok om iets te klaren, handjes te wassen, broodje smeren...

daarvoor gebruik ik de stuurautomaat.... is nog minder werk ook (1 druk op de knop) dan helemaal gaan bijliggen ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:33 #283550

bovendien wat thomas beschrijft is niet de manier.

Het afbranden van het heave to vind ik echt wat te kort door de bocht.
lees ook het verhaal van die morgans cloud.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:34 #283552

Capolavoro schreef :

daarvoor gebruik ik de stuurautomaat.... is nog minder werk ook (1 druk op de knop) dan helemaal gaan bijliggen ;-)

groet
t
ja maar dan lig je op volle snelheid. en wellicht nog op 45 graden ook als je perse door wil.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 06:34 #283553

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
kort door de bocht.

precies! dat is wat mijn boot dan gaat doen ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 07:51 #283594

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
We kunnen natuurlijk ook de boot de schuld geven... eindelijk een nadeel van een Sp'it gevonden :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 07:52 #283595

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Erikdejong schreef :
roberth schreef :
Maar wat is nu het verschil tussen bijLIGGEN en bijDRAAIEN?
Hangt er vanaf welke naam je voor wat gebruikt.

1. je ligt met de fok bak en je roer naar lei en je spiegel op ongeveer 135-145 graden naar de golven toe te "wachten"
2. Je vaart hoog aan de wind met weinig zeil en probeerd een constante snelheid van ongeveer 50% van je rompsnelheid te varen.

Welke naam bij wat hoort is mij nu volkomen onduidelijk :(

Techniek 1 is prima als je moet "wachten" of even wat rust in de boot wilt hebben, maar is in de praktijk gevaarlijk als overlevings techniek.

techniek 2: werkt tot de golven echt te groot/sterk worden en de bovengrens is afhankleijk van boot maat en boot gewicht


Beste Erik,

Alle respect voor jouw zeilervaring, maar de bovenstaande omschrijving van bijliggen en bijdraaien is niet helemaal correct (of helemaal niet)

Er is eigenlijk geen verschil tussen beide begrippen. Bijdraaien is de actie, bijliggen is de staat van het schip, waarin het zich na de actie bevindt.

Ik geef toe dat de begrippen (ook in het Engels) vaak door elkaar worden gebruikt. Zie de Engelse wikipedia over Hove to en Heaving to.

Juan Baader gebruikt in zijn boek "Zeilsport" ook beide begrippen voor dezelfde tacktiek.

In de bovengenoemde quote snap ik niet dat je met de spiegel op 135-145 graden naar de golven toe ligt te wachten. Als je bijligt zoals het hoort dan zouden wind en golven ongeveer iets voorlijker dan dwars op je schip inkomen.

In een andere draad heb je uitvoerig jouw ervaring beschreven in de RBI, waar jullie met het schip kont over kop zijn gegaan door de hoge golven (of een hoge extreem hoge golf). In deze draad refereer je daar ook aan.
Deze "ramp" lijkt mij idd mogelijk als je met de spiegel van het schip in de door jouw genoemde hoek ligt te wachten op de golven. Maar dan vraag ik me dus wel of of jullie werkelijk bijgedraaid lagen of te wel lag het schip bij of te wel waren jullie werkelijk aan het bijliggen.

Met mijn zwaare stalen Koopmans is het DE manier om rustige omstandigheden af te wachten op een hele relaxede wijze. Ervaring met 9 in de Med 12 uur en 8/9 op de Atlantic.
Ik kan mij voorstellen dat het moeilijker is met moderne bootjes (ervaring van Capo).

In "Zwaar weer zeilen" beschrijft Adlerd Cooles uitvoerig het bijliggen tijdens diverse wedstrijden. O.A. de Fastnet. Daar werd wel een belangrijke conclusie getrokken in verband met de breedte van de schepen.
In theorie kunnen deze schepen makkelijker struikelen over hun gangboord als ze door een zware golf plat en opzij gedrukt worden. Jij maakt die opmerking ook over de breedte van het schip. Heb je daar Cooles over nagelezen?

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 09:17 #283654

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Ik heb het bijliggen (fok bak, grootzeil los, helmstok naar lij) al meet heel veel boten gedaan.

GK24, Friendship 25, Dehler 36, Loper, Pion...

En bij allemaal werkt het, dus waarom het bij Thomas niet zou werken weet ik niet (maar ik denk toch dat t iets niet goed doet dan)

Heerlijk om even rust in de boot te creeeren om even te eten, af te wassen, toileteren, rif te zetten, etc.

Om te overleven in een storm zou ik niet doen (ook gezien het feit dat je grootzeil nl continue klappert).

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 09:18 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 09:27 #283658

Capolavoro schreef :
jaaph schreef :
In de leidraad staat het beschreven op blz 58 en 114.

de Leidraad is van de Wielrijdersbond.....

groet
t

klopt, maar wordt wel het meeste gebruikt door kajuit - en zeezeilscholen in Nederland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 09:30 #283661

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jaaph schreef :
Capolavoro schreef :
de Leidraad is van de Wielrijdersbond.....

klopt, maar wordt wel het meeste gebruikt door kajuit - en zeezeilscholen in Nederland.

dat is eigenlijk heel erg......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 09:32 #283664

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Capolavoro schreef :
jaaph schreef :
Capolavoro schreef :
de Leidraad is van de Wielrijdersbond.....

klopt, maar wordt wel het meeste gebruikt door kajuit - en zeezeilscholen in Nederland.

dat is eigenlijk heel erg......

groet
t

Leg eens uit waarom?

wij gebruikten het ook op de zeilschool. Kon je mooi even op je gemak een tekening maken, of een rif zetten of wat doorspreken.
En we legden het ook uit als een moelijkheid om een rustmoment te pakken.

We hebben het verder ook nooit als overlevnigstaktiek geleerd aan cursisten...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 09:44 #283668

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schreef :
Leg eens uit waarom?

wij gebruikten het ook op de zeilschool. Kon je mooi even op je gemak een tekening maken, of een rif zetten of wat doorspreken.

ik bedoelde dat het wel een beetje erg is dat de Leidraad (ook wel 60 jaar oud...) nog steeds hét NL boek is op zeilscholen.
Het zal inmiddels wel beter zijn dan 40 jaar geleden toen ik het nog wel eens in handen had ;-)

Dat 'bijliggen' vind ik toch echt niet de handigste methode om even rustig aan te doen.
Jij zeilt wedstrijden nietwaar?
Ga je voor de start dan ook op die manier met de fok bak bijliggen?
Of doe je gewoon de fok even weg, het grootzeil losjes op aan de wind, en maak je nauwelijks voortgang.... Dit laatste toch zeker?
Als je echt even rustig aan wilt doen ga je op pakweg 60 TWA zonder fok met een ietsje werkend grootzeil (en aktief sturend!) lekker even liggen.
En een klapperend (groot)zeil (uit je eerdere post) slijt in 1 minuut meer dan in 50 uur zeilen. Tel uit je winst.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 09:53 #283674

Capolavoro schreef :
trotti schreef :
Leg eens uit waarom?

wij gebruikten het ook op de zeilschool. Kon je mooi even op je gemak een tekening maken, of een rif zetten of wat doorspreken.

ik bedoelde dat het wel een beetje erg is dat de Leidraad (ook wel 60 jaar oud...) nog steeds hét NL boek is op zeilscholen.
Het zal inmiddels wel beter zijn dan 40 jaar geleden toen ik het nog wel eens in handen had ;-)

Dat 'bijliggen' vind ik toch echt niet de handigste methode om even rustig aan te doen.
Jij zeilt wedstrijden nietwaar?
Ga je voor de start dan ook op die manier met de fok bak bijliggen?
Of doe je gewoon de fok even weg, het grootzeil losjes op aan de wind, en maak je nauwelijks voortgang.... Dit laatste toch zeker?
Als je echt even rustig aan wilt doen ga je op pakweg 60 TWA zonder fok met een ietsje werkend grootzeil (en aktief sturend!) lekker even liggen.
En een klapperend (groot)zeil (uit je eerdere post) slijt in 1 minuut meer dan in 50 uur zeilen. Tel uit je winst.

groet
t

Zo staat het ook niet in de leidraad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 09:56 #283676

elixer schreef :
In de bovengenoemde quote snap ik niet dat je met de spiegel op 135-145 graden naar de golven toe ligt te wachten. Als je bijligt zoals het hoort dan zouden wind en golven ongeveer iets voorlijker dan dwars op je schip inkomen.
het stadium waarin dat nog goed gaat zonder dat je elke golf tegen een "betonnen muur" aanvaart ben je dan al voorbij, dat is namelijk het eerste stadium van bijliggen, in het tweede stadium draai je om en ga je met de golven mee om minder hard in aanvaring te komen, beide zijn erg onveilig, ongeacht de vorm van de boot. Vandaar dat ik concludeer dat actief varen de enige realistische optie is.
Met mijn zwaare stalen Koopmans is het DE manier om rustige omstandigheden af te wachten op een hele relaxede wijze. Ervaring met 9 in de Med 12 uur en 8/9 op de Atlantic.
Ik kan mij voorstellen dat het moeilijker is met moderne bootjes (ervaring van Capo).
Met golven op de Atlantic behorende bij 8/9 bft gaat het inderdaad perfect en is er nog niet veel aan de hand, als het meer word lijkt het goed te gaan tot de ene golf die agressiever is dan de andere golven. Ik ken een behoorlijk aantal zeilers die (net als ik) bijliggen altijd als prima optie hebben gezien tot ze die ene golf tegen kwamen. Je ligt heel erg rustig en hebt echt een gevoel van veiligheid, ook met onze vin-kieler, en dan komt die ene golf, volledig uit het niets en dondert je boot om, of erger: rond. Dan realiseer je hoe gevaarlijk je bezig bent.
In "Zwaar weer zeilen" beschrijft Adlerd Cooles uitvoerig het bijliggen tijdens diverse wedstrijden. O.A. de Fastnet. Daar werd wel een belangrijke conclusie getrokken in verband met de breedte van de schepen.
In theorie kunnen deze schepen makkelijker struikelen over hun gangboord als ze door een zware golf plat en opzij gedrukt worden. Jij maakt die opmerking ook over de breedte van het schip. Heb je daar Cooles over nagelezen?
Coles schreef dit in de jaren 50? Ik heb het ook gelezen, en van hem was het een onderbuik gevoel. Waarschijnlijk gevoed door dingen die hij in de praktijk gezien heeft. Maar zijn verhaal word tegen gesproken door modeltesten in een golfslagbad aan de universiteit van Southhampton (Wolfson Unit), gedaan in 1999 als ik me niet vergis. Hun conclusie was dat rompvorm, kielvorm, hoogte van gewichtszwaartepunt, vrijboord etc. er nauwelijks toe doen en dat een golf die slechts 1.5 keer zo hoog is als je boot breed is, bijna gegarandeerd je boot onderste boven gooit als deze golf net toevallig begint te breken als jij in het dal ervoor zit. Uit deze studie bleek ook dat langkielers het makkelijkste omrollen als ze een breker op de zij krijgen en midzwaardjachten als bijvoorbeeld een Ovni het minst snel.

Hetzelfde zag ik ook terug komen op de site van morganscloud die Guia IV aanhaalt. Hij schrijft op zijn site dat hij zelf noit meer dan windkracht 8 tot 9 heeft ervaren heeft op open zee, nogmaals, dan zijn de omstandigheden nog niet zo harig dat het echt gevaarlijk begint te worden om bij te gaan liggen (tenzij aan lagerwal of op de grens van het continentale plat) en is er dus ook nog niet zo'n groot risico aan bijliggen, zeker niet omdat hij de bewuste Ovni met midzwaard heeft. Dat hij het op zijn site aanhaalt als ideale techniek om slecht weer te overleven vind ik eng. Net als dat ik zelf heb ondervonden dat het bijliggen een knetterharde bovengrens heeft die zich aandoet zonder waarschuwing, zullen er meer zijn die dat gaan ondervinden. Wij hadden geluk dat onze boot min of meer heel was gebleven en dat we zelf verder konden varen.

Ik zal het in iedergeval nooit meer doen met slecht weer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 10:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 09:57 #283677

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jaaph schreef :
Zo staat het ook niet in de leidraad.

dat kan best, ik reageer op trotti die zei:

"
Ik heb het bijliggen (fok bak, grootzeil los, helmstok naar lij) al meet heel veel boten gedaan.
"

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:06 #283678

en het grootzeil klappert bijna niet
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl