Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ?

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 15:17 #350222

pantaleimon schreef :
roozeboos schreef :

wij gooiden gewoon een los harpje vlak voor de start op het dek van de tegenstander geeft geen schade maar wel een hoop onrust aan boord :evil:

Een kapotte terminal werkt beter ;)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 15:19 #350223

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4378
Jutter schreef :
Lady Elsa schreef :
Zeil op het dek is minder verlies. Komt er dus op neer dat je je zeilen hoed moet laten inmeten...

Hoed zo, nog een Zeeuw! :laugh:

Ech nie ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 15:26 #350224

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
pantaleimon schreef :
roozeboos schreef :
wij hebben tijdens een wedstrijd es een kompleet keukenblok overboord gemieterd. Toen moesten ze achter ons uitwijken!

uitwijken voor het keukenblok?

ik dacht dat ook een wedstrijd boot een keuken(of kookgelegenheid) moet hebben

groeten
Frank

P.S ik denk dat het toch meer aankomt op de stuurman en bemanning dit soort dingen doe je als je op secondes moet winnen

wij gooiden gewoon een los harpje vlak voor de start op het dek van de tegenstander geeft geen schade maar wel een hoop onrust aan boord :evil:
Lekker stel zijn jullie :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 15:53 #350240

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Klusbaasje schreef :
jouzers schreef :
De tip van korrel 1000 ken ik dan ook enkel om kleine foutjes in lakwerk te verhelpen, een romp is gekkenwerk.

gekkenwerk, maar je gaat er wel harder van, en dat wilde je toch?
als je niet gek genoeg bent om de hele romp te polijsten, doe dan tenminste wel de (geshapete) kiel en het roer.
die twee werken onder meer waterdruk, daar scheelt polijsten nog net ff meer!

Ik geloof echt niet dat er veel mensen zijn die de onderkant polijsten met waterproof schuurpapier tot K1000. Ken er een die ik dit zie doen maar die heeft dit forum een tijdje terug verlaten. geloof ook niet in een substantieel snelheidsverschil tussen korrel 400 en 1000.
De Belg die mijn boot gekocht heeft (wedstrijdzeiler en zeilinstructeur) zei toen ik vertelde dat ik vorig jaar mijn romp kaal had gemaakt en vlak geschuurd dat er ook discussies rondgaan dat juist een reliëf op de onderkant voor meer snelheid zorgt.
Ik heb overigens geen hogere snelheid bemerkt tussen een kiel met 12 lagen AF en een die helemaal vlak geschuurd is tot K400. Maar dat is een discussie die wellicht een nieuw topic verdient.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 16:05 #350244

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
jouzers schreef :
Beide ik wil ook aan woensdagavond wedstrijden mee gaan doen vanuit Monnickendam, daarnaast is het voor mij een sport om het maximale uit mijn schip te halen, ook tijdens het cruisen waarbij overigens ook heel vaak spontane wedstrijdjes ontstaan ;) .
In jouw geval zou ik het ow-schip strak maken, goede zeilen erop (nooit meer Dacron), minimaal gewicht en veel varen. Meer dan dat wordt wat kostbaar voor een paar wedstrijdjes en snel cruisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 16:07 #350246

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
jouzers schreef :
Ik heb overigens geen hogere snelheid bemerkt tussen een kiel met 12 lagen AF en een die helemaal vlak geschuurd is tot K400. Maar dat is een discussie die wellicht een nieuw topic verdient.
Klusbaasje bedoeld ongetwijfeld dat je dan betere lift (dus hoogte) krijgt(dat bereik je daarmee). Snelheid komt grotendeels voort uit een schoon ow-schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 16:08 #350247

jouzers, ik zou het niet weten, ik heb altijd zo van zeilen genoten dat een dag extra onderweg geen probleem voor mij was.

maar ik wil nog een anecdote vertellen van mijn "beroemde" oom klaas met zijn regenboog 1. er zat geen af onder, want de boot werd na elke regatta in het schiphuis uit het water gehesen, vlonders eronder en dan poetsen, daar had hij uiteraard zijn bemanning voor.
toen hij een keer verloor hoorde hij dat zijn tegenstander de onderkant had ingesmeerd met roomboter :evil: :evil:
dus de volgende keer zat ook onder de regenboog 1 roomboter, werd de arme man, zwaar vloekend in het sneeks, laatste. :woohoo: :woohoo:

van af die dag kwam er zelfs geen roomboter meer op zijn brood. alleen het woord op zich deed hem al rood aanlopen. :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 17:25 #350279

jouzers schreef :
dat er ook discussies rondgaan dat juist een reliëf op de onderkant voor meer snelheid zorgt.

die discussie is al heel lang geleden gesloten.
in het boek High Performance Sailing http://www.amazon.com/High-Performance-Sailing-Faster-Techniques/dp/1408124912 staat het experiment beschreven met het meten van de weerstand van 2 gelijke rompen, de ene geschuurd t/m 1000, de andere ook, maar daarna nog gepolijst tot hoogglans.
de weerstand in het water (bij langzaam slepen gemeten, dus geen golfweerstand, alleen wrijving) van de gepolijste boot was de helft van die van de geschuurde.
en dan hebben we het nog niet over bobbelige onderwaterschepen.
jammer dat die kennis nog niet tot België is doorgedrongen :woohoo:

en inderdaad, zoals arjan zegt, de lift van kiel en roer is sterk afhankelijk van de gladheid ervan. de stroming langs een perfect gepolijste kiel blijft grofweg voor 1/3 van de koorde laminair, daarna ontstaan er wervels, en wervels geven geen lift......
een ruwere kiel verliest de laminaire stroming veel eerder dan na die 1/3 koorde, dus reken je nadeel maar uit.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 17:51 #350291

sietse-ten schreef :
jouzers, ik zou het niet weten, ik heb altijd zo van zeilen genoten dat een dag extra onderweg geen probleem voor mij was.

maar ik wil nog een anecdote vertellen van mijn "beroemde" oom klaas met zijn regenboog 1. er zat geen af onder, want de boot werd na elke regatta in het schiphuis uit het water gehesen, vlonders eronder en dan poetsen, daar had hij uiteraard zijn bemanning voor.
toen hij een keer verloor hoorde hij dat zijn tegenstander de onderkant had ingesmeerd met roomboter :evil: :evil:
dus de volgende keer zat ook onder de regenboog 1 roomboter, werd de arme man, zwaar vloekend in het sneeks, laatste. :woohoo: :woohoo:

van af die dag kwam er zelfs geen roomboter meer op zijn brood. alleen het woord op zich deed hem al rood aanlopen. :sick:

Leuk verhaal van de regenboog. Het is zo dat er bij regenbogen een maximum gewicht is ingesteld voor de romp. Dit omdat zwaardere boten sneller zijn, voornamelijk waarschijnlijk omdat door de overhang voor en achter de waterlijn lengte toe neemt als je de romp zwaarder maakt. En aangezien het geen planerende schepen zijn bepaald de waterlijn lengte de maximale snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 18:53 #350320

Waarom heb je eigenlijk geen AF/romp met van die kleine haaienschubbetjes, net als bij zwempakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 19:12 #350336

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Evaluationcopy schreef :
Waarom heb je eigenlijk geen AF/romp met van die kleine haaienschubbetjes, net als bij zwempakken?

Dat is ook waar ik op doel, een korrel 1000 geschuurd is geen relief meer, dan zal polijsten en zeker met een wax erin minder wrijving geven.
Maar juist een flink reliëf ala de haaienhuid waardoor je wervelingen krijgt en het water beter loslaat dan dat het kleeft aan de romp.

Zie ook dit artikel over de haaienhuid maar ook de zwaardvis die vet uit de poriën scheid (wax) en de pinquin die luchtbubbels loslaat oor snelheid.

145.103.105.199/Biogerelateerd...sbionica_terzee.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 23 dec 2012 19:58 #350364

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
jouzers schreef :
Beide ik wil ook aan woensdagavond wedstrijden mee gaan doen vanuit Monnickendam, daarnaast is het voor mij een sport om het maximale uit mijn schip te halen, ook tijdens het cruisen waarbij overigens ook heel vaak spontane wedstrijdjes ontstaan ;) .

Dat is leuk Remco, welkom bij onze woensdagavondcompetitie. Binnenkort gaat de nieuwe website van de WV Monnickendam, live. In maart organiseren we een speciale informatieavond voor deelnemers
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 08:32 #350495

Big Time schreef :

Dat is leuk Remco, welkom bij onze woensdagavondcompetitie.

Voor Jouzers hoef je op de wedstrijdbaan niet bang te zijn;
hij gelooft niet in natuurwetten zoals 'meer lift bij meer laminaire stroming', dus aan de wind ben je hem zo kwijt :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 08:41 #350497

Klusbaasje schreef :
jouzers schreef :
dat er ook discussies rondgaan dat juist een reliëf op de onderkant voor meer snelheid zorgt.

die discussie is al heel lang geleden gesloten.
in het boek High Performance Sailing http://www.amazon.com/High-Performance-Sailing-Faster-Techniques/dp/1408124912 ....
Vorig jaar met de kerst heb ik mezelf dat boek kado gegeven (zodat ik zeker wist dat ik in ieder geval een kadootje zou krijgen :) )
Maar jonge jonge er is met goed fatsoen niet doorheen te komen..
Nog steeds niet helemaal gelezen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 08:45 #350498

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Klusbaasje schreef :
Big Time schreef :

Dat is leuk Remco, welkom bij onze woensdagavondcompetitie.

Voor Jouzers hoef je op de wedstrijdbaan niet bang te zijn;
hij gelooft niet in natuurwetten zoals 'meer lift bij meer laminaire stroming', dus aan de wind ben je hem zo kwijt :evil:

Ik wil graag een keer een wedstrijdje met je doen hoor, zullen we zien met welke kiel en welk roer je de meeste hoogte kan halen :whistle: .

Wat voor schip heb je en waar lig je ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 08:48 #350500

roozeboos schreef :
Maar jonge jonge er is met goed fatsoen niet doorheen te komen..
Nog steeds niet helemaal gelezen.

dat is waar, maar volhouden levert een boel openbaringen op.
een van de reviews op amazon:

HPS-1 was a brilliant book whose audience was reduced by a very eccentric organization and a very awkward writing style. Where a conventional book would try to lead you carefully from topic to topic while making sure that you haven't been left behind, HPS-1 doesn't. It reads more like the personal notebook of a mad scientist whose areas of study are the wind, the evolution of performance yacht design, and racing strategy. There was a huge amount of valuable, practical knowledge in this book that was new and hadn't been written before, but because of its very awkward exposition it was hard to extract. I had to read HPS-1 twice to get the benefit of it --- the first time to get an idea of what points he was trying to make, and a second time to decode the details. But it was well worth the effort. The discussions about how the wind works, in particular, are far more sophisticated and useful than anything else you'll find in the sailing or meteorological literature.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 08:49 #350501

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Christiaan 676 schreef :
sietse-ten schreef :
jouzers, ik zou het niet weten, ik heb altijd zo van zeilen genoten dat een dag extra onderweg geen probleem voor mij was.

maar ik wil nog een anecdote vertellen van mijn "beroemde" oom klaas met zijn regenboog 1. er zat geen af onder, want de boot werd na elke regatta in het schiphuis uit het water gehesen, vlonders eronder en dan poetsen, daar had hij uiteraard zijn bemanning voor.
toen hij een keer verloor hoorde hij dat zijn tegenstander de onderkant had ingesmeerd met roomboter :evil: :evil:
dus de volgende keer zat ook onder de regenboog 1 roomboter, werd de arme man, zwaar vloekend in het sneeks, laatste. :woohoo: :woohoo:

van af die dag kwam er zelfs geen roomboter meer op zijn brood. alleen het woord op zich deed hem al rood aanlopen. :sick:

Leuk verhaal van de regenboog. Het is zo dat er bij regenbogen een maximum gewicht is ingesteld voor de romp. Dit omdat zwaardere boten sneller zijn, voornamelijk waarschijnlijk omdat door de overhang voor en achter de waterlijn lengte toe neemt als je de romp zwaarder maakt. En aangezien het geen planerende schepen zijn bepaald de waterlijn lengte de maximale snelheid.
Ik denk dat er een minimum gewicht is vast gesteld
Het moet hard waaien zodat de rompsnelheid gehaald kan worden. Met licht weer gaat het om een zo klein mogelijk nat oppervlak, dus een lichte boot. Als het harder gaat waaien zal de waterlijn lengte groter worden t,g.v.het golfpatroon. Een regenboog zeiler, evenals iedere andere klasse, zal streven naar een zo licht mogelijke boot!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 dec 2012 08:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 08:53 #350504

jouzers schreef :
Ik wil graag een keer een wedstrijdje met je doen hoor, zullen we zien met welke kiel en welk roer je de meeste hoogte kan halen :whistle: .

als ik jou was zou ik daar niet aan beginnen, ik heb net 3 prachtige nieuwe zeilen besteld bij de duurste zeilmaker die ik kon vinden!

het zou zo sneu voor je zijn als je meteen alweer een nieuwe boot wil gaan zoeken, na dat wedstrijdje.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 08:57 #350507

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Klusbaasje schreef :
jouzers schreef :
Ik wil graag een keer een wedstrijdje met je doen hoor, zullen we zien met welke kiel en welk roer je de meeste hoogte kan halen :whistle: .

als ik jou was zou ik daar niet aan beginnen, ik heb net 3 prachtige nieuwe zeilen besteld bij de duurste zeilmaker die ik kon vinden!

het zou zo sneu voor je zijn als je meteen alweer een nieuwe boot wil gaan zoeken, na dat wedstrijdje.....

Hier ook nieuwe laminaat zeilen dus durf dat wel aan, maar alles hangt samen met het soort schip (en of de onderkant gepolijst is natuurlijk ;) )
Wat vaar je dan ?
Laatst bewerkt: 24 dec 2012 08:59 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 09:00 #350508

jouzers schreef :
alles hang samen met het soort schip (en of de onderkant gepolijst is natuurlijk ;) )

ben je al begonnen? eerst 180, dan 240, 320, 600, 800 en dan 1000.
vervolgens 3 steeds fijnere polijstpasta's .
als je je haar kan kammen spiegelend in de kiel dan is het goed.

als je klaar ben hoor ik het wel :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 09:05 #350509

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
WhiteMagic schreef :
pantaleimon schreef :
roozeboos schreef :

wij gooiden gewoon een los harpje vlak voor de start op het dek van de tegenstander geeft geen schade maar wel een hoop onrust aan boord :evil:

Een kapotte terminal werkt beter ;)
Een klodder groene zeep, of siliconenolie... werkt nog stukken beter.... Of een paar schaars geklede dames rondjes langs de concurrentie laten varen...

De avond ervoor heel veel rondjes uitdelen zodat de concurrerende bemanningen met een flinke kater aan de start verschijnen. :evil: Trakteren op gerechten met een overdaad aan bruine bonen kan ook helpen. En wie zegt dat je altijd vers vlees moet gebruiken als je de concurrentie uitnodigt voor een BBQ? :evil::evil:

Verder begrijp ik dat iedereen heel braaf zijn AF aflikt, maar er aan voorbij gaat dat als een boot onder helling zeilt, de oppervlakte boven de waterlijn ook meetelt? En fancy letters voor de naam van de boot voer je, als die ook in het water kunnen komen, uit in verf en niet in folie, scheelt weer een beetje reliëf. Verder valt het me op dat er bij veel boten tijdens het zeilen nogal wat losse lijnen en schoten in het water hangen. Daarmee doe je al je polijstwerk weer behoorlijk teniet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 09:13 #350511

beewee schreef :
Daarmee doe je al je polijstwerk weer behoorlijk teniet...
En Dat is nu precies waar ik al eerder op wees. drie weken lang polijsten , dan moet je niet varen met teveel roer, om maar wat te noemen.
Het is een mens die uiteindelijk de boot vaart. En de mens maakt meer kapot dan je lief is zeg maar. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 09:25 #350513

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Klopt, de bemanning heeft in eerste instantie de meeste invloed. Een paar graden te hoog of te laag sturen, heel even niet opletten en een mooie slinger maken, zeiltrim, noem maar op, dat geeft meteen enorme verschillen. Maar hoe beter de bemanning, hoe kleiner de fouten die maakt en hoe meer de details aan de boot zelf weer mee gaan tellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 09:26 #350514

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
Klusbaasje heeft wel gelijk met zijn polijstverhaal, maar je kunt je afvragen of je voor wat woe-avondwedstrijden en snel cruisen zover wilt gaan. Zover polijsten wordt meestal op de professionele of semi-professionele (of zeer enthousiaste amateur) boten gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 24 dec 2012 09:35 #350517

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In de tijd dat ik catamaran zeilde, werd er ook driftig geëxperimenteerd met gladde en/of matte rompen. De één stond zijn rompen superglimmend te polijsten, de ander ging zijn boot met Jiff te lijf. En de échte freak die ging de ronde binnenkant van zijn asymmetrische rompen (Hobie 16, Prindle 18) mat maken en de vlakke buitenkant weer polijsten. Of was het andersom? Ik weet het niet meer. Maar ook daarbij gold dat er bij bijvoorbeeld een Rondje Texel wel duizend andere factoren waren die veel meer van invloed waren. En ik ben er daar nog steeds van overtuigd dat geluk misschien wel eens de meest onderschatte factor is. Hoe vaak zie je niet dat er bij bijvoorbeeld het WK van een eenheidsklasse tientallen nagelnieuwe fabrieksboten van start gaan, en dat de deelnemers ondanks die nieuwe boten evengoed met een aantal mankementjes te maken hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl