Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ?

Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 18:49 #349531

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het beste uit je boot halen is voor mij een sport op zich. Op mijn vorige boot veel aangepast zoals nieuwe zeilen, bakstagen aangebracht, veel lijnen en beslag vervangen, achterstag spanner vertraagd, overloop verbeterd, barberhaulers voor de spi, cunningam en nog veel meer.
De grootste aanpassing heb ik een paar maanden geleden gedaan en dat is een nieuwe boot kopen die echt heel veel sneller is en waar al heel veel aan gepimpt is maar er is altijd meer..

Wat doen jullie, hebben jullie gedaan, gaan of willen jullie doen om meer snelheid of hoogte te behalen.

Zie dit topic als een database van tips en trucs om je boot te pimpen...

Ben benieuwd ?!
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 18:49 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 18:53 #349534

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1016
anker + 50 mter ketting uit de voorpunt gehaald :blush:
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 18:53 door @jasper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 18:54 #349535

Wat je technisch ook doet, ik denk dat je ook vooral heeeeeel veeeeeeel moet zeilen. Uren maken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 18:57 #349536

je boot nog beter trimbaar maken
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 19:02 #349540

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
roozeboos schreef :
Wat je technisch ook doet, ik denk dat je ook vooral heeeeeel veeeeeeel moet zeilen. Uren maken.
Dat ben ik niet met je eens, een boot heeft net zoals een auto een bepaalde topsnelheid, als je een gewone schroef vervangt voor een klapschroef dan kan je je ervaring en zeiltechnische kennis verbeteren wat je wil maar die paar tiende snelheidswinst door een andere schroef compenseer je er niet mee.

Doel met dit topic dus ook op je boot pimpen, niet je zeiltechniek en ervaring.
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 19:03 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 19:26 #349549

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Wat ik mis dat je bij jou vorige boot gedaan hebt.

Ik vaar mee met een wedstrijdschip een archambault grand surprise.
Wat de eigenaar er aan verbeterd heeft tov de al standaart uitgebreide trim mogelijkheden.

Verzonken huiddoorvoeren.
Onderwaterschip en kiel nog fijner schuren
Andere antifouling.

inhaulers (kan nu hoger varen)
en waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar.

Wat echter de beste verbetering was is dat hij zelf een stagspanning meter heeft gehaald en zijn mast net hetzelfde als een bekende zeiler in Frankrijk die daar de eenheidsklasse mee vaart heeft getrimd.Dat scheelde met een 10tal cm minder mastbuiging dan daarvoor.

De boot zeilt nu merkelijk beter dan voorheen,en dat zie je aan schepen die we vorig zeizoen niet konden volgen,er nu gewoon uit zeilen
En dat we dit winterseizoen na drie wedstrijden eerste staan :)

Je kan natuurlijk ook je scheepsnaam terug veranderen in Palm het Belgisch bier voor zeilers :-)
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 19:26 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 19:28 #349551

  • Deliefde
  • Deliefde's Profielfoto
Rolsysteem eraf, tuff luff erop.

geen antifouling, puur epoxy en een paar keer eruit per seizoen. Kan overigens voor weinig in Lelystad. Ik meen 4 uur in de kraan voor nog geen 100 Euro all in.

en open deur.....voldoende telltales op de juiste plaats.

Maar echt het allerbelangrijkste is toch echt de bemanning. Ik zie hier op woensdag schepen varen die echt rondjes om ons heen moeten kunnen varen, maar waar we gewoon gelijk mee op varen en ook qua hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 20:01 #349562

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
Afgelopen jaar, nieuw voorstag, andere spanner in achterstag.
grootzeil voorlijktouw gelost waardoor t vlakker wordt/kan.

Bovenste zeillatten worden verlengd, nu knikt t grootzeil teveel op de lijn langs de voorzijde van de zeillatjes.
Tuiger verdere verstaging laten nakijken, niets veranderd, want was nog goed.

TIG clinics gedaan bij Capo, en hem eens meegenomen op mn eigen boot.
Elke keer toch stiekeum de GPS in de gaten houden en kijken of ik met mn genuatrim iets kan :blush:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 20:03 #349564

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Bij ons is het een werk in uitvoering.

Zeilen vervangen geeft de grootste klap. Daarna zorgen voor zeilen voor het hele windspectrum.

Vallen van dyneema, alsmede trimlijnen van rekbare materialen uitvoeren.

Vervolgens is handling van de vallen en schoten belangrijk. Dus soepel draaiende en liefst iets overbemeten blokken, stoppers en lieren. En als je dan toch bezig bent, maak alles vanuit de reling/hoge kant bedienbaar!

Daarnaast kan je ook nog investeren in digitale hulpmiddelen. Log, dieptemeter, windmeter, kompas, stuurautomaat en dat allemaal aan elkaar koppelen met een performance meter om je potentieel te kunnen zien.

Al met al moet je hier toch aardig wat winst mee kunnen behalen denk ik!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 20:06 #349565

water is 1000 maal dichter dan lucht. dat telt hard aan, onder water.
dus:
- kiel shapen in het juiste NACA profiel
- roer shapen idem
- harde AF erop en die dan opschuren t/m papier 1000 of fijner
- verzonken doorvoeren, log en dieptemeter

in het lucht-gedeelte:
- nieuwe zeilen
- een dunnere mast
- voorzeil tot op het dek, niet te hoog hijsen
- de juiste want- en stagspanning

vervolgens alles van boord wat niet strikt noodzakelijk is, bij jouw boot is elke 100 kg goed voor ca 1 cm extra diepgang. 400 kg eruit moet kunnen! Scheelt 7% waterverplaatsing.

en dan trimmen, en sturen, je helemaal suf sturen om in de groove te blijven, nergens anders naar kijken dan naar de stuurtelltales.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 20:06 #349566

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Jouzers, schot voor open doel :)

:whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 20:13 #349569

jouzers schreef :
roozeboos schreef :
Wat je technisch ook doet, ik denk dat je ook vooral heeeeeel veeeeeeel moet zeilen. Uren maken.
Dat ben ik niet met je eens, een boot heeft net zoals een auto een bepaalde topsnelheid, als je een gewone schroef vervangt voor een klapschroef dan kan je je ervaring en zeiltechnische kennis verbeteren wat je wil maar die paar tiende snelheidswinst door een andere schroef compenseer je er niet mee.

Doel met dit topic dus ook op je boot pimpen, niet je zeiltechniek en ervaring.
ja dat snap ik. Het gaat weer om de spullen,en niet de menselijke inbreng.
Toch is het zo, denk ik, dat wanneer je bijv. je boot met je nieuwe zeilen van 15k euro niet in de groove houdt, je amper harder gaat dan gewoon met oude zeilen waarbij de boot wel goed gevaren wordt.
als je al harder gaat.
Maar ik zal uiteraard met interesse dit topic lezen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 20:40 #349576

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Klusbaasje schreef :
water is 1000 maal dichter dan lucht. dat telt hard aan, onder water.
dus:
- kiel shapen in het juiste NACA profiel
- roer shapen idem
- harde AF erop en die dan opschuren t/m papier 1000 of fijner
- verzonken doorvoeren, log en dieptemeter

in het lucht-gedeelte:
- nieuwe zeilen
- een dunnere mast
- voorzeil tot op het dek, niet te hoog hijsen
- de juiste want- en stagspanning

vervolgens alles van boord wat niet strikt noodzakelijk is, bij jouw boot is elke 100 kg goed voor ca 1 cm extra diepgang. 400 kg eruit moet kunnen! Scheelt 7% waterverplaatsing.

en dan trimmen, en sturen, je helemaal suf sturen om in de groove te blijven, nergens anders naar kijken dan naar de stuurtelltales.

Ik schuur heel veel, om krassen weg te schuren van je vorige korrel moet je maximaal korrel 80 omhoog gaan, een romp moet je dan zeker tien keer schuren. De tip van korrel 1000 ken ik dan ook enkel om kleine foutjes in lakwerk te verhelpen, een romp is gekkenwerk.

Verder super tips !

@ jeroen, heb schroefas met klapschroef :P

@ liefde, tuff luff zat erop, ben het zeker met je eens dat dit een super verbetering van het profiel van je voorstag is. ( vorige eigenaar heeft gekozen voor nieuwe zeilgarderobe van tuff-luff met 5 voorzeilen naar rol/reef met hoogwaardig laminaat).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 21:23 #349580

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Klusbaasje schreef :
water is 1000 maal dichter dan lucht. dat telt hard aan, onder water.
dus:
- kiel shapen in het juiste NACA profiel
- roer shapen idem
- harde AF erop en die dan opschuren t/m papier 1000 of fijner
- verzonken doorvoeren, log en dieptemeter

in het lucht-gedeelte:
- nieuwe zeilen
- een dunnere mast
- voorzeil tot op het dek, niet te hoog hijsen
- de juiste want- en stagspanning

vervolgens alles van boord wat niet strikt noodzakelijk is, bij jouw boot is elke 100 kg goed voor ca 1 cm extra diepgang. 400 kg eruit moet kunnen! Scheelt 7% waterverplaatsing.

en dan trimmen, en sturen, je helemaal suf sturen om in de groove te blijven, nergens anders naar kijken dan naar de stuurtelltales.

Zow.....
Die heb er verstand van :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 21:25 #349582

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
:laugh: ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 21:26 #349583

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15691
De grootste vooruitgang in snelheid die ik in mijn zeil carrière heb gemaakt is door van type boot te veranderen. Hoe hoger het snelheids potentieel van de boot hoe meer de handeling en zeil trim gaan uitmaken. En dat maakt het zeilen vele malen leuker. Ineens ben je weer verbonden met het gevoel wat je had toen je als puber in een open boot rond ragde.
Maar goed, zo evident dat het verhaal niet in dit draadje past.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 21:42 #349585

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Toxiq schreef :
Klusbaasje schreef :
water is 1000 maal dichter dan lucht. dat telt hard aan, onder water.
dus:
- kiel shapen in het juiste NACA profiel
- roer shapen idem
- harde AF erop en die dan opschuren t/m papier 1000 of fijner
- verzonken doorvoeren, log en dieptemeter

in het lucht-gedeelte:
- nieuwe zeilen
- een dunnere mast
- voorzeil tot op het dek, niet te hoog hijsen
- de juiste want- en stagspanning

vervolgens alles van boord wat niet strikt noodzakelijk is, bij jouw boot is elke 100 kg goed voor ca 1 cm extra diepgang. 400 kg eruit moet kunnen! Scheelt 7% waterverplaatsing.

en dan trimmen, en sturen, je helemaal suf sturen om in de groove te blijven, nergens anders naar kijken dan naar de stuurtelltales.

Zow.....
Die heb er verstand van :blink:

Nou zeker, wat een trim kennis die klusbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 21:44 #349586

Klusbaasje schreef :
- voorzeil tot op het dek, niet te hoog hijsen
...
en dan trimmen, en sturen, je helemaal suf sturen om in de groove te blijven, nergens anders naar kijken dan naar de stuurtelltales.

Vraagje: ik heb begrepen dat het hoe hoger, hoe harder waait. Waarom dan het voorzeil laag houden?

Nog eentje: als je moet kiezen tussen je VMG zo hoog mogelijk houden aan de wind en in de groove sturen, wat dan te kiezen? Ik zie dat bij een koers in de groove de VMG omlaag schiet terwijl als ik stuur op de VMG val ik eigenlijk net buiten de groove (stuur ik eigenlijk te hoog).
Vertrouw ik teveel op de electronica?

Mvg, Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 21:49 #349587

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4307
Zeil op het dek is minder verlies. Komt er dus op neer dat je je zeilen hoed moet laten inmeten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 22:12 #349589

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Tja, wat heb ik gedaan. Dat wordt een heel verhaal hoor, zal het samenvatten:

Om te beginnen: 35 jaar zeilervaring wáarvan 25 jaar in wedstrijden, 25-60 starts per jaar

Met elke nieuwe / andere boot tijd en energie investeren om de boot te leren kennen en aan te voelen. Daarbij veel lezen en leren van de ervaring van anderen.

Vaar je wedstrijden: trainen met een vaste groep en starts maken. Met de 31.7 hadden we de boot na 3 jaar op snelheid wat in achtereenvolgende jaren resulteerde in een 2e en 2maal een 4e plaats in het eindklassement van het ORC3-klassenkampioenschap.

De boot moet dan voorzien zijn van goede (laminaat)zeilen, en je moet tijd en energie investeren in trim, lijnen en beslag. Lijnen natuurlijk allemaal uitgevoerd in Dyneema.

Nu sinds 2010 met de 109 achtereenvolgende tijd geinvesteerd in:
Trim (tuningguides op de web), wantspanningsmeter is noodzakelijk
Boathandling
Nieuwe laminaatzeilen van Hagoort
En deze winter optimalisatie van bet onderwaterschip conform adviezen vn Erik van Vuuren

Tot zover mijn overzicht, wil je meer weten dan ben je welkom aan boord, we liggen komend seizoen toch in dezelfde haven
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 21 dec 2012 22:26 #349592

Diepe buiging wat een ervaring kunnen we hier nog wat van leren
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 22 dec 2012 00:40 #349598

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Gladschuren antifouling met simpele scrubspons + polijsten roerblad scheelde op de motor een paar tienden. Of kwam het door gewichtsreductie?
Invloed tijdens het zeilen; vast wel iets, maar hoeveel..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 22 dec 2012 09:08 #349619

jouzers schreef :
De tip van korrel 1000 ken ik dan ook enkel om kleine foutjes in lakwerk te verhelpen, een romp is gekkenwerk.

gekkenwerk, maar je gaat er wel harder van, en dat wilde je toch?
als je niet gek genoeg bent om de hele romp te polijsten, doe dan tenminste wel de (geshapete) kiel en het roer.
die twee werken onder meer waterdruk, daar scheelt polijsten nog net ff meer!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 22 dec 2012 11:22 #349674

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8937
Komt er dus op neer dat je je zeilen hoed moet laten inmeten...

Hé! Dat heb ik nog niet: een zeilenhoed!
Vandaar dat we geen hoge snelheden halen!

:silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra snelheid wat heb je gedaan, of kan je doen ? 22 dec 2012 11:28 #349679

Dunnere/lichtere vallen (dyneema/kevlar)
keesje ipv harpjes.

overloop/traveler die zelf lij los klikt bij overstag, daardoor makkelijker (lees sneller) te trimmen.

al het gewicht eruit ( waterlijn is +- 8cm hoger)
en juiste gewichtsverdeling tijdens het varen.

Klapschroef eronder gezet

Waterlijn regelmatig schoonmaken.

( vergelijking 1e paar wedstrijden liggen we nu in de uitslagen in de middenmoot, ruime wind/halve wind gaan we harder....kruisrak verliezen we veel)

Kom wellicht dat de zeilen uit 1992 nog komen en totaal geen vorm meer hebben...hopelijk komende zomer nieuwe tapedrive zeiltjes..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl