Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Balans bolling in Grootzeil??

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:14 #427048

Sons schreef :
Is het niet zo dat het zeil/giek zover uit moet staan dat het zeil/voorlijk net niet gaat killen om de resultante max naar voren te laten werken en dat twist bovenin extra resultante naar voren maakt.

Ah, dit lijkt me een mooi opstapje naar optimale plek en diepte maximale bolling! Achterlijk hebben we de streamers voor, dus dat ligt min of meer vast (tenzij er ergens naar voren al iets loslaat)
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 18:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:14 #427051

@beauty

even punt voor punt:
- vlak voor overtrekken is maximale lift: ja, maar 5 graden eerder ook al bijna. Zie de liftcurve. In het midden van dat vlakke stukje heb je 2 kanten uit een paar graden reserve tegen stall en pinchen. Niet op de eindjes van dat platte stukje gaan zitten...



- profiel: ik ben fan van plat, erg plat (aan de wind, andere koersen veel minder relevant). Dit vanwege minder risico op loslaten van de stroming, en vanwege minder drag. Met dat platte zeil vervolgens een AoA maken (met de twist) die past bij de verandering van AWS met de hoogte (dus eigenlijk een constante AoA!). Alleen helemaal boven ietsje grotere AoA, (dus dichter zeil) om genoemde redenen (signaalfunktie, en de korte koorde daar kan dat wel hebben)

- geen verlopende AoA dus, de twist loopt mee met de veranderende AWA

- je laatste punt probeer ik te begrijpen. Als er helemaal geen twist is maar wel een ruimere AWA boven (altijd dus) dan heb je een grotere AoA boven. Nemen we even aan dat dat niet zo is en ook geen twist, dan buig je beneden de wind af voor x graden over een koorde ter lengte van de giek, en boven ook voor x graden over maar 1 meter koorde. Meer afbuigen per meter koorde, bedoel je dat?

dit is mijn iets bol staande vrijwel niet getwiste main... ging hard zo!


"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 18:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:18 #427052

Nachtvlinder schreef :
Maar als ik je goed begrijp betekent "lozen"/open achterlijk" gewoon dat de bovenste streamer in ieder geval niet overtrokken is (nooit) en een "niet-lozend/gesloten achterlijk" dat je je profiel bovenin ook op het randje van overtrokken opereert? Dus met normaal, dicht achterlijk?
yes
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:18 #427053

Jeetje, ik heb dus altijd veel te bol én met teveel twist gevaren - gelukkig geen foto's van maar "vond het er wel mooi uit zien" ;) Goede discussie dit!

Overigens zeggen zeilmakers dat bij iedere boot een andere optimale snit hoort; heb Daniell mijn vaargebied wel aangegeven (Bolle, zware boot en af en toe op zee) en hij zou er rekening mee houden. Maar "vlak" zou bij een Loper dus wel boller zijn dan bij een X99 toch?

Enfin, de principes zijn gelijk.
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 18:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:23 #427055

Sons schreef :
Is het niet zo dat het zeil/giek zover uit moet staan dat het zeil/voorlijk net niet gaat killen om de resultante max naar voren te laten werken en dat twist bovenin extra resultante naar voren maakt.

dan gebeuren er twee dingen:
- idd zijn de krachten maximaal naar voren gericht: gunstig.
- helaas zakt de liftcoëfficent terug tot de helft, dus de totale kracht wordt ook de helft. (veel te kleine AoA)

nemen we aan dat de kracht 25% meer naar voren werkt (ipv helling oplevert)
de halve kracht + 25% is 75% voortstuwing.... geen 100!

Strakker die zeilen!
heb je al eens gezien hoe ver ze de vleugels (achterste deel) op die AC72's naar loef halen op ruime windse koers? in ons geval zou de giek tot ruim voorbij de LOEFhoek van de spiegel komen!

wat ook een rol speelt:
- de driftbeperking door de kiel neemt kwadratisch toe met de bootsnelheid.
- langzaam varen geeft dus veel meer drift
- dus: eerst de snelheid erin, en dan zo hoog mogelijk, met de giek midscheeps! 'first speed, then pointing'
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 18:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:28 #427060

Nachtvlinder schreef :
Overigens zeggen zeilmakers dat bij iedere boot een andere optimale snit hoort;

tuurlijk zeggen ze dat.
je zou het niet leuk vinden als ze zeiden 'ach meneer, we maken gewoon een standaard zeiltje voor u' :woohoo:

maar er zit wat in: hoe sneller hoe platter... (maar dat werkt ook andersom....)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 18:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:29 #427061

Super, wordt steeds leuker nu ik het gevoel heb straks iets meer "grip" op de zaken te hebben.

