Susho, nu breng je me toch even in verwarring. Trim zou je moeten uitsluiten om op je "design speed/angle" te varen?
Een VPP is eenvoudig gezegd een voorspelling van de ontwerper over hoe het schip theoretisch maximaal kan/zal presteren onder bepaalde wind condities. Deze zijn dus meestal alleen gebasseerd op een rekenkern en laten buiten beschouwing zaken als windvlagen, golfslag, deining en andere dynamische factoren. Uitgangspunten zijn o.a in mijn wetenschap.
- Glad onderwaterschip (geen AF)
- Nieuw materiaal
- Perfecte afstelling mast, stagen etc
- Perfecte trim
- Geen golfslag dus hoger wal voor een testje
In mijn ervaring is er heel wat voor nodig om consistent "op" polar te zeilen. Dus trim is juist wel een aandachtspunt, je komt (pardon ik
) niet zomaar boven polar uit, zeker niet aan de wind. Dit mede doordat marketing technisch een polar er zeer aantrekkelijk uit moet zien ongeacht hoeveel moeite het kost of hoe gunstig de omstandigheden moeten zijn om het eruit te halen.
Met zo'n programma kan je wel heel mooi zien wat je gedaan hebt en zo je eigen "echte" prestatie grafiek bouwen. Deze is dan niet meer gebasseerd op voorspellingen maar op de werkelijkheid. Blijft wel leuk om deze te maken en bij te houden. Je kan echter ook gewoon beginnen met een kale versie op papier en per vaste tijdseenheid een waarde opschrijven, later middelen en dan intekenen. En weer, en weer, etc.
Heb je dan een basis polar opgebouwd kan je deze gebruiken als referentie bij wijzigingen in trim.
Verrassend kan zijn dat de ene boeg steeds beter scoort dan de ander. En dan wordt het puzzelen ...
Groet Michel