Erikdejong schreef :
roberth schreef :
Maar wat is nu het verschil tussen bijLIGGEN en bijDRAAIEN?
Hangt er vanaf welke naam je voor wat gebruikt.
1. je ligt met de fok bak en je roer naar lei en je spiegel op ongeveer 135-145 graden naar de golven toe te "wachten"
2. Je vaart hoog aan de wind met weinig zeil en probeerd een constante snelheid van ongeveer 50% van je rompsnelheid te varen.
Welke naam bij wat hoort is mij nu volkomen onduidelijk
Techniek 1 is prima als je moet "wachten" of even wat rust in de boot wilt hebben, maar is in de praktijk gevaarlijk als overlevings techniek.
techniek 2: werkt tot de golven echt te groot/sterk worden en de bovengrens is afhankleijk van boot maat en boot gewicht
Beste Erik,
Alle respect voor jouw zeilervaring, maar de bovenstaande omschrijving van bijliggen en bijdraaien is niet helemaal correct (of helemaal niet)
Er is eigenlijk geen verschil tussen beide begrippen. Bijdraaien is de actie, bijliggen is de staat van het schip, waarin het zich na de actie bevindt.
Ik geef toe dat de begrippen (ook in het Engels) vaak door elkaar worden gebruikt. Zie de Engelse wikipedia over Hove to en Heaving to.
Juan Baader gebruikt in zijn boek "Zeilsport" ook beide begrippen voor dezelfde tacktiek.
In de bovengenoemde quote snap ik niet dat je met de spiegel op 135-145 graden naar de golven toe ligt te wachten. Als je bijligt zoals het hoort dan zouden wind en golven ongeveer iets voorlijker dan dwars op je schip inkomen.
In een andere draad heb je uitvoerig jouw ervaring beschreven in de RBI, waar jullie met het schip kont over kop zijn gegaan door de hoge golven (of een hoge extreem hoge golf). In deze draad refereer je daar ook aan.
Deze "ramp" lijkt mij idd mogelijk als je met de spiegel van het schip in de door jouw genoemde hoek ligt te wachten op de golven. Maar dan vraag ik me dus wel of of jullie werkelijk bijgedraaid lagen of te wel lag het schip bij of te wel waren jullie werkelijk aan het bijliggen.
Met mijn zwaare stalen Koopmans is het DE manier om rustige omstandigheden af te wachten op een hele relaxede wijze. Ervaring met 9 in de Med 12 uur en 8/9 op de Atlantic.
Ik kan mij voorstellen dat het moeilijker is met moderne bootjes (ervaring van Capo).
In "Zwaar weer zeilen" beschrijft Adlerd Cooles uitvoerig het bijliggen tijdens diverse wedstrijden. O.A. de Fastnet. Daar werd wel een belangrijke conclusie getrokken in verband met de breedte van de schepen.
In theorie kunnen deze schepen makkelijker struikelen over hun gangboord als ze door een zware golf plat en opzij gedrukt worden. Jij maakt die opmerking ook over de breedte van het schip. Heb je daar Cooles over nagelezen?
Paul.