Over twee weken staat het Duitse Wad (tweede poging dit jaar) op de planning, maar zal wel weer Oost-2 ofzo worden...
Laatst bewerkt: 16 aug 2013 18:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:47 #427075

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
In vervolg op de vraag van Chris: waarom lukt het met mijn nieuwe grootzeil beter en het antwoord: omdat het nieuwe zeil vlakker is......

Kan je dan stellen dat wanneer je merkt dat het moeilijk is om de streamers goed te krijgen je je grootzeil vlakker moet trimmen (val, onderlijk, cunningham)?

Dat zou grappig zijn, want dan ben ik weer bij het begin van dit draadje :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:48 #427077

mijn grootzeil is redelijk vlak bovenin, er zitten nu geen verjongde doorlopende zeillatten. de oude zijn wel verjongd. zou dat veel schelen als ik die erin doe?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 18:50 #427078

helmsman 38 schreef :
mijn grootzeil is redelijk vlak bovenin, er zitten nu geen verjongde doorlopende zeillatten. de oude zijn wel verjongd. zou dat veel schelen als ik die erin doe?

zal wel schelen. kun je de spanning regelen (klittenband verder erin)?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 19:24 #427093

kan wel maar die korte bovenin krijg je moeilijk in de bocht.
morgen ff een oude erin.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 16 aug 2013 20:25 #427116

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Je vergeet de babystag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 17 aug 2013 04:18 #427141

J22, mocht je mij bedoelen, ik heb gen babystag.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 17 aug 2013 05:38 #427155

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
FMJ schreef :
Je vergeet de babystag!


Inderdaad, totaal vergeten. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 17 aug 2013 06:58 #427172

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5170
Nachtvlinder schreef :
maar gelden de klassieke lift/drag berekeningen eigenlijk wel zoals bij massieve hydrofoils? Welk stuk theorie is toepasbaar op onze gebogen doeken en wat niet?

Bij deze snelheden kun je nog geen verschil maken tussen foils. of het nou zeilen zijn of onderwaterprofielen. Dus alle rekenregels gaan voor beide op. iig tot een knoop of 50.

Lift: Coanda effect, en de 3 wetten van Newton ;)

Maar met al die kennis ga je niet sneller zeilen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Balans bolling in Grootzeil?? 18 aug 2013 05:01 #427411

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ fmj

Een vlakker zeil voor mij is een zeil met minder camber. 100 procent vlak is dus camber nada. Bovenin heb ik stukken minder camber dan onderin. Sterker nog ik kan mijn top bijna volledig vlak krijgen en onderin een dikke zak als ik dat wil.

Ik ga volledig mee met Thomas dat aan de wind de basis stand ook voor mijn boot strak strak strak is. Ik begin wat eerder met de fijntrim en de top te spelen als het wat harder gaat waaien maar dat komt op mijn boot de snelheid ten goede. Ik ben met 40 meter grootzeil snel overtuigd als ik niet actief ben aan de lijntjes.

@ baasklusje
Ik denk dat je me begrijpt inderdaad. De koorde gaat naar boven met de windhoek mee maar het profiel achter de mast hoeft daarmee niet te veranderen. De wind onderin komt hoger in maar moet langer aan het zeil vast zitten want de afstand tot aan het achterlijk is langer. Bovenin is de AoA met de koorde wel passend maar moet de luchtstroom zo goed als dezelfde bocht maken achter de mast als onderaan bij de giek. Dit terwijl de windsnelheid hoger is en de wind ruimer inkomt. De reden dat de luchtdeeltjes niet uit de bocht vliegen is omdat ze niet zo hard versnellen, dit omdat de afstand tot aan het achterlijk heel erg kort is. Ze moeten dus bovenin een scherpere bocht maken ten opzichte van het aanstroomprofiel van het zeil achter de mast maar ze worden ten opzichte van hun eigen stromingssnelheid minder versneld en hoeven maar even te blijven plakken na de separation bubbel.

Met twist regelen we dus wat mij betreft niet het aanstroom profiel van het voorlijk maar eerder de bocht die de luchtstroom langs het zeil moet maken. De hoek ten opzichte van het aanstroomprofiel van het zeil wordt steeds kritischer en is juist niet over de gehele lengte van de mast gelijk.

Gr. Michel
Laatst bewerkt: 18 aug 2013 05:05 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